Reklamen: det flinande liket
Viken : Replik, 1996 Hårda pärmar, limbunden, 159s. 300g. Mycket gott skick, namnteckning. ISBN 918881813X 9188818136 (korr) Originaltitel: La pub est une charogne qui nous sourit. Baksidestext: Reklamens konstlade och fåniga universum har infantiliserat oss i snart trettio år. Nu räcker det!
Med den programförklaringen går den italienske fotografen Oliviero Toscani till angrepp mot reklam- och mediavärlden. Här ger han sina kritiker svar på tal och utvecklar sin syn på den konst som kallas reklam. För honom har den "erotiserade" reklamen med sin elitism, sexism, ungdomskult och ytlighet spelat ut sin roll. Idéerna har tagit slut, reklamen har ingen social funktion -- den pratar helt enkelt smörja. Toscani är mannen bakom Benettons världen över uppmärksammade kampanjer. Tidigare skapade bland annat "Real People Campaign" för märket Esprit och Jesus-jeansen, som marknadsfördes med sloganen "Du skall inga andra brallor hava jämt mig" -- en kampanj som fick Vatikanen att tappa fattningen. Toscani vill ha en reklam som ifrågasätter samhället. Som får före. Som väsnas. Som återigen blir en aktiv mediaform och en polemisk konstart.