Den svenska marknadsföringslagstiftningen - 15e upplagan
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 15 uppl. 2009. 314 sidor.
Nyskick.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144059594
- Titel
- Den svenska marknadsföringslagstiftningen
- Författare
- Svensson, Carl Anders
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 314 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 465 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den svenska marknadsföringslagstiftningen bildar ett rikt förgrenat nät av regler som syftar till en effektiv konkurrens och tillbörlig konkurrens mellan företagen samt ett rimligt skydd för konsumenterna.
I denna den 15:e upplagan av Den svenska marknadsföringslagstiftningen riktas huvudintresset på den nya Marknadsföringslagen och dess praktiska tillämpning. Den EU-harmoniserade Marknadsföringslagen tillhör givetvis de centrala delarna av det hithörande rättssystemet tillsammans med den omarbetade Konkurrenslagen och Produktsäkerhetslagen. Den köprättsliga lagstiftningen, Lotterilagen, Lagen om namn och bild i reklam och reglerna angående mutor och bestickning behandlas också liksom näringslivets egenåtgärder i form av etiska normer för marknadsföring med nyinrättade Reklamombudsmannen. Reglerna om avtal, köp och e-handel har fått ett eget kapitel.
I sista kapitlet finns en kortfattad översikt av de viktigaste lagarna som påverkar marknadsföringen på ett mera påtagligt sätt.
Boken är lämplig för kurser i marknadsföring och introducerande kurser i juridik. Den är även värdefull i det dagliga arbetet på marknadsavdelningar, liksom hos reklam- och medieföretag.