Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Vad berättas om mig? Barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation

Vad berättas om mig? Barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation

Häftad bok. Studentlitteratur. 1:10 uppl. 2011. 110 sidor.

Gott skick. Tryckt 2016. Fram- och baksida helt rena och blanka. I boken finns markeringar med blek överstrykningspenna. Namnad på försättsbladet.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789144066486
Titel
Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation
Författare
Svenning, Bente
Förlag
Studentlitteratur
Utgivningsår
2011
Omfång
110 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 222 mm Ryggbredd 6 mm
Vikt
170 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I dag är barnexperter och politiker eniga om att förskolebarnen själva ska få komma till tals. Samtidigt krävs det från många håll att förskoleverksamheten ska dokumenteras. I den här boken ställer författaren frågan om vuxna lyssnar på barnen när de utformar sätt att dokumentera förskolans verksamhet. Det finns många bra pedagogiska skäl till att dokumentera förskolans verksamhet, men det kan bli alltför mycket, alltför tät och alltför okritisk användning av olika dokumentationsformer. Funderar vi över vilka konsekvenser det kan bli för barnen om de tvingas delta utan att personalen lyssnar på dem? Har inte också barn rätt till en privat sfär, en plats där de bara kan vara sig själva? Blir barnen tillfrågade om de vill bli fotograferade, filmade, citerade och registrerade? Ska de tillfrågas om sådant? Författaren tar upp en ny och intressant diskussion om förhållandet mellan dokumentation och barns medverkan i förskolan som bör intressera förskollärare och andra som arbetar i förskolan samt alla blivande förskollärare.

Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolan. Den kan också vara intressant för verksamma barnpsykologer, barnsjuksköterskor och inte minst förskolebarnens föräldrar.