-
Psykiskt utvecklingsstörda barn i kommunal fö...
Häftad bok. Göteborg. 1987. (6)+iii+(1)+112+(2) sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Med disputationsblad och löst blad med författardedikation. Göteborg Studies in Educational Sciences 61.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9173461938
- Titel
- Psykiskt utvecklingsstörda barn i kommunal förskola : integrering belyst ur ett socialpsykologiskt perspektiv
- Författare
- Hill, Anders - Rabe, Tullie
- Förlag
- Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis
- Utgivningsår
- 1987
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Diss. av båda förf. Göteborg : Univ.
På diss.-bl. felaktigt ISBN 91-734-193-8
Göteborg 9173461938 -
Psykoterapeutiska interventioner under spädba...
Häftad bok. Trelleborg, Förlagshuset Swedala. 1992. ix+(1)+187 sidor.
Gott skick. Trådhäftad. Något skavd i kanterna. Ryggen något blekt. Namnad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185684236
- Titel
- Psykoterapeutiska interventioner under spädbarnsperioden : det empiriska underlaget för boken "Mor och barn i ingenmansland"
- Författare
- Brodén, Margareta
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Trelleborg, Förlagshuset Swedala 9185684236 -
Stödgrupper för barn och ungdomar
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 330 sidor.
Mycket gott skick. Limmat mjukband. Senaste upplagan.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144001012
- Titel
- Stödgrupper för barn och ungdomar
- Författare
- Forinder, Ulla - Hagborg, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 330 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 470 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Arbete i stödgrupper introducerades i Sverige i början av 1990-talet och har fått stor spridning. En stödgrupp som leds av en utbildad gruppledare arbetar fokuserat med pedagogiskt arbete, vilket ger terapeutiska effekter. Med hjälp av lekar och övningar och genom att få träffa jämnåriga och dela erfarenheter, tankar och känslor får barnen och ungdomarna möjlighet att utveckla nya konstruktiva bemästringsstrategier. Boken redogör för hur verksamhetsformen vuxit fram och beskriver arbetet i en stödgrupp. Såväl teoretiska perspektiv som forskningsrön inom området presenteras.
Stödgrupper för barn och ungdomar vänder sig studenter vid universitets- och högskoleutbildningar inom socialt- och psykosocialt arbete samt till yrkesverksamma inom dessa områden, t.ex. inom socialtjänsten och BUP.
Studentlitteratur AB 1 9789144001012 -
Svikna barn. Om bristande omsorg och vårt ans...
Inbunden bok. Stockholm, Wahlström & Widstrand. 1993. 496 sidor.
Gott skick. Inbundet pappband. Något kantstött. Ryggen något blekt. Fläckar på främre snittet. Ägarstämpel
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146163336
- Titel
- Svikna barn : om bristande omsorg och vårt ansvar för de utsatta barnen
- Författare
- Killén, Kari - Andersson, Sten - Lundén, Karin
- Förlag
- Stockholm : Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1993
- Språk
- Svenska
Stockholm, Wahlström & Widstrand 9146163336 -
Lärande i musik - barn och lärare i tongivand...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2014. 120 sidor.
Mycket gott skick. Limmat mjukband. Illustrerad.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789140687630
- Titel
- Lärande i musik - barn och lärare i tongivande samspel
- Författare
- Wallerstedt, Cecilia
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 120 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I de senaste skolreformerna har musiken fått en tydligare framskrivning i förskolans och framförallt grundskolans mål. Musik är viktigt, men reduceras ofta till något som ”bara” är kul. Med den här boken vill författarna visa att musikundervisning ytterst handlar om att göra barn till aktiva medskapare i olika musikkulturer, både som lyssnare och utövare. För att åstadkomma detta behöver lärare som undervisar i musik, liksom lärare i andra konstnärliga ämnen, utveckla ett professionellt och gemensamt språk för att tala (och tänka) om sin praktik.
Lärande i musik visar hur man kan förstå lärande och undervisning i musik utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Författarna tar upp centrala musikpedagogiska frågor såsom fritt skapande, improvisation och komposition och inte minst hur professionella medskapare i form av lärare kan stötta barns musikaliska lärande. Ett av bokens budskap är vikten av samspelet mellan barn och lärare i lärsituationen Hur kan läraren genom lyhördhet och genom att ställa frågor som utgår ifrån barnets egna upplevelser berika barns erfarenheter och uttryck i musikämnet?
Boken förenar empirisk forskning och teori och innehåller en mängd konkreta exempel från förskolan, grundskolan och fritidshemmet. Den tar upp flera principer för lärande och undervisning i estetiska ämnen, vilket gör att den även kan användas i kurser inom till exempel kultur, estetik och kommunikation.
Författarna är verksamma vid Linnécentret för forskning om lärande och medier (LinCS) vid Göteborgs universitet. De har forskat mycket om yngre barn och lärande i musik och har två större forskningsprojekt bakom sig, det senaste är ett internationellt EU-projekt om barns skapande med en ny musikteknologi.
”Vi har tänkt mycket på klassikern Kreativitet i barndomen av Vygotskij när vi skrivit boken. Den är bra och vi vet att den ofta läses i lärarutbildningen, men det har hänt mycket inom den sociokulturella teoritraditionen sedan dess, och även i samhället i stort. Det hoppas vi blir synligt i vår bok!”
Gleerups Utbildning AB 1 9789140687630 -
Att plantera ett barn
Häftad bok. Media-Tryck. 2011. 344 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Mindre veck i övre hörnet på främre pärmen. Med dedikation från förf. samt disputationsblad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789174731040
- Titel
- Att plantera ett barn
- Författare
- Jonsson Malm, Carolina
- Förlag
- Media-Tryck
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 344 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Jonsson Malm, Carolina
Media-Tryck 9789174731040 -
Musisk pedagogik med kunskapande barn. Vad Fr...
Häftad bok. KMH Förlaget. 2001. xii+284+(11) sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Något kantstött. Fläck på nedre snittet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188842274
- Titel
- Musisk pedagogik med kunskapande barn : vad Fröbel visste om visan som tolkande medel i barndomens studiedialog
- Författare
- Uddén, Berit
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
KMH Förlaget 9188842274 -
Att möta det oväntade. Tidigt föräldraskap ti...
Häftad bok. Lunds universitet. 2003. 208 sidor.
Gott skick. Trådhäftad. Något kantstött. Fläck på främre pärmen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9162857614
- Titel
- Att möta det oväntade : tidigt föräldraskap till barn med Downs syndrom
- Författare
- Riddersporre, Bim
- Förlag
- Lund
- Utgivningsår
- 2003
- Språk
- Svenska
Lunds universitet 9162857614 -
Hon sitter ju bara där! Inagerande beteende h...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2006. 148 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Inplastad med enstaka biblioteksstämplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144039978
- Titel
- Hon sitter ju bara där! : inagerande beteende hos barn och unga
- Författare
- Ingrid Lund
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 148 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 225 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Problembarn är i allmänhet stökiga och bråkiga. De är utagerande och i de flesta sammanhang stör de sin omgivning. Inagerande barn märks knappt, de bara sitter där. Denna bok ger en inblick i hur inagerande barn och deras lärare upplever vardagen i skolan. Ofta försvinner dessa barn i mängden bland alla med vassare armbågar och starkare röster.Författaren har intervjuat såväl lärare som elever och infogat deras erfarenheter i ett anknytnings- och relationsteoretiskt perspektiv. Utifrån detta ger hon metodförslag både på system- och individnivå för hur man kan hantera dessa undanskymda barn.Boken vänder sig i första hand till studenter inom lärarutbildning och beteendevetenskapliga utbildningar. Den handlar huvudsakligen om skolsituationen men är relevant för alla som på något sätt har kontakt med inagerande barn och ungdomar.
Studentlitteratur AB 1 9789144039978 -
Barn och nätverk
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2001. 256 sidor.
Gott skick. Trådhäftad. Något kantstött. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147056354
- Titel
- Barn och nätverk
- Författare
- Klefbeck, Johan
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 446 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn och nätverk presenterar ett socialekologiskt perspektiv på barns utveckling. Författarna bidrar till en fördjupad och vidgad förståelse genom att rikta sökarljuset mot hur familj, skola, vänner och grannar påverkar barns hälsa och sociala funktion.
Läs mer
Vad är det som gör att några barn mot alla odds klarar sig bra genom en svår uppväxt? Hur präglar social klasstillhörighet, kultur och religiös anknytning det sociala nätverket? Och hur kan professionella behandlare samarbeta med det privata nätverket? Alla dessa frågor och fler behandlar boken som vänder sig till alla som i sitt arbete kommer i kontakt med utsatta barn: speciallärare, lärare, familjerådgivare, socialsekreterare, sjuksköterskor och psykologer. Denna andra upplaga är kraftigt omarbetad.
Om författarna
Johan Klefbeck är psykoterapeut och specialist i klinisk psykologi. Terje Ogden är pedagog och arbetar vid Norskt centrum för studier av problembeteende och innovativ praktik vid universitetet i Oslo.
Liber 1 9789147056354 -
Dyslexi - en diagnos på gott och ont : Barn,...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2003. 312 sidor.
Mycket gott skick. Limmat mjukband. Hörnen obetydligt kantstötta. Ryggen något blekt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144024746
- Titel
- Dyslexi - en diagnos på gott och ont : Barn, föräldrar och lärare berättar
- Författare
- Karin Zetterqvist Nelson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 312 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 441 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur tänker barn som fått en dyslexidiagnos om sig själva? Vilken betydelse får diagnosen för deras identitetsskapande? Den här boken handlar om diagnostisering av dyslexi sett utifrån tre olika perspektiv: de diagnostiserade barnen själva, deras föräldrar och deras lärare. Boken problematiserar frågan om diagnosens befriande respektive stigmatiserande effekter och visar att svaret på frågan inte är entydigt. Barnen uppvisar en rad olika förhållningssätt till diagnosen som dels handlar om hur de använder diagnostiska termer när de berättar om sig själva, dels om hur de pratar om sitt läsande och skrivande. Föräldrarna använder diagnosen för att tolka och sätta ord på den känsla av misslyckande som många upplevt när barnen inte lärt sig läsa och skriva. Diagnosen används inte av föräldrarna för att avsäga sig ansvar för barnets svårigheter utan för att tydliggöra det ansvar man axlat som förälder. Lärarna visar utifrån sitt perspektiv hur diagnosen kan ges en rad olika betydelser och funktioner i skolsammanhang, i för dem både positiv och negativ mening.
Boken vänder sig till både studenter och professionella inom utbildningsområdet, men den är också angelägen för yrkesgrupper som psykologer och socionomer.
Studentlitteratur 1 9144024746 -
Barn- och ungdomspsykologi
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2001. 512 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Namnteckning på titelbladet. Enstaka förstrykningar med märkpenna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914401595X
- Titel
- Barn- och ungdomspsykologi
- Författare
- Evenshaug, Oddbjörn
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 512 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 750 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok presenteras en lättillgänglig introduktion till ett spännande ämnesområde. Boken har blivit något av en klassiker inom högskolestudier som rör pedagogiska och sociala yrkesområden och arbete med barn och ungdomar. Olika aspekter på utvecklingen under barn- och ungdomsåren sätts in i ett pedagogiskt helhetsperspektiv som fokuserar på barns och ungdomars samspel med sin omgivning. I denna nya upplaga betonas utvecklingens sociala och kulturella sammanhang tydligare. Tvärkulturella undersökningar och forskning som rör etniska minoriteter har fått större utrymme, bl.a. i olika temarutor som kan läsas oberoende av den löpande texten. Författarna har vidare lagt större vikt vid Lev Vygotskijs sociokulturella perspektiv och vid Erik H. Eriksons psykosociala teori om identitetsutvecklingen under ungdomsåren och om utvecklingen mot en integrerad personlighet. Samtliga kapitel har reviderats och aktualiserats utifrån dagens forskning inom det utvecklingspsykologiska området. Boken är avsedd för pedagogiska samt samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar vid universitet och högskola. Andra upplagan Översättning: Björn Nilsson
Studentlitteratur AB 2 914401595X -
Barn, ungdomar och vuxna i behov av särskilt...
Gott skick. Liber, 1998. 320 sid. 8:o. Trådhäftad. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147049042
- Titel
- Barn, ungdomar och vuxna i behov av särskilt stöd
- Författare
- Olsson, Britt-Inger - Olsson, Kurt
- Förlag
- Stockholm : Liber
- Språk
- Svenska
9789147049042 -
Barn med behov av särskilt stöd
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 1995 (andra uppl.). 378 sid. 8:o. Vikt: 549 gram. Trådhäftad. Något nötta hörn och rygg. Anteckning i kulspets på sid. 5, annars mycket gott skick. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144355920
- Titel
- Barn med behov av särskilt stöd
- Författare
- Asmervik, Sverre - Ogden, Terje - Rygvold, Anne-Lise - Nilsson, Björn
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 343 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 510 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många barn har koncentrationssvårigheter, motoriska problem, läs- och skrivsvårigheter eller andra funktionshinder. Dessa svårigheter blir särskilt märkbara i förskolan och i skolan med de krav som där ställs på sociala, intellektuella och motoriska färdigheter. För att kunna stödja och hjälpa dessa barn krävs gedigna kunskaper om deras problem. Denna bok behandlar de vanligaste formerna av funktionshinder såsom inlärningsproblem, läs- och skrivsvårigheter, språk- och talrubbningar, sociala och emotionella störningar, utvecklingsstörning, hörselskador, rörelsehinder och lättare hjärndysfunktioner.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
9144355920
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn