De nya kunskaparna. Att leda och leva med kunskap som konkurrensmedel (sign.)
Inbunden bok. Liber Ekonomi. 1:a uppl. 1997. 162 sidor.
Nära nyskick. Signerad m. tillskrift av Monica Nicou på försättsbladet. "De nya kunskaparna är alla de som arbetar i företag och organisationer som förädlar och utvecklar kunskap tillsammans med sina kunder. Kunskaparnas kompetens är deras företags viktigaste tillgång och den är dyrbar att förlora. Det ger ledningen och medarbetarna andra utmaningar att tackla än de som normalt beskrivs i den företagsekonomiska litteraturen. I kunskapsorganisationer måste man ständigt bädda för ett lärande samspel mellan medarbetarna och deras kollegor och mellan medarbetarna och kunderna. Det är i dessa samspel som 'kunskapandet' sker och nya affärsmöjligheter uppstår. I boken 'De nya kunskaparna' utvecklar författarna ett strategiskt handlande som fokuserar på att skapa kunskap, relationer och värde tillsammans med kunder. Boken handlar om Knowledge Management och har som utgångspunkt en konkret modell för affärsutveckling och ledning av lärande i kunskapsföretag. Modellen utgår från fyra ceentrala begrepp som bildar ryggraden i ett kunskapsföretags utveckling: Kundvärde, Kundsamspel, Kollegesamverkan, Kunskapskapital. De fyra K:na är de processer som skapar värde för såväl kunder som medarbetare och ägare och ger en produktiv utväxling på kompetens. Boken ger många exempel och checklistor på innehållet i lönsamt kunskapande".
Förlagsfakta
- ISBN
- 9147040459
- Titel
- De nya kunskaparna
- Författare
- Hansson, Jörgen
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Övrigt
- Vikt
- 361 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Beskriver hur lärandet utvecklas i ett kunskapsföretag. Lärandet ses som ett samspel mellan kunskapsföretagets medarbetare och dess kunder. Boken behandlar de fyra k:na: kundvärde, kundsamspel, kollegesamverkan och kunskapskapital. Tillsammans bildar dessa fyra k:n ett kunskapsföretags samlade kompetens. Kompetens som hela tiden måste utvecklas och hållas vid liv.
Läs mer
Beskriver hur lärandet utvecklas i ett kunskapsföretag. Lärandet ses som ett samspel mellan kunskapsföretagets medarbetare och dess kunder. Boken behandlar de fyra k:na: kundvärde, kundsamspel, kollegesamverkan och kunskapskapital. Tillsammans bildar dessa fyra k:n ett kunskapsföretags samlade kompetens. Kompetens som hela tiden måste utvecklas och hållas vid liv. Detta är utmaningen för en ledning av ett kunskapsföretag och lyckas inte de, flyr båda anställda och kunder.