-
Arbeta med faktabilderböcker i förskolan : va...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2023. 156 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127461765
- Titel
- Arbeta med faktabilderböcker i förskolan : varför och hur?
- Författare
- Westlund, Barbro
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 150 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 314 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med boken är att inspirera till och ge stöd för ett språkutvecklande arbetssätt, där ett aktivt textarbete med faktabilderböcker får ett större utrymme i förskolans pedagogik. Alla barn behöver erbjudas en rik språkmiljö, där högläsning och samtal om det lästa ingår som en viktig daglig rutin.
Flera studier har visat att när man högläser böcker med fakta för barn, uppstår fler samtal om texten och förklaringar av svåra ord än vid läsning av berättande bilderböcker. Därför är det viktigt att båda textgenrerna används i balans med varandra.
Genom att högläsa och samtala om faktabilderböcker tillägnar sig barnen ämneskunskaper, samtidigt som de utvecklar sitt språk. Det sker med andra ord både en språk- och kunskapsutveckling. Barnen lär sig att ”hitta språket i ämnet”.
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127461765 -
Musikvetenskap för förskolan
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2012. 190 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127132344
- Titel
- Musikvetenskap för förskolan
- Författare
- Calissendorff, Maria
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 490 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Musikvetenskap för förskolan presenterar den mångfasetterade kunskap som finns om barn och musik. Barn som börjar förskolan har många erfarenheter av musik. Redan i fosterlivet har barnen hört musik och sång, som riktigt små har de blivit lugnade och tröstade av vaggvisor och de känner väl igen den musik de hört ofta. I förskolans läroplan tydliggörs också musikens stora betydelse, både som mål och medel i verksamheten.
Bokens kapitel samlas i tre delar: Perspektiv på musik i förskolan, Musikdidaktik i förskolan samt Musikaliska fältstudier i förskolan. En rad framstående musikforskare har bidragit med inspirerande texter.
Musikvetenskap för förskolan vänder sig till blivande förskollärare, personal i förskolan samt föräldrar och andra som möter barn i förskoleåldern.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127132344 -
Teori som analysverktyg i uppsatsarbetet : di...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2021. 103 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127825246
- Titel
- Teori som analysverktyg i uppsatsarbetet : digitala medier i förskolan
- Författare
- Moberg, Emilie
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 103 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 180 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Teori som analysverktyg i uppsatsarbetet visar hur teorier kan användas för att analysera olika former av empiriskt material inom ramen för uppsatsarbeten, rapporter eller självständiga arbeten. Fokus i boken ligger på undersökningar av förskolebarns möten med digitala medier.
Bokens första del beskriver varför teori behövs och hur teoretiska begrepp kan bli viktiga verktyg i analysarbetet. Den andra delen tar upp fyra teorier:
sociokulturell teori
socialsemiotisk teori
affektteori
aktör–nätverksteori
Författaren Emilie Moberg belyser också centrala begrepp inom teorierna och visar samtidigt hur dessa begrepp konkret kan användas som analysverktyg.
Teori som analysverktyg i uppsatsarbetet riktar sig till studenter, på förskollärarprogrammet och andra lärarprogram, som söker handledning vid val och användning av teori för analys av empiriskt material.
Emilie Moberg är universitetslektor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet, och undervisar på förskollärarprogrammet.
Sagt om boken:
"Författaren hänvisar till många pedagoger och forskare inom olika områden. Boken är teoretisk och kräver fokusering av läsaren. Den ger mycket bra och konkret vägledning för studenter som behöver hjälp med rapport- eller uppsatsskrivande."
Marianne Ericson, BTJ-häftet nr 7, 2021
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127825246 -
Utmana och stötta : undervisning i förskolan
Häftad bok. Lärarförlaget. 1 uppl. 2019. 191 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188149442
- Titel
- Utmana och stötta : undervisning i förskolan
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 215 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 449 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisningen i förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utvecklas i sitt lärande. Förskollärare har ansvar för att hela arbetslaget medvetet stöttar och utmanar barnen.I tolv kapitel delar förskollärare och forskare med sig av goda exempel, erfarenheter och kunskap utifrån aktuella vetenskapliga rön. De diskuterar frågor som:Vilka möjligheter ger digitaliseringen för att skapa och lära? Hur kan man arbeta mot läroplanens mål med hjälp av populärkultur? På vilket sätt stödjer man bäst flerspråkiga barns språkutveckling? Hur kan bedömning och systematiskt kvalitetsarbete leda till en mer genomtänkt och inkluderande utbildning?"Vi önskar att den här boken ska stötta er, utmana er och förbättra, förändra och fördjupa er syn på vad undervisning i förskolan kan vara."
- Redaktörerna Malin Andersson & Therés ÅkerblomRECENSIONER"Jag har med glädje läst boken Undervisa och stötta: undervisning i förskolan med Malin Andersson och Therés Åkerblom som redaktörer. Det är en både lärorik och underhållande läsning. Här tar förskolans samtida pedagogiska idéer form och blir till användbar praktik i kapitel skrivna av förskollärare och forskare. Boken bjuder både konkreta tips och kopplar dessa till forskningsrön och teorier på ett begripligt sätt. Boken är en värdefull källa för den som vill utveckla sin pedagogik."
Ann S. Pihlgren, forskningsledare"Boken är full av aktuell forskning, utmanande tankar och konkreta tips. Den känns fräsch och väldigt aktuell ... jag har satt lappar och strukit under texter på väldigt många ställen ... Som ni säkert redan märkt så gillar jag den här boken mycket och kan varmt rekommendera alla som jobbar inom eller har med förskolan att göra. Även som kurslitteratur i utbildning skulle den passa. Boken både bekräftar tankar jag redan har och utmanar mig att tänka nytt.
Maria Högberg, förskollärare på Äventyrets förskola och utbildare i digitala verktyg, Pedagog Örebros bokblogg "... föredömligt verksamhetsnära ... Erfarenheter och kompetenser ger en inspirerande bild av vad undervisning i förskolan kan vara och bli ... Boken, som är rikt illustrerad, inspirerar och ger många bra och användbara tips för undervisningen. Utmana och stötta vänder sig till förskollärare i verksamhet och i utbildning samt alla som är verksamma inom förskolan. Helhetsbetyg: 4."
- Ulf Malmqvist, Bibliotekstjänst"... ett angeläget bidrag till den aktuella diskussionen om undervisning i förskolan ... Antologin möter ett behov av fördjupning och samtal om förskolans och förskollärares förändrade uppdrag. Den gör det utifrån ett professions- och praktiknära erfarenhetsperspektiv och rekommenderas varmt till läsning och som underlag för vidare diskussioner."
- Ingegerd Tallberg-Broman, professor vid Malmö universitet INNEHÅLLFörord 1. Therés Åkerblom: Det lärande barnet i förskolans utbildning och undervisning2. Malin Andersson: Arbetslaget i undervisningen3. Ann Kronberg Larsson: Kan alla barn lyckas i förskolan?4. Sara Persson: Digitala verktyg för de yngsta barnen5. Sara Bergström & Linda Bjällerstedt ("Fantasifröknarna"): Lek och estetik som den röda tråden6. Therés Åkerblom: Högläsning är vägen till språket7. Simon Melin: Digitalt skapande och lärande med barnen8. Farzaneh Moinian: Att omfamna skillnader och göra mångfalden till en resurs9. Anniqa Sandell Ring: Att stötta flerspråkiga barns språkutveckling och lärande10. Therés Åkerblom: Släpp in populärkulturen i undervisningen11. Ulrika Jonson & Ann Kronberg Larsson: Bedömning som verktyg för att utveckla undervisningen12. Malin Andersson: Om vi gör som vi alltid har gjort kommer inget att förändras
Lärarförlaget 1 9789188149442 -
Bångstyriga barn : makt, normer och delaktigh...
Häftad bok. Ordfront Förlag. 2013. 299 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170377259
- Titel
- Bångstyriga barn : makt, normer och delaktighet i förskolan.
- Författare
- Dolk, Klara
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 299 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 139 x 190 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Genuspedagogik har slagit igenom stort i förskolan.
Men hur fungerar det i praktiken? Vad händer när
barnen inte alltid tacksamt tar emot vuxnas
välmenande försök att fostra, utan istället gör
motstånd? Och hur skulle ett jämställdhetsarbete
kunna se ut som inte enbart utmanar normer om
»kön«, utan också normer om »barn« och »vuxna«?
I Bångstyriga barn möter vi barn och pedagoger på
en förskola där man aktivt arbetar med genuspedagogik,
likabehandling och barns rättigheter.
Boken handlar om hur vi vuxna, lärare såväl som
föräldrar, försöker påverka barnen åt »rätt« håll.
Om hur svårt vi har att låta barnen vara delaktiga
och få makt att påverka på riktigt - och om hur
barnen inte alltid låter sig styras, utan istället blir
just bångstyriga. Men barnens motstånd kanske
inte är ett problem, det kanske i själva verket är
ett sätt att utöva demokrati?
Boken vänder sig till alla som är intresserade av
pedagogik och barnuppfostran i relation till makt,
normer och delaktighet.
Klara Dolk är verksam vid Stockholms universitet och utbildad förskollärare. Hon föreläser om genuspedagogik och normkritisk pedagogik och har bland annat medverkat i antologin En rosa pedagogik(2011). Bångstyriga barn är
hennes doktorsavhandling.
"Bångstyriga barn är ett viktigt bidrag till diskussionen om hur fostran av barn, även normkritisk sådan, krockar med strävan efter barns delaktighet. Många av diskussionerna i boken är intressanta, användningen av begrepp som jämställdhetsarbete, värdegrundsarbete, genuspedagogik och normkritisk pedagogik överlappar dock och det kan vara förvirrande; är det förskolans definitioner som råder, eller forskningens? Begreppsapparaten hindrar dock inte Klara Dolks avhandling från att vara en tankeväckande samtidsskildring av förskolans goda föresatser, och av hur metoderna som implementeras inte alltid når hela vägen fram."
Ann Werner, Pedagogiska magasinet
Ordfront Förlag 9789170377259 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144060026
- Titel
- Språklig praxis i förskolan
- Författare
- Holm, Lars
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 192 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är en myt att barn lär sig språk bara de placeras i en omgivning där språket används. En väsentlig del av det pedagogiska yrkeskunnandet hos förskolans personal består därför i kunskap om den betydelse språk och språkbruk har i förskolans praxis för det enskilda barnet. Att vara med i en fotbollsmatch kräver ett annat språkbruk av barnet än att stå framför andra och berätta om fakta. Att tala med en vuxen om en gemensam upplevelse kräver andra språkliga strategier än att delta i en barnstyrd lek. Alla barn måste få möta relevanta språkliga utmaningar och deras skilda språkliga förutsättningar bli tillgodosedda och värdesatta. Författarna i den här boken utforskar olika aspekter av förskolans språkliga praktiker, såväl interaktionen mellan barnen som mellan barn och vuxna. I de avslutande kapitlen analyserar och diskuterar författarna den språkbrukspraxis i Danmark som förknippas med förskolans utvärdering av barnens språk. Vilken bild får man av deras språk i en sådan utvärdering? Och varför ser den ut som den gör? Språklig praxis i förskolan vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolan.
Studentlitteratur 1 9789144060026 -
Utmana och stötta : undervisning i förskolan
Häftad bok. Lärarförlaget. 1 uppl. 2019. 191 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188149442
- Titel
- Utmana och stötta : undervisning i förskolan
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 215 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 449 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisningen i förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utvecklas i sitt lärande. Förskollärare har ansvar för att hela arbetslaget medvetet stöttar och utmanar barnen.I tolv kapitel delar förskollärare och forskare med sig av goda exempel, erfarenheter och kunskap utifrån aktuella vetenskapliga rön. De diskuterar frågor som:Vilka möjligheter ger digitaliseringen för att skapa och lära? Hur kan man arbeta mot läroplanens mål med hjälp av populärkultur? På vilket sätt stödjer man bäst flerspråkiga barns språkutveckling? Hur kan bedömning och systematiskt kvalitetsarbete leda till en mer genomtänkt och inkluderande utbildning?"Vi önskar att den här boken ska stötta er, utmana er och förbättra, förändra och fördjupa er syn på vad undervisning i förskolan kan vara."
- Redaktörerna Malin Andersson & Therés ÅkerblomRECENSIONER"Jag har med glädje läst boken Undervisa och stötta: undervisning i förskolan med Malin Andersson och Therés Åkerblom som redaktörer. Det är en både lärorik och underhållande läsning. Här tar förskolans samtida pedagogiska idéer form och blir till användbar praktik i kapitel skrivna av förskollärare och forskare. Boken bjuder både konkreta tips och kopplar dessa till forskningsrön och teorier på ett begripligt sätt. Boken är en värdefull källa för den som vill utveckla sin pedagogik."
Ann S. Pihlgren, forskningsledare"Boken är full av aktuell forskning, utmanande tankar och konkreta tips. Den känns fräsch och väldigt aktuell ... jag har satt lappar och strukit under texter på väldigt många ställen ... Som ni säkert redan märkt så gillar jag den här boken mycket och kan varmt rekommendera alla som jobbar inom eller har med förskolan att göra. Även som kurslitteratur i utbildning skulle den passa. Boken både bekräftar tankar jag redan har och utmanar mig att tänka nytt.
Maria Högberg, förskollärare på Äventyrets förskola och utbildare i digitala verktyg, Pedagog Örebros bokblogg "... föredömligt verksamhetsnära ... Erfarenheter och kompetenser ger en inspirerande bild av vad undervisning i förskolan kan vara och bli ... Boken, som är rikt illustrerad, inspirerar och ger många bra och användbara tips för undervisningen. Utmana och stötta vänder sig till förskollärare i verksamhet och i utbildning samt alla som är verksamma inom förskolan. Helhetsbetyg: 4."
- Ulf Malmqvist, Bibliotekstjänst"... ett angeläget bidrag till den aktuella diskussionen om undervisning i förskolan ... Antologin möter ett behov av fördjupning och samtal om förskolans och förskollärares förändrade uppdrag. Den gör det utifrån ett professions- och praktiknära erfarenhetsperspektiv och rekommenderas varmt till läsning och som underlag för vidare diskussioner."
- Ingegerd Tallberg-Broman, professor vid Malmö universitet INNEHÅLLFörord 1. Therés Åkerblom: Det lärande barnet i förskolans utbildning och undervisning2. Malin Andersson: Arbetslaget i undervisningen3. Ann Kronberg Larsson: Kan alla barn lyckas i förskolan?4. Sara Persson: Digitala verktyg för de yngsta barnen5. Sara Bergström & Linda Bjällerstedt ("Fantasifröknarna"): Lek och estetik som den röda tråden6. Therés Åkerblom: Högläsning är vägen till språket7. Simon Melin: Digitalt skapande och lärande med barnen8. Farzaneh Moinian: Att omfamna skillnader och göra mångfalden till en resurs9. Anniqa Sandell Ring: Att stötta flerspråkiga barns språkutveckling och lärande10. Therés Åkerblom: Släpp in populärkulturen i undervisningen11. Ulrika Jonson & Ann Kronberg Larsson: Bedömning som verktyg för att utveckla undervisningen12. Malin Andersson: Om vi gör som vi alltid har gjort kommer inget att förändras
Lärarförlaget 1 9789188149442 -
Tunggung : lek med språket i förskolan!
Inbunden bok. Sveriges Utbildningsradio AB. 1 uppl. 2007. 82 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789125070389
- Titel
- Tunggung : lek med språket i förskolan!
- Författare
- Gottberg, Jessica
- Förlag
- Sveriges Utbildningsradio AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 82 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 215 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 412 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn leker naturligt med språket och funderar över hur orden låter, vad de betyder och vad de rimmar på. Men hur skapar man situationer i förskolan där barnen utvecklas och lär sig något nytt utifrån sin lust till språket och dess möjligheter? I boken möter vi författare, pedagoger och andra inspiratörer som delar med sig av sina kunskaper kring barns språkutveckling.
Boken är en fristående del av ett utbildningspaket om språk för barn i förskoleåldern som också består av tv, radio och webb.
Sveriges Utbildningsradio AB 1 9789125070389 -
Utbildningsvetenskap för förskolan
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2010. 278 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127121119
- Titel
- Utbildningsvetenskap för förskolan
- Författare
- Sven Persson - Bim Riddersporre
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 278 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 622 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utbildningsvetenskap för förskolan följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den tar ett samlat grepp om vad utbildningsvetenskap kan bestå av och belyser frågor som: Hur påverkas verksamheten och dess personal av att förskolan nu fått en reviderad läroplan och blivit en egen skolform? Hur kan ett reflekterande utbildningsvetenskapligt synsätt ge stöd åt pedagogers arbete och därmed åt barns lärande i förskolan?
Utbildningsvetenskap för förskolan är indelad i tre större sektioner:
Perspektiv på förskola och barndom
Lärande, demokrati och ämnesdidaktik
Styrning och villkor
Efter en genomgång av förskolans utveckling och barndomens historiska framväxt följer ett flertal ämnesdidaktiska kapitel om demokrati, lek och språk, tidiga möten med skrift, naturvetenskap, matematik, historia och estetik. Avslutningsvis behandlas ledarskapets betydelse, arbetet kring dokumentation och bedömning samt förskolans fysiska miljö.
Utbildningsvetenskap för förskolan är främst avsedd för studerande på förskollärarutbildningen och för fortbildning av förskollärare. Den riktar sig även till rektorer och förskolechefer.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127121119
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn