-
Lika och unika Elevbok med webbdel
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 320 sidor.
Nära nyskick. Förlagets häftade dekorerade band.
Inga anmärkningar.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144051864
- Titel
- Lika och unika Elevbok med webbdel
- Författare
- Franck, Olof
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 736 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vi delar ett samhälle, vi delar en värld. Det betyder att vi behöver kunskap om både andras och våra egna föreställningar om mening, värde och tro
I Lika och unika – om mening, värde och tro presenteras mångfalden av dessa frågor utifrån olika infallsvinklar. Det är ett läromedel som med sina resonerande texter och engagerande uppgifter vill fungera som en inspiration till eleven att söka vidare, tänka efter, fundera på egen hand och tillsammans med andra.
Elevpaket - digitalt läromedel och tryckt bok
Elevpaketet består av ett digitalt läromedel och en tryckt bok.
Digitalt läromedel
Det digitala läromedlet är inläst med autentiskt tal och textföljning. Faktafördjupningar, kapitelsammanfattningar som miniföreläsningar och webbquests (uppdrag på nätet) gör det möjligt för eleverna att arbeta självständigt och flexibelt – i dator, surfplatta och mobiltelefon.
I de fem webbquest-uppdragen ska eleverna i grupp lösa ett problem eller en situation genom att använda olika källor från framför allt internet. De får analysera problem ur olika synvinklar, ta ställning i olika frågor, jämföra källor och så småningom producera eget material.
Interaktiv version av boken, inläst med autentiskt tal och textföljning
Faktafördjupningar
Kapitelsammanfattningar som miniföreläsningar
Webbquests – uppdrag på nätet
Fungerar på dator, surfplatta och mobiltelefon
I det digitala läromedlet kan eleverna söka i innehållet. De kan också göra egna anteckningar och markera viktiga stycken i texten. Anteckningarna sparas automatiskt och kan enkelt samlas ihop och skrivas ut.
Det digitala läromedlet kan användas på dator, surfplatta och i mobil och aktiveras med koden som finns i elevboken.
Elevbok
I Lika och unika diskuteras och problematiseras grundläggande etiska och existentiella frågor som är svåra men viktiga att uppmärksamma. Målsättningen är att ge eleverna kunskap och förståelse för hur andra tänker rörande dessa frågor – och inspiration och mod att utveckla personliga tankar och ställningstaganden.
I läromedlets första del presenteras några viktiga perspektiv på mening och värde. I den andra delen behandlas frågor som hör hemma inom etikens område. I den tredje presenteras ett antal religioner och religiösa traditioner.
Lika och unika – om mening, värde och tro finns även som digital elevlicebs och digital klasslicens.
Studentlitteratur 1 9789144051864 -
Religionskunskap 1 Elevpaket - Digitalt + Try...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2014. 184 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144094083
- Titel
- Religionskunskap 1 Elevpaket - Digitalt + Tryckt - Om mening, värde och tro
- Författare
- Franck, Olof
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 250 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Religionskunskap 1 – om mening, värde och tro behandlar utförligt och nyanserat olika perspektiv på mening och värde och etiska frågeställningar, liksom de stora religionerna och livsåskådningar som inte är religiösa. För att kunna fundera över mening, värde och tro är det viktigt att se närmare på hur andra människor har tänkt och tyckt. Men minst lika viktigt är det att utifrån sina kunskaper försöka utveckla ett eget förhållningssätt till olika livsfrågor.
ELEVPAKETET – TRYCKT BOK OCH DIGITALT LÄROMEDEL
Elevpaketet består av en tryckt bok och ett digitalt läromedel. I läromedlet presenteras en mångfald av föreställningar och frågor om mening, värde och tro utifrån olika infallsvinklar. Resonerande texter, konkreta exempel och engagerande uppgifter syftar till att inspirera eleverna att söka vidare, tänka efter, fundera på egen hand och tillsammans med andra.
Religionskunskap 1 – om mening, värde och tro är en anpassad version av det mycket uppskattade läromedlet Lika och unika – om mening, värde och tro för religionskunskap 1 och 2.
DET DIGITALA LÄROMEDLET
Den interaktiva elevboken är inläst med autentiskt tal och textföljning. För elever med läs- och skrivsvårigheter är detta ett värdefullt hjälpmedel, liksom för elever med andra modersmål än svenska.
Dessutom ingår fördjupande texter, kapitelsammanfattningar som miniföreläsningar, interaktiva uppgifter och Kort sagt – en förenklad version av alla kapitel, som stöd för elever med särskilda behov, samt interaktiva uppgifter där eleverna kan arbeta med både sin förståelse av ämnesspecifika ord och lite större, sammanfattande uppgifter.
• Interaktiv version av boken, inläst med autentiskt tal och textföljning
• Faktafördjupningar
• Kapitelsammanfattningar som miniföreläsningar
• Förenklad version av varje kapitel (Kort sagt)
• Interaktiva övningar
Det digitala läromedlet kan användas på dator, surfplatta och till stor del i mobil.
I det digitala läromedlet kan eleverna söka i innehållet. De kan också göra egna anteckningar och markera viktiga stycken i texten. Anteckningarna sparas automatiskt och kan enkelt samlas ihop och skrivas ut.
Läromedlet finns även som digital elevlicens och digital klasslicens.
Studentlitteratur AB 1 9789144094083 -
Powerful knowledge in religious education : e...
Inbunden bok. Palgrave MacMillan (UK). 2023. 241 sidor.
Nära nyskick. Kartonnage.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9783031231858
- Titel
- Powerful knowledge in religious education - exploring paths to a knowledge-based education on religions
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 241 sidor
- Bandtyp
- Hardback
- Språk
- English
Palgrave MacMillan (UK) 9783031231858 -
Samhällsämnenas didaktik : F - åk 3
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 139 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144089652
- Titel
- Samhällsämnenas didaktik - F - åk 3
- Författare
- Franck, Olof
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 139 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 221 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hösten 2011 började en ny läroplan gälla, Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11). En intention bakom de kursplaner den innehåller är att ange tydligare mål för undervisningen i skolans olika ämnen. Denna intention kristalliseras i formuleringen av ämneskursernas centrala innehåll och kunskapskrav.
Kursplanernas form och innehåll aktualiserar många frågor som är viktiga för blivande och verksamma lärare att reflektera över och diskutera. Det är värdefullt – ja, nödvändigt – att kontinuerligt föra didaktiska samtal kring hur en undervisning bör utformas, vad den bör innehålla och vilka överväganden som är knutna till betyg och bedömning.
För SO-ämnenas del finns ett antal både grundläggande och övergripande perspektiv som måste uppmärksammas, analyseras och diskuteras. Ett sådant fokus är förstås nödvändigt. Samtidigt behöver vi lyfta blicken och fundera över ämnenas mer allmänna relationer till varandra och till skolans undervisning i stort.
Boken beskriver årskursspannet F–3 och belyser och diskuterar några övergripande perspektiv på centralt innehåll och kunskapskrav. Här har emellertid diskussionen delvis annorlunda utgångspunkter och inriktningar. Ett skäl till det är att de fyra SO-ämnenas centrala innehåll för dessa årskurser är samskrivna. Ett annat skäl är att också kunskapskraven är ämnesöverskridande och inte kategoriserade i termer av betygsnivåer utan markerar vad som bedöms vara ”godtagbara kunskaper”.
Utöver tre kapitel där specifika övergripande perspektiv tas upp med fokus på etik, hållbar utveckling och berättelsens roll och utrymme, diskuteras i ett inledande kapitel principer för undervisningsmässigt urval i relation till kursplanens centrala innehåll medan kunskapskraven belyses utifrån några olika och delvis kritiska överväganden i ett avslutande kapitel.
Studentlitteratur AB 1 9789144089652 -
Samhällsämnenas didatik : årskurs 4 - 6
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 152 sidor.
Mycket gott skick. Lätt stött på ryggfoten, i övrigt mycket bra.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144079509
- Titel
- Samhällsämnenas didatik : årskurs 4 - 6
- Författare
- Franck, Olof
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 224 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hösten 2011 sjösattes Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11). En intention bakom dessa är att ange tydligare mål för undervisningen i skolans olika ämnen.
Kursplanernas form och innehåll aktualiserar många frågor som är viktiga för blivande och verksamma lärare att reflektera över och diskutera. Det är värdefullt – ja, nödvändigt – att kontinuerligt föra didaktiska samtal kring hur en undervisning bör utformas, vad den bör innehålla och vilka överväganden som är knutna till betyg och bedömning.
För SO-ämnenas del finns ett antal både grundläggande och övergripande perspektiv som måste uppmärksammas, analyseras och diskuteras. Det ligger nära tillhands att lärare i vardagens utmaningar har fokus riktat mot konkreta uppslag och upplägg, detaljer och delmoment. Ett sådant fokus är förstås nödvändigt. Samtidigt behöver vi lyfta blicken och fundera över ämnenas mer allmänna relationer till varandra och till skolans undervisning i stort.
I den här boken uppmärksammas fem grundläggande och övergripande perspektiv som är betydelsefulla att reflektera över och diskutera för blivande och verksamma lärare i SO-ämnen. Boken är en kursbok vid lärarutbildningar och kompetensutvecklingslitteratur för verksamma lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144079509 -
Mystik och verklighet : en festskrift till Ha...
Häftad bok. Åsak. 1987. 354 sidor.
Mycket gott skick. Ägarstämpel
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9178300304
- Titel
- Mystik och verklighet : en festskrift till Hans Hof
- Författare
- Hof, Hans - Franck, Olof
- Förlag
- Delsbo : Åsak
- Utgivningsår
- 1987
- Språk
- Svenska
Åsak 9178300304 -
Samhällsämnenas didaktik - F - åk 3 & årskurs...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2013.
Nära nyskick. 2 häftade volymer. 139 + 152 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKStudentlitteratur AB -
Leva med Gud : en bok om kristen tro i livet
Inbunden bok. Skara : Skara stift. 2001. 108 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185200581
- Titel
- Leva med Gud : en bok om kristen tro i livet
- Författare
- Franck, Olof - Jonsson, Harald - Svenska kyrkan. Skara stift
- Förlag
- Skara : Skara stift
- Utgivningsår
- 2001
- Språk
- Svenska
Skara : Skara stift 9185200581 -
Liksom värden, typ - Moral och mening med fok...
Häftad bok. Föreningen lärare i religionskunskap . 2003.
Gott skick. Ett par märken på framsidan
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKFöreningen lärare i religionskunskap -
Genusperspektiv i skolan : om kön, kärlek och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2007. 140 sidor.
Gott skick. Några understrykningar i blyerts.
Liten vikning på framsidan.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144045474
- Titel
- Genusperspektiv i skolan : om kön, kärlek och makt
- Författare
- Johanna G. Lundberg - Fredrik Bondestam - Olof Franck - Lars Gårdfeldt - Anna T. Höglund - Lars Jalmert - Kajsa Tegnér
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 214 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I skolans uppdrag ingår att förmedla och gestalta värdegrundsfrågor kring bland annat jämställdhet med hänsyn till köns- och genusperspektiv. Trots detta talas det på många håll tyst och försynt - om det över huvud taget talas - om rättighetsfrågor med hänsyn till kön och genus. Samtidigt visar erfarenhet från skolor där dessa frågor diskuteras att ungdomar ofta har ett stort och uppriktigt intresse för dem.Det är viktigt att lärare diskuterar och analyserar både genus- och sam- levnadsperspektiv och hur dessa kan och bör komma till uttryck i undervisningen. I den här antologin belyser sju lärarutbildare och forskare frågor som är betydelsefulla att fundera över och ge utrymme för inom ramen för en god och allsidig genus- och samlevnadsundervisning: Är sex ett kunskapsområde och i så fall i vilken mening? Vad har kön och genus med pedagogik att göra? Hur kan homo-, bi- och transsexuellas rättigheter lyftas fram i skolans verksamhet? På vilket sätt kan begrepp som genus och etnicitet behandlas? Hur, var och när bör könsstrukturer och könsrelaterade maktförhållanden tas upp med hänsyn till skolan, dess personal och ungdomar? På vilka existentiella grunder kan en undervisning om sex och kärlek bedrivas? Varje kapitel avslutas med några förslag på frågor att fundera över och diskutera samt rekommenderad litteratur att läsa vidare på egen hand.Boken riktar sig i första hand till lärarutbildningarnas studenter med inriktning mot grundskolans senare år och gymnasieskolan. Den är också lämplig för kompetensutveckling av verksamma lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144045474 -
Religious education in a post-secular age : c...
Inbunden bok. Palgrave MacMillan. 2021. 253 sidor.
Nära nyskick. Kartonnage.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9783030475024
- Titel
- Religious education in a post-secular age - case studies from Europe
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 253 sidor
- Bandtyp
- Hardback
- Språk
- English
Palgrave MacMillan 9783030475024 -
Att undervisa om sexualitet och relationer
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2014. 166 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140678461
- Titel
- Att undervisa om sexualitet och relationer
- Författare
- Olle Katz - Viktoria Bengtsdotter Katz - Olof Franck - Anita Wallin
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2014
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att undervisa om sex och samlevnad är bland det roligaste man kan uppleva som lärare. Elever och lärare möts i samtal om något som engagerar. Det är också ett ämne som förenar en mängd kunskaps- och forskningsområden: sexuella identiteter, genus, religion, historia, psykologi, biologi och kultur.
Sex- och samlevnadsundervisningen har fått en starkare ställning i de senaste läroplanerna för såväl grundskola som gymnasium. Det ställer krav på lärare att fördjupa sina kunskaper både vad gäller fakta och didaktik. I denna bok finns faktakunskaper om kön, genus och sexuellt överförbara sjukdomar samt en statistisk översikt av sexualvanor och attityder och hur de har förändrats över tid. Här finns också kapitel om sexualitet och religionsfrågor, sex- och samlevnadsundervisning för yngre barn, värderingsövningar och samtal om skönlitteratur för äldre barn och om aktuell forskning kring sex- och samlevnadsundervisning. Som en röd tråd finns kopplingen till samhällsklimatet, skolans värdegrund och lärarens egna normer och värderingar – något man ständigt brottas med.
Olof Franck är docent i religionsfilosofi och universitetslektor, Viktoria Bengtsdotter Katz är universitetsadjunkt i ämnesdidaktik, Anita Wallin är universitetslektor i ämnesdidaktik och Olle Katz är socionom och ämneslärare i samhällskunskap och psykologi. Samtliga undervisar vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140678461 -
Etik, moral och mening : en introduktion till...
Häftad bok. Stockholm : Runa. 1993. 125 sidor.
Mycket gott skick. Namnad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188298140
- Titel
- Etik, moral och mening : en introduktion till studiet av etik
- Författare
- Franck, Olof - Wester, Thomas
- Förlag
- Stockholm : Runa
- Utgivningsår
- 1993
- Språk
- Svenska
Stockholm : Runa 9188298140 -
Domens eller hjärtats etik? : Moral och männi...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 192 sidor.
Mycket gott skick. Lättare ytslitage finns på bokens omslag, i övrigt verkar boken i det närmaste oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144026947
- Titel
- Domens eller hjärtats etik? : Moral och människosyn i skolans värld
- Författare
- Olof Franck
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I vår tid hörs ofta röster som talar om behovet av hårdare tag och strängare sanktioner mot dem som bryter mot de moraliska normer som uppställts för att reglera samvaron mellan människor. Inte minst märks sådana åsikter när det gäller skolans liv, ett liv som enligt vissa alltmer präglas av etisk förslappning och moralisk normupplösning.
I den här boken ges en annan bild av situationen. Det är inte gamla tiders auktoritära regelverk och belönings-/bestraffningsstrategier som bör vägleda det moraliska livet i skolans värld. Tvärtom har vi ett större behov än någonsin av att få förmedla en ”hjärtats” snarare än en ”domens” etik till våra barn och ungdomar. Mobbning, sexuella trakasserier och kränkningar av olika slag måste hanteras utifrån andra utgångspunkter än dem som präglas av ett ”doms- och strafftänkande”. Här är konkreta tolkningar av begreppen värdegrund, människovärde och livsmening nödvändiga att ta hjälp av.
I boken redovisas skillnader mellan de båda etiska alternativen, och en rad exempel på vad de innebär i förhållande till kränkningar, trakasserier, diskriminering och exkluderande förhållningssätt presenteras. Såväl ”hjärtats” som ”domens” etik relateras också till grundläggande perspektiv som rör liv, mening, självbestämmande, empati, respekt och ömsesidighet.
Vart och ett av de fyra kapitlen avslutas med ett antal diskussions- och analysuppgifter, samt litteraturförslag för vidare läsning. Boken är i första hand tänkt att användas i lärarutbildning, i fortbildning av lärare och som underlag för studiecirklar och diskussionsgrupper där skolpersonal deltar.
Studentlitteratur AB 1 9789144026947 -
Postsekulariserat interregnum? Från tro och v...
Häftad bok. Åsak. 1 uppl. 1990. 402 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKÅsak 1 -
Religioner, livsåskådningar och etik : För lä...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2016.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140692658
- Titel
- Religioner, livsåskådningar och etik : För lärare årskurs 4-6
- Författare
- Franck, Olof - Osbeck, Christina - Brömssen, Kerstin von
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2016
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 540 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att undervisa i ämnet religionskunskap är både spännande och roligt. Det är ett ämne där lärare och elever kan mötas i samtal om tro, mening, rätt och orätt, gott och ont. Det är också ett ämne där elevers erfarenheter är viktiga att ta vara på. Alla människor funderar över etiska och existentiella frågor och för religionskunskapsundervisningen utgör de en nödvändig grund. Samtidigt finns i nuvarande kursplan ett centralt innehåll för undervisningen, samt kunskapskrav utifrån vilka elevers ämneskunskaper ska bedömas.
Detta ställer krav på en strukturerad, vederhäftig och klok undervisning. Det centrala innehållets rubriker i kursplanen är inte förhandlingsbara, men lärare har frihet att planera och genomföra sin undervisning på olika sätt. Det är en frihet som är viktig att ta vara på. Samtidigt ställer denna frihet krav på att man som lärare är påläst och försöker följa vad som händer i aktuell debatt och forskning. Den här boken är tänkt att vara en källa till att utveckla de ämnesteoretiska kunskaperna i religionskunskap.
Boken är uppbyggd kring de fyra delarna i det centrala innehållet: Religioner och andra livsåskådningar, Religion och samhälle, Identitet och livsfrågor och Etik. Författarna är alla ämnesteoretiker, verksamma i högskole- och universitetsutbildning och forskning. Genom att presentera sina ämnesteoretiska perspektiv på hur det centrala innehållet kan uppfattas, vilka frågor som kan vara viktiga att uppmärksamma och vilka forskningsperspektiv som kan bidra till en djupare och mer dynamisk förståelse, ger de en grund för hur man som lärare kan utveckla sina ämneskunskaper.
Olof Franck är docent i religionsfilosofi och universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet.
Christina Osbeck är docent i religionsvetenskap och universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet.
Kerstin von Brömssen är professor i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst.
Maths Bertell är universitetslektor i religionsvetenskap vid Mittuniversitetet.
Ann af Burén är lektor i religionsvetenskap vid Södertörns högskola.
Sören Dalevi är lektor i religionsvetenskap vid Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap, Karlstads universitet.
Maria Essunger är teol. dr och verksam vid Teologiska institutionen, Uppsala universitet.
Mohammad Fazlhashemi är professor i islamisk teologi och filosofi vid Uppsala universitet.
Caroline Gustavsson är lektor i religionspedagogik vid Teologiska högskolan Stockholm.
Joel Halldorf är teol. dr i kyrkohistoria och lektor vid Teologiska högskolan Stockholm.
Christer Hedin är universitetslektor vid avdelningen för religionshistoria, Stockholms universitet.
Karin Hedner Zetterholm är universitetslektor vid Linnéuniversitetet och forskare och docent vid Lunds universitet.
Sara Irisdotter Aldenmyr är professor i pedagogiskt arbete vid Akademin för Utbildning, Hälsa och Samhälle, Högskolan Dalarna.
Malin Löfstedt är gymnasielärare och lektor i religionsvetenskap med didaktik vid Teologiska institutionen, Uppsala universitet.
Katarina Plank, fil. dr i religionshistoria vid Centrum för teologi och religionsvetenskap, Lunds universitet.
Signild Risenfors är fil. dr i pedagogik och lektor vid Institutionen för Individ och Samhälle, Högskolan Väst.
Anna-Pya Sjödin är fil. dr och lektor vid avdelningen för humaniora på Mittuniversitetet.
Peder Thalén är professor vid Avdelningen för humaniora, Akademin för utbildningsvetenskap och ekonomi, Högskolan i Gävle.
Katarina Westerlund är docent i systematisk teologi med livsåskådningsforskning vid Teologiska institutionen, Uppsala universitetet.
Anna Westman Kuhmunen är doktorand vid Religionshistoriska avdelningen, Stockholms universitet och intendent vid Ájtte, Svenskt fjäll- och samemuseum i Jokkmokk.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140692658 -
Leva med Gud
Inbunden bok. 2001. 108 s. Inbunden. 22x21cm.
Nyskick. En bok om krste tro i livet. Utgiven av Skara stift..
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185200581
- Titel
- Leva med Gud : en bok om kristen tro i livet
- Författare
- Franck, Olof - Jonsson, Harald - Svenska kyrkan. Skara stift
- Förlag
- Skara : Skara stift
- Utgivningsår
- 2001
- Språk
- Svenska
9185200581 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK03488918
-
Religioner, livsåskådningar och etik – För lä...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2016. 296 sidor.
Gott skick. Någon enstaka blyertsmarkering kan upptäckas i boken, i övrigt är inlagan välhållen. En mindre skrapskada och lätta brytveck syns utvändigt på ryggen.
Ur baksidestexten: "Boken är uppbyggd kring de fyra delarna i det centrala innehållet: Religioner och a läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140692658
- Titel
- Religioner, livsåskådningar och etik : För lärare årskurs 4-6
- Författare
- Franck, Olof - Osbeck, Christina - Brömssen, Kerstin von
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2016
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 540 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att undervisa i ämnet religionskunskap är både spännande och roligt. Det är ett ämne där lärare och elever kan mötas i samtal om tro, mening, rätt och orätt, gott och ont. Det är också ett ämne där elevers erfarenheter är viktiga att ta vara på. Alla människor funderar över etiska och existentiella frågor och för religionskunskapsundervisningen utgör de en nödvändig grund. Samtidigt finns i nuvarande kursplan ett centralt innehåll för undervisningen, samt kunskapskrav utifrån vilka elevers ämneskunskaper ska bedömas.
Detta ställer krav på en strukturerad, vederhäftig och klok undervisning. Det centrala innehållets rubriker i kursplanen är inte förhandlingsbara, men lärare har frihet att planera och genomföra sin undervisning på olika sätt. Det är en frihet som är viktig att ta vara på. Samtidigt ställer denna frihet krav på att man som lärare är påläst och försöker följa vad som händer i aktuell debatt och forskning. Den här boken är tänkt att vara en källa till att utveckla de ämnesteoretiska kunskaperna i religionskunskap.
Boken är uppbyggd kring de fyra delarna i det centrala innehållet: Religioner och andra livsåskådningar, Religion och samhälle, Identitet och livsfrågor och Etik. Författarna är alla ämnesteoretiker, verksamma i högskole- och universitetsutbildning och forskning. Genom att presentera sina ämnesteoretiska perspektiv på hur det centrala innehållet kan uppfattas, vilka frågor som kan vara viktiga att uppmärksamma och vilka forskningsperspektiv som kan bidra till en djupare och mer dynamisk förståelse, ger de en grund för hur man som lärare kan utveckla sina ämneskunskaper.
Olof Franck är docent i religionsfilosofi och universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet.
Christina Osbeck är docent i religionsvetenskap och universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet.
Kerstin von Brömssen är professor i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst.
Maths Bertell är universitetslektor i religionsvetenskap vid Mittuniversitetet.
Ann af Burén är lektor i religionsvetenskap vid Södertörns högskola.
Sören Dalevi är lektor i religionsvetenskap vid Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap, Karlstads universitet.
Maria Essunger är teol. dr och verksam vid Teologiska institutionen, Uppsala universitet.
Mohammad Fazlhashemi är professor i islamisk teologi och filosofi vid Uppsala universitet.
Caroline Gustavsson är lektor i religionspedagogik vid Teologiska högskolan Stockholm.
Joel Halldorf är teol. dr i kyrkohistoria och lektor vid Teologiska högskolan Stockholm.
Christer Hedin är universitetslektor vid avdelningen för religionshistoria, Stockholms universitet.
Karin Hedner Zetterholm är universitetslektor vid Linnéuniversitetet och forskare och docent vid Lunds universitet.
Sara Irisdotter Aldenmyr är professor i pedagogiskt arbete vid Akademin för Utbildning, Hälsa och Samhälle, Högskolan Dalarna.
Malin Löfstedt är gymnasielärare och lektor i religionsvetenskap med didaktik vid Teologiska institutionen, Uppsala universitet.
Katarina Plank, fil. dr i religionshistoria vid Centrum för teologi och religionsvetenskap, Lunds universitet.
Signild Risenfors är fil. dr i pedagogik och lektor vid Institutionen för Individ och Samhälle, Högskolan Väst.
Anna-Pya Sjödin är fil. dr och lektor vid avdelningen för humaniora på Mittuniversitetet.
Peder Thalén är professor vid Avdelningen för humaniora, Akademin för utbildningsvetenskap och ekonomi, Högskolan i Gävle.
Katarina Westerlund är docent i systematisk teologi med livsåskådningsforskning vid Teologiska institutionen, Uppsala universitetet.
Anna Westman Kuhmunen är doktorand vid Religionshistoriska avdelningen, Stockholms universitet och intendent vid Ájtte, Svenskt fjäll- och samemuseum i Jokkmokk.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140692658 -
Lika och unika Elevbok med webbdel
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 320 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144051864
- Titel
- Lika och unika Elevbok med webbdel
- Författare
- Franck, Olof
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 736 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vi delar ett samhälle, vi delar en värld. Det betyder att vi behöver kunskap om både andras och våra egna föreställningar om mening, värde och tro
I Lika och unika – om mening, värde och tro presenteras mångfalden av dessa frågor utifrån olika infallsvinklar. Det är ett läromedel som med sina resonerande texter och engagerande uppgifter vill fungera som en inspiration till eleven att söka vidare, tänka efter, fundera på egen hand och tillsammans med andra.
Elevpaket - digitalt läromedel och tryckt bok
Elevpaketet består av ett digitalt läromedel och en tryckt bok.
Digitalt läromedel
Det digitala läromedlet är inläst med autentiskt tal och textföljning. Faktafördjupningar, kapitelsammanfattningar som miniföreläsningar och webbquests (uppdrag på nätet) gör det möjligt för eleverna att arbeta självständigt och flexibelt – i dator, surfplatta och mobiltelefon.
I de fem webbquest-uppdragen ska eleverna i grupp lösa ett problem eller en situation genom att använda olika källor från framför allt internet. De får analysera problem ur olika synvinklar, ta ställning i olika frågor, jämföra källor och så småningom producera eget material.
Interaktiv version av boken, inläst med autentiskt tal och textföljning
Faktafördjupningar
Kapitelsammanfattningar som miniföreläsningar
Webbquests – uppdrag på nätet
Fungerar på dator, surfplatta och mobiltelefon
I det digitala läromedlet kan eleverna söka i innehållet. De kan också göra egna anteckningar och markera viktiga stycken i texten. Anteckningarna sparas automatiskt och kan enkelt samlas ihop och skrivas ut.
Det digitala läromedlet kan användas på dator, surfplatta och i mobil och aktiveras med koden som finns i elevboken.
Elevbok
I Lika och unika diskuteras och problematiseras grundläggande etiska och existentiella frågor som är svåra men viktiga att uppmärksamma. Målsättningen är att ge eleverna kunskap och förståelse för hur andra tänker rörande dessa frågor – och inspiration och mod att utveckla personliga tankar och ställningstaganden.
I läromedlets första del presenteras några viktiga perspektiv på mening och värde. I den andra delen behandlas frågor som hör hemma inom etikens område. I den tredje presenteras ett antal religioner och religiösa traditioner.
Lika och unika – om mening, värde och tro finns även som digital elevlicebs och digital klasslicens.
Studentlitteratur 1 9789144051864 -
Förtryckets grundvalar. Norm och avvikelse i...
Häftad bok. Almqvist & Wiksell International. 2002. 174 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Mindre bläckfläck på främre omslaget. Bortrivet titelblad. Enstaka förstrykningar.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789122019770
- Titel
- Förtryckets grundvalar : norm och avvikelse i argument om homosexuellas, in
- Författare
- Olof Franck
- Förlag
- Almqvist & Wiksell Internation
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 174 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 315 g
- Språk
- Svenska
Almqvist & Wiksell International 9789122019770 -
Lika och unika Elevbok med webbdel
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 320 sidor.
Nära nyskick. Studentlitteratur. Religionskunskap 1 och 2.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144051864
- Titel
- Lika och unika Elevbok med webbdel
- Författare
- Franck, Olof
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 736 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vi delar ett samhälle, vi delar en värld. Det betyder att vi behöver kunskap om både andras och våra egna föreställningar om mening, värde och tro
I Lika och unika – om mening, värde och tro presenteras mångfalden av dessa frågor utifrån olika infallsvinklar. Det är ett läromedel som med sina resonerande texter och engagerande uppgifter vill fungera som en inspiration till eleven att söka vidare, tänka efter, fundera på egen hand och tillsammans med andra.
Elevpaket - digitalt läromedel och tryckt bok
Elevpaketet består av ett digitalt läromedel och en tryckt bok.
Digitalt läromedel
Det digitala läromedlet är inläst med autentiskt tal och textföljning. Faktafördjupningar, kapitelsammanfattningar som miniföreläsningar och webbquests (uppdrag på nätet) gör det möjligt för eleverna att arbeta självständigt och flexibelt – i dator, surfplatta och mobiltelefon.
I de fem webbquest-uppdragen ska eleverna i grupp lösa ett problem eller en situation genom att använda olika källor från framför allt internet. De får analysera problem ur olika synvinklar, ta ställning i olika frågor, jämföra källor och så småningom producera eget material.
Interaktiv version av boken, inläst med autentiskt tal och textföljning
Faktafördjupningar
Kapitelsammanfattningar som miniföreläsningar
Webbquests – uppdrag på nätet
Fungerar på dator, surfplatta och mobiltelefon
I det digitala läromedlet kan eleverna söka i innehållet. De kan också göra egna anteckningar och markera viktiga stycken i texten. Anteckningarna sparas automatiskt och kan enkelt samlas ihop och skrivas ut.
Det digitala läromedlet kan användas på dator, surfplatta och i mobil och aktiveras med koden som finns i elevboken.
Elevbok
I Lika och unika diskuteras och problematiseras grundläggande etiska och existentiella frågor som är svåra men viktiga att uppmärksamma. Målsättningen är att ge eleverna kunskap och förståelse för hur andra tänker rörande dessa frågor – och inspiration och mod att utveckla personliga tankar och ställningstaganden.
I läromedlets första del presenteras några viktiga perspektiv på mening och värde. I den andra delen behandlas frågor som hör hemma inom etikens område. I den tredje presenteras ett antal religioner och religiösa traditioner.
Lika och unika – om mening, värde och tro finns även som digital elevlicebs och digital klasslicens.
Studentlitteratur 1 9789144051864 -
Domens eller hjärtats etik? : Moral och männi...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 192 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144026943
- Titel
- Domens eller hjärtats etik? : Moral och människosyn i skolans värld
- Författare
- Olof Franck
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I vår tid hörs ofta röster som talar om behovet av hårdare tag och strängare sanktioner mot dem som bryter mot de moraliska normer som uppställts för att reglera samvaron mellan människor. Inte minst märks sådana åsikter när det gäller skolans liv, ett liv som enligt vissa alltmer präglas av etisk förslappning och moralisk normupplösning.
I den här boken ges en annan bild av situationen. Det är inte gamla tiders auktoritära regelverk och belönings-/bestraffningsstrategier som bör vägleda det moraliska livet i skolans värld. Tvärtom har vi ett större behov än någonsin av att få förmedla en ”hjärtats” snarare än en ”domens” etik till våra barn och ungdomar. Mobbning, sexuella trakasserier och kränkningar av olika slag måste hanteras utifrån andra utgångspunkter än dem som präglas av ett ”doms- och strafftänkande”. Här är konkreta tolkningar av begreppen värdegrund, människovärde och livsmening nödvändiga att ta hjälp av.
I boken redovisas skillnader mellan de båda etiska alternativen, och en rad exempel på vad de innebär i förhållande till kränkningar, trakasserier, diskriminering och exkluderande förhållningssätt presenteras. Såväl ”hjärtats” som ”domens” etik relateras också till grundläggande perspektiv som rör liv, mening, självbestämmande, empati, respekt och ömsesidighet.
Vart och ett av de fyra kapitlen avslutas med ett antal diskussions- och analysuppgifter, samt litteraturförslag för vidare läsning. Boken är i första hand tänkt att användas i lärarutbildning, i fortbildning av lärare och som underlag för studiecirklar och diskussionsgrupper där skolpersonal deltar.
Studentlitteratur AB 1 9144026943 -
Genusperspektiv i skolan : om kön, kärlek och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 140 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144045474
- Titel
- Genusperspektiv i skolan : om kön, kärlek och makt
- Författare
- Johanna G. Lundberg - Fredrik Bondestam - Olof Franck - Lars Gårdfeldt - Anna T. Höglund - Lars Jalmert - Kajsa Tegnér
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 214 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I skolans uppdrag ingår att förmedla och gestalta värdegrundsfrågor kring bland annat jämställdhet med hänsyn till köns- och genusperspektiv. Trots detta talas det på många håll tyst och försynt - om det över huvud taget talas - om rättighetsfrågor med hänsyn till kön och genus. Samtidigt visar erfarenhet från skolor där dessa frågor diskuteras att ungdomar ofta har ett stort och uppriktigt intresse för dem.Det är viktigt att lärare diskuterar och analyserar både genus- och sam- levnadsperspektiv och hur dessa kan och bör komma till uttryck i undervisningen. I den här antologin belyser sju lärarutbildare och forskare frågor som är betydelsefulla att fundera över och ge utrymme för inom ramen för en god och allsidig genus- och samlevnadsundervisning: Är sex ett kunskapsområde och i så fall i vilken mening? Vad har kön och genus med pedagogik att göra? Hur kan homo-, bi- och transsexuellas rättigheter lyftas fram i skolans verksamhet? På vilket sätt kan begrepp som genus och etnicitet behandlas? Hur, var och när bör könsstrukturer och könsrelaterade maktförhållanden tas upp med hänsyn till skolan, dess personal och ungdomar? På vilka existentiella grunder kan en undervisning om sex och kärlek bedrivas? Varje kapitel avslutas med några förslag på frågor att fundera över och diskutera samt rekommenderad litteratur att läsa vidare på egen hand.Boken riktar sig i första hand till lärarutbildningarnas studenter med inriktning mot grundskolans senare år och gymnasieskolan. Den är också lämplig för kompetensutveckling av verksamma lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144045474 -
Postsekulariserat interregnum - Fråpn Tro och...
Häftad bok. Delsbo : Åsak. 1990. 403 sidor.
Mycket gott skick. Pärmarna har vissa mindre spår av hantering men inlagan är närmast i nyskick.
F&I 210919
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9178300584
- Titel
- Ålamat, gravat & sill
- Författare
- Löwgren, Ruth - Löwgren, Gustav - Ohlsson, Carl Fredrik - Hane-Sahlin, Ida
- Förlag
- Delsbo : Åsak
- Utgivningsår
- 1989
- Språk
- Svenska
Delsbo : Åsak 9178300584 -
Leva med Gud : en bok om kristen tro i livet
Inbunden bok. Skara : Skara stift. 2001. 108 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185200581
- Titel
- Leva med Gud : en bok om kristen tro i livet
- Författare
- Franck, Olof - Jonsson, Harald - Svenska kyrkan. Skara stift
- Förlag
- Skara : Skara stift
- Utgivningsår
- 2001
- Språk
- Svenska
Skara : Skara stift 9185200581 -
Leva med Gud : en bok om kristen tro i livet
Inbunden bok. Skara : Skara stift. 2001. 108 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185200581
- Titel
- Leva med Gud : en bok om kristen tro i livet
- Författare
- Franck, Olof - Jonsson, Harald - Svenska kyrkan. Skara stift
- Förlag
- Skara : Skara stift
- Utgivningsår
- 2001
- Språk
- Svenska
Skara : Skara stift 9185200581 -
Domens eller hjärtats etik? : Moral och männi...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 192 sidor.
Gott skick. Markeringar med överstrykningspenna. Veck på pärmen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144026947
- Titel
- Domens eller hjärtats etik? : Moral och människosyn i skolans värld
- Författare
- Olof Franck
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I vår tid hörs ofta röster som talar om behovet av hårdare tag och strängare sanktioner mot dem som bryter mot de moraliska normer som uppställts för att reglera samvaron mellan människor. Inte minst märks sådana åsikter när det gäller skolans liv, ett liv som enligt vissa alltmer präglas av etisk förslappning och moralisk normupplösning.
I den här boken ges en annan bild av situationen. Det är inte gamla tiders auktoritära regelverk och belönings-/bestraffningsstrategier som bör vägleda det moraliska livet i skolans värld. Tvärtom har vi ett större behov än någonsin av att få förmedla en ”hjärtats” snarare än en ”domens” etik till våra barn och ungdomar. Mobbning, sexuella trakasserier och kränkningar av olika slag måste hanteras utifrån andra utgångspunkter än dem som präglas av ett ”doms- och strafftänkande”. Här är konkreta tolkningar av begreppen värdegrund, människovärde och livsmening nödvändiga att ta hjälp av.
I boken redovisas skillnader mellan de båda etiska alternativen, och en rad exempel på vad de innebär i förhållande till kränkningar, trakasserier, diskriminering och exkluderande förhållningssätt presenteras. Såväl ”hjärtats” som ”domens” etik relateras också till grundläggande perspektiv som rör liv, mening, självbestämmande, empati, respekt och ömsesidighet.
Vart och ett av de fyra kapitlen avslutas med ett antal diskussions- och analysuppgifter, samt litteraturförslag för vidare läsning. Boken är i första hand tänkt att användas i lärarutbildning, i fortbildning av lärare och som underlag för studiecirklar och diskussionsgrupper där skolpersonal deltar.
Studentlitteratur AB 1 9789144026947 -
Leva med Gud : en bok om kristen tro i livet
Inbunden bok. Skara : Skara stift. 2001.
Mycket gott skick. Namnad på insidan
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185200581
- Titel
- Leva med Gud : en bok om kristen tro i livet
- Författare
- Franck, Olof - Jonsson, Harald - Svenska kyrkan. Skara stift
- Förlag
- Skara : Skara stift
- Utgivningsår
- 2001
- Språk
- Svenska
Skara : Skara stift 9185200581 -
Domens eller hjärtats etik? : Moral och männi...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 192 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144026947
- Titel
- Domens eller hjärtats etik? : Moral och människosyn i skolans värld
- Författare
- Olof Franck
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I vår tid hörs ofta röster som talar om behovet av hårdare tag och strängare sanktioner mot dem som bryter mot de moraliska normer som uppställts för att reglera samvaron mellan människor. Inte minst märks sådana åsikter när det gäller skolans liv, ett liv som enligt vissa alltmer präglas av etisk förslappning och moralisk normupplösning.
I den här boken ges en annan bild av situationen. Det är inte gamla tiders auktoritära regelverk och belönings-/bestraffningsstrategier som bör vägleda det moraliska livet i skolans värld. Tvärtom har vi ett större behov än någonsin av att få förmedla en ”hjärtats” snarare än en ”domens” etik till våra barn och ungdomar. Mobbning, sexuella trakasserier och kränkningar av olika slag måste hanteras utifrån andra utgångspunkter än dem som präglas av ett ”doms- och strafftänkande”. Här är konkreta tolkningar av begreppen värdegrund, människovärde och livsmening nödvändiga att ta hjälp av.
I boken redovisas skillnader mellan de båda etiska alternativen, och en rad exempel på vad de innebär i förhållande till kränkningar, trakasserier, diskriminering och exkluderande förhållningssätt presenteras. Såväl ”hjärtats” som ”domens” etik relateras också till grundläggande perspektiv som rör liv, mening, självbestämmande, empati, respekt och ömsesidighet.
Vart och ett av de fyra kapitlen avslutas med ett antal diskussions- och analysuppgifter, samt litteraturförslag för vidare läsning. Boken är i första hand tänkt att användas i lärarutbildning, i fortbildning av lärare och som underlag för studiecirklar och diskussionsgrupper där skolpersonal deltar.
Studentlitteratur AB 1 9789144026947
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn