-
various parts corners world
Inbunden bok. OEI Editör. 2007. onumrerade sidor.
Nyskick. Stämplat för ett bibliotek och utgallrad. Inga texter, enbart färgbilder.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197601481
- Titel
- various parts corners world
- Författare
- Stigmark, Karl-Johan
- Förlag
- OEI Editör
- Utgivningsår
- 2007
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Karl-Johan Stigmarks various parts corners world är både en artist's book och en konceptuell poesibok, som på samma gång arbetar med ett spel mellan titel och fotografi och aktualiserar frågor om läsningens och inskriptionens gränser.
Värmen från en stolsits (som någon just rest sig från) är infra-tunn (inframince), skriver Marcel Duchamp. När tobaksröken också doftar av munnen som andas ut den, förenas de två dofterna genom det infra-tunna; infra-tunt är det avstånd som finns mellan detonationsljudet från ett gevär (på mycket nära avstånd) och framträdandet av märket efter kulan på måltavlan (på ett maxavstånd på tre till fyra meter). Dessa Duchampska definitioner av det infra-tunna är en av många möjliga ingångar (det möjliga är någonting 'infra-tunt', skriver också Duchamp) till Stigmarks various parts corners world. Här handlar det om olika försök att definiera im/material, att förstora eller dokumentera skeenden som i princip inte låter sig dokumenteras: minimala eller osynliga övergångar, avstånd och små systemkrascher.
Karl-Johans Stigmarks samtal med en historia av konceptkonst och fluxus är lika patafysiskt egensinnig som biografiskt laddad. I tidigare arbeten har han bland annat rest till Sahara till punkten av den exakta angivelsen för bokstaven s på en karta, i verket Vie utvidgades rummet i Tensta konsthall för att passa bilden, som i sin tur byggde på en resa till Wien. I verket say yes say no projicerades dessa ord aleatoriskt över väggar, golv och tak. I various parts corners world finner vi samma upptagenhet vid på både den geografiska förflyttningen och den materiella inskriptionen. Ett HELP skrivet med pappersbokstäver i ett fönster i Damjanich Útcá, TWO och SIDES skrivet med smörbokstäver på glaskivor i Visby, avståndet mellan Plymouth och San Francisco i ett register i en kartbok, ett regnbågslikt ljusspektrum på en vägg i Tallinn
Å ena sidan finns här dokumentationer av fluxuslika verk/events: konstnären sopar en parkeringsplats och planterar detta material med hjälp av vatten och näringsmedel i sin ateljé; konstnären släpper pappersark i en bäck för att sedan samla upp dem och fotografera dem torkade och staplade. Å den andra sidan finns här dokumentationer av damm och andra överblivna vardagsrester försedda med irrationella anteckningar, hörn i tömda institutionslokaler eller hemmiljöer (me and all my corners), sladdar och snören (the connection that links the various parts together), ett finger som pekar på en punkt som är för liten för att kunna urskiljas med blotta ögat
OEI Editör 9789197601481 -
Åtta pappershändelser
Inbunden bok. FAS Publishing SE. 1 uppl. 2020. 108 sidor.
Nyskick. Stämplad "Utgallrad" på fram- och baksidan samt i boken, i övrigt inga markeringar eller liknande
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198389012
- Titel
- Åtta pappershändelser
- Författare
- Stigmark, Karl-Johan
- Förlag
- FAS Publishing SE
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 108 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 230 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 618 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Åtta Pappershändelser är Karl-Johan Stigmarks sjunde bok och den första på förlaget Fas Publishing SE. Stigmark är konstnär och har bland flera tidigare utgivna böcker materialiserat ämnen med titlarna, Fläckar Ord, Sprickor Och Andra Sprickor och Lösa trådar.
- - - - - -
“Here comes an elegant and highly witty artistbook by our swedish überconceptual photographer Karl Johan Stigmark. Beautiful play with language and images, Art & Language, but also with what Freud calls the fastest shortcut to the unconscious «der Witz » (wit/le mot d’esprit/ lapsus/ etc) or what Kant would have called « the play of thought ». There would be a lot to say on how Stigmark’s humor relates to nonsense and melancholia. I sense a strong influence of Broodthaers and Yves Klein, especially when it comes to his performance by the Seine river in Paris. There are also some lovely texts at the end and a very funny poem that I’ve photographed here by our great psychoanalyst and poet UKON (Ulf Karl Olof Nilsson). “
(Sinziana Ravini, art and literature critic)
- - - - - -
De flesta av Karl- Johan Stigmarks konstprojekt är avsedda att upplevas i realtid, och den fotografiska dokumentation som hör till är mer att betrakta som självständiga verk, där konstnären låter bilderna och texten ingå ett symbiotiskt förhållande på en helt ny nivå.
Men han har även en annan fotografisk praktik, där han vänder kameran mot de ting och områden i tillvaron som för de mesta inte bevärdigas vår blick.
- - - - - -
Åtta Pappershändelser är en artists´bok där materialet är producerat primärt för att visas i bokform. Boken består av åtta olika delar som alla på olika sätt gestaltar skeenden som utgår från papperets ontologi eller vara. Här kan man se visuella vackra excesser i den inledande fotografiska serien möta dokumentationen av partituret On Paper – där det akustiska av just papper gestaltas. Här kan man i en del av boken se performanceverk från Paris floder avlösas av ett dissekerande av Sartres Varat och Intet i en annan del. Det experimenteras också med olika papperskvaliteter där utvik och statements bäddas in i försätts och eftersättsbladet.
- - - - - -
I delen "Allt papper i min studio" är språket reducerat och utelämnat till det visuella, det vi ser eller kan förnimma bortom det kognitiva. Det finns ofta hinder i språket eller bilden som blir existentiellt oöverstigliga, men som i vardagen på ett fysiskt plan nästan alltid måste överkommas och forceras till varje pris. Eller som Stigmark skriver i boken:
- - - - - -
”De sidor, pappershörn, blad, kanter, hörn, flikar, bitar, fragment, skuggor, reflektioner, avrivna, lösa, slängda, bortglömda, sparade, arkiverade, ostädade, ordnade, organiserade, undanstoppade fragment från papper synade i ljus och mörker i min studio som inte slängdes och kan ses med blotta ögat.”
Boken innehåller textbidrag författade unikt för denna utgåva och med de Åtta Pappershändelserna som utgångspunkt. Emma Kihl återger poetiskt papprets vara likt en behållare för det ordnade eller bortglömda. Jesper Olsson förtätar litterära och mediahistoriska (pappers)figurer. Och i dikten Pappersrollen gestaltas jaget och detet som papper/pappor av Ulf Karl Olov Nilsson (UKON).
FAS Publishing SE 1 9789198389012 -
AUDIOEI2 : OEI #28-29-30 2006
Tidning, tidskrift. OEI, Stockholm. 2006. 624 sidor.
Gott skick. Ett nummer i telefonkatalog-storlek. Om ljudkonst och ljudkonstnärer, avantgardistisk text, bild, poesi, intervjuer, artiklar och prosa ...
Lite skamfilat yttre, inlagan fin. … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKOEI, Stockholm -
Åtta pappershändelser
Inbunden bok. FAS Publishing SE. 1 uppl. 2020. 108 sidor.
Nyskick. Förlagsny bok. Klotband. 22x23 cm. Rikt fotoillustrerad i färg o. sv/v.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198389012
- Titel
- Åtta pappershändelser
- Författare
- Stigmark, Karl-Johan
- Förlag
- FAS Publishing SE
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 108 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 230 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 618 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Åtta Pappershändelser är Karl-Johan Stigmarks sjunde bok och den första på förlaget Fas Publishing SE. Stigmark är konstnär och har bland flera tidigare utgivna böcker materialiserat ämnen med titlarna, Fläckar Ord, Sprickor Och Andra Sprickor och Lösa trådar.
- - - - - -
“Here comes an elegant and highly witty artistbook by our swedish überconceptual photographer Karl Johan Stigmark. Beautiful play with language and images, Art & Language, but also with what Freud calls the fastest shortcut to the unconscious «der Witz » (wit/le mot d’esprit/ lapsus/ etc) or what Kant would have called « the play of thought ». There would be a lot to say on how Stigmark’s humor relates to nonsense and melancholia. I sense a strong influence of Broodthaers and Yves Klein, especially when it comes to his performance by the Seine river in Paris. There are also some lovely texts at the end and a very funny poem that I’ve photographed here by our great psychoanalyst and poet UKON (Ulf Karl Olof Nilsson). “
(Sinziana Ravini, art and literature critic)
- - - - - -
De flesta av Karl- Johan Stigmarks konstprojekt är avsedda att upplevas i realtid, och den fotografiska dokumentation som hör till är mer att betrakta som självständiga verk, där konstnären låter bilderna och texten ingå ett symbiotiskt förhållande på en helt ny nivå.
Men han har även en annan fotografisk praktik, där han vänder kameran mot de ting och områden i tillvaron som för de mesta inte bevärdigas vår blick.
- - - - - -
Åtta Pappershändelser är en artists´bok där materialet är producerat primärt för att visas i bokform. Boken består av åtta olika delar som alla på olika sätt gestaltar skeenden som utgår från papperets ontologi eller vara. Här kan man se visuella vackra excesser i den inledande fotografiska serien möta dokumentationen av partituret On Paper – där det akustiska av just papper gestaltas. Här kan man i en del av boken se performanceverk från Paris floder avlösas av ett dissekerande av Sartres Varat och Intet i en annan del. Det experimenteras också med olika papperskvaliteter där utvik och statements bäddas in i försätts och eftersättsbladet.
- - - - - -
I delen "Allt papper i min studio" är språket reducerat och utelämnat till det visuella, det vi ser eller kan förnimma bortom det kognitiva. Det finns ofta hinder i språket eller bilden som blir existentiellt oöverstigliga, men som i vardagen på ett fysiskt plan nästan alltid måste överkommas och forceras till varje pris. Eller som Stigmark skriver i boken:
- - - - - -
”De sidor, pappershörn, blad, kanter, hörn, flikar, bitar, fragment, skuggor, reflektioner, avrivna, lösa, slängda, bortglömda, sparade, arkiverade, ostädade, ordnade, organiserade, undanstoppade fragment från papper synade i ljus och mörker i min studio som inte slängdes och kan ses med blotta ögat.”
Boken innehåller textbidrag författade unikt för denna utgåva och med de Åtta Pappershändelserna som utgångspunkt. Emma Kihl återger poetiskt papprets vara likt en behållare för det ordnade eller bortglömda. Jesper Olsson förtätar litterära och mediahistoriska (pappers)figurer. Och i dikten Pappersrollen gestaltas jaget och detet som papper/pappor av Ulf Karl Olov Nilsson (UKON).
FAS Publishing SE 1 9789198389012 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789198389012
- Titel
- Åtta pappershändelser
- Författare
- Stigmark, Karl-Johan
- Förlag
- FAS Publishing SE
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 108 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 230 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 618 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Åtta Pappershändelser är Karl-Johan Stigmarks sjunde bok och den första på förlaget Fas Publishing SE. Stigmark är konstnär och har bland flera tidigare utgivna böcker materialiserat ämnen med titlarna, Fläckar Ord, Sprickor Och Andra Sprickor och Lösa trådar.
- - - - - -
“Here comes an elegant and highly witty artistbook by our swedish überconceptual photographer Karl Johan Stigmark. Beautiful play with language and images, Art & Language, but also with what Freud calls the fastest shortcut to the unconscious «der Witz » (wit/le mot d’esprit/ lapsus/ etc) or what Kant would have called « the play of thought ». There would be a lot to say on how Stigmark’s humor relates to nonsense and melancholia. I sense a strong influence of Broodthaers and Yves Klein, especially when it comes to his performance by the Seine river in Paris. There are also some lovely texts at the end and a very funny poem that I’ve photographed here by our great psychoanalyst and poet UKON (Ulf Karl Olof Nilsson). “
(Sinziana Ravini, art and literature critic)
- - - - - -
De flesta av Karl- Johan Stigmarks konstprojekt är avsedda att upplevas i realtid, och den fotografiska dokumentation som hör till är mer att betrakta som självständiga verk, där konstnären låter bilderna och texten ingå ett symbiotiskt förhållande på en helt ny nivå.
Men han har även en annan fotografisk praktik, där han vänder kameran mot de ting och områden i tillvaron som för de mesta inte bevärdigas vår blick.
- - - - - -
Åtta Pappershändelser är en artists´bok där materialet är producerat primärt för att visas i bokform. Boken består av åtta olika delar som alla på olika sätt gestaltar skeenden som utgår från papperets ontologi eller vara. Här kan man se visuella vackra excesser i den inledande fotografiska serien möta dokumentationen av partituret On Paper – där det akustiska av just papper gestaltas. Här kan man i en del av boken se performanceverk från Paris floder avlösas av ett dissekerande av Sartres Varat och Intet i en annan del. Det experimenteras också med olika papperskvaliteter där utvik och statements bäddas in i försätts och eftersättsbladet.
- - - - - -
I delen "Allt papper i min studio" är språket reducerat och utelämnat till det visuella, det vi ser eller kan förnimma bortom det kognitiva. Det finns ofta hinder i språket eller bilden som blir existentiellt oöverstigliga, men som i vardagen på ett fysiskt plan nästan alltid måste överkommas och forceras till varje pris. Eller som Stigmark skriver i boken:
- - - - - -
”De sidor, pappershörn, blad, kanter, hörn, flikar, bitar, fragment, skuggor, reflektioner, avrivna, lösa, slängda, bortglömda, sparade, arkiverade, ostädade, ordnade, organiserade, undanstoppade fragment från papper synade i ljus och mörker i min studio som inte slängdes och kan ses med blotta ögat.”
Boken innehåller textbidrag författade unikt för denna utgåva och med de Åtta Pappershändelserna som utgångspunkt. Emma Kihl återger poetiskt papprets vara likt en behållare för det ordnade eller bortglömda. Jesper Olsson förtätar litterära och mediahistoriska (pappers)figurer. Och i dikten Pappersrollen gestaltas jaget och detet som papper/pappor av Ulf Karl Olov Nilsson (UKON).
FAS Publishing SE 1 9789198389012 -
Åtta pappershändelser
Inbunden bok. FAS Publishing SE. 1 uppl. 2020. 108 sidor.
Nyskick. De flesta av Karl- Johan Stigmarks konstprojekt är avsedda att upplevas i realtid, och den fotografiska dokumentation som hör till är mer att betrakta som självständiga verk, där konstnären låter bilderna och texten ingå ett symbiotiskt förhållande på en läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198389012
- Titel
- Åtta pappershändelser
- Författare
- Stigmark, Karl-Johan
- Förlag
- FAS Publishing SE
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 108 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 230 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 618 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Åtta Pappershändelser är Karl-Johan Stigmarks sjunde bok och den första på förlaget Fas Publishing SE. Stigmark är konstnär och har bland flera tidigare utgivna böcker materialiserat ämnen med titlarna, Fläckar Ord, Sprickor Och Andra Sprickor och Lösa trådar.
- - - - - -
“Here comes an elegant and highly witty artistbook by our swedish überconceptual photographer Karl Johan Stigmark. Beautiful play with language and images, Art & Language, but also with what Freud calls the fastest shortcut to the unconscious «der Witz » (wit/le mot d’esprit/ lapsus/ etc) or what Kant would have called « the play of thought ». There would be a lot to say on how Stigmark’s humor relates to nonsense and melancholia. I sense a strong influence of Broodthaers and Yves Klein, especially when it comes to his performance by the Seine river in Paris. There are also some lovely texts at the end and a very funny poem that I’ve photographed here by our great psychoanalyst and poet UKON (Ulf Karl Olof Nilsson). “
(Sinziana Ravini, art and literature critic)
- - - - - -
De flesta av Karl- Johan Stigmarks konstprojekt är avsedda att upplevas i realtid, och den fotografiska dokumentation som hör till är mer att betrakta som självständiga verk, där konstnären låter bilderna och texten ingå ett symbiotiskt förhållande på en helt ny nivå.
Men han har även en annan fotografisk praktik, där han vänder kameran mot de ting och områden i tillvaron som för de mesta inte bevärdigas vår blick.
- - - - - -
Åtta Pappershändelser är en artists´bok där materialet är producerat primärt för att visas i bokform. Boken består av åtta olika delar som alla på olika sätt gestaltar skeenden som utgår från papperets ontologi eller vara. Här kan man se visuella vackra excesser i den inledande fotografiska serien möta dokumentationen av partituret On Paper – där det akustiska av just papper gestaltas. Här kan man i en del av boken se performanceverk från Paris floder avlösas av ett dissekerande av Sartres Varat och Intet i en annan del. Det experimenteras också med olika papperskvaliteter där utvik och statements bäddas in i försätts och eftersättsbladet.
- - - - - -
I delen "Allt papper i min studio" är språket reducerat och utelämnat till det visuella, det vi ser eller kan förnimma bortom det kognitiva. Det finns ofta hinder i språket eller bilden som blir existentiellt oöverstigliga, men som i vardagen på ett fysiskt plan nästan alltid måste överkommas och forceras till varje pris. Eller som Stigmark skriver i boken:
- - - - - -
”De sidor, pappershörn, blad, kanter, hörn, flikar, bitar, fragment, skuggor, reflektioner, avrivna, lösa, slängda, bortglömda, sparade, arkiverade, ostädade, ordnade, organiserade, undanstoppade fragment från papper synade i ljus och mörker i min studio som inte slängdes och kan ses med blotta ögat.”
Boken innehåller textbidrag författade unikt för denna utgåva och med de Åtta Pappershändelserna som utgångspunkt. Emma Kihl återger poetiskt papprets vara likt en behållare för det ordnade eller bortglömda. Jesper Olsson förtätar litterära och mediahistoriska (pappers)figurer. Och i dikten Pappersrollen gestaltas jaget och detet som papper/pappor av Ulf Karl Olov Nilsson (UKON).
FAS Publishing SE 1 9789198389012 -
Åtta pappershändelser
Inbunden bok. FAS Publishing SE. 1 uppl. 2020. 108 sidor.
Nära nyskick. Kulturrådsbok i fint skick såld av bibliotek, stämplad på sista sidan. Bildtexter både på svenska och engelska
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198389012
- Titel
- Åtta pappershändelser
- Författare
- Stigmark, Karl-Johan
- Förlag
- FAS Publishing SE
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 108 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 230 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 618 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Åtta Pappershändelser är Karl-Johan Stigmarks sjunde bok och den första på förlaget Fas Publishing SE. Stigmark är konstnär och har bland flera tidigare utgivna böcker materialiserat ämnen med titlarna, Fläckar Ord, Sprickor Och Andra Sprickor och Lösa trådar.
- - - - - -
“Here comes an elegant and highly witty artistbook by our swedish überconceptual photographer Karl Johan Stigmark. Beautiful play with language and images, Art & Language, but also with what Freud calls the fastest shortcut to the unconscious «der Witz » (wit/le mot d’esprit/ lapsus/ etc) or what Kant would have called « the play of thought ». There would be a lot to say on how Stigmark’s humor relates to nonsense and melancholia. I sense a strong influence of Broodthaers and Yves Klein, especially when it comes to his performance by the Seine river in Paris. There are also some lovely texts at the end and a very funny poem that I’ve photographed here by our great psychoanalyst and poet UKON (Ulf Karl Olof Nilsson). “
(Sinziana Ravini, art and literature critic)
- - - - - -
De flesta av Karl- Johan Stigmarks konstprojekt är avsedda att upplevas i realtid, och den fotografiska dokumentation som hör till är mer att betrakta som självständiga verk, där konstnären låter bilderna och texten ingå ett symbiotiskt förhållande på en helt ny nivå.
Men han har även en annan fotografisk praktik, där han vänder kameran mot de ting och områden i tillvaron som för de mesta inte bevärdigas vår blick.
- - - - - -
Åtta Pappershändelser är en artists´bok där materialet är producerat primärt för att visas i bokform. Boken består av åtta olika delar som alla på olika sätt gestaltar skeenden som utgår från papperets ontologi eller vara. Här kan man se visuella vackra excesser i den inledande fotografiska serien möta dokumentationen av partituret On Paper – där det akustiska av just papper gestaltas. Här kan man i en del av boken se performanceverk från Paris floder avlösas av ett dissekerande av Sartres Varat och Intet i en annan del. Det experimenteras också med olika papperskvaliteter där utvik och statements bäddas in i försätts och eftersättsbladet.
- - - - - -
I delen "Allt papper i min studio" är språket reducerat och utelämnat till det visuella, det vi ser eller kan förnimma bortom det kognitiva. Det finns ofta hinder i språket eller bilden som blir existentiellt oöverstigliga, men som i vardagen på ett fysiskt plan nästan alltid måste överkommas och forceras till varje pris. Eller som Stigmark skriver i boken:
- - - - - -
”De sidor, pappershörn, blad, kanter, hörn, flikar, bitar, fragment, skuggor, reflektioner, avrivna, lösa, slängda, bortglömda, sparade, arkiverade, ostädade, ordnade, organiserade, undanstoppade fragment från papper synade i ljus och mörker i min studio som inte slängdes och kan ses med blotta ögat.”
Boken innehåller textbidrag författade unikt för denna utgåva och med de Åtta Pappershändelserna som utgångspunkt. Emma Kihl återger poetiskt papprets vara likt en behållare för det ordnade eller bortglömda. Jesper Olsson förtätar litterära och mediahistoriska (pappers)figurer. Och i dikten Pappersrollen gestaltas jaget och detet som papper/pappor av Ulf Karl Olov Nilsson (UKON).
FAS Publishing SE 1 9789198389012 -
antonyms
Inbunden bok. OEI editör. 2011. 48 sidor.
Nyskick. Klotryggsband. Rikt illustrerad i färg.”alla de garn, snören, strängar, fibrer, senor, filament, linjer, ledningar, teman, ledmotiv, sammanhang
de dragningar i trådar, dirigerande, styrande
alla de försök att hålla i trådarna och att vara ansvarig
de läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185905324
- Titel
- antonyms
- Författare
- Stigmark, Karl-Johan
- Förlag
- OEI editör
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 48 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 151 x 109 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 130 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ur loose ends:
”alla de garn, snören, strängar, fibrer, senor, filament, linjer, ledningar, teman, ledmotiv, sammanhang
de dragningar i trådar, dirigerande, styrande
alla de försök att hålla i trådarna och att vara ansvarig
de försök att ha makten, de gånger som trådar tappas, kommer av sig
där den röda tråden förlorar sig, där det genomgående temat upplöses
det genomgående temat, den röda tråden, tråden
alla de trådar som kan omfattas i min omgivning”
Ur antonyms:
”It is hardly possible to escape antonyms. It is futile to try to bypass the difference, inequality, discrepancy, unlikeness, dissimilitude, variation, aberration, asymmetry, change, unconformity, separateness, dissimilarity, departure, deviation, irregularity, divergency, contrast, variety, exception, heterogeneity, idiosyncrasy, nonconformity, dissemblance, opposition, alteration, digression, particularity, discongruity, contrariety, anomaly, diversity, peculiarity, disparity, separation, antithesis, divarication, singularity, dissimilarity, unorthodoxness, distinction, variance.
It is not possible. They are all antonyms.”
*
”Vid midnatt då alla tv-program ebbat ut kunde jag vissa kvällar under den analoga eran sitta och vrida på inställningarna med en förhoppning om att hitta någon dold signal i bruset och bortom utbudet av kanaler.
En önskan om att finna en hermetisk kod bortom text, tal eller bild och en fascination inför ett dolt budskap i en hemlig men vardagligt mystisk existens.
Jag vet inte om jag någonsin funnit denna dolda kod. Men kvar finns alltid viljan att förena orden med bilden av, eller kartan över, ett skeende som ännu inte utspelat sig. Oberoende av om jag materialiserar språket i det visuella, reser med bokstäver till andra platser, gör ingrepp och utför handlingar i vardagen, gör korta anteckningar på avrivna papperslappar, arrangerar bokstäver i oorganiserade högar, modifierar tankar på en mikronivå eller förstärker det minimala till ohanterliga nivåer, skapas inte desto mindre ett alibi och en flyktväg.
Det finns ofta hinder i språket och bilden som blir oöverstigliga, men som på ett fysiskt plan nästan alltid måste överkommas och forceras till varje pris. Om jag inte kan bryta mig igenom så får jag helt enkelt ge upp, förledas och låta ödet ta mig till en möjlig destination och en loose end.”
Karl-Johan Stigmark
OEI editör 9789185905324 -
Åtta pappershändelser
Inbunden bok. FAS Publishing SE. 2020. 108 sidor.
Nyskick. Text på svenska och engelska
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198389012
- Titel
- Åtta pappershändelser
- Författare
- Stigmark, Karl-Johan
- Förlag
- FAS Publishing SE
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 108 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 230 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 618 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Åtta Pappershändelser är Karl-Johan Stigmarks sjunde bok och den första på förlaget Fas Publishing SE. Stigmark är konstnär och har bland flera tidigare utgivna böcker materialiserat ämnen med titlarna, Fläckar Ord, Sprickor Och Andra Sprickor och Lösa trådar.
- - - - - -
“Here comes an elegant and highly witty artistbook by our swedish überconceptual photographer Karl Johan Stigmark. Beautiful play with language and images, Art & Language, but also with what Freud calls the fastest shortcut to the unconscious «der Witz » (wit/le mot d’esprit/ lapsus/ etc) or what Kant would have called « the play of thought ». There would be a lot to say on how Stigmark’s humor relates to nonsense and melancholia. I sense a strong influence of Broodthaers and Yves Klein, especially when it comes to his performance by the Seine river in Paris. There are also some lovely texts at the end and a very funny poem that I’ve photographed here by our great psychoanalyst and poet UKON (Ulf Karl Olof Nilsson). “
(Sinziana Ravini, art and literature critic)
- - - - - -
De flesta av Karl- Johan Stigmarks konstprojekt är avsedda att upplevas i realtid, och den fotografiska dokumentation som hör till är mer att betrakta som självständiga verk, där konstnären låter bilderna och texten ingå ett symbiotiskt förhållande på en helt ny nivå.
Men han har även en annan fotografisk praktik, där han vänder kameran mot de ting och områden i tillvaron som för de mesta inte bevärdigas vår blick.
- - - - - -
Åtta Pappershändelser är en artists´bok där materialet är producerat primärt för att visas i bokform. Boken består av åtta olika delar som alla på olika sätt gestaltar skeenden som utgår från papperets ontologi eller vara. Här kan man se visuella vackra excesser i den inledande fotografiska serien möta dokumentationen av partituret On Paper – där det akustiska av just papper gestaltas. Här kan man i en del av boken se performanceverk från Paris floder avlösas av ett dissekerande av Sartres Varat och Intet i en annan del. Det experimenteras också med olika papperskvaliteter där utvik och statements bäddas in i försätts och eftersättsbladet.
- - - - - -
I delen "Allt papper i min studio" är språket reducerat och utelämnat till det visuella, det vi ser eller kan förnimma bortom det kognitiva. Det finns ofta hinder i språket eller bilden som blir existentiellt oöverstigliga, men som i vardagen på ett fysiskt plan nästan alltid måste överkommas och forceras till varje pris. Eller som Stigmark skriver i boken:
- - - - - -
”De sidor, pappershörn, blad, kanter, hörn, flikar, bitar, fragment, skuggor, reflektioner, avrivna, lösa, slängda, bortglömda, sparade, arkiverade, ostädade, ordnade, organiserade, undanstoppade fragment från papper synade i ljus och mörker i min studio som inte slängdes och kan ses med blotta ögat.”
Boken innehåller textbidrag författade unikt för denna utgåva och med de Åtta Pappershändelserna som utgångspunkt. Emma Kihl återger poetiskt papprets vara likt en behållare för det ordnade eller bortglömda. Jesper Olsson förtätar litterära och mediahistoriska (pappers)figurer. Och i dikten Pappersrollen gestaltas jaget och detet som papper/pappor av Ulf Karl Olov Nilsson (UKON).
FAS Publishing SE 9789198389012 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789197601481
- Titel
- various parts corners world
- Författare
- Stigmark, Karl-Johan
- Förlag
- OEI Editör
- Utgivningsår
- 2007
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Karl-Johan Stigmarks various parts corners world är både en artist's book och en konceptuell poesibok, som på samma gång arbetar med ett spel mellan titel och fotografi och aktualiserar frågor om läsningens och inskriptionens gränser.
Värmen från en stolsits (som någon just rest sig från) är infra-tunn (inframince), skriver Marcel Duchamp. När tobaksröken också doftar av munnen som andas ut den, förenas de två dofterna genom det infra-tunna; infra-tunt är det avstånd som finns mellan detonationsljudet från ett gevär (på mycket nära avstånd) och framträdandet av märket efter kulan på måltavlan (på ett maxavstånd på tre till fyra meter). Dessa Duchampska definitioner av det infra-tunna är en av många möjliga ingångar (det möjliga är någonting 'infra-tunt', skriver också Duchamp) till Stigmarks various parts corners world. Här handlar det om olika försök att definiera im/material, att förstora eller dokumentera skeenden som i princip inte låter sig dokumenteras: minimala eller osynliga övergångar, avstånd och små systemkrascher.
Karl-Johans Stigmarks samtal med en historia av konceptkonst och fluxus är lika patafysiskt egensinnig som biografiskt laddad. I tidigare arbeten har han bland annat rest till Sahara till punkten av den exakta angivelsen för bokstaven s på en karta, i verket Vie utvidgades rummet i Tensta konsthall för att passa bilden, som i sin tur byggde på en resa till Wien. I verket say yes say no projicerades dessa ord aleatoriskt över väggar, golv och tak. I various parts corners world finner vi samma upptagenhet vid på både den geografiska förflyttningen och den materiella inskriptionen. Ett HELP skrivet med pappersbokstäver i ett fönster i Damjanich Útcá, TWO och SIDES skrivet med smörbokstäver på glaskivor i Visby, avståndet mellan Plymouth och San Francisco i ett register i en kartbok, ett regnbågslikt ljusspektrum på en vägg i Tallinn
Å ena sidan finns här dokumentationer av fluxuslika verk/events: konstnären sopar en parkeringsplats och planterar detta material med hjälp av vatten och näringsmedel i sin ateljé; konstnären släpper pappersark i en bäck för att sedan samla upp dem och fotografera dem torkade och staplade. Å den andra sidan finns här dokumentationer av damm och andra överblivna vardagsrester försedda med irrationella anteckningar, hörn i tömda institutionslokaler eller hemmiljöer (me and all my corners), sladdar och snören (the connection that links the various parts together), ett finger som pekar på en punkt som är för liten för att kunna urskiljas med blotta ögat
OEI Editör 9789197601481 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKOEI Editör Original
-
Fläckar, ord
OEI editör 2010. Häftad i gott skick. En stämpel på bokens sista sida. Färgfotografier med korta bildtexter på engelska.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Fläckar, ord
Häftad bok. oei editör . 2010. Opaginerad s. Häftad.
Mycket gott skick. Rikt illustrerad i färg. Har tillhört bibliotek. Plastad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185905126
- Titel
- fläckar ord
- Författare
- Stigmark, Karl-Johan
- Förlag
- OEI Editör
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 84 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 190 x 225 mm Ryggbredd 8 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För tre år sedan utkom Karl-Johan Stigmarks bok various parts corners world på OEI editör. Om den boken skrev vi då bland annat:
"[Duchamps] definitioner av det "infra-tunna" är en av många möjligaingångar ("det möjliga är någonting "infra-tunt", skriver också Duchamp) till Stigmarks various parts corners world. Här handlar det om olika försök att definiera "im/material", att förstora eller dokumentera skeenden som i princip inte låter sig dokumenteras: minimala eller osynliga övergångar, avstånd och små systemkrascher. [...] Å ena sidan finns här "dokumentationer" av fluxuslika verk/events: konstnären sopar en parkeringsplats och planterar detta material med hjälp av vatten och näringsmedel i sin ateljé; konstnären släpper pappersark i en bäck för att sedan samla upp dem och fotografera dem torkade och staplade. Å den andra sidan finns här dokumentationer av damm och andra överblivna vardagsrester försedda med "irrationella anteckningar", hörn i tömda institutionslokaler eller hemmiljöer ("me and all my corners"), sladdar och snören ("the connection that links the various parts together"), ett finger som pekar på en punkt som är för liten för att kunna urskiljas med blotta ögat..."
Nu återkommer Stigmark med två nya böcker på OEI editör, sprickor och andra sprickor och fläckar, ord, som på samma gång kopplar tillbaka till various parts corners world och signalerar någonting nytt och mer materialiserat, även om denna materialisering alltid sker på en sprickornas och fläckarnas - accidensernas - mikronivå. Som Stigmark själv skriver om sina nya böcker:
sprickor och andra sprickor:
En morgon när ljuset strilar genom mitt fönster. En betraktelse över alla de krackeleringar, flagor, överlappningar, hålrum, glipor, öppningar, bristningar, rämnor, klyftor, revor, skåror, rispor, rännor, skrevor, glapp, läckor, springor, brott, rupturer, frakturer och sprickor som finns i taket i mitt sovrum... omöjliga att få ihop, de är för många. De är helt enkelt "sprickor och andra sprickor".
fläckar, ord:
"förflyttning av en fläck till annan plats"
I början av nittiotalet reste jag till Budapest vid floden Donau i samband med en utställning. Där påbörjade jag ett arbete där den vita korrigeringsfärgen tip-ex fick täcka över bokstäver i olika böcker. Till en början var detta tidskrävande arbete tänkt som en korrigering av felskrivna ord, men samtidigt uppstod också ny visuell syntax som liknade den punktskrift som Louis Braille uppfann för blinda. Fläckar och ord förenade i ett chiffer, någonting som ger sken av att vara någonting som det inte är, eller som döljer sin verkliga innebörd. I detta verk, "förflyttning av en fläck till annan plats", dokumenteras en förflyttning av någonting närmast obetydligt: en fläck på ett bord. Det rör sig alltså om en fokusering av det lilla och ofta obeaktade, ett försök att ge det ett annat, eget, rum.
"mistake in office"
Blindkartor, fläckar, blåmärken och andra märken, skavanker, utslag, en kvissla, en klick, en olyckshändelse på kontoret", en kvarlämnad rest. Ett uppmärksammande av någonting bortträngt, av en olyckshändelses minimala men materiella och störande spår. Blob, blot, brand, dirt, discoloration, filth, fleck, grease, grime, mark, smear, smirch, soil, spot, stigma...
"late-check-in-pistachio-for-danube-vienna"
Några år senare återvände jag till Donau, men denna gång i Wien, dit jag rest från mitt kök i Stockholm. Jag hade med mig ordet "hello" format av pistageglass. Ordet placerades längsmed floden. I katalogtexten till utställningen "clean and sane" skrev Maria Lind: "När han skriver väl valda ord och korta fraser i glass som får smälta på plats, och låter den smetiga fläcken ligga kvar, förvandlas det läckra på kort tid till något äckligt. Det leder tankarna till Jean Paul Sartres idé om att klibbighet - det som vi inte snabbt och lätt kan torka bort och bli av med är lika motbjudande som smuts eftersom vi inte kan styra över den. Redan små barn känner enligt Sartre avsky for det klibbiga. Men mer än så: gränsen mellan mig och det klibbiga luckras upp och hotar min identitet. Jag vet inte längre var jag slutar och det där andra tar vid."
9789185905126 -
Various Parts Corners World
Oei Editör. 2007. Ou. Dekorerat linneklotband. Rikt fotoillustrerad.
Nyskick. Porto 49 kr.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Fläckar, ord. Fotografier
Häftad bok. Oei editör. 2010. Häftad. Rikt fotoillustrerad. Boken är en del av - innocent people- ett konstnärligt utvecklingsarbete vid konstnärliga fakulteten v …
Mycket gott skick. Upplaga 1000 st.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185905126
- Titel
- fläckar ord
- Författare
- Stigmark, Karl-Johan
- Förlag
- OEI Editör
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 84 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 190 x 225 mm Ryggbredd 8 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För tre år sedan utkom Karl-Johan Stigmarks bok various parts corners world på OEI editör. Om den boken skrev vi då bland annat:
"[Duchamps] definitioner av det "infra-tunna" är en av många möjligaingångar ("det möjliga är någonting "infra-tunt", skriver också Duchamp) till Stigmarks various parts corners world. Här handlar det om olika försök att definiera "im/material", att förstora eller dokumentera skeenden som i princip inte låter sig dokumenteras: minimala eller osynliga övergångar, avstånd och små systemkrascher. [...] Å ena sidan finns här "dokumentationer" av fluxuslika verk/events: konstnären sopar en parkeringsplats och planterar detta material med hjälp av vatten och näringsmedel i sin ateljé; konstnären släpper pappersark i en bäck för att sedan samla upp dem och fotografera dem torkade och staplade. Å den andra sidan finns här dokumentationer av damm och andra överblivna vardagsrester försedda med "irrationella anteckningar", hörn i tömda institutionslokaler eller hemmiljöer ("me and all my corners"), sladdar och snören ("the connection that links the various parts together"), ett finger som pekar på en punkt som är för liten för att kunna urskiljas med blotta ögat..."
Nu återkommer Stigmark med två nya böcker på OEI editör, sprickor och andra sprickor och fläckar, ord, som på samma gång kopplar tillbaka till various parts corners world och signalerar någonting nytt och mer materialiserat, även om denna materialisering alltid sker på en sprickornas och fläckarnas - accidensernas - mikronivå. Som Stigmark själv skriver om sina nya böcker:
sprickor och andra sprickor:
En morgon när ljuset strilar genom mitt fönster. En betraktelse över alla de krackeleringar, flagor, överlappningar, hålrum, glipor, öppningar, bristningar, rämnor, klyftor, revor, skåror, rispor, rännor, skrevor, glapp, läckor, springor, brott, rupturer, frakturer och sprickor som finns i taket i mitt sovrum... omöjliga att få ihop, de är för många. De är helt enkelt "sprickor och andra sprickor".
fläckar, ord:
"förflyttning av en fläck till annan plats"
I början av nittiotalet reste jag till Budapest vid floden Donau i samband med en utställning. Där påbörjade jag ett arbete där den vita korrigeringsfärgen tip-ex fick täcka över bokstäver i olika böcker. Till en början var detta tidskrävande arbete tänkt som en korrigering av felskrivna ord, men samtidigt uppstod också ny visuell syntax som liknade den punktskrift som Louis Braille uppfann för blinda. Fläckar och ord förenade i ett chiffer, någonting som ger sken av att vara någonting som det inte är, eller som döljer sin verkliga innebörd. I detta verk, "förflyttning av en fläck till annan plats", dokumenteras en förflyttning av någonting närmast obetydligt: en fläck på ett bord. Det rör sig alltså om en fokusering av det lilla och ofta obeaktade, ett försök att ge det ett annat, eget, rum.
"mistake in office"
Blindkartor, fläckar, blåmärken och andra märken, skavanker, utslag, en kvissla, en klick, en olyckshändelse på kontoret", en kvarlämnad rest. Ett uppmärksammande av någonting bortträngt, av en olyckshändelses minimala men materiella och störande spår. Blob, blot, brand, dirt, discoloration, filth, fleck, grease, grime, mark, smear, smirch, soil, spot, stigma...
"late-check-in-pistachio-for-danube-vienna"
Några år senare återvände jag till Donau, men denna gång i Wien, dit jag rest från mitt kök i Stockholm. Jag hade med mig ordet "hello" format av pistageglass. Ordet placerades längsmed floden. I katalogtexten till utställningen "clean and sane" skrev Maria Lind: "När han skriver väl valda ord och korta fraser i glass som får smälta på plats, och låter den smetiga fläcken ligga kvar, förvandlas det läckra på kort tid till något äckligt. Det leder tankarna till Jean Paul Sartres idé om att klibbighet - det som vi inte snabbt och lätt kan torka bort och bli av med är lika motbjudande som smuts eftersom vi inte kan styra över den. Redan små barn känner enligt Sartre avsky for det klibbiga. Men mer än så: gränsen mellan mig och det klibbiga luckras upp och hotar min identitet. Jag vet inte längre var jag slutar och det där andra tar vid."
9789185905126 -
Various Parts Corners World
Oei Editör. 2007. Ou. Dekorerat linneklotband. Rikt fotoillustrerad.
Nyskick. F d biblioteksbok med en stämpel på försättsblad och insida pärm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197601481
- Titel
- various parts corners world
- Författare
- Stigmark, Karl-Johan
- Förlag
- OEI Editör
- Utgivningsår
- 2007
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Karl-Johan Stigmarks various parts corners world är både en artist's book och en konceptuell poesibok, som på samma gång arbetar med ett spel mellan titel och fotografi och aktualiserar frågor om läsningens och inskriptionens gränser.
Värmen från en stolsits (som någon just rest sig från) är infra-tunn (inframince), skriver Marcel Duchamp. När tobaksröken också doftar av munnen som andas ut den, förenas de två dofterna genom det infra-tunna; infra-tunt är det avstånd som finns mellan detonationsljudet från ett gevär (på mycket nära avstånd) och framträdandet av märket efter kulan på måltavlan (på ett maxavstånd på tre till fyra meter). Dessa Duchampska definitioner av det infra-tunna är en av många möjliga ingångar (det möjliga är någonting 'infra-tunt', skriver också Duchamp) till Stigmarks various parts corners world. Här handlar det om olika försök att definiera im/material, att förstora eller dokumentera skeenden som i princip inte låter sig dokumenteras: minimala eller osynliga övergångar, avstånd och små systemkrascher.
Karl-Johans Stigmarks samtal med en historia av konceptkonst och fluxus är lika patafysiskt egensinnig som biografiskt laddad. I tidigare arbeten har han bland annat rest till Sahara till punkten av den exakta angivelsen för bokstaven s på en karta, i verket Vie utvidgades rummet i Tensta konsthall för att passa bilden, som i sin tur byggde på en resa till Wien. I verket say yes say no projicerades dessa ord aleatoriskt över väggar, golv och tak. I various parts corners world finner vi samma upptagenhet vid på både den geografiska förflyttningen och den materiella inskriptionen. Ett HELP skrivet med pappersbokstäver i ett fönster i Damjanich Útcá, TWO och SIDES skrivet med smörbokstäver på glaskivor i Visby, avståndet mellan Plymouth och San Francisco i ett register i en kartbok, ett regnbågslikt ljusspektrum på en vägg i Tallinn
Å ena sidan finns här dokumentationer av fluxuslika verk/events: konstnären sopar en parkeringsplats och planterar detta material med hjälp av vatten och näringsmedel i sin ateljé; konstnären släpper pappersark i en bäck för att sedan samla upp dem och fotografera dem torkade och staplade. Å den andra sidan finns här dokumentationer av damm och andra överblivna vardagsrester försedda med irrationella anteckningar, hörn i tömda institutionslokaler eller hemmiljöer (me and all my corners), sladdar och snören (the connection that links the various parts together), ett finger som pekar på en punkt som är för liten för att kunna urskiljas med blotta ögat
9789197601481 -
Various Parts Corners World
Oei Editör. 2007. Ou. Dekorerat linneklotband. Rikt fotoillustrerad.
Nära nyskick. F d biblioteksbok med endast diskreta stämplar i boken.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197601481
- Titel
- various parts corners world
- Författare
- Stigmark, Karl-Johan
- Förlag
- OEI Editör
- Utgivningsår
- 2007
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Karl-Johan Stigmarks various parts corners world är både en artist's book och en konceptuell poesibok, som på samma gång arbetar med ett spel mellan titel och fotografi och aktualiserar frågor om läsningens och inskriptionens gränser.
Värmen från en stolsits (som någon just rest sig från) är infra-tunn (inframince), skriver Marcel Duchamp. När tobaksröken också doftar av munnen som andas ut den, förenas de två dofterna genom det infra-tunna; infra-tunt är det avstånd som finns mellan detonationsljudet från ett gevär (på mycket nära avstånd) och framträdandet av märket efter kulan på måltavlan (på ett maxavstånd på tre till fyra meter). Dessa Duchampska definitioner av det infra-tunna är en av många möjliga ingångar (det möjliga är någonting 'infra-tunt', skriver också Duchamp) till Stigmarks various parts corners world. Här handlar det om olika försök att definiera im/material, att förstora eller dokumentera skeenden som i princip inte låter sig dokumenteras: minimala eller osynliga övergångar, avstånd och små systemkrascher.
Karl-Johans Stigmarks samtal med en historia av konceptkonst och fluxus är lika patafysiskt egensinnig som biografiskt laddad. I tidigare arbeten har han bland annat rest till Sahara till punkten av den exakta angivelsen för bokstaven s på en karta, i verket Vie utvidgades rummet i Tensta konsthall för att passa bilden, som i sin tur byggde på en resa till Wien. I verket say yes say no projicerades dessa ord aleatoriskt över väggar, golv och tak. I various parts corners world finner vi samma upptagenhet vid på både den geografiska förflyttningen och den materiella inskriptionen. Ett HELP skrivet med pappersbokstäver i ett fönster i Damjanich Útcá, TWO och SIDES skrivet med smörbokstäver på glaskivor i Visby, avståndet mellan Plymouth och San Francisco i ett register i en kartbok, ett regnbågslikt ljusspektrum på en vägg i Tallinn
Å ena sidan finns här dokumentationer av fluxuslika verk/events: konstnären sopar en parkeringsplats och planterar detta material med hjälp av vatten och näringsmedel i sin ateljé; konstnären släpper pappersark i en bäck för att sedan samla upp dem och fotografera dem torkade och staplade. Å den andra sidan finns här dokumentationer av damm och andra överblivna vardagsrester försedda med irrationella anteckningar, hörn i tömda institutionslokaler eller hemmiljöer (me and all my corners), sladdar och snören (the connection that links the various parts together), ett finger som pekar på en punkt som är för liten för att kunna urskiljas med blotta ögat
9789197601481 -
Fläckar ord
Häftad i nyskick, men stämplad såld inuti. Förlag: oei editör 2010. - En betraktelse över alla de krackeleringar, flagor, överlappningar, hålrum, glipor, öppningar, bristningar, rämnor, klyftor, revor, skåror, rispor, rännor, skrevor, glapp, läckor, sprin läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185905126
- Titel
- fläckar ord
- Författare
- Stigmark, Karl-Johan
- Förlag
- OEI Editör
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 84 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 190 x 225 mm Ryggbredd 8 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För tre år sedan utkom Karl-Johan Stigmarks bok various parts corners world på OEI editör. Om den boken skrev vi då bland annat:
"[Duchamps] definitioner av det "infra-tunna" är en av många möjligaingångar ("det möjliga är någonting "infra-tunt", skriver också Duchamp) till Stigmarks various parts corners world. Här handlar det om olika försök att definiera "im/material", att förstora eller dokumentera skeenden som i princip inte låter sig dokumenteras: minimala eller osynliga övergångar, avstånd och små systemkrascher. [...] Å ena sidan finns här "dokumentationer" av fluxuslika verk/events: konstnären sopar en parkeringsplats och planterar detta material med hjälp av vatten och näringsmedel i sin ateljé; konstnären släpper pappersark i en bäck för att sedan samla upp dem och fotografera dem torkade och staplade. Å den andra sidan finns här dokumentationer av damm och andra överblivna vardagsrester försedda med "irrationella anteckningar", hörn i tömda institutionslokaler eller hemmiljöer ("me and all my corners"), sladdar och snören ("the connection that links the various parts together"), ett finger som pekar på en punkt som är för liten för att kunna urskiljas med blotta ögat..."
Nu återkommer Stigmark med två nya böcker på OEI editör, sprickor och andra sprickor och fläckar, ord, som på samma gång kopplar tillbaka till various parts corners world och signalerar någonting nytt och mer materialiserat, även om denna materialisering alltid sker på en sprickornas och fläckarnas - accidensernas - mikronivå. Som Stigmark själv skriver om sina nya böcker:
sprickor och andra sprickor:
En morgon när ljuset strilar genom mitt fönster. En betraktelse över alla de krackeleringar, flagor, överlappningar, hålrum, glipor, öppningar, bristningar, rämnor, klyftor, revor, skåror, rispor, rännor, skrevor, glapp, läckor, springor, brott, rupturer, frakturer och sprickor som finns i taket i mitt sovrum... omöjliga att få ihop, de är för många. De är helt enkelt "sprickor och andra sprickor".
fläckar, ord:
"förflyttning av en fläck till annan plats"
I början av nittiotalet reste jag till Budapest vid floden Donau i samband med en utställning. Där påbörjade jag ett arbete där den vita korrigeringsfärgen tip-ex fick täcka över bokstäver i olika böcker. Till en början var detta tidskrävande arbete tänkt som en korrigering av felskrivna ord, men samtidigt uppstod också ny visuell syntax som liknade den punktskrift som Louis Braille uppfann för blinda. Fläckar och ord förenade i ett chiffer, någonting som ger sken av att vara någonting som det inte är, eller som döljer sin verkliga innebörd. I detta verk, "förflyttning av en fläck till annan plats", dokumenteras en förflyttning av någonting närmast obetydligt: en fläck på ett bord. Det rör sig alltså om en fokusering av det lilla och ofta obeaktade, ett försök att ge det ett annat, eget, rum.
"mistake in office"
Blindkartor, fläckar, blåmärken och andra märken, skavanker, utslag, en kvissla, en klick, en olyckshändelse på kontoret", en kvarlämnad rest. Ett uppmärksammande av någonting bortträngt, av en olyckshändelses minimala men materiella och störande spår. Blob, blot, brand, dirt, discoloration, filth, fleck, grease, grime, mark, smear, smirch, soil, spot, stigma...
"late-check-in-pistachio-for-danube-vienna"
Några år senare återvände jag till Donau, men denna gång i Wien, dit jag rest från mitt kök i Stockholm. Jag hade med mig ordet "hello" format av pistageglass. Ordet placerades längsmed floden. I katalogtexten till utställningen "clean and sane" skrev Maria Lind: "När han skriver väl valda ord och korta fraser i glass som får smälta på plats, och låter den smetiga fläcken ligga kvar, förvandlas det läckra på kort tid till något äckligt. Det leder tankarna till Jean Paul Sartres idé om att klibbighet - det som vi inte snabbt och lätt kan torka bort och bli av med är lika motbjudande som smuts eftersom vi inte kan styra över den. Redan små barn känner enligt Sartre avsky for det klibbiga. Men mer än så: gränsen mellan mig och det klibbiga luckras upp och hotar min identitet. Jag vet inte längre var jag slutar och det där andra tar vid."
9789185905126 -
Fläckar, ord
Häftad bok.
oei editör. 2010. Häftad. mjuka invikta pärmar. Nyskick, med mindre stämpel bakre insida
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn