-
Här och där. Poesi 1999 av elever i årskurs s...
Häftad bok. Tankens miniträdgård. 1999. 96 sidor.
Gott skick. Fläck på baksidan av omslag.
Lätt rullskadad.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKTankens miniträdgård -
Orolig och blyg i skolan : Att möta elever me...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2014. 207 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127136168
- Titel
- Orolig och blyg i skolan : Att möta elever med vanliga och osynliga besvär
- Författare
- Landell, Malin Gren
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 207 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 142 x 218 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I boken Orolig och blyg i skolan ger psykologen Malin Gren Landell många konkreta råd om hur man som pedagog kan förhålla sig till och bemöta blyga och oroliga barn i skolan. I varje klassrum sitter elever som känner sig blyga och oroliga, och för många av dem kan rädslan slå knut på lärande och den sociala utvecklingen. En del är rädda för att räcka upp handen eller redovisa, andra känner ångest inför prov.
Malin Gren Landell beskriver hur oro och rädsla yttrar sig, och vilka konsekvenser det kan leda till i skolarbetet. Hon förklarar vad du som pedagog kan säga och göra för att dina elever ska känna sig värdefulla och trygga, våga ta mer plats och visa vad de kan. Hon tar även upp vad du kan tänka på i samtal med föräldrar, och när elevhälsan bör kopplas in.
Orolig och blyg i skolan är främst skriven för studerande och yrkesverksamma lärare, speciallärare, specialpedagoger och fritidspedagoger. Eleverna i fokus är främst från förskoleklass till årskurs 9. Boken kan även läsas av föräldrar med intresse för ämnet.
Malin Gren Landell är leg. psykolog och leg. psykoterapeut och har i många år arbetat med barn och unga med besvär av oro, samt forskat på social rädsla och elever med ogiltig frånvaro. Hon har haft uppdrag för Socialstyrelsen och Skolinspektionen, samt medverkat i en bok om elevhälsa.
Läs gärna en intervju med Malin Gren Landell i Lärarnas Tidning (januari 2015) eller se henne berätta om boken i UR:s program En bok, en författare (2014).
"Malin Gren Landell ger i boken tips på hur lärare kan upptäcka och bemöta oro, rädsla och ångest hos elever. Bland annat beskriver hon noga hur läraren kan närma sig elever som inte verkar må bra i skolan och vilka frågor som är lämpliga att ställa."
Ann Werner, Pedagogiska Magasinet nr 1 2015Jag tycker att skriften är angelägen, saklig och ganska lättläst och den är användbar som uppslagsbok när man ställs inför dessa, tyvärr, ganska vanliga problem i skolan.
Marianne Ericsson, BTJ Häftepos 15104027
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127136168 -
Demokrati i praktiken - Handbok för lärare om...
Häftad bok. RUNA Förlag. 1997. 174 s. Häftad.
Mycket gott skick. Hylla 6 - Plan 4.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188298159
- Titel
- Demokrati i praktiken : handbok för lärare om samverkan med elever och föräldrar
- Författare
- Ferm, Christer - Ferm, Christer
- Förlag
- Stockholm : Runa
- Utgivningsår
- 1993
- Språk
- Svenska
9188298159 -
Örebro Missionsskola 50 år - 1908-1958 - Minn...
Inbunden bok. ÖM:s Förlag, Örebro. 1958. 304 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i hyggligt skick. Hylla 26
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKÖM:s Förlag, Örebro -
Inkludering och måluppfyllelse – att nå framg...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 183 sidor.
Gott skick. Genomläst med några hundöron, men fortsatt fint skick. Inga markeringar annat än en ägarsignatur i blyerts. "Den svenska grundskolan genomgår under 2000-talets andra decennium de största förändringarna sedan 1960-talet. Nya läroplaner och en ny skollag dä läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147100880
- Titel
- Inkludering och måluppfyllelse : att nå framgång med alla elever
- Författare
- Persson, Bengt
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 183 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 258 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den svenska grundskolan genomgår under 2000-talets andra decennium de största förändringarna sedan 1960-talet. Nya läroplaner och en ny skollag där kunskapsmätning och konkurrens fått allt större betydelse innebär en ny förståelse av skolans uppgift. Samtidigt blir svenska elevers skolresultat allt sämre och skillnaderna mellan skolor ökar.
Bengt Persson och Elisabeth Persson inleder boken med att analysera bakgrunden till den här utvecklingen. Men bokens huvudsyfte är att visa på att det finns ljuspunkter som ger perspektiv åt den dystra bilden. I den lilla kommunen Essunga har man med hjälp av ett systematiskt och idogt förändringsarbete lyckats vända en negativ utveckling. På kort tid har man nått en tätposition bland landets kommuner när det gäller elevernas resultat på betyg och nationella prov. Genom ett inkluderande synsätt där särskilda undervisningsgrupper och nivågruppering lagts ner har allt fler elever getts möjlighet att lyckas.
Inkludering och måluppfyllelse vänder sig till blivande och verksamma lärare från förskolan till gymnasiet samt till specialpedagoger, fritidspedagoger och rektorer. Den kan med behållning läsas även av andra med intresse av skolans utveckling.
Om författarna
Bengt Persson är professor i specialpedagogik och Elisabeth Persson är universitetslektor i matematikdidaktik. Båda är verksamma vid Högskolan i Borås.
Liber 1 9789147100880 -
Talrädsla i skolan : att förstå och hjälpa el...
Häftad bok. Gothia Kompetens. 1 uppl. 2017. 140 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188099952
- Titel
- Talrädsla i skolan : att förstå och hjälpa elever som inte gillar att tala
- Författare
- Sandin, Daniel
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Talrädsla i skolan vänder sig till alla lärare som möter talrädda elever i skolan. Boken ger konkret vägledning i hur man kan bemöta och arbeta med denna elevgrupp. Och den gruppen är stor. Alla lärare har mött dem, eleverna som antingen genomför sina muntliga redovisningar med stor vånda eller som gör allt för att undvika dem.
I boken presenteras central kunskap för att förstå psykologin bakom svårigheterna tillsammans med en stor mängd övningar och handfasta råd och tips, som alla bottnar i lång erfarenhet av praktiskt arbete med talrädda elever.
Talrädsla påverkar eleverna på många vis. Inte nog med att de plågas inför och under muntliga presentationer. Många vågar inte ens yttra sig på lektionerna, vilket kan få konsekvenser för såväl betyg som möjligheter att få gehör för sina tankar och åsikter. Risken är stor att eleverna bär med sig sin talrädsla under resten av livet, med de begränsningar av livsval som det medför. De flesta av dem uppger också att de inte får någon hjälp.
Om författaren
Daniel Sandin är legitimerad gymnasielärare i svenska, historia och religionskunskap, samt författare och skribent med särskilt intresse för skolfrågor.
Daniel har under många år fördjupat sig i talrädsla som fenomen, och i hur skolan kan hjälpa de elever som är drabbade. Sedan några år undervisar han i en retorikkurs för talrädda elever.
Gothia Kompetens 1 9789188099952 -
Elever skriver och lär : exempel på utvecklan...
Häftad bok. Stockholm : Bonnier utbildning. 1993.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789162205980
- Titel
- Elever skriver och lär : exempel på utvecklande arbetsformer i klassrummet
- Författare
- Johansson, Hans, 1943- läroboksförfattare
- Förlag
- Stockholm : Bonnier utbildning
- Utgivningsår
- 1993
- Språk
- Svenska
Stockholm : Bonnier utbildning 9789162205980 -
Orolig och blyg i skolan : Att möta elever me...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2014. 207 sidor.
Mycket gott skick. En signatur, i övrigt inga understrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127136168
- Titel
- Orolig och blyg i skolan : Att möta elever med vanliga och osynliga besvär
- Författare
- Landell, Malin Gren
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 207 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 142 x 218 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I boken Orolig och blyg i skolan ger psykologen Malin Gren Landell många konkreta råd om hur man som pedagog kan förhålla sig till och bemöta blyga och oroliga barn i skolan. I varje klassrum sitter elever som känner sig blyga och oroliga, och för många av dem kan rädslan slå knut på lärande och den sociala utvecklingen. En del är rädda för att räcka upp handen eller redovisa, andra känner ångest inför prov.
Malin Gren Landell beskriver hur oro och rädsla yttrar sig, och vilka konsekvenser det kan leda till i skolarbetet. Hon förklarar vad du som pedagog kan säga och göra för att dina elever ska känna sig värdefulla och trygga, våga ta mer plats och visa vad de kan. Hon tar även upp vad du kan tänka på i samtal med föräldrar, och när elevhälsan bör kopplas in.
Orolig och blyg i skolan är främst skriven för studerande och yrkesverksamma lärare, speciallärare, specialpedagoger och fritidspedagoger. Eleverna i fokus är främst från förskoleklass till årskurs 9. Boken kan även läsas av föräldrar med intresse för ämnet.
Malin Gren Landell är leg. psykolog och leg. psykoterapeut och har i många år arbetat med barn och unga med besvär av oro, samt forskat på social rädsla och elever med ogiltig frånvaro. Hon har haft uppdrag för Socialstyrelsen och Skolinspektionen, samt medverkat i en bok om elevhälsa.
Läs gärna en intervju med Malin Gren Landell i Lärarnas Tidning (januari 2015) eller se henne berätta om boken i UR:s program En bok, en författare (2014).
"Malin Gren Landell ger i boken tips på hur lärare kan upptäcka och bemöta oro, rädsla och ångest hos elever. Bland annat beskriver hon noga hur läraren kan närma sig elever som inte verkar må bra i skolan och vilka frågor som är lämpliga att ställa."
Ann Werner, Pedagogiska Magasinet nr 1 2015Jag tycker att skriften är angelägen, saklig och ganska lättläst och den är användbar som uppslagsbok när man ställs inför dessa, tyvärr, ganska vanliga problem i skolan.
Marianne Ericsson, BTJ Häftepos 15104027
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127136168 -
Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2017. 305 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818750
- Titel
- Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i en utmanande tid
- Författare
- Cummins, Jim
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 305 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Aldrig tidigare i historien har migrationen varit så omfattande. Denna nya situation påverkar skolan i världens länder på ett genomgripande vis. I en skolkontext som präglas av språklig, kulturell och religiös mångfald krävs undervisning som hjälper alla elever att nå sina mål. Med stöd i svensk och internationell forskning förklarar Jim Cummins, världens ledande forskare på området, vad lärare kan göra för att hjälpa flerspråkiga elever att lyckas. Boken stakar därmed ut vägen mot en likvärdig skola.
Det är alltså en bok som är mycket användbar för de flesta lärare, skolledare och skolpolitiker i Sverige. Boken har en bred ansats och behandlar flerspråkighet i skolan ur flera olika aspekter. Ett genomgående budskap är att det går att förändra även en mycket utmanande situation till det bättre med relativt små medel. Vidare menar Cummins att den traditionella tanken att ge flerspråkiga barn stöd för att klara en enspråkig skola måste förändras till en gemensam insikt om att vi har en
självklart flerspråkig skola, vilket innebär ett pedagogiskt skifte.
Karin Alvehus, BTJ-häftet nr 18 2017
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127818750 -
Inkludering och måluppfyllelse : att nå framg...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 183 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147100880
- Titel
- Inkludering och måluppfyllelse : att nå framgång med alla elever
- Författare
- Persson, Bengt
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 183 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 258 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den svenska grundskolan genomgår under 2000-talets andra decennium de största förändringarna sedan 1960-talet. Nya läroplaner och en ny skollag där kunskapsmätning och konkurrens fått allt större betydelse innebär en ny förståelse av skolans uppgift. Samtidigt blir svenska elevers skolresultat allt sämre och skillnaderna mellan skolor ökar.
Bengt Persson och Elisabeth Persson inleder boken med att analysera bakgrunden till den här utvecklingen. Men bokens huvudsyfte är att visa på att det finns ljuspunkter som ger perspektiv åt den dystra bilden. I den lilla kommunen Essunga har man med hjälp av ett systematiskt och idogt förändringsarbete lyckats vända en negativ utveckling. På kort tid har man nått en tätposition bland landets kommuner när det gäller elevernas resultat på betyg och nationella prov. Genom ett inkluderande synsätt där särskilda undervisningsgrupper och nivågruppering lagts ner har allt fler elever getts möjlighet att lyckas.
Inkludering och måluppfyllelse vänder sig till blivande och verksamma lärare från förskolan till gymnasiet samt till specialpedagoger, fritidspedagoger och rektorer. Den kan med behållning läsas även av andra med intresse av skolans utveckling.
Om författarna
Bengt Persson är professor i specialpedagogik och Elisabeth Persson är universitetslektor i matematikdidaktik. Båda är verksamma vid Högskolan i Borås.
Liber 1 9789147100880 -
Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2017. 305 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818750
- Titel
- Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i en utmanande tid
- Författare
- Cummins, Jim
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 305 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Aldrig tidigare i historien har migrationen varit så omfattande. Denna nya situation påverkar skolan i världens länder på ett genomgripande vis. I en skolkontext som präglas av språklig, kulturell och religiös mångfald krävs undervisning som hjälper alla elever att nå sina mål. Med stöd i svensk och internationell forskning förklarar Jim Cummins, världens ledande forskare på området, vad lärare kan göra för att hjälpa flerspråkiga elever att lyckas. Boken stakar därmed ut vägen mot en likvärdig skola.
Det är alltså en bok som är mycket användbar för de flesta lärare, skolledare och skolpolitiker i Sverige. Boken har en bred ansats och behandlar flerspråkighet i skolan ur flera olika aspekter. Ett genomgående budskap är att det går att förändra även en mycket utmanande situation till det bättre med relativt små medel. Vidare menar Cummins att den traditionella tanken att ge flerspråkiga barn stöd för att klara en enspråkig skola måste förändras till en gemensam insikt om att vi har en
självklart flerspråkig skola, vilket innebär ett pedagogiskt skifte.
Karin Alvehus, BTJ-häftet nr 18 2017
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127818750 -
Från Hvitfeldtska: Minnen från den egna skolt...
Häftad bok. 2023. 126 sidor.
Nyskick. Uppsatser i Gamla Hvitfeldtares årsbok 2007-2022. Illustr.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Hur många prickar har en gepard? : unga eleve...
Häftad bok. Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM). 1:10 uppl. 2021. 133 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185143078
- Titel
- Hur många prickar har en gepard? : unga elever upptäcker matematik
- Författare
- Bergius, Berit - Emanuelsson, Lillemor - Emanuelsson, Göran - Nationellt centrum för matematikutbildning
- Förlag
- Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM)
- Utgivningsår
- 2008
- Språk
- Svenska
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) 1:10 9789185143078 -
En bra början mottagande och introduktion av...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur. uppl.1:6. 2016. 183 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144084862
- Titel
- En bra början - - mottagande och introduktion av nyanlända elever
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 269 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska skolor har tagit emot elever från många länder under flera decennier och har försökt att ordna mottagandet efter bästa förmåga. Numera finns emellertid mycket forskning som berör nyanlända elever och många användbara erfarenheter har under denna tid också gjorts i praktiken.
I En bra början har både teoretiker och praktiker bidragit med sina kunskaper och erfarenheter med syfte att sprida vetande om hur mottagande och introduktion av nyanlända elever ska kunna göras på bästa sätt, så att eleverna får en bra och gynnsam start på sin skoltid i Sverige. Eftersom det är många faktorer som påverkar hur barns och ungdomars möte med ett nytt land, språk och skola blir har vi i boken försökt att ge ett helhetsperspektiv, där språkliga, psykosociala, sociokulturella och hälsomässiga aspekter tas hänsyn till i mötet med eleverna. Skolan är den arena där alla dessa perspektiv möts och vi konstaterar också att skolan är den bästa resursen för att göra nyanlända elevers start i det nya landet lyckosam.
Boken riktar sig i första hand till lärarstudenter, lärarutbildare, lärare och skolledare samt till politiker och beslutsfattare. Även andra personer som i sitt arbete kommer i kontakt med nyanlända elever kommer att kunna ha nytta av innehållet i denna bok liksom förstås en intresserad allmänhet.
9789144084862 -
En bra början - - mottagande och introduktion...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2014. 184 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144084862
- Titel
- En bra början - - mottagande och introduktion av nyanlända elever
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 269 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska skolor har tagit emot elever från många länder under flera decennier och har försökt att ordna mottagandet efter bästa förmåga. Numera finns emellertid mycket forskning som berör nyanlända elever och många användbara erfarenheter har under denna tid också gjorts i praktiken.
I En bra början har både teoretiker och praktiker bidragit med sina kunskaper och erfarenheter med syfte att sprida vetande om hur mottagande och introduktion av nyanlända elever ska kunna göras på bästa sätt, så att eleverna får en bra och gynnsam start på sin skoltid i Sverige. Eftersom det är många faktorer som påverkar hur barns och ungdomars möte med ett nytt land, språk och skola blir har vi i boken försökt att ge ett helhetsperspektiv, där språkliga, psykosociala, sociokulturella och hälsomässiga aspekter tas hänsyn till i mötet med eleverna. Skolan är den arena där alla dessa perspektiv möts och vi konstaterar också att skolan är den bästa resursen för att göra nyanlända elevers start i det nya landet lyckosam.
Boken riktar sig i första hand till lärarstudenter, lärarutbildare, lärare och skolledare samt till politiker och beslutsfattare. Även andra personer som i sitt arbete kommer i kontakt med nyanlända elever kommer att kunna ha nytta av innehållet i denna bok liksom förstås en intresserad allmänhet.
Studentlitteratur AB 1 9789144084862 -
Nybörjarbok för ryttare : råd för elever och...
Inbunden bok. Västerås : Ica. 1989. 128 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag saknas. Ett fint och välvårdat exemplar (nyskick).
George H Morris är en av världens mest framstående hopptränare. Själv har han vunnit bl a individuellt silver i OS. I boken beskriver han sitt "Morris system" - häst, ryttare och lärare i samklang och hur eleve läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9153409841
- Titel
- Nybörjarbok för ryttare : råd för elever och instruktörer
- Författare
- Morris, George H. - Lönnell, Cecilia
- Förlag
- Västerås : Ica
- Utgivningsår
- 1989
- Språk
- Svenska
Västerås : Ica 9153409841 -
Nybörjarbok för ryttare : råd för elever och...
Inbunden bok. Västerås : Ica. 1989. 128 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9153409841
- Titel
- Nybörjarbok för ryttare : råd för elever och instruktörer
- Författare
- Morris, George H. - Lönnell, Cecilia
- Förlag
- Västerås : Ica
- Utgivningsår
- 1989
- Språk
- Svenska
Västerås : Ica 9153409841 -
Lära ut : lära in : några råd och tips om org...
Inbunden bok. Gummessons Läromedel. 2019. 112 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag saknas. Boken är hel och ren. Pärmen glipar en aning.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9170620717
- Titel
- Lära ut : lära in : några råd och tips om organisation, planering och metodik vid undervisning av elever med svårigheter i svenska, matematik, engelska, samt tips om hur man genom visualisering kan öka konkretionen i undervisningen
- Författare
- Andersson, Åke - Danielsson, Hans
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Gummessons Läromedel 9170620717 -
Nybörjarbok för ryttare. Råd för elever och i...
Inbunden bok. ICA Bokförlag. 1 uppl. 1989. 128 sidor.
Mycket gott skick. OS-medaljörens tips och råd i ridning, för ryttare. Rikt illustrerad. Inbunden, färgtryckt laminatband / kartonnage. 8:o. 205x155x13 mm. 320 g. Välvårdat och fint ex, ägarnamn. [4128] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9153409841
- Titel
- Nybörjarbok för ryttare : råd för elever och instruktörer
- Författare
- Morris, George H. - Lönnell, Cecilia
- Förlag
- Västerås : Ica
- Utgivningsår
- 1989
- Språk
- Svenska
ICA Bokförlag 1 9153409841 -
Bra matematik för alla - Nödvändig för elever...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2002. 240 sidor.
Hyggligt skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144024028
- Titel
- Bra matematik för alla - Nödvändig för elever med inlärningssvårigheter
- Författare
- Malmer, Gudrun
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författaren ger i denna bok – nu i en något omarbetad och kompletterad upplaga – beskrivningar av och synpunkter på faktorer som kan orsaka inlärningssvårigheter, företrädesvis matematiksvårigheter. Framför allt betonas vikten av förebyggande åtgärder – att skapa förutsättningar för en gynnsam inlärning för alla elever, särskilt för dem som av olika anledningar behöver en mer tillrättalagd undervisning. Boken innehåller många praktiska förslag på hur matematikundervisningen i grundskolan kan utformas mot ett ökat elevengagemang, där laborativt arbete och undersökande aktiviteter i kombination med reflekterande samtal och diskussioner blir naturliga och självklara inslag. För att understryka språkets stora betydelse beskriver författaren i denna upplaga såväl testmaterialet Analys av läsförståelse i Problemlösning som datorprogrammet Logik i matematik. Dessa båda nytillkomna hjälpmedel kan bidra till att göra läraren ännu mer uppmärksam på vikten av att ägna tid åt såväl språkliga övningar som logiskt tänkande.
Boken vänder sig främst till lärare och blivande lärare, men kan också läsas av andra som önskar fördjupa sig i matematikdidaktiska frågor. Framställningen präglas av både humor och värme.
Studentlitteratur AB 2 9789144024028 -
Rättskrivning. Studieplan och Metodik för und...
Inbunden bok. Läromedelsförlagen. 2 uppl. 1971. 216+ sidor.
Gott skick. Format 21,5 x 15,5 cm Vikt 600 g.
Inbundet grönt klotband med guldfärgad pärm- och ryggtext, ANDRA upplagan, sv/v illustrerad med figurer. INNEHÅLL: Förord. Inledning. Grundkurs. Fortsättningskurs. Språklära. Fri skrivning och uppsatsskrivning. Bilagor ( läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLäromedelsförlagen 2 -
Elefanten i klassrummet. Att hjälpa elever ti...
Häftad bok. Stockholm, Liber. 2011. 228 sidor.
Mycket gott skick. Trådhäftad. Enstaka blyertsförstrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099719
- Titel
- Elefanten i klassrummet: - att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik
- Författare
- Boaler, Jo
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 228 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 302 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Elefanten i klassrummet utmanar Jo Boaler den traditionella matematikundervisningen som präglas av ett perspektiv där matematiken framställs som en samling regler och standardmetoder som man måste lära sig. Hon hävdar, liksom många andra, att skolundervisningen bör ge barn en positiv uppfattning om hela matematikens spännande värld, och att en sådan strävan är avgörande när det gäller att få slut på de försämrade resultaten i skolan. I boken beskrivs lyckade exempel från sommarskolan som hon drev under några veckor tillsammans med sina doktorander. Eleverna fick lära sig att använda matematik på ett flexibelt sätt, och de fick arbeta mera som matematiker arbetar, det vill säga med att lösa långa och komplicerade problemställningar.
Stockholm, Liber 9789147099719 -
Vart tog dom vägen? Vad blev det av dom? : be...
Inbunden bok. Bertil Adamson förlag. 1 uppl. 2008. 206 sidor.
Nyskick. Portot gäller oavsett antal böcker. - I boken ligger två klassfoton från ca 40-talet. (Boken kan hämtas i Tibro)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197757409
- Titel
- Vart tog dom vägen? Vad blev det av dom? : berättelser av tidigare elever från Flickskolan i Skövde
- Författare
- Bertil Adamson - Åke Kahlbom
- Förlag
- Bertil Adamson förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 300 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Vad blev det av dom?"
De flesta slutade flickskolan med normalskolekompetens som gav möjligheter till fortsatta utbildningar. Många blev lärare i förskolan och grundskolan, andra sökte sig till i kontorsvärlden och några till vårdsektorn, men många även till lite mer udda verksamheter som t ex radiotelegrafist, optiker, textilkonstnärer och affärsägare.
Det gick skrönor om att många utbildade sig för att kunna gifta sig och sköta hem och barn. Det är inte sant.
Flickorna och deras föräldrar hade större ambitioner med flickskoleutbildningen.
Normalskolekompetens låg kunskapsmässigt mellan realexamen och studentexamen. De ämnen de läste gjorde att flickorna blev mycket duktiga i speciellt språk och konsthistoria (de mjuka ämnena).
Varför flickskola?
Skälen var många, men viktigast var att flickskolan hade en lugnare miljö. Bråkiga grabbar som "tog plats" fanns inte i skolan. Lärarna var skickliga och hade ambitionen att stötta och hjälpa eleverna.
Det här kan du läsa om i de 37 intervjuer som finns sammanställda i den här boken.
Bertil Adamson förlag 1 9789197757409 -
NOVELLPRISET I LITTERATUR (NOVELLER AV ELEVER...
Inbunden bok. FUNTASIE/Stabenfeldt. 2003. 149 sidor.
Nyskick. KVALITÉ ENLIGT BILD
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171175636
- Titel
- Novellpriset i litteratur! : [noveller skrivna av elever i årskurserna 5, 6 och 7]
- Författare
- Stehn, Malin
- Förlag
- Malmö : Funtasie Club/Stabenfeldt
- Utgivningsår
- 2003
- Språk
- Svenska
FUNTASIE/Stabenfeldt 9171175636 -
Aktiv metodik : strategier för framgång - ta...
Inbunden bok. Jönköping : Brain Books. 1997. 429 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 918841065x
- Titel
- Aktiv metodik : strategier för framgång - ta fram det bästa hos dina elever och hos dig själv : [metodboken med över 1000 idéer som underlättar inlärningen]
- Författare
- Jensen, Eric - Junker Miranda, Ulrika
- Förlag
- Jönköping : Brain Books
- Utgivningsår
- 1997
- Språk
- Svenska
Jönköping : Brain Books 918841065x -
Elever skriver och lär : exempel på utvecklan...
Häftad bok. Stockholm : Bonnier utbildning. 1 uppl. 1993. 151 sidor.
Nyskick. Innehållet bygger på processorienterad skrivundervisning-Innehållet är starkt präglat av kurser i Göteborg med Mary K Healy från Berkely och Bay Area Writing Project, San Francisco … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9162205986
- Titel
- Elever skriver och lär : exempel på utvecklande arbetsformer i klassrummet
- Författare
- Johansson, Hans, 1943- läroboksförfattare
- Förlag
- Stockholm : Bonnier utbildning
- Utgivningsår
- 1993
- Språk
- Svenska
Stockholm : Bonnier utbildning 1 9162205986 -
Frostviken. Bilder och minnesbilder. En bok...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Östersund 1984. 168 s. Illustrationer. Stor 8:o. Dekorerat förlagsband med aningen gulnad rygg.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9178100348
- Titel
- Frostviken : bilder och minnesbilder : en bok
- Författare
- Ödman, Gunnar - Hjalmar Strömerskolan (Strömsund)
- Förlag
- Strömsund] : [G. Ödman (distr.)
- Utgivningsår
- 1984
- Språk
- Svenska
9178100348 -
Slöjd- ansluten teckning mm. Arbeten i huvuds...
Häftad bok.
Gott skick. Norstedt 1925. 112s. Fotoillustrerad i sv/v. Sliten rygg.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
En bra början - - mottagande och introduktion...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2017. 184 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144084862
- Titel
- En bra början - - mottagande och introduktion av nyanlända elever
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 269 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska skolor har tagit emot elever från många länder under flera decennier och har försökt att ordna mottagandet efter bästa förmåga. Numera finns emellertid mycket forskning som berör nyanlända elever och många användbara erfarenheter har under denna tid också gjorts i praktiken.
I En bra början har både teoretiker och praktiker bidragit med sina kunskaper och erfarenheter med syfte att sprida vetande om hur mottagande och introduktion av nyanlända elever ska kunna göras på bästa sätt, så att eleverna får en bra och gynnsam start på sin skoltid i Sverige. Eftersom det är många faktorer som påverkar hur barns och ungdomars möte med ett nytt land, språk och skola blir har vi i boken försökt att ge ett helhetsperspektiv, där språkliga, psykosociala, sociokulturella och hälsomässiga aspekter tas hänsyn till i mötet med eleverna. Skolan är den arena där alla dessa perspektiv möts och vi konstaterar också att skolan är den bästa resursen för att göra nyanlända elevers start i det nya landet lyckosam.
Boken riktar sig i första hand till lärarstudenter, lärarutbildare, lärare och skolledare samt till politiker och beslutsfattare. Även andra personer som i sitt arbete kommer i kontakt med nyanlända elever kommer att kunna ha nytta av innehållet i denna bok liksom förstås en intresserad allmänhet.
Studentlitteratur AB 9789144084862 -
Novellpriset i litteratur! : [noveller skrivn...
Inbunden bok. Malmö : Funtasie Club/Stabenfeldt. 2003.
Nyskick. Funtasie Club presenterar: 29 unga författare! Den här novellsamlingen är ett resultat av den stora novelltävling, Novellpriset i litteratur!, som Funtasie Club drog igång vårterminen 2002. Nio elever och deras klasser i årskurserna 5, 6 och 7 fick fina p läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171175636
- Titel
- Novellpriset i litteratur! : [noveller skrivna av elever i årskurserna 5, 6 och 7]
- Författare
- Stehn, Malin
- Förlag
- Malmö : Funtasie Club/Stabenfeldt
- Utgivningsår
- 2003
- Språk
- Svenska
Malmö : Funtasie Club/Stabenfeldt 9171175636
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn