Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Värdepedagogik. Etik och demokrati i förskola och skola

Värdepedagogik. Etik och demokrati i förskola och skola

Häftad bok. Stockholm, Liber. 2014. 300 sidor.

Mycket gott skick. Trådhäftad. Obetydligt kantstötta hörn.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK

Förlagsfakta

ISBN
9789147114146
Titel
Värdepedagogik : etik och demokrati i förskola och skola
Författare
Thornberg, Robert
Förlag
Liber
Utgivningsår
2014
Omfång
300 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
148 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
Vikt
398 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I Värdepedagogik diskuterar författarna den pedagogiska praktiken i förskola och skola i förhållande till moraliska och politiska värden. Det handlar om frågor som rör andras väl, omsorg, rättvisa, rättigheter, medmänsklighet, dygder, ansvar och inflytande samt hur sådana värdefrågor gestaltas och hanteras av lärare, barn och unga.
Boken är tänkt att utgöra ett underlag för diskussion kring det egna värdegrundsarbetet i verksamheten. Författarna närmar sig det värdepedagogiska området med olika fokus, metodologi och teoretiska perspektiv.
Exempel på olika teman som presenteras är:
- Värdepedagogik, moral och moralisk utveckling.
- Värden då och nu.
- Demokrati och delaktighet.
- Den levda moralen i vardagen.
- Omsorg och erkännande.
- Konflikter, mobbning och kränkningar.
Värdepedagogik vänder sig till lärarstudenter på alla nivåer och yrkesverksamma lärare.
Om författarna
Eva Johansson är professor i pedagogik vid Institutt for barnehagelærerutdanning, vid Universitetet i Stavanger.
Robert Thornberg är professor i pedagogik och verksam vid Institutionen for beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet.