Idrottens själ
Inbunden bok. Nordiska museets Förlag. Årsbok år 2000 för Nordiska Museet och Skansen. Första uppl. 2000. 366 sidor.
Nyskick. Förlagspappband. Boken är synnerligen rikt illustrerad med fotobilder, varav några i färg. Info: Texter och skribenter = "Idrottens själ i kris ? " av Bo G Nilsson + "Sport och mode" av Ingrid Roos Björklund + "Jämlik idrott - ett brutet löfte" av Leena Laine + "Publiken" av Mats Hellspong + "Våra tidiga hjältar" av Nils-Olof Zethrin + "Tipstjänst och de illegala spelbolagen" av Johan R Norberg + "Karusellmannens underbara öden och äventyr, Radion och Vasaloppet 1952" av Peter Dahlén + "Myten "Nacka" Skoglund" av Gunder Andersson + "Black Armys tjejer" av Per-Olof Sännås + "Idrottsliv - om svaren på en frågelista" av Dan Waldetoft + "Samlare och kalenderbitare" av Ulf Hamilton + "Känn dig själv! Om strävanden på gym" av Anette Rattfelt + "Malmö, Murdoch & Manchester United. Om pengarna i fotbollen" av Olle Svenning + "Invandrare och idrott. Om att skapa kategorier och normalitet" av Jesper Fundberg + "De nya sporterna" av Sten Feldreich + "Moraliteter och mediala spektakel. Har sporten drabbats av kris ?" av Fredrik Schoug. Boken avslutas med Summaries ( English ) + Litteraturförteckning + Ett år med Karin och Carl Larsson och Framtidstro. Stiftelsen Nordiska museet under 1999 + Skansenåret 1999
Förlagsfakta
- ISBN
- 9171084681
- Titel
- Idrottens själ
- Författare
- Nilsson, Bo G.
- Förlag
- Nordiska museets förlag
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 366 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 215 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varför är det så roligt med idrott? Vad är det som får människor att satsa så mycket tid och energi på att bevisa att de kan springa, hoppa, rida, sparka boll, köra bil och gymnastisera - snabbare, bättre och stilfullare än andra? Vad driver dem som inte lyckas att bli bäst att ändå kämpa vidare? Vad driver människor att ständigt söka gränserna för sin prestationsförmåga? Kort sagt vad är idrottens själ? Sexton forskare och skribenter, som skriver om hjältar, publik, jämlikhet, pengar, spel, mode, samlare, gamla och nya sporter, försöker ringa in problematiken.