Barnabok : romantiska artefakter
Inbunden bok. Modernista. 2002. 170 sidor.
Nyskick.
Bokhandelsnytt exemplar. Oläst. Tre närmast obefintliga fläckar på framsidan, för övrigt i presentskick.
Förlagets gula linneklotband. Trådbundet.
Huvudpersonen i Barnabok, Karl-Axel, som slits mellan de båda kvinnorna Klem och Lucy, bär omisskännliga drag av en gyllenstensk desperado. I sitt sjaskiga och sterila resonemangsäktenskap med Klem lever han i en liknöjd skentillvaro, som inte ger förlösning och inte hopp.
Barnabok är i långa stycken en modern helvetesskildring, som på ett förskruvat och kontgjort språk åskådliggör den moderna människans omogna, ansvarslösa, skuldlösa och totalt skrupelbefriade existens i en normlös värld, på likgiltighetens och meningslöshetens botten. (ur Thure Stensströms förord).
Lars Gyllensten föddes 1921 i Stockholm. Han debuterade 1949 med novellsamlingen Moderna myter. Barnabok var hans första roman.
"Och det är just det stenhårt artificiella i stilen som fascinerar, genom att förfrämliga texten och stävja läsarens identifikationsiver." (Alejandro Leiva Wenger, Expressen). "När jag återbesöker Lars Gyllensten, slås jag av allvaret i författarnas arbete med att väcka liv i förstelnade gamla mytologier, av lekfullheten i deras sätt att montera ned och bygga om vårt språkliga hem." (Johan Dahlbäck, Göteborgs-Posten).
AV LARS GYLLENSTEN: Camera obscura (Jan Wictor: Lars Gyllensten och Torgny Greitz) / Moderna myter : dialektisk fantastik / Det blå skeppet / Barnabok : romantiska artefakter / Carnivora : konversationsövningar i mänskligt röstläge / Senilia : mimisk essay / Senatorn : en melodram, en bildningsroman, en bildningsmelodram / Sokrates död / Desperados / Kains memoarer / Nihilistiskt credo : estetiskt, moraliskt, politiskt m.m. / Juvenilia : inkarnationer och exorcismer / Lotus i Hades / Diarium spirituale : roman om en röst / Palatset i parken : retoriskt porträtt i Giuseppe Arcimboldos manér / Ur min offentliga sektor / Mänskan djuren all naturen : läsefrukter och kompotter / I skuggan av Don Juan / Grottan i öknen / Lapptäcken, livstecken : ur arbetsanteckningarna / Baklängesminnen / Klipp i 70-talet / Huvudskallebok : roman i tre turer : Vindsmannen, Kurri Kulum, Huvudskallebok / Provdockan (Bonniers julbok 1983) / Rätt och slätt : anteckningar från det där pensionatet som jag bodde på när jag skulle lära upp mig till en bättre människa / Skuggans återkomst eller Don Juan går igen / Sju vise mästare om kärlek / Hjärnfilspån : vittra vederstyggligheter och annat smått och gott (Pär Silje) / Just så eller kanske det : ur arbetsanteckningarna / Det himmelska gästabudet / Så var det sagt : essäer, artiklar, inlägg / Hack i häl på Minerva : ett brevsamtal om vetenskap, dikt och moral mellan Lars Gyllensten och Georg Klein / Georg Klein) / Anteckningar från en vindskupa / Ljuset ur skuggornas värld / Augustin och Celestine : om nåra små loppors liv och leverne / Kistbrev / Minnen, bara minnen / Med andras ord, och egna.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789188748119
- Titel
- Barnabok : romantiska artefakter
- Författare
- Gyllensten, Lars
- Förlag
- Modernista
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 170 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 129 x 192 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 270 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Huvudpersonen i Barnabok, Karl-Axel, som slits mellan de båda kvinnorna Klem och Lucy, bär omisskännliga drag av en gyllenstensk desperado. [...] I sitt sjaskiga och sterila resonemangsäktenskap med Klem lever han i en liknöjd skentillvaro, som inte ger förlösning och inte hopp. [...] Barnabok är i långa stycken en modern helvetesskildring, som på ett förskruvat och kontgjort språk åskådliggör den moderna människans omogna, ansvarslösa, skuldlösa och totalt skrupelbefriade existens i en normlös värld, på likgiltighetens och meningslöshetens botten. (ur Thure Stensströms förord)
Lars Gyllensten föddes 1921 i Stockholm. Han debuterade 1949 med novellsamlingen Moderna myter. Barnabok var hans första roman.
Pressröster:
»Och det är just det stenhårt artificiella i stilen som
fascinerar, genom att förfrämliga texten och stävja läsarens identifikationsiver.«
Alejandro Leiva Wenger, Expressen
»När jag återbesöker Lars Gyllensten (...) slås jag av allvaret i författarnas arbete med att väcka liv i förstelnade gamla mytologier, av lekfullheten i deras sätt att montera ned och bygga om vårt språkliga hem.«
Johan Dahlbäck, Göteborgs-Posten