Förskoleklassens didaktik : möjligheter och utmaningar
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2013. 205 sidor.
Mycket gott skick. Namnad.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789127132429
- Titel
- Förskoleklassens didaktik : möjligheter och utmaningar
- Författare
- Helena Ackesjö - Elisabeth Frank - Katarina Herrlin
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 205 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 210 x 225 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 524 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskoleklassen är på många sätt ett gränsland i dagens skola. Att undervisa inom denna frivilliga skolform innebär bland annat att fritt kunna planera innehållet och undervisningen. Detta kan bli till ett dilemma i de fall då riktlinjer saknas för vad undervisningen ska innehålla.
I Förskoleklassens didaktik knyts en didaktisk bromellan förskola och skola. Hos sexåringar av i dag framträder både en begynnande läs- och skrivförmåga och en matematisk förmåga. För att barnen ska fortsätta att utveckla dessa förmågor i förskoleklassen behöver läraren känna till det centrala innehållet inom dessa ämnesområden. Först då kan de styra arbetet i rätt riktning. Inledningsvis ges teoretiska perspektiv på bland annat lek och lärande, vilket vävs samman med verksamhetsknutna exempel där kopplingar görs till svensk- och matematikämnets didaktik.
I bokens avslutande del tas avstamp i läroplanerna för förskola och skola vilket mynnar ut i ett resonemang kring konkreta innehållsaktiviteter och riktlinjer kopplade till svenska och matematik i förskoleklass.