Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Just nu finns inte titeln du söker på Bokbörsen. Skapa ett användarkonto eller logga in om du vill skapa en bevakning. Klicka sedan på knappen nedan. Du aviseras via e-post så snart artikeln kommer in igen.
Cavefors : förlagsprofil och mediala mytbilder i det svenska  litteratursamhället 1959–1982

Cavefors : förlagsprofil och mediala mytbilder i det svenska litteratursamhället 1959–1982

Häftade böcker. Ellerströms förlag AB. 2018. 320 sidor.

Bo Cavefors bokförlag var verksamt 1959–1982. Dess förgrundsgestalt har beskrivits som ”den radikala vänsterns förläggare framför andra”, men verksamheten var aldrig ett renodlat vänsterprojekt. Tvärtom inkluderar utgivningslistan kontroversiella namn från hela den politiska skalan.
Genom den så kallade Caveforsaffären i slutet av 1970-talet, blev förlaget rikskänt. Händelseförloppet, som inkluderade ett rättsfall, två konkurser och indraget kulturstöd, gick som en följetong på de svenska dagstidningarnas kultursidor.
I denna studie undersöker Ragni Svensson Bo Cavefors bokförlag, dess roll och betydelse samt den starka mytbildning som uppstod kring förlaget i samband med dess dramatiska nedläggning.

Förlagsfakta

ISBN
9789172475199
Titel
Cavefors : förlagsprofil och mediala mytbilder i det svenska litteratursamhället 1959–1982
Författare
Svensson, Ragni
Förlag
Ellerströms förlag AB
Utgivningsår
2018
Omfång
320 sidor
Bandtyp
Danskt band
Mått
191 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
Vikt
713 g
Språk
Svenska