-
Looking North : representations of Sámi in vi...
Häftad bok. Umeå : Bildmuseet, Umeå universitet : Kungl. Skytteanska samfundet. 2008.
Nära nyskick. Hylla 14 - Plan 2
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172646896
- Titel
- Looking North : representations of Sámi in visual arts and litterature
- Författare
- Hansson, Heidi - Lundström, Jan-Erik - Umeå universitet. Bildmuseet - Kungl. Skytteanska samfundet
- Förlag
- Umeå : Bildmuseet, Umeå universitet : Kungl. Skytteanska samfundet
- Utgivningsår
- 2008
- Språk
- English
Umeå : Bildmuseet, Umeå universitet : Kungl. Skytteanska samfundet 9789172646896 -
Albert Viksten : vildmarksskildrare, naturfil...
Häftad bok. Umeå : Institutionen för litteraturvetenskap och nordiska språk, Umeå univ. 2000. 67 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171918507
- Titel
- Albert Viksten : vildmarksskildrare, naturfilosof, civilisationskritiker och socialreporter
- Författare
- Vikström, Eva - Umeå universitet. Institutionen för litteraturvetenskap och nordiska språk - Projektet Norrlands litteraturhistoria
- Förlag
- Umeå : Institutionen för litteraturvetenskap och nordiska språk, Umeå univ
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- Svenska
Umeå : Institutionen för litteraturvetenskap och nordiska språk, Umeå univ 9171918507 -
Albert Viksten : vildmarksskildrare, naturfil...
Häftad bok. Umeå : Institutionen för litteraturvetenskap och nordiska språk, Umeå univ. 2000. 67 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171918507
- Titel
- Albert Viksten : vildmarksskildrare, naturfilosof, civilisationskritiker och socialreporter
- Författare
- Vikström, Eva - Umeå universitet. Institutionen för litteraturvetenskap och nordiska språk - Projektet Norrlands litteraturhistoria
- Förlag
- Umeå : Institutionen för litteraturvetenskap och nordiska språk, Umeå univ
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- Svenska
Umeå : Institutionen för litteraturvetenskap och nordiska språk, Umeå univ 9171918507 -
Miè̂n méo miệng : contemporary art from Vie...
Häftad bok. Bildmuseet Umeå. 2019. 93 sidor.
Nyskick. Danskt band.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176013335
- Titel
- Miè̂n méo miệng : contemporary art from Vietnam
- Författare
- Tran, Luong - Radulovic, Veronika - Le Thuan, Uyen - Lundgren, Mikael - Umeå universitet. Bildmuseet
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- English
Bildmuseet Umeå 9789176013335 -
Bildhuggarnas mästerverk : medeltida träskulp...
Häftad bok. Umeå : Bildmuseet, Univ. 1991.
Mycket gott skick. Boken är dels utställningskatalog dels en vägvisare till norrländska kyrkor och museer med medeltidsföremål. Fickformat. Danskt band. Inlagan som ny. Lätt nött på pärmens kanter. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171746005
- Titel
- Bildhuggarnas mästerverk : medeltida träskulptur i Norrland
- Författare
- Carlsson, Göran - Karlsson, Lennart - Umeå universitet. Bildmuseet - Ericson, H. C.
- Förlag
- Umeå : Bildmuseet, Univ
- Utgivningsår
- 1991
- Språk
- Svenska
Umeå : Bildmuseet, Univ 9171746005 -
Demokratins bilder : fotografi och bildkonst...
Inbunden bok. Umeå : Bildmuseet, Univ. 1998.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171915087
- Titel
- Demokratins bilder : fotografi och bildkonst efter apartheid = Democracy's images : photography and visual art after apartheid
- Författare
- Bester, Rory - Lundström, Jan-Erik - Pierre, Katarina - Josephy, Svea - Fourie, Abrie - Umeå universitet. Bildmuseet
- Förlag
- Umeå : Bildmuseet, Univ
- Utgivningsår
- 1998
- Språk
- Svenska
Umeå : Bildmuseet, Univ 9171915087 -
De osynliga identiteterna : kulturell identit...
Häftad bok. Umeå : Institutionen för arkeologi och samiska studier, Univ. 2002. 172 sidor.
Nära nyskick. Bokens pärmar något slitna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9173053228
- Titel
- De osynliga identiteterna : kulturell identitet och arkeologi
- Författare
- Werbart, Bozena - Umeå universitet. Institutionen för arkeologi och samiska studier
- Förlag
- Umeå : Institutionen för arkeologi och samiska studier, Univ
- Utgivningsår
- 2002
- Språk
- Svenska
Umeå : Institutionen för arkeologi och samiska studier, Univ 9173053228 -
Sami tourism - supply and demand : two essays...
Häftad bok. Östersund : European Tourism Research Institute (ETOUR) ; Umeå : Department of Social and Economic Geography, Umeå University. 2001. 86 sidor.
Nära nyskick. Bokens pärmar något slitna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197410306
- Titel
- Sami tourism - supply and demand : two essays on indigenous peoples and tourism in Sweden
- Författare
- Pettersson, Robert - Umeå universitet. Kulturgeografiska institutionen - ETOUR
- Förlag
- Östersund : European Tourism Research Institute (ETOUR) ; Umeå : Department of Social and Economic Geography, Umeå University
- Utgivningsår
- 2001
- Språk
- English
- Baksidestext
- Licentiatavhandling Umeå : Umeå universitet
Östersund : European Tourism Research Institute (ETOUR) ; Umeå : Department of Social and Economic Geography, Umeå University 9197410306 -
Ordgroddar : antologi
Häftad bok. Umeå : Litteraturvetenskapliga institutionen, Univ. 1986. 219 sidor.
Gott skick. namnad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171741356
- Titel
- Ordgroddar : antologi
- Författare
- Umeå universitet. Litteraturvetenskapliga institutionen
- Förlag
- Umeå : Litteraturvetenskapliga institutionen, Univ
- Utgivningsår
- 1986
- Språk
- Svenska
Umeå : Litteraturvetenskapliga institutionen, Univ 9171741356 -
Glaspärlespelaren [Elektronisk resurs] Nya vä...
Häftad bok. IKM-Umeå. 2019. 384 sidor.
Mycket gott skick. Lätt slitet omslag.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789174595680
- Titel
- Glaspärlespelaren [Elektronisk resurs] Nya världar, etik och androcentrism i Peter Nilsons science fiction-romaner
- Författare
- Farstad, Britt Johanne - Isaksson, Malin - Godhe, Mikael - Umeå universitet Humanistiska fakulteten
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- This thesis focuses on Peter Nilson’s (1937-1998) science fiction texts, and particularly on how narrative themes and structures in these texts are related to science as well as to the literary tradition of science fiction (SF). The primary texts are the novels Arken (The Ark, 1982), Äventyret (The Adventure, 1989), Rymdväktaren (The Space Guard, 1995), Nyaga (1996) as well as the short story “Kvinnan som ville ha barn med döden” (The Woman Who Wanted a Child With Death, 1987). Nilson was an established astronomer before publishing fiction, and in both novels and essays he joins “the two worlds” of the natural sciences and the humanities. My study of the reception of his work shows that his symbolic capital, his authority as a scientist, was transferred from one field of knowledge to another, thus increasing the value of his SF texts in critics’ eyes. Central to my analyses are the authorial strategies Nilson used when building bridges between natural science and the humanities, in a move evoking the Glass Bead Players in Herman Hesse’s novel The Glass Bead Game. My study shows that, unlike Hesse’s protagonists, the Glass Bead Players in Nilson’s texts accept, or even welcome, extreme consequences of scientific developments, such as the extinction of life as we know it.SF texts are traditionally categorized as either dystopic or utopic depending on the level of pessimism or optimism in their depictions of technology. I suggest instead that dystopic or utopic outcomes in modern SF novels depend on whether the texts build on an aleatoric or a teleological worldview. In aleatoric narratives, humankind is depicted as alone in the universe and thereby responsible for its own destiny. Teleological narratives feature superior, god-like forces from other worlds, which interfere with life on Earth and may elevate humans to higher levels of consciousness. The latter perspective, which is favoured in Nilson’s SF texts, entails that responsibility is removed from humankind since what happens is presented as meant to be. The tropes of the void and of creatio ex nihilo are recurrent in the examined texts, for instance through the use of myths and archetypes containing images of emptiness such as the “creation out of nothing”. Further, Nilson’s characters are often situated in a mental or physical “void” where their knowledge is of no use to them. My readings show that these voids are not empty but contain mythical and archetypal elements which activate obsolete religious ideas and gender models, such as the Logos vision: the creative power of words. This conservative tendency seems all the more surprising and problematic considering that the SF-genre is based on explorations of possible new worlds and beings.
Diss. Umeå : Umeå universitet, 2013
IKM-Umeå 9789174595680 -
Klassrummets relationsetik : det pedagogiska...
Häftad bok. Umeå : Umeå universitet. 2006. 152 sidor.
Nära nyskick. Den övergripande frågeställningen i denna avhandling är hur den etiska relationen i klassrummet kan beskrivas och förstås med hjälp av centrala begrepp från Emmanuel Lévinas etiska tänkande. Otroligt intressant och informativ läsning. Väl lämpad dig som läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172642211
- Titel
- Klassrummets relationsetik : det pedagogiska mötet som etiskt fenomen
- Författare
- Holmgren, Anders - Umeå universitet
- Förlag
- Umeå : Umeå universitet
- Utgivningsår
- 2006
- Språk
- Svenska
Umeå : Umeå universitet 9172642211 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9187214512
- Titel
- Ikoner från Novgorod till Ishavet : [en utställning producerad av Bildmuseet, Umeå universitets museum, i samarbete med Umeå kommun, 28 augusti-13 november 1994]
- Författare
- Vallquist, Gunnel - Attius Sohlman, Margareta - Platonov, Vladimir G. - Umeå universitet. Bildmuseet
- Förlag
- Stockholm : Raster
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
Raster 9187214512 -
Samisk kyrkohistorisk bibliografi = Sámi girk...
Inbunden bok. 2019.
Nyskick. Samisk kyrkohistorisk bibliografi är ett hjälpmedel för studenter , forskare och andra som intresserar sig för ämnet.
Den kommer att underlätta studier av och forskning kring olika aspekter av förhållandet mellan samer och kyrka och baserar sig på en gen läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197446877
- Titel
- Samisk kyrkohistorisk bibliografi = Sámi girkohistorjjálaš bibliografiija = Sami church history : a bibliography
- Författare
- Lindin, Leif - Rydving, Håkan - Umeå universitet. Centrum för samisk forskning
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
9789197446877 -
Mat som medicin : en bok från Forskningens da...
Häftad bok. Umeå : Medicinska fakulteten, Umeå universitet. 2011. 110 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789174591361
- Titel
- Mat som medicin : en bok från Forskningens dag 2010, Medicinska fakulteten vid Umeå universitet
- Författare
- Forskningens dag (2010 : Umeå) - Hernell, Olle - Fällman, Hans - Born, Bertil - Umeå universitet. Medicinska fakulteten
- Förlag
- Umeå : Medicinska fakulteten, Umeå universitet
- Utgivningsår
- 2011
- Språk
- Svenska
Umeå : Medicinska fakulteten, Umeå universitet 9789174591361 -
Människan, arbetet och historien : en vänbok...
Häftad bok. Umeå : Umeå universitet. 2012. 339 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789174594737
- Titel
- Människan, arbetet och historien : en vänbok om Tom Ericsson
- Författare
- Ericsson, Tom - Engberg, Elisabeth - Brändström, Anders - Norrhem, Svante - Umeå universitet
- Förlag
- Umeå : Umeå universitet
- Utgivningsår
- 2012
- Språk
- Svenska
Umeå : Umeå universitet 9789174594737 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789128000567
- Titel
- Genus och specialpedagogik – praktiknära perspektiv [Elektronisk resurs] en vetenskaplig antologi från Specialpedagogiska skolmyndigheten
- Författare
- Pettersson, Charlotta - Wickman, Kim - Takala, Marjatta - Umeå universitet Samhällsvetenskapliga fakulteten
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
9789128000567 -
Samkönad tvåsamhet : vardagsliv och heteronor...
Häftad bok. Umeå : Sociologiska institutionen, Umeå universitet. 2009.
Nära nyskick. Boken har diskret namnteckning på första sidan, i övrigt fri från klotter och i princip inga skavanker. Riktigt bra skick!
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172648012
- Titel
- Samkönad tvåsamhet : vardagsliv och heteronormativa praktiker
- Författare
- Norberg, Anna - Umeå universitet. Sociologiska institutionen
- Förlag
- Umeå : Sociologiska institutionen, Umeå universitet
- Utgivningsår
- 2009
- Språk
- Svenska
Umeå : Sociologiska institutionen, Umeå universitet 9789172648012 -
I fattiga omständigheter [Elektronisk resurs]...
Häftad bok. Umeå: Demografiska databasen, Umeå universitet. 2005. 365 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Gåvoskrift på första bladet. I övrigt fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 917305870x
- Titel
- I fattiga omständigheter [Elektronisk resurs] : fattigvårdens former och understödstagare i Skellefteå socken under 1800-talet
- Författare
- Engberg, Elisabeth - Umeå universitet. Demografiska databasen
- Förlag
- Umeå: Demografiska databasen, Umeå universitet
- Utgivningsår
- 2005
- Språk
- Svenska
Umeå: Demografiska databasen, Umeå universitet 917305870x -
Cognition and cultural context : an inquiry i...
Häftad bok. Umeå : Dept. of Philosophy and Linguistics [Institutionen för filosofi och lingvistik], Univ. 2001.
Nyskick. Oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9173051284
- Titel
- Cognition and cultural context : an inquiry into Gadamer's theory of context-dependence
- Författare
- Odenstedt, Anders - Umeå universitet. Institutionen för filosofi och lingvistik
- Förlag
- Umeå : Dept. of Philosophy and Linguistics [Institutionen för filosofi och lingvistik], Univ
- Utgivningsår
- 2001
- Språk
- English
Umeå : Dept. of Philosophy and Linguistics [Institutionen för filosofi och lingvistik], Univ 9173051284 -
Emile Bernard : (1868-1941) : mot strömmen oc...
Häftad bok. Umeå: Institutionen för konstvetenskap, Univ. 2002. 247 sidor.
Nära nyskick. Spikblad med abstract på engelska samt ett blad med korrigeringar medföljer. Personlig dedikation från författaren på smutstitelbladet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9173052922
- Titel
- Emile Bernard : (1868-1941) : mot strömmen och åter till källorna : en studie av ett konstnärskap mellan förnyelse och tradition
- Författare
- Rasch, Elisabeth - Umeå universitet. Institutionen för konstvetenskap
- Förlag
- Umeå: Institutionen för konstvetenskap, Univ
- Utgivningsår
- 2002
- Språk
- Svenska
Umeå: Institutionen för konstvetenskap, Univ 9173052922 -
Två musikpedagogiska fält en studie om kommun...
Häftad bok.
Gott skick. Vikskada på framsidan av omslag. Tillskrift på första sidan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171910115
- Titel
- Två musikpedagogiska fält [Elektronisk resurs] en studie om kommunal musikskola och musiklärarutbildning
- Författare
- Brändström, Sture - Wiklund, Christer - Umeå universitet Samhällsvetenskapliga fakulteten
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- The thesis consists of two parts. One is directed towards municipal music schools, and one deals with music teacher education at university level. The purpose was to investigate the recruitment to these two educations, and to describe and explain how different student groups perceived and used their education. Five empirical studies have been accomplished, and central questions were: which deliberate and non-deliberate choices of musical activities are made by children and music students, and how are these choices affected by socio-economical, geographical and gender prerequisites.Theoretically, the first part of the thesis was based on the educational sociology of Pierre Bourdieu and on previous empirical studies in music pedagogy. The first empirical study was directed towards the recruitment of pupils to the municipal music school in Piteå (n=1085). The study showed that two out of three pupils are girls. Furthermore, it was twice as common among children of higher employees and university graduates to study at the music school than among children with working class backgrounds. The second empirical study was an interview with children, 12-13 years of age (n=369). The results indicated that boys and girls understand and use music and music education in significantly different ways. Furthermore, differences related to socioeconomic background, musical background and residential area were also shown.The second part of the thesis begins with a summary of the origin and scientific basis of Swedish music pedagogy, followed by an investigation regarding recruitment to the music teacher education at the School of Music in Piteå (n=177). The investigation indicated that recruitment is socially biased, similar to that of the municipal music school. One third of the music teacher students were recruited from families where one of the parents worked as a teacher. One out of three students came from homes where religion was an important part of family life. In an interview-study with 60 music teacher students, differences related to gender and educational orientation arose in how students looked upon and used their education. The study showed two attitudes to music and music education, which were linked to the following concepts: musician code and teacher code. In connection with these concepts, three action strategies could be identified: navigation, revolt, and adjustment. These strategies were interpreted as an expression of the tension between the demands of the education and the individuals' wish to have his or her interests and needs met. The dissertation concludes with a project called "Self-formulated goals and self-evaluation in music education" and a short forward-looking discussion pertaining to questions that have been generated throughout the entire research process.
Diss. Umeå : Umeå universitet, 1995
9171910115 -
Sveriges lag 2020 – ["den svarta lagboken"]
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 8 uppl. 2020. 3529 sidor.
Mycket gott skick. Lagbok i stiligt svart helklotband. Lättare spår av hantering/lagring.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144133218
- Titel
- Sveriges lag 2020 (bok + digital produkt)
- Författare
- Riksdag, Sveriges
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 3530 sidor
- Bandtyp
- Klotband
- Mått
- 190 x 260 mm
- Vikt
- 3800 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sveriges Lag, den svarta lagboken, är en lättanvänd, lättöverskådlig och pedagogisk sammanställning av svensk lagstiftning indelat i 28 rättsområden, innehållande gällande lagar, förordningar och EU-fördrag. Sveriges Lag innehåller ca 880 författningar, hänvisningar till centrala förarbeten samt rättsfall. Samtliga refererade rättsfall från Högsta domstolen, Arbetsdomstolen, Marknadsdomstolen, och Högsta förvaltningsdomstolen är beskrivna i ett omfattande rättsfallsregister.
Sveriges Lag 2020 innehåller författningar som trätt i kraft per den 1 januari 2020. De författningar och författningsändringar som utkom från trycket i Svensk författningssamling (SFS) under början av december 2019 till januari 2020 återges i ett separat komplement. Förutom att vi har lagt till en ny rubrik under kapitel 25 med titeln ”Utbildningsrätt” kan bland de nya författningar som inkluderats särskilt nämnas lagen (2018:1197) om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter, lagen (2019:504) om ansvar för god forskningssed och prövning av oredlighet i forskning, vägtrafikdatalagen (2019:369), strafftidsförordningen (2019:95) och lagen (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service.
I Sveriges Lag lägger vi mycket tid och kraft på urvalet av rättsfall. Här har 1971 valts som brytår: Högsta domstolens rättsfall från och med 1971 och fram till dagsläget refereras i mycket stor omfattning, medan tidigare fall anges i ett snävare urval. Även från HFD (inkl. RÅ), AD och immaterialrätten (PMÖD m.fl.) finns ett stort antal rättsfall angivna för den som snabbt behöver skaffa sig en god överblick av rättsläget inom praxis.
För att underlätta arbete med lagboken medföljer registerflikar. Med Sveriges Lag 2020 får du dessutom tillgång till en digital version av boken som du når via en kod på insidan av pärmen. Sveriges Lag är framtagen i samarbete med ett redaktörsråd bestående av: Rolf Dotevall, professor Göteborgs universitet; Kajsa Henning Mäki, adjunkt Umeå universitet; Eva Lindell-Frantz,lektor Lunds universitet; Jori Munukka, professor Stockholms universitet; Joakim Nergelius, professor Örebro universitet; Jane Stoll, lektor Karlstad universitet; Laila Zackariasson, professor Uppsala universitet.
Studentlitteratur AB 8 9789144133218 -
Digitala speglar - föreställningar om lärarro...
Häftad bok. Umeå universitet - Fakulteten för lärarutbildning. Institutionen för estetiska ämnen. 2007. 263 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda kanter. Gåvoskrift på inlagans första blad. I övrigt hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 2] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172643413
- Titel
- Digitala speglar [Elektronisk resurs] föreställningar om lärarrollen och kön i lärarstudenters bilder
- Författare
- Skåreus, Eva - Bergenheim, Åsa - Marner, Anders - Nielsen, Liv Merete - Umeå universitet Fakultet för lärarutbildning
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med avhandlingen är att undersöka visualiserade föreställningar om bildläraryrket vid Lärarutbildningen genom att analysera hur bildlärarstudenter i digital bild gestaltar sig som lärare, samt betydelser av kön i dessa bilder. Bilderna har analyserats diskursivt för att söka svar på frågorna: Vad är det i lärarrollen som kommer till uttryck i dessa bilder? Vilka betydelser av kön visualiseras? Vilka visuella grepp har bildmakarna använt? Hur kan man förstå de val studenterna gjort? Det empiriska materialet består av femtionio bilder, gjorda av fyrtiofem kvinnor och fjorton män. Bilderna producerades av bildlärarstudenter vid Institutionen för estetiska ämnen, Lärarutbildningen, Umeå universitet under en kurs i digital bildbehandling under åren 2000–2002. Samtliga har gett sitt godkännande att delta i studien. Avhandlingen består av två metodologiska linjer som båda bygger på bilder, dels bildskapande som pedagogisk metod, dels bildanalys som vetenskaplig metod. Bildskapande som pedagogisk metod baserar sig till stor del på den engelska fotografen Jo Spence arbeten. Bilderna antas då utgöra en arena för reflektioner kring och problematisering av yrkesrollen samt att de gestaltar föreställningar, förgivettaganden och förväntade erfarenheter inför läraryrket. I bildanalyserna har de individuella gestaltningarna betraktats som en repertoar av möjliga positioner vid lärarutbildningen som studenterna kan representera sig i. Bilderna har därför analyserats som utsagor inom den kontexten. I tolkningar har sedan en kombination av genusteorier, semiotiska och sociokulturella teorier använts. Collaget och montaget har övervägande utgjort bildernas tekniska grund och i de skapade bildrummen förekommer flertalet gestaltande grepp som intertextuella referenser till genrer inom konstvärlden och populärkulturen, allt från kanoniserade konstverk till filmer, fantasy och reklam, multipla jag, värdeperspektiv, primär- och sekundärbilder och att man satt samman olika bildkvaliteter och därmed skapat olika fiktionsgrader i bildrummen. Bilderna har delats upp i två kategorier. ”Professionen i centrum för uppdraget” gestaltar en lärare tillsammans med andra människor i en social situation vilken refererar till en yrkestradition. ”Personligheten i centrum för uppdraget” lyfter fram den gestaltades personlighet eller att andra aspekter kan rymmas i lärarrollen. Här visualiseras ideala figurer, motstånd och en intimisering av skolans praktik. För samtliga bilder finns ett genomgående tema, att skriva in lärargestalten i ämnet bild eller konst- och populärkulturen. Ämnestillhörigheten framstår som en central föreställning om legitimitet och auktoritet. När personligheten är i centrum för läraruppdraget, brukas i högre grad stereotypa gestaltningar. När läraruppdraget är i centrum gestaltas det som en social gruppaktivitet för männen medan kvinnorna gestaltar uppdraget som en individuell uppgift vilket framstår som olika föreställningar om hur femininitet respektive maskulinitet konstrueras i lärarpraktiker. Även reflexivitet eller ett prövande förhållningssätt till praktiken förekommer i högre grad i kvinnornas bilder vilket även tolkas som en förväntad feminin hållning. Kvinnors kroppar representeras inte i lika hög grad som mäns kroppar när uppdraget är i centrum. Här kan en samhällelig diskurs kring sexualiserade bilder vara verksam, men även representationer av makt- eller legitimitet.
The aim of the thesis is to examine visualized conceptions about the profession of art teachers in the Art Teacher Education Programme. This is accomplished through analysing how art teacher students represent themselves as teachers in digital images and recognize the impact of gender. The pictures are analysed discursively in order to search for the answers to the following questions: What in the teacher’s role is expressed in these pictures? What kinds of figures or representations are chosen? How can these choices be understood? What visual devices are used? The empirical material of the thesis is based on a selection of pictures made by art teacher students during a course in Computer graphics/Digital Image Processing at the Department of Creative Studies in Teacher Education, Umeå University, between the years 2000-2002. There are fifty-nine pictures made by forty-five women and fourteen men. Each student has accepted the conditions of participation in the study. The images may be assumed to give shape to ideas, things taken for granted and expected experiences; and subsequently constitute an arena for problemizing of and reflection on the professional role. The thesis contains two methodological lines that include images, art making as a pedagogical method and analysis as a scientific method. Art making as a pedagogical method is based to a large extent on the work of Jo Spence, an English photographer. Rhetoric, the referentiality of the pictures and their intertextuality in combination with gender theoretical tools formed the basis of image analysis as a scientific method. A combination of gender theories and semiotic and sociocultural theories was then used in the interpretations. Collage and montage largely made up the technical basis of the images, and in the created pictorial spaces most rhetorical devices occurred as intertextual references to genres in the world of art and popular culture, from canonized works of art to films, fantasy and commercial advertising, multiple egos, value perspectives, primary and secondary images, and combinations of different image qualities resulting in the creation of different degrees of fiction in the pictorial spaces. The pictures were divided into two categories. “The profession at the centre of the assignment” depicts a teacher together with other people in a social situation, which refers to a professional tradition. “The personality at the centre of the assignment” emphasizes the depicted individual’s personality or that other cultures can be included in the teacher’s role. What are visualized here are ideal figures, resistance and intimization of the practice of schools. In all the images there is an all-pervading theme, namely to engrave the teacher’s persona in the subject of art or the art and popular culture. The attachment to the subject appears as a central conception of legitimacy and authority. When the personality is at the centre of the teaching assignment, stereotypical representations are used to a higher degree. When the teaching assignment is at the centre, it is depicted as a social group activity for the men, while the women depict the assignment as an individual task, which appears as if different conceptions of femininity and masculinity are constructed in teaching practices. Reflexivity or a searching attitude to the practice also occurs to a higher degree in the women’s images, which in turn is also interpreted as an expected feminine attitude. Women’s bodies are not represented to the same high extent as men’s bodies when the assignment is at the centre. A general discourse on sexualized images may be at work here, but also representations of power or legitimacy.
Diss. Umeå : Umeå universitet, 2007
Umeå universitet - Fakulteten för lärarutbildning. Institutionen för estetiska ämnen 9789172643413 -
Människor & föremål
Inbunden bok. Stockholm : Carlsson ; Umeå : Etnologiska institutionen, Univ. 1990. 310 sidor.
Mycket gott skick. illustrerad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9177983149
- Titel
- Människor & föremål
- Författare
- Arnstberg, Karl-Olov - Arvidsson, Alf - Fjellström, Phebe - Umeå universitet. Etnologiska institutionen
- Förlag
- Stockholm : Carlsson ; Umeå : Etnologiska institutionen, Univ
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- Svenska
Stockholm : Carlsson ; Umeå : Etnologiska institutionen, Univ 9177983149 -
Gotlands landsbygdssamhälle under tidigmodern...
Inbunden bok. Klintehamn : Gotlandica] ; Umeå : Institutionen för idé och samhällsstudier, Umeå universitet ; Visby : Riksarkivet, Landsarkivet i Visby [distributör …
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186103408
- Titel
- Gotlands landsbygdssamhälle under tidigmodern tid : skatterna, gårdarna och befolkningen
- Författare
- Siltberg, Tryggve - Umeå universitet. Institutionen för idé- och samhällsstudier - Landsarkivet i Visby
- Förlag
- Klintehamn : Gotlandica] ; Umeå : Institutionen för idé och samhällsstudier, Umeå universitet ; Visby : Riksarkivet, Landsarkivet i Visby [distributör
- Utgivningsår
- 2013
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Diss. (sammanfattning) Umeå : Umeå universitet, 2013
Indexeringslänk
Klintehamn : Gotlandica] ; Umeå : Institutionen för idé och samhällsstudier, Umeå universitet ; Visby : Riksarkivet, Landsarkivet i Visby [distributör 9789186103408 -
Studier över yngre nybyggesnamn i Västerbotte...
Häftad bok. Nordsvenska, Skrifter utgivna av Institutionen för nordiska språk vid Umeå universitet. 1986. 81 sidor.
Gott skick. Med bilagt blad. Dedikation från författaren på det bilagda bladet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171742379
- Titel
- Studier över yngre nybyggesnamn i Västerbottens län, särskilt i Vännäs socken [Elektronisk resurs] ett bidrag till en norrländsk bebyggelsenamnsatlas
- Författare
- Hagervall, Claes Börje - Umeå universitet Humanistiska fakulteten
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Nordsvenska, Skrifter utgivna av Institutionen för nordiska språk vid Umeå universitet 9171742379 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9171744371
- Titel
- Kvinnlig idrott eller jämställd idrott? [Elektronisk resurs] Utvärdering av Sveriges Riksidrottsförbunds jämställdhetsarbete under 1980-talet
- Författare
- Olofsson, Eva - Umeå universitet Samhällsvetenskapliga fakulteten
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
9171744371 -
Våtmarksord i lulemålen. En ordgrupp sedd ur...
Häftad bok. Dialekt-, ortsnamns- och folkminnesarkivet. 1992. 220 sidor.
Mycket gott skick. Lätt hyllnött. Inlaga i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188466000
- Titel
- Våtmarksord i lulemålen [Elektronisk resurs] en ordgrupp sedd ur informant- och intervjuarperspektiv
- Författare
- Wiklund, Staffan - Umeå universitet Humanistiska fakulteten
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- The grass of wetlands in northern Sweden has been utilized for mowing and pasture even in our time. There are a large number of words and expressions, expecially in the dialects, to denote and describe the various types of wetlands.The chief aim of the thesis is to investigate some 40 wetland terms in a limited area - the old parish of Luleå, Norrbotten, in northern Sweden - in order to establish their distribution, meanings and use. The aim of the study is also to illustrate different semantic aspects, such as semantic features, semantic fields, the relationship between common nouns and place-names, as well as explanations based on the appearance of the wetlands. The material consists of words that derive from archives, the literature on the subject and interviews with 43 informants, and has been supplemented with studies of the wetlands themselves.Three semantically similar words, drävj, dröla and dovei, are scrutinized and compared with reference to their frequency and distribution, position, humidity, vegetation, form and depth of the ground. To illustrate the relationship between words and referents the author investigates what words are used about (small) muddy pools in a swamp (mire) and about the dry parts of a swamp (in technical language called flarkar and strängar, respectively). The words drävj and dröla are compared with five other words for 'depression/hollow' etc. and 'small pool' etc. Similarities and differences are illustrated in three figures on the basis of criteria like depression/hollow, humidity and size. The words are often explained with reference to special places in the area or to adjacent places, the names of which contain the word in question. With two pairs of words as examples, grande and skärpa, and drävj and dröla, respectively, the author investigates the meanings of the words and their referents and the explanatory strategies of the informants.The author stresses the dependence of word explanations and the learning of words on their contexts and functional situations. This aspect is illustrated in a chapter which summerizes how the author's semantic views of dövel, dröla and drävj have been formed. This is done with reference to the so-called prototype theory.
Diss. Umeå : Umeå universitet, 1992
Dialekt-, ortsnamns- och folkminnesarkivet 9188466000 -
Hur ska du bli när du blir stor? [Elektronisk...
Häftad bok. Umeå : Umeå universitet. 1 uppl. 2016.
Nyskick. [Hylla:12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176015773
- Titel
- Hur ska du bli när du blir stor? [Elektronisk resurs] : en studie i svensk gymnasieskola när entreprenörskap i skolan är i fokus
- Författare
- Lindster Norberg, Eva-Lena 1963- - From, Jörgen - Leffler, Eva - Kroksmark, Tomas - Umeå universitet. Pedagogiska institutionen
- Förlag
- Umeå : Umeå universitet
- Utgivningsår
- 2016
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- The general aim of this thesis is to examine and explain how education fosters future citizens when Swedish upper secondary schools work actively with entrepreneurship in school. Toward this aim, two research questions are asked: How are students governed and how do students govern when focus is on entrepreneurship in school? How do teachers relate to entrepreneurship in school? The study took place in a school development program with a focus on teachers developing their abilities and working with entrepreneurship in schools. Four studies presented in four articles form the cornerstones of the thesis. The empirical data was collected during 2013– 2014 in three of the participating schools. Different methods were used. The first step was reading and analysing policy documents, followed by observations in the classrooms, interviews with the teachers with the help of performance maps, and interviews with the students in gendered focus groups. In total, 14 teachers and 90 students were involved in the study. The schools were geographically spread and represented both public and independent schools. For this study an abductive approach was used, which means that the empirical data were collected and first studied unbiased. Various theoretical models were chosen to find answers to the specific research questions; thus, a connection between the theory and the empirical data was made. The first article examines whether a citizen with entrepreneurial abilities is fostered in school when the concept of entrepreneurship has a place in the curriculum. This article also analyses the curriculum (Gy11) and more specifically what can be read under the heading The Task of the School. The main result from this study shows that students are emphasising entrepreneurial abilities over other abilities. The second article draws a comparison between John Dewey’s ideas of progressive education from the early 1900s and the teaching methods that have come to be advocated for developing student ́s entrepreneurial abilities. The main purpose of progressive education is to foster a democratic citizen; here I could observe that techniques for teaching entrepreneurship are comparable to progressive education, but the purpose is not the same. The purpose of entrepreneurship in school is primarily to foster individuals who are active and responsible for their own future. Michael Foucault's concept of governmentality is the focus of article three, which explores how students are governed and shaped when entrepreneurship in school is emphasised, and it explores whether boys and girls are governed in different ways. The analysis of the result indicated that the students were governed in three different ways in the three school contexts, and girls and boys were governed in different ways both among the schools and within the schools. The fourth article addresses how the teachers relate to entrepreneurship in schools in light of new reforms, marketization, more regulation and the demands of being an entrepreneurial teacher. The result shows three narratives: the cool teacher, the stressed teacher, and the frustrated teacher, each handling entrepreneurship in school in different ways. This thesis shows that the entrepreneur has come to be presented as a hero and entrepreneurship as a solution to cope with challenges—to the global economy, but also for coping with ourselves and our own lives. It also shows that fostering a democratic citizen is subordinate to fostering citizens with entrepreneurial abilities, as the regime of truth is to become the entrepreneur. The students are both governed and governing toward that direction. And even if teachers have different ways of approaching entrepreneurship in schools, the will to be the entrepreneurial teacher and to foster entrepreneurial citizens is clear.
Diss. (sammanfattning) Umeå : Umeå universitet, 2016
Umeå : Umeå universitet 1 9789176015773 -
Gudars och gudinnors återkomst : studier i ny...
Häftad bok. Umeå : Institutionen för religionsvetenskap, Univ. 2000.
Gott skick. Lite vågig. Markeringar i text
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9163098261
- Titel
- Gudars och gudinnors återkomst : studier i nyreligiositet
- Författare
- Carlsson, Carl-Gustav - Frisk, Liselotte - FINYAR - Umeå universitet. Institutionen för religionsvetenskap
- Förlag
- Umeå : Institutionen för religionsvetenskap, Univ
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- Svenska
Umeå : Institutionen för religionsvetenskap, Univ 9163098261
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn