-
Vart du än går är du där
Inbunden bok. Bokförlaget Forum. 1997. 275 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. P&P 240425
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789137110554
- Titel
- Vart du än går är du där
- Författare
- Kabat-Zinn, Jon
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 275 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 141 x 220 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 502 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kabat-Zinns bok är en praktisk handledning i konsten att meditera. Med hjälp av konkreta råd och inspirerande visdomsord visar författaren vägen in i en värld av större medvetenhet och djupare tillfredsställelse. Kabat-Zinn vill visa att man på meditationens väg inte vänder sig bort från världen utan i stället till den. För honom är meditation ett sätt att få större behållning av nuet, att få veta mer om nuet. Han betonar vardagligheten påK bekostnad av andligheten, eftersom han menar att man kommer bort från det verkligt väsentliga när man inlåter sig i en sådan känslomässigt komplicerad kontext som den religiösa. Målet är att försöka få bättre överblick över sin situation, att lära sig se sin tillvaro lite grand från ovan. Och vägen dit går genom att öva sig i att stanna upp, att iaktta nuet, att sluta leva automatiskt. Boken är uppdelad i tre större avdelningar. I den första delen berättar Kabat-Zinn om vad meditation är och vad det inte är, vilka förväntningar man kan ställa på meditationen. Han låter läsaren smaka på den långa vägen till medvetenhet och en bild av vad detta centrala begrepp i buddhistisk tradition egentligen innebär. Del två består av en genomgång av olika sätt att meditera, allt ifrån konkreta förslag på hur man ska hålla händerna till mer abstrakta resonemang om hur man låter sitt hjärta fyllas av kärlek och godhet. Författaren bjuder frikostigt på sin stora erfarenhet och varnar för de vanligaste fällorna och de svåraste sakerna att bemästra. I den avslutande delen redogör Kabat-Zinn för hur man kan omsätta sin nya större medvetenhet i sitt dagliga liv. Här handlar det bland annat om hur familjelivet kan ses som en övning i medvetenhet med sina många kompromisser, konflikter och snabba beslut. I ett annat kapitel handlar det om att rengöra spisen med hjälp av sångaren Bobby McFerrin och lite olika skursvampar. skapar Jon Kabat-Zinn är docent i medicin och är specialiserad på interaktionen mellan kropp och medvetande. Han är också grundare och föreståndare för en klinik för stressrelaterade sjukdomar vid Massachusetts universitetssjukhus.
Bokförlaget Forum 9789137110554 -
Slöjda för livet : om pedagogisk slöjd
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2008. 212 sidor.
Mycket gott skick. Boken är i nära nyskick bortsett liten tendens till veck på bakre pärm.
Illustrerad i svartvitt.
P&P 240425Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197659864
- Titel
- Slöjda för livet : om pedagogisk slöjd
- Författare
- Susanne Björkdahl Ordell - Kristin Boström - Inger Degerfält - Anna Ekström - Per Hartman - Peter Hasselskog - Marléne Johansson - Anna-Stina Lindén Ivarsson - Hans Persson - Mia Porko-Hudd - Roger Säljö - Hans Thorbjörnsson
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 225 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Att lära genom att skapa hör framtiden till, och slöjden har här ett unikt bidrag att lämna till människors utveckling" skriver professor Roger Säljö i denna bok.
Här beskrivs hur en pedagogiskt upplagd slöjdundervisning kan ta sig uttryck i ett modernt samhälle. Men också bakgrunden till att slöjd blev ett skolämne.
Fjorton författare med god inblick i dagens skola och lärarutbildning beskriver utifrån sina egna erfarenheter och vetenskapliga rön olika pedagogiska slöjdverksamheter. Och de förklarar varför slöjd är viktigt för livet - nu och i framtiden!
Denna antologi vänder sig till slöjdlärare, skolledare, lärarstudenter och andra intresserade.
Innehåll:
Inledning / Kajsa Borg & Lars Lindström
Den materiella kulturen och vårt kunskapande / Roger Säljö
Slöjdämnet efter millennieskiftet / Peter Hasselskog & Marléne Johansson
Del 1: Slöjd som pedagogisk aktivitet
"... slöjden såsom medel att uppfostra människor" / Lars Lindström
Svensk skolslöjd - en internationell framgång / Hans Thorbjörnsson
Slöjd för flickor och slöjd för gossar / Kajsa Borg
Formsinnets fostran - Carl Malmstens bildningssyn / Per Hartman
Metallslöjd - en historia för sig / Hans Persson
Del 2: En verksamhet i tiden
Slöjdcirkus - ett tält för lärande / Susanne Björkdahl Ordell & Kristin Boström
Second hand, customizing och konsten att slakta en tröja / Anna-Stina Lindén Ivarsson
Informationsteknik - ett redskap i slöjden / Inger Degerfält & Mia Porko-Hudd
Del 3: Lärprocesser i slöjd
Intuitionens roll i estetiska lärprocesser / Lars Lindström
Kommunikation i skolans slöjdpraktik / Marléne Johansson
Novis eller expert? Om bedömning inom slöjd och hantverk / Lars Lindström
Provlapp eller sjal? Om relationer till slöjdföremål / Anna Ekström
Sådan lärare, sådant lärande / Peter Hasselskog
Kreativitet eller problemlösning - vad bedömer vi i slöjden? / Kajsa Borg
Författarpresentation och fotografförteckning
Ytterligare författare: Kajsa Borg, Lars Lindström
Lärarförbundets förlag 1 9789197659864 -
Riv tigandets mur : sanning byggd på fakta
Häftad bok. Wahlström & Widstrand. 1991. 146 sidor.
Gott skick. Hylla 45
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789146160229
- Titel
- Riv tigandets mur : sanning byggd på fakta
- Författare
- Miller, Alice - Wiking, Philippa
- Förlag
- Stockholm : Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1991
- Språk
- Svenska
Wahlström & Widstrand 9789146160229 -
Det existentiella samtalet : Ett perspektiv f...
Inbunden bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 1998. 320 sidor.
Mycket gott skick. Ren inlaga i nyskick, till synes oläst ex. Ej namnad. Fint skick även utvändigt utöver en liten fläck/skav på ryggen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127065550
- Titel
- Det existentiella samtalet : Ett perspektiv för psykoterapin
- Författare
- Deurzen, Emmy van
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 155 x 233 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 660 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur når man fram till någon som tycker att livet är meningslöst och främmande? Vilka svar kan man själv erbjuda på frågorna? För psykoterapeuter är mötet med den existentiella ångesten en särskild utmaning. Denna bok, uppbyggd runt ett stort antal engagerande fallbeskrivningar, betonar vikten av att utgå från det pågående samtalet. Den dialog som då förs kommer ofta att mer handla om moraliska frågor än om sjukdom och hälsa. Terapeuten blir en mentor i levnadskonst.
Det var tänkare som Rollo May och Viktor Frankl som lade grunden för den existentiella psykoterapin och gjorde den berömd. De diskuterade frågor som varje människa någon gång brottas med. Det existentiella samtalet är skriven i samma tradition, men är uppbyggd runt ett stort antal konkreta fallhistorier. Det gör den till både inspirerande läsning och praktisk handledning för alla som kommer i kontakt med människor i livskris.
Emmy van Deurzen betonar vikten av att utgå från det pågående samtalet och från klientens egna beskrivningar av sina upplevelser. Ramen för det existentiella samtalet byggs upp genom att låta klienten reflektera över sina grundläggande värderingar och antaganden, och utforska vad de betyder för olika områden i livet. Det kreativa arbetet med känslor, mening, drömmar och fantasi kan sedan ta vid.
Översättning Margareta Wentz Edgardh
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127065550 -
Själevads skolväsen
Häftad bok. Svensk Undervisningshistoria. 1955. 96 sidor.
Gott skick. . Från mitten av 1800-talet och dess första folkskollärare.
s. 10 och 11 omvänd ordning (tryckfel).
Gåvohälsning på försättsblad, kommentar på framsida av omslag om feltryckning. … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSvensk Undervisningshistoria. -
Tänka, snabbt och långsamt
Inbunden bok. Volante. 1 uppl. 2012. 511 sidor.
Nära nyskick. Nyskick. Fint exemplar av Kahnemans kändaste bok.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186815721
- Titel
- Tänka, snabbt och långsamt
- Författare
- Kahneman, Daniel
- Förlag
- Volante
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 511 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 220 mm Ryggbredd 40 mm
- Vikt
- 800 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Psykologen Daniel Kahneman, som belönats med Ekonomipriset till Alfred Nobels minne för sin banbrytande forskning, anses vara en av vår tids viktigaste tänkare. Hans forskning har haft stort inflytande inom en rad olika områden från ekonomi och psykologi till medicin och politik. Men det är först nu, i Tänka, snabbt och långsamt, som hans idéer blir tillgängliga för en bredare publik.
Vill du veta...
...varför det är bättre att ställas inför en domare strax efter lunch än sent på eftermiddagen?
...varför intelligenta kvinnor väljer att att gifta sig med korkade män?
...varför investerare skulle tjäna mer på att ta en dusch än på att byta aktier?
Läs succéboken "Tänka, snabbt och långsamt" så får du svaren och mycket, mycket mer. Daniel Kahnemans storverk kommer för evigt att förändra ditt sätt att tänka om hur du tänker.
Daniel Kahneman är professor emeritus i psykologi vid Princeton University. Tänka, snabbt och långsamt har getts ut i över trettio länder och har sålt i mer än en miljon exemplar.
***
"Boken ska helst avnjutas som ett årgångsvin, i små klunkar, så att man hinner smaka på orden, pröva exemplen och begrunda hur det komplexa innehållet långsamt har mognat fram." -Svenska Dagbladet
"Daniel Kahnemans bästsäljare gör vår värld samtidigt större och mer begriplig." - Dagens Nyheter
"Många har läst och inspirerats av storsäljare som Den tändande gnistan, Freakonomics, Den svarta svanen och Blink. Alla dessa böcker har rottrådar som kan ledas tillbaka till forskning av Daniel Kahneman."-Jan Gradvall, DI Weekend
"Inte bara en bok för den som är intresserad av psykologi eller ekonomi, utan för alla som är intresserade av mänskligt tänkande."-Vetenskapsradion, P1
"Daniel Kahneman är en av vår tids mest originella och intressanta tänkare. Kanske förstår han bättre än någon annan nu levande människa hur och varför vi fattar de beslut vi gör. I den här storartade boken delar han med sig av ett helt livs samlade visdomar, på samma gång lättillgängligt, medryckande och skarpsinnigt. Boken är ett måste för alla med ett nyfiket intellekt." Steven D. Levitt, professor vid University of Chicago och medförfattare till Freakonomics
"Tänka, snabbt och långsamt är ett mästerverk ett helskärpt och medryckande intellektuellt äventyr av en av vår tids största psykologer och djupaste tänkare. Kahneman borde få ett Pulitzerpris att ställa bredvid sitt Ekonomipris." Daniel Gilbert, professor i psykologi vid Harvard University, författare till Snubbla på lyckan
"Det är en förbluffande innehållsrik bok: klarsynt, djup och full av intellektuella överraskningar och matnyttiga råd. Den är oavbrutet underhållande och ofta gripande. Jag uppmanar å det varmaste alla att köpa och läsa den." The New York Times Book Review
"Den här boken är ett samhällsvetenskapligt landmärke, i klass med Adam Smiths Wealth of Nations och Sigmund Freuds Drömtydning." Nassim Taleb, författare till Den svarta svanen
Volante 1 9789186815721 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144073163
- Titel
- Learning study : undervisning gör skillnad
- Författare
- Maunula, Tuula
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 196 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 290 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varför ger min undervisning inte de resultat jag önskar? Hur får jag mina elever att lära sig det jag vill att de ska lära sig? Vad i undervisning är det som möjliggör lärande?
Detta är tankar och frågor som många verksamma lärare kan känna igen sig i, och som de alltför ofta brottas med och måste lösa på egen hand. Kanske söker vi lösningar i nya material och metoder istället för att söka svaren genom att studera vår egen undervisning i relation till elevernas lärande.
Bokens huvudbudskap är att Learning Study förbättrar både lärares och elevers lärande. Författarna beskriver hur de i sitt dagliga arbete använder sig av erfarenheter från Learning Study och vad detta har gett för resultat. De poängterar vikten av att utgå från elevers tankar om innehållet i undervisningen och i många kapitel diskuterar de hur variationsteorin direkt kan tillämpas i klassrummet. Flera konkreta exempel belyser hur elevers lärande är beroende av ett nära och utforskande lärarsamarbete om vad som är svårt för lärare att undervisa om och svårt för elever att lära sig.
I den digitala produkten kan du bland annat se en film som visar undervisningssekvenser från en Learning Study. På insidan av bokens pärm finns en kod som du använder för att aktivera produkten.
Bokens målgrupp är studenter i lärarutbildning och verksamma lärare men även rektorer och andra personer som arbetar med skolutveckling på olika nivåer.
9789144073163 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144107677
- Titel
- Ge, ta och delta i handledning
- Författare
- Emsheimer, Peter
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 137 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 223 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ge, ta och delta i handledning beskriver handledning som en process präglad av motsättningar mellan olika perspektiv. Som handledare vill man hjälpa, men inte ta över den handleddas arbete. Den handledda, i sin tur, upplever ofta frånvaron av tydliga svar och instruktioner. Båda känner tidspressen, men som handledare kan man inte enbart se till slutprodukten. Ett lärande måste också ske. Boken belyser olika val som handledare och handledda gör under processens gång. Den tar även upp några av de vanliga problem vi ser i uppsats- och avhandlingsarbeten. Författaren argumenterar för betydelsen av ”metasamtal” mellan handledare och handledd – möjligheten att resonera kring vad som sker i det gemensamma arbetet.
Boken riktar sig till handledare, uppsatsstudenter och doktorander vid universitet och högskolor. Den bidrar med ett språk för att artikulera vad som sker i handledningsprocessen, och kan således fungera som ett underlag för diskussion mellan handledare och handledd.
9789144107677 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147094042
- Titel
- Didaktiken efter Vygotskij : design för lärande
- Författare
- Selander, Staffan
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 226 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 401 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Didaktiken efter Vygotskij – Design för lärande ger författaren en helhetsbild av didaktiken och diskuterar hur vi idag kan förstå lärande och undervisning. Boken bidrar med nya perspektiv och frågor som gör att var och en som läser den kan utveckla sin egen praktiska verksamhet – och sitt eget tänkande. Genom att vrida och vända på det invanda visar författaren hur det går att få syn på nya innebörder och skapa nya, fruktbara begrepp och metaforer för ett förändringsarbete inom lärande.
Boken är uppdelad i två delar. Den första delen beskriver lärande utifrån historiska och teoretiska perspektiv. Den andra delen beskriver några av de utmaningar som vi står inför och hur design för lärande och multimodalitet kan bidra till att se på lärande på nya sätt.
Didaktiken efter Vygotskij – Design för lärande vänder sig till såväl lärarstuderande som studenter inom olika områden där kommunikation och lärande behandlas. Den ger också en utmärkt teoretisk grund för den som vill orientera sig i modern didaktik.
Sagt om boken
Inspirerande och perspektivöppnande, skriver Harold Göthson, senior rådgivare för Reggio Emilia Institutet, reggioemilia.se. Boken passar särskilt alla lärare som söker en dialog mellan sin praktik och teorierna, men också politiker och många andra som vill något med skolan idag, tycker han.
" [...] Den är teoretisk såtillvida att den beskriver didaktiken historiskt och övergripande liksom denna nya design för lärande och multimodal kommunikation. Läsaren kan lämnas undrande över hur denna didaktik skulle kunna göras praktisk i klassrummen, men dylika funderingar är rimligen det frö som författaren vill så hos målgruppen: lärarstudenter och andra med intresse för ämnet. Boken tarvar läsvana och den har såväl notapparat som register." Publiceras i BTJ-häftet nr 15, 2017. Lektör Linus Björk.
Om författarna
Staffan Selander blev landets första professor i didaktik 1996 vid dåvarande Lärarhögskolan i Stockholm. Han har sedan år 2008 arbetat vid Stockholms universitet, där han nu är professor emeritus i didaktik vid Institutionen för data- och systemvetenskap.
9789147094042 -
BARNSAMTAL. - Den framgångsrika samvaron och...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 2018, 220 s., uppl. 2:2, inlagan med sex (6) smärre hörnveck (hundöron), i övrigt nära nyskick, övers. från norskan av Inger Lindelöf … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144120911
- Titel
- Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
- Författare
- Kinge, Emilie
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 220 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur blir vi bättre på att tala med och inte bara till barn? Förmågan att ”se”, känna empati och föra nära dialogiska samtal som kan fånga upp barn i nöd är i dag kanske viktigare än någonsin. Många barn och ungdomar kämpar med svåra tankar och föreställningar kring det som händer i familjen, förskolan eller skolan, men även i omvärlden. En del reagerar med rädsla och otrygghet och kompenserar sina känslor genom ett krävande och problematiskt beteende. Vad de behöver är vuxna som ser dem och samtalar med dem, som hjälper dem att förstå sig själva och uttrycka sina känslor.
Barnsamtal handlar om hur vi kan använda en samvaro och samtalsform som grundar sig på bejakande och empati, och hur dessa värden gynnar kontakten med barnet. Författaren visar hur man praktiskt och metodiskt kan sätta igång med och genomföra barnsamtal och ger många exempel på barns tankar och upplevelser av sin situation.
Denna reviderade utgåva har utökats med två kapitel där författaren redogör för dialogen som samtalsform och det dialogiska barnsamtalet samt förskolan och skolan som arena för kultur och lärande.
Boken vänder sig till studenter inom grundläggande utbildningar till lärare, specialpedagog/speciallärare och psykolog. För yrkesverksamma är den utmärkt som kompetensutveckling.
9789144120911 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789162887858
- Titel
- Quality in the continuum of care for frail older persons - Structure, process and outcome [Elektronisk resurs]
- Författare
- Berglund, Helene
- Utgivningsår
- 2014
- Språk
- English
9789162887858 -
Mot ett förändrat ledarskap? : om chefers arb...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 202 sidor.
Gott skick. Understrykningar i text både med blyerts och överstrykningspenna på flera sidor. Märken av en klisterlapp på pärmens baksida
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144039992
- Titel
- Mot ett förändrat ledarskap? : om chefers arbete i team- och processorganiserad verksamhet
- Författare
- Ellström, Per-Erik - Kock, Henrik
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 202 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många organisationer har under senare år påbörjat ett förändringsarbete som syftar till en organisering i form av målstyrda arbetsgrupper/team, och en processorientering av hela eller delar av verksamheten. Detta innebär också att nya krav och förväntningar riktas mot chefer i organisationen, exempelvis vad gäller ledarskapets inriktning och den kompetens som ledare bör ha. Den kategori chefer som denna bok främst handlar om är vad som brukar kallas första linjens chefer - en grupp chefer som ofta möter förändrade och motstridiga förväntningar och krav på sitt ledarskap.
I bokens inledande kapitel ges en översiktlig beskrivning av de teorier och skolbildningar som varit dominerande i ledarskapsforskningen. Här ges också en mer utförlig beskrivning av de riktningar som utvecklats under de senaste 10-15 åren och som har hög relevans för förståelsen av ledarskap i team- och processorganiserade verksamheter. Andra frågor/områden som behandlas är:
o Vilka dilemman och utmaningar i arbetet möter första linjens chefer?
o Vilken betydelse har en ökande användning av mätetal för ledarskapet i team- och processorganiserade verksamheter?
o Hur ser första linjens chefer på betydelsen av delaktighet i den egna organisationen?
o Hur kan ledarskapet i team- och processorganiserade verksamheter förstås från ett genusperspektiv?
o I vilken grad framträder ett mer utvecklings- och lärinriktat ledarskap i de studerade organisationerna?
Boken är lämplig som kurslitteratur vid universitet och högskolor, men också inom olika typer av personal- och ledarutbildningar. Den vänder sig också till forskare och alla som i olika praktiska sammanhang intresserar sig för frågor om ledarskap och ledarutveckling.
Studentlitteratur AB 1 9789144039992 -
Mentorskap i skola och förskola; Andra upplag...
Häftad bok.
Nyskick. Studentlitteratur, 2021, 174 s.,
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144159089
- Titel
- Mentorskap i skola och förskola
- Författare
- Ståhle, Ylva
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 174 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Möjligheter med det nya mentorskapet
Vad innebär det att vara en professionell lärare eller förskollärare? Mentorn som kollega och bedömare, hur går det ihop? Vilket ansvar har rektor och förskolechef under introduktionsåret?
Dessa och många andra frågor tas upp i Mentorskap i skola och förskola. Författarna diskuterar olika sätt att organisera mentorskapet under introduktionsåret och visar vilka utvecklingsmöjligheter som finns för både individ och verksamhet.
Med utgångspunkt i aktuell forskning diskuteras och problematiseras relationen mellan mentorn och de nya lärarna och de konsekvenser ett mentorskap kan medföra. Boken avslutas med en diskussion kring lämplighetsbedömning av den nyutexaminerade läraren.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
9789144159089 -
Nya Lus-boken
Häftad bok. Sanoma Utbildning. 2001.
Nära nyskick. Två böcker. Nya Lusboken + komplement. Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789162244989
- Titel
- Nya Lus-boken
- Författare
- Sundblad, Bo
- Förlag
- Sanoma Utbildning
- Utgivningsår
- 2001
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 169 x 240 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 342 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läsutvecklingsschemat, LUS, är ett kvalitativt bedömningsinstrument för läsutveckling. Nu finns Nya Lusboken som gör användandet av LUS ännu lättare.
Sanoma Utbildning 9789162244989 -
Samhällskunskapsdidaktik : utbildning i demok...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2016. 277 sidor.
Mycket gott skick. Mycket gottskick.. Finns några små spår av missfärgningar i nedre delen (se bild).
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144111605
- Titel
- Samhällskunskapsdidaktik : utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande
- Författare
- Långström, Sture
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 277 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 408 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Samhällskunskap är ett skolämne som särskilt starkt speglar samhället och dess förändringar och värderingar. Det övergripande uppdraget är att fostra elever till demokratisk kompetens.
Samhällskunskapsdidaktik innehåller bland annat en:
genomgång av samhällskunskapens historia, tillkomst och uppgifter
redovisning av teorier om lärande tillämpade på samhällskunskap
beskrivning av en aldrig tidigare skådad medierevolution och diskussion om de möjligheter till inflytande den ger medborgare
genomgång av nya forskningsresultat som visar elevers kunskaper, färdigheter och förhållningssätt.
Författarna fångar upp samhällskunskapsämnets funktioner i ett mång-kulturellt samhälle och diskuterar hur lärare kan utveckla elevers kritiska förhållningssätt och förmåga att analysera kontroversiella och känsliga ämnen. I denna andra upplaga har författarna lagt till nya forskningsrön, lyft fram yngre barns delaktighet i samhället och skrivit mer ingående om vad undervisning med hjälp av datorer och sociala medier kan tillföra ämnet. Bokens målgrupp är blivande och verksamma lärare i grundskolans årskurs 7 till 9 samt gymnasieskolan.
Studentlitteratur AB 2 9789144111605 -
Hämnd : och att avstå från att ge igen
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2006. 313 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Hylla 45
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127112353
- Titel
- Hämnd : och att avstå från att ge igen
- Författare
- Tomas Böhm - Suzanne Kaplan
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 313 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 220 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 558 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Visst får vi alla ibland lust att ge igen för en oförrätt, bara för att det skulle få oss att må bättre tror vi. Hämnden är en del av vår vardag. Som en onämnbar skugga över vardagslivets relationer, historiska och politiska sammanhang, låter den oss skönja människans destruktiva potential. I boken Hämnd ges exempel ur vardagen och samtiden på vilka förödande konsekvenser hämnden kan få, men samtidigt presenteras teorier kring hur man kan förstå såväl förövare som offer teorier som kan öka vår motståndskraft mot att just hämnas. Författarna beskriver i boken något som de kallar för hämndspiralen; det fenomen som gör att konflikter trappas upp genom allt grövre sätt att ge igen, där de inblandade till slut inte vet varför de handlar som de gör. Detta gäller såväl i storpolitiska konflikter som inom husets fyra väggar. Ämnet är särskilt aktuellt med tanke på senaste valet i Israel och kriget i Irak med efterföljande terrorattacker, reaktionerna på teckningar i danska tidningar etc. Dessa är bara några exempel på hur nya generationer föds in i hämndspiralen.
Natur & Kultur 1 9789127112353 -
Undervisa i samhällskunskap : en ämnesdidakti...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2015. 186 sidor.
Nära nyskick. Nära nyskick. Finns inget att anmärka på.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147111442
- Titel
- Undervisa i samhällskunskap : en ämnesdidaktisk introduktion
- Författare
- Ekendahl, Ingegerd
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 186 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 252 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisa i samhällskunskap är en ämnesdidaktisk introduktion till undervisning och lärande i skolämnet samhällskunskap. Med utgångspunkt i vardagsnära beslutssituationer synliggörs hur ämnesdidaktiken kan fungera som en reflektionsarena för läraren inför de frågor och utmaningar som samhällsundervisningen ställer.
Exempel på sådana frågor är:
- Vad är samhällskunskap och varför ska man läsa detta ämne?
- Vad innebär det att kunna samhällskunskap?
- Vad kan undervisningen handla om?
- Hur kan ämnesinnehållet behandlas i undervisningen?
- Hur följer och bedömer man elevers kunskapsutveckling?
En central tankefigur i boken är att all undervisning sker i ett växelspel mellan handlingar, omständigheter och principer. Genom att öka sin förmåga att göra principiella didaktiska överväganden kan läraren utveckla ett mer professionellt förhållningssätt till undervisningen. Därigenom ges också eleverna bättre förutsättningar till lärande. På så vis bidrar den ämnesdidaktiska reflektionen till en undervisning som erbjuder mening, men också ett motstånd - två värdefulla förutsättningar för elevers kunskapsutveckling.
Undervisa i samhällskunskap vänder sig till såväl lärarstudenter som till verksamma samhällskunskapslärare. Boken kan med fördel utgöra underlag för ämnesdidaktiska samtal och bidrar därmed till att utveckla den ämnesdidaktiska kompetensen.
Om författarna
Ingegerd Ekendahl är universitetsadjunkt och verksam vid Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik, Stockholms universitet. Hon har under 20 år arbetat som lärarutbildare i samhällskunskapsdidaktik.
Lars Nohagen är universitetsadjunkt och verksam vid Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Stockholms universitet. Han har i 25 år arbetat som lärarutbildare i samhällskunskapsdidaktik och dessutom skrivit flera läroböcker i samhällskunskap.
Johan Sandahl är gymnasielärare vid Globala gymnasiet och doktor i ämnesdidaktik vid Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik, Stockholms universitet.
Sagt om boken
"Genomgående knyts aktuell forskning och beprövad erfarenhet samman med klassrumsnära frågor. Bokens innehåll är komplext, men hela tiden finns en röd tråd kring hur undervisningens olika moment ska leda eleverna mot läroplanens olika mål. Det känns ambitiöst och genomtänkt. Jag upplever att innehållet kan hjälpa mig att samordna så att tidsbristen i ämnet blir mindre. --- För den som tycker att läroplanens förmågor är en utmaning ger boken många bra svar. Först och främst lyfts det specifika för förmågorna i ämnet samhällskunskap fram – hur tänker en samhällsvetare? Därefter presenteras sex olika tankeredskap som är enkla att använda när man studerar olika arbetsområden. Genomgående får läsaren genomtänkta exempel och modeller som man kan inspireras och använda sig av." skriver Åsa Johansson, 6-9-lärare i SO-ämnen, förstelärare, Trollehöjdskolan i Mullsjö i Alfa nr 6, 2015-12-14
"Bokens författare, Ingegerd Ekendahl, Lars Nohagen och Johan Sandahl, undervisar på olika nivåer och är verksamma inom de humanistiska ämnenas didaktik. Boken bygger på beprövad erfarenhet och följer till stor del författarnas medvetna, systematiska och principiella överväganden kring undervisningens planering och organisation. Boken är teoretisk och inte helt lättläst men innehåller en hel del ”guldkorn” som kan föra undervisningen framåt. En detaljerad innehållsförteckning avslutar boken som vänder sig främst till blivande och verksamma lärare på högstadiet och gymnasiet." skriver lektör Marianne Ericson i BTJ-häftet nr 18, 2015
Liber 1 9789147111442 -
LÄRARES RELATIONSKOMPETENS - Vad är det? - Hu...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Liber, 2018, 157 s., veck över fr. omslag, i övrigt inära nyskick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147129065
- Titel
- Lärares relationskompetens : vad är det? - hur kan den utvecklas?
- Författare
- Aspelin, Jonas
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 4 mm
- Vikt
- 216 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Relationskompetens är en central kompetens inom många yrken där man arbetar med människor. Denna kompetens behövs för att verksamhetens kvalitet ska bli god och för att målen ska uppnås, men även för att goda relationer är värdefulla i sig. Inom skolans värld visar studier att lärares relationskompetens är av avgörande betydelse för att främja elevers lärande och utveckling. I boken presenterar därför författaren teoretiska begrepp och forskning i syfte att bidra med ny kunskap om vad relationskompetens är och hur den kan utvecklas.
Lärares relationskompetens vänder sig främst till blivande och yrkesverksamma lärare, men även till andra professioner som dagligen bygger relationer med andra människor.
Sagt om boken
"Framställningen är klar, språket lättillgängligt och vad som vid en ytlig bedömning kan förefalla vara självklarheter blir under läsningen till vad som borde vara angeläget inte bara för nyexaminerade lärarstudenter, utan också för erfarna lärare som upplever att de stelnat i sin profession och känner sig främmande för elevers verklighet. En referenslista avslutar. Lärares relationskompetens är lämplig som fortbildning i skola och omsorg och i all verksamhet som måste vårda relationer." Michael Economou, lektör, BTJ-häftet nr 21, 2018.
"Det komplexa med relationskompetens blir tydligt i Aspelins bok men det känns också hoppfullt att man faktiskt kan arbeta med att utveckla detta. Aspelin visar att man kan uppmärksamma relationskompetensen hos lärarstudenter genom att beskriva en studie han genomfört i ämnet." Monika Matsson i specialpedagogik.se
Om författaren
Jonas Aspelin är fil. dr i sociologi och professor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad. Han har under ett tjugotal år forskat och skrivit en mängd böcker och artiklar om ämnet.
9789147129065 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144090801
- Titel
- Bemötandets etik
- Författare
- Blennberger, Erik
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 302 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alla talar om bemötande. Inom omsorg, socialt arbete och vård, men också inom försäljning, ledarskap, service och utbildning. Ordet kombineras ofta med etik: Etik och bemötande. Hur bör vi tolka intresset för bemötande? Är det ett tecken på en ny serviceanda? Visar det en starkare betoning av medborgarens värdighet och rättigheter? Uppmärksammar vi bemötandet för att det i allmänhet är dåligt och måste förbättras? Eller beror intresset främst på att vi har insett att det är ytterst viktigt? Bemötandets etik behandlar frågan om bemötande och dess etik från olika utgångspunkter. Analys och resonemang knyter an till bemötandesituationer inom olika yrkesroller och även inom privatlivet. Författaren ger konstruktiva uppslag på hur man kan reflektera över och utveckla sitt bemötande i en professionell roll. I det avslutande kapitlet presenteras ett samlat förslag till en relevant bemötanderepertoar för socialt inriktade yrkesroller.
Bemötandets etik är skriven för alla som utbildar sig för eller har en socialt inriktad arbetsroll. Dit hör chefer och lärare, liksom alla yrkesgrupper som arbetar med behandling, vård, stöd och service, till exempel arbetsterapeuter, läkare, poliser, sjuksköterskor och socialarbetare, och inte minst alla som arbetar inom omsorgen.
9789144090801 -
De tio dummaste misstagen klyftiga personer g...
Pocketbok. Natur & Kultur. 1 uppl. 1998. 352 sidor.
Mycket gott skick. I vårt tänkande styrs vi ofta av orealistiska föreställningar om vår omvärld och oss själva. Detta får till följd att vi gör missbedömingar som blir alltmer besvärande för oss och som färgar allt större områden av vårt beslutsfattande. För att komma ifrån läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127071438
- Titel
- De tio dummaste misstagen klyftiga personer gör
- Författare
- Arthur Freeman - Rose Dewolf
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 352 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 111 x 180 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I vårt tänkande styrs vi ofta av orealistiska föreställningar om vår omvärld och oss själva. Detta får till följd att vi gör missbedömingar som blir alltmer besvärande för oss och som färgar allt större områden av vårt beslutsfattande. För att komma ifrån sådana vrångbilder av verkligheten har Freeman och DeWolf sammanställt en lista på de vanligaste misstagen som vi gör. De presenterar också flera enkla tekniker som man kan använda sig av för att öka förmågan att tänka klart och förhindra felbedömningar och fel. Förord och fackgranskning Börje Wistedt. Övers Per Rundgren
Natur & Kultur 1 9789127071438 -
Antingen - eller : och Begreppet ångest
Pocketbok. Stockholm : Wahlström & Widstrand. 1989. 229 sidor.
Nyskick. Namnad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789146153078
- Titel
- Antingen - eller : och Begreppet ångest
- Författare
- Kierkegaard, Søren 1813-1855
- Förlag
- Stockholm : Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1989
- Språk
- Svenska
Stockholm : Wahlström & Widstrand 9789146153078 -
Cynical theories : how activist scholarship m...
Inbunden bok. Durham, North Carolina : Pitchstone Publishing,. 2020. 296 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Oläst, oöppnat ex., 23,1 x 15,7 cm, 636 gram. Språk: Engelska. Boken skickas som spårbar försändelse.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781634312028
- Titel
- Cynical theories : how activist scholarship made everything about race, gender, and identity-and why this harms everybody
- Författare
- Pluckrose, Helen - Lindsay, James
- Förlag
- Durham, North Carolina : Pitchstone Publishing,
- Språk
- English
- Baksidestext
- "Outlines the origin and evolution of postmodern thought over the last half century and argues that the unchecked spread and application of postmodern ideas -- from academia, to activist circles, to the public at large - presents an authoritarian ideological threat not only to liberal democracy but also to modernity itself"--
Have you heard that language is violence and that science is sexist? Been told that being obese is healthy, that there is no such thing as biological sex, or that only white people can be racist? Pluckrose and Lindsay document the evolution of the dogma that informs ideas like these, from its coarse origins in French postmodernism to its refinement within activist academic fields. Pluckrose and Lindsay warn that the unchecked proliferation of anti-Enlightenment beliefs present a threat not only to liberal democracy but also to modernity itself. -- adapted from jacket
Includes bibliographical references and index.
Introduction -- Postmodernist: a revolution in knowledge and power -- Postmodernism's applied turn: making oppression real -- Postcolonial theory: deconstructing the West to save the other -- Queer theory: freedom from the normal -- Critical race theory and intersectionality: ending racism by seeing it everywhere -- Feminisms and gender studies: simplification as sophistication -- Disability and fat studies: support-group identity theory -- Social justice scholarship and thought: the truth according to social justice -- Social justice in action: theory always looks good on paper -- An alternative to the ideology of social justice: liberalism without identity politics.
Imported from: zcat.oclc.org:210/OLUCWorldCat (Do not remove)
Durham, North Carolina : Pitchstone Publishing, 9781634312028 -
Kollektiv galenskap : genus, etnicitet och id...
Inbunden bok. Karneval förlag. 2020. 295 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Oläst, oöppnat ex. Svart klotband, 23,2 x 16,0 cm, 542 gram. Boken skickas som spårbar försändelse.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188729477
- Titel
- Kollektiv galenskap : genus, etnicitet och identitet
- Författare
- Murray, Douglas
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 295 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 232 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 542 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ett spöke går runt i världen ... men denna gång handlar det inte om kommunismen, utan om den så kallade identitetspolitiken. Enligt denna ideologi definieras människor inte utifrån klass eller politiska preferenser, utan utifrån en rad olika identiteter. I Kollektiv galenskap undersöker Douglas Murray hur det identitetspolitiska tänkandet har vuxit fram och hur det har tagit sig uttryck på fyra olika områden: homosexualitet, feminism, etnicitet och transsexualism. Det gemensamma för dessa frågor, menar han, är bland annat att de började som legitima rörelser för mänskliga rättigheter, men att de någonstans längs vägen tappade riktningen. Istället för jämlikhet, har vi fått allt mer krav på särbehandling. Istället för betoning på individuella meriter, har vi fått allt mer krav på representation och mångfald. Istället för öppen debatt, har vi fått allt mer krav på censur och nedtystande av oliktänkande. "Det här är en författare som har specialiserat sig på att uttrycka vad alla egentligen redan vet men är för att rädda att säga öppet ... Murrays argument är både väl formulerade och väl uppbackade och hans iakttagelser är skarpa." Lionel Shriver i Times "Helt enkelt lysande. Efter att ha läst boken kände jag mig som att det var första gången på flera år som jag andats frisk luft. I tider av kollektiv galenskap finns det inget mer uppfriskande och i sanning provocerande än sunt förnuft." Sam Harris "Murrays senaste bok är mer än briljant och bör läsas, måste läsas, av alla. Han avslöjar skoningslöst det hyckleri och de generande motsägelser som så ymnigt förekommer i dagens woke-mode." Richard Dawkins "Murrays bok gör läsarens en stor tjänst genom att blottlägga den vänster-modernistiska trosuppfattningens överdrifter." Eric Kaufmann i Financial TimesDouglas Murray är författare och journalist. Han är kolumnist i Spectator och medverkar regelbundet i bl.a. Sunday Times och Wall Street Journal. År 2017 utgav han The Strange Death of Europe: Immigration, Identity, Islam (Bloomsbury), som har översatts till 26 språk och i England sålt i över 100000 exemplar.
Karneval förlag 9789188729477 -
Bland barn och datorer : Lärandets villkor i...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2001. 127 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad biblioteksbok
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144021188
- Titel
- Bland barn och datorer : Lärandets villkor i mötet med nya medier
- Författare
- Mikael Alexandersson - Jonas Linderoth - Rigmor Lindö
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 127 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 1 9789144021188 -
Utvecklingsstörning och andra funktionshinder
Inbunden bok. Sanoma Utbildning. 2007. 224 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad biblioteksbok
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789162281892
- Titel
- Utvecklingsstörning och andra funktionshinder
- Författare
- Lars-Erik Gotthard
- Förlag
- Sanoma Utbildning
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 249 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 562 g
- Språk
- Svenska
Sanoma Utbildning 9789162281892 -
Text och drama : drama som fördjupning av den...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2009. 190 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad biblioteksbok
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732873
- Titel
- Text och drama : drama som fördjupning av den skönlitterära läsningen
- Författare
- Wilhelm, Jeffrey D.
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 175 x 225 mm
- Vikt
- 319 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ett viktigt syfte för skolans litteraturundervisning är att vidga elevernas syn på egna och andras erfarenheter. Vi går in i karaktärernas liv, känner med dem, tänker med dem och oroar oss över de val de står inför. Med dramat får de verktyg att genomleva litterära texter. Det kan vara i form av rollspel eller genom att låta karaktären intervjuas i den heta stolen, genom att gestalta tysta scener eller genom att arbeta med diskussionsdramer. I rollspelet får eleven möjlighet att se problemen utifrån karaktärens perspektiv och kan på ett fruktbart sätt närma sig honom/henne och på så sätt utforska de dilemman som han/hon står inför och även prövade lösningar författaren skapar. Dramat låter läsaren träda in i och se på världen utifrån ett annat perspektiv än det egna. läsning i kombination med drama ger elevernamöjlighet att dra slutsatser och engagera sig emotionellt och på så sätt ta en personlig ståndpunkt i de frågeställningar boken reser.
Jeffrey D. Wilhelm har under många år ndervisat elever och studenter. Han har skrivit ett tiotal böcker och är nu ansvarig för Boise State Writing Project.
I denna bok beskriver han olika sätt att med dramats hjälp närma sig den skönlitterära texten. Boken ger en rik översikt över olika strategier som kan fördjupa läsningen och reflektionen kring texter.
Bokförlaget Daidalos 9789171732873 -
The secret = Hemligheten
Inbunden bok. Ica Bokförlag. 1 uppl. 2009. 214 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag i dåligt skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789153434238
- Titel
- The secret = Hemligheten
- Författare
- Byrne, Rhonda
- Förlag
- Ica Bokförlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 214 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 138 x 178 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 505 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dina händer håller du en stor hemlighet
Hemligheten har förts vidare genom årtusenden från generation till generation eftertraktad, gömd, stulen, förlorad för världen och på sin tid förvärvad för stora summor pengar. Några av historiens mest framstående människor, bland annat Platon, Galileo, Beethoven, Edison, Carnegie, Einstein och många uppfinnare, teologer, forskare och stora tänkare, har haft kännedom om denna uråldriga hemlighet. Nu avslöjas Hemligheten för vår egen tid. När du lär dig Hemligheten kommer du bli viss om att du kan uppnå, bli eller göra vad helst du vill. Du får veta vem du egentligen är. Du får lära känna den oändliga storslagenhet som väntar på dig.
Ica Bokförlag 1 9789153434238 -
Mer mindfulness i vardagen
Ljudbok. Bonnier Audio. 2010.
Nära nyskick. Fodral i nära nyskick. PRESENTSKICK
Det enkla i livet tycks vara det riktigt svåra, paradoxalt nog. Att leva här och nu, att lyssna till sig själv, till kroppens signaler och vara lyhörd för sina behov – det är kunskaper var och en är född med. Ändå är det många som idag lever läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789174330588
- Titel
- Mer mindfulness i vardagen
- Författare
- Schenström, Ola
- Förlag
- Bonnier Audio
- Utgivningsår
- 2010
- Bandtyp
- CD-skiva
- Mått
- 132 x 132 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 101 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det enkla i livet tycks vara det riktigt svåra, paradoxalt nog. Att leva här och nu, att lyssna till sig själv, till kroppens signaler och vara lyhörd för sina behov – det är kunskaper var och en är född med. Ändå är det många som idag lever ett ständigt planerande inför framtiden eller som jagas av tankarna på det förflutna. Men när att-göra-listorna tar över, när malande tankar på det förflutna hindrar oss från att vara närvarande, riskerar vi att förlora det viktigaste på vägen: den chans vi har att båda uppleva och påverka nuet.Författaren och läkaren Ola Schenströms föreläsning vänder sig till alla, i alla åldrar, för att ge inspiration att använda mindfulness i vardagen. Genom enkla övningar kan man lära sig att vara mer medveten om sin tillvaro, lära sig rikta sin uppmärksamhet. Det finns en mängd områden såsom hälsa, sömn, stress, skola, idrott, arbete och relationer där mindfulnessövningar kan lära oss att se på ett nytt sätt. Ola Schenström går igenom ett par övningar och ger oss fler enkla tips på vad man kan göra själv för att bli medvetet närvarande.
Bonnier Audio 9789174330588 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKAldus Bonniers
-
THE GOOD GUT Taking Control of your Weight yo...
Inbunden bok. BANTAM BOOKS. 2015. 301 sidor.
ISBN 9780593074299
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Språk: Engelska.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBANTAM BOOKS 9780593074299
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn