-
Baskunskaper i matematik - för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2006. 372 sidor.
Mycket gott skick. Rakt och rent ex. Inga anteckningar eller markeringar i texten. Ägarsignatur insidan främre pärmen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144022174
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9144022174 -
Baskunskaper i matematik - för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1:8 uppl. 2002. 372 sidor.
Mycket gott skick. Rakt ex, ej läsränder. Markeringar med blyerts på tre (3) sidor.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144022178
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur 1:8 9789144022178 -
Huvudräkning - En inkörsport till matematiken
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 173 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042251
- Titel
- Huvudräkning - En inkörsport till matematiken
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att undervisa om huvudräkning innebär ofta att man lär eleverna en rad smarta knep. Däremot glömmer man ofta bort att förklara varför dessa knep fungerar dvs. att koppla dem till en utvecklingsbar matematisk kunskap. Ett alternativ till ett sådant arbetssätt är att ta fasta på de informella lösningar som ofta dyker upp när man diskuterar huvudräkning med eleverna. När sådana informella metoder fungerar så beror det på att de överensstämmer med kända räknelagar och räkneregler. Genom att utnyttja detta i undervisningen lär sig eleverna inte bara att räkna i huvudet. De lär sig samtidigt hur olika räknelagar och räkneregler fungerar, något som i sin tur kan tas som utgångspunkt för att göra matematikundervisningen mer levande och begriplig för eleverna. En förutsättning för att detta skall fungera är emellertid att man som lärare känner till hur räknelagar och räkneregler fungerar och kan användas i olika sammanhang. Den här boken handlar alltså inte enbart om bra strategier för huvudräkning utan också om hur man kan hjälpa elever att redan från det första skolåret bygga upp en djupare förståelse för ämnet matematik. Det visar sig nämligen att flera av de informella strategier som används av barn under de första skolåren kan förädlas för att senare kunna ge dem en djupare förståelse inom andra områden såsom subtraktion av negativa tal eller division av tal i bråk- och decimalform. På det sättet blir huvudräkning en inkörsport till matematiken. Boken passar som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144042251 -
Huvudräkning - En inkörsport till matematiken
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 173 sidor.
Mycket gott skick. *
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144042256
- Titel
- Huvudräkning - En inkörsport till matematiken
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att undervisa om huvudräkning innebär ofta att man lär eleverna en rad smarta knep. Däremot glömmer man ofta bort att förklara varför dessa knep fungerar dvs. att koppla dem till en utvecklingsbar matematisk kunskap. Ett alternativ till ett sådant arbetssätt är att ta fasta på de informella lösningar som ofta dyker upp när man diskuterar huvudräkning med eleverna. När sådana informella metoder fungerar så beror det på att de överensstämmer med kända räknelagar och räkneregler. Genom att utnyttja detta i undervisningen lär sig eleverna inte bara att räkna i huvudet. De lär sig samtidigt hur olika räknelagar och räkneregler fungerar, något som i sin tur kan tas som utgångspunkt för att göra matematikundervisningen mer levande och begriplig för eleverna. En förutsättning för att detta skall fungera är emellertid att man som lärare känner till hur räknelagar och räkneregler fungerar och kan användas i olika sammanhang. Den här boken handlar alltså inte enbart om bra strategier för huvudräkning utan också om hur man kan hjälpa elever att redan från det första skolåret bygga upp en djupare förståelse för ämnet matematik. Det visar sig nämligen att flera av de informella strategier som används av barn under de första skolåren kan förädlas för att senare kunna ge dem en djupare förståelse inom andra områden såsom subtraktion av negativa tal eller division av tal i bråk- och decimalform. På det sättet blir huvudräkning en inkörsport till matematiken. Boken passar som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9144042256 -
Huvudräkning - En inkörsport till matematiken
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 173 sidor.
Mycket gott skick. Att undervisa om huvudräkning innebär ofta att man lär eleverna en rad smarta knep. Däremot glömmer man ofta bort att förklara varför dessa knep fungerar dvs. att koppla dem till en utvecklingsbar matematisk kunskap. Ett alternativ till ett sådant arbetss läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042251
- Titel
- Huvudräkning - En inkörsport till matematiken
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att undervisa om huvudräkning innebär ofta att man lär eleverna en rad smarta knep. Däremot glömmer man ofta bort att förklara varför dessa knep fungerar dvs. att koppla dem till en utvecklingsbar matematisk kunskap. Ett alternativ till ett sådant arbetssätt är att ta fasta på de informella lösningar som ofta dyker upp när man diskuterar huvudräkning med eleverna. När sådana informella metoder fungerar så beror det på att de överensstämmer med kända räknelagar och räkneregler. Genom att utnyttja detta i undervisningen lär sig eleverna inte bara att räkna i huvudet. De lär sig samtidigt hur olika räknelagar och räkneregler fungerar, något som i sin tur kan tas som utgångspunkt för att göra matematikundervisningen mer levande och begriplig för eleverna. En förutsättning för att detta skall fungera är emellertid att man som lärare känner till hur räknelagar och räkneregler fungerar och kan användas i olika sammanhang. Den här boken handlar alltså inte enbart om bra strategier för huvudräkning utan också om hur man kan hjälpa elever att redan från det första skolåret bygga upp en djupare förståelse för ämnet matematik. Det visar sig nämligen att flera av de informella strategier som används av barn under de första skolåren kan förädlas för att senare kunna ge dem en djupare förståelse inom andra områden såsom subtraktion av negativa tal eller division av tal i bråk- och decimalform. På det sättet blir huvudräkning en inkörsport till matematiken. Boken passar som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144042251 -
Huvudräkning - En inkörsport till matematiken
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 173 sidor.
Mycket gott skick. Att undervisa om huvudräkning innebär ofta att man lär eleverna en rad smarta knep. Däremot glömmer man ofta bort att förklara varför dessa knep fungerar dvs. att koppla dem till en utvecklingsbar matematisk kunskap. Ett alternativ till ett sådant arbetss läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042251
- Titel
- Huvudräkning - En inkörsport till matematiken
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att undervisa om huvudräkning innebär ofta att man lär eleverna en rad smarta knep. Däremot glömmer man ofta bort att förklara varför dessa knep fungerar dvs. att koppla dem till en utvecklingsbar matematisk kunskap. Ett alternativ till ett sådant arbetssätt är att ta fasta på de informella lösningar som ofta dyker upp när man diskuterar huvudräkning med eleverna. När sådana informella metoder fungerar så beror det på att de överensstämmer med kända räknelagar och räkneregler. Genom att utnyttja detta i undervisningen lär sig eleverna inte bara att räkna i huvudet. De lär sig samtidigt hur olika räknelagar och räkneregler fungerar, något som i sin tur kan tas som utgångspunkt för att göra matematikundervisningen mer levande och begriplig för eleverna. En förutsättning för att detta skall fungera är emellertid att man som lärare känner till hur räknelagar och räkneregler fungerar och kan användas i olika sammanhang. Den här boken handlar alltså inte enbart om bra strategier för huvudräkning utan också om hur man kan hjälpa elever att redan från det första skolåret bygga upp en djupare förståelse för ämnet matematik. Det visar sig nämligen att flera av de informella strategier som används av barn under de första skolåren kan förädlas för att senare kunna ge dem en djupare förståelse inom andra områden såsom subtraktion av negativa tal eller division av tal i bråk- och decimalform. På det sättet blir huvudräkning en inkörsport till matematiken. Boken passar som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144042251 -
Språk, kultur och matematikundervisning
Häftad bok. Studentlitteratur. 2008. 143 sidor.
Nära nyskick. rak och ren utan namn eller skador
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144029955
- Titel
- Språk, kultur och matematikundervisning
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 143 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 217 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svensk skola har under senare år blivit allt mer mångkulturell. Detta gäller inte minst inom skolans område där ca 15 % av eleverna idag har invandrarbakgrund. Variationen mellan olika skolor och kommuner är emellertid stor. Enligt såväl svenska som internationella undersökningar vet vi också att elever med invandrarbakgrund inte lyckas lika bra i matematik som sina svenska kamrater. En orsak till de invandrade elevernas tillkortakommande i svensk skola är att de lärargrupper de möter saknar kunskaper om vad det innebär för en elev att möta en ny kultur och att lära sig matematik på ett andraspråk. Vad händer med matematikinlärningen under tiden och vilken roll spelar modersmålet vid inlärning av nya begrepp? Avsikten med boken är att den ska användas som underlag för konstruktiva diskussioner mellan olika lärarkategorier. Läraren i förberedelseklassen, modersmålsläraren, läraren i svenska som andraspråk och den lärare som undervisar (kommer att undervisa) eleven i matematik kan med stöd av bokens framställning utveckla undervisningen. Boken riktar sig i första hand till studenter på lärarutbildning och verksamma lärare men bör även läsas och diskuteras av skolpolitiker och skolledare.
Studentlitteratur 9789144029955 -
Baskunskaper i matematik - för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 372 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144022178
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144022178 -
Baskunskaper i matematik - för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 372 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144022178
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144022178 -
Baskunskaper i matematik - för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 372 sidor.
Nyskick. Helt oanvänd. Ägarens namn på omslaget bara.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144022178
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144022178 -
Baskunskaper i matematik - för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. Ny upplag8 uppl. 2008. 372 sidor.
Nära nyskick. 22,2 x 15,5 cm. 534 g
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144022174
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB Ny upplag8 9144022174 -
Baskunskaper i matematik - för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 372 sidor.
Nära nyskick. Några sidor har markeringar med spritpenna
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144022178
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144022178 -
Baskunskaper i matematik - för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 372 sidor.
Nära nyskick. Kurslitteratur vid lärarutbildningen samt vid kompetensutveckling. Angående baskunskaper för att klara vardagslivets matematik.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144022178
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144022178 -
Baskunskaper i matematik - för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 372 sidor.
Gott skick. Ett tiotal sidor med märke av gem, annars mkt gott skick*
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144022174
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9144022174 -
Huvudräkning - En inkörsport till matematiken
Häftad bok. Studentlitteratur AB. Ny upplaga uppl. 2007. 173 sidor.
Nyskick. 22,2 x 15,4 cm. 262 g
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144042256
- Titel
- Huvudräkning - En inkörsport till matematiken
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att undervisa om huvudräkning innebär ofta att man lär eleverna en rad smarta knep. Däremot glömmer man ofta bort att förklara varför dessa knep fungerar dvs. att koppla dem till en utvecklingsbar matematisk kunskap. Ett alternativ till ett sådant arbetssätt är att ta fasta på de informella lösningar som ofta dyker upp när man diskuterar huvudräkning med eleverna. När sådana informella metoder fungerar så beror det på att de överensstämmer med kända räknelagar och räkneregler. Genom att utnyttja detta i undervisningen lär sig eleverna inte bara att räkna i huvudet. De lär sig samtidigt hur olika räknelagar och räkneregler fungerar, något som i sin tur kan tas som utgångspunkt för att göra matematikundervisningen mer levande och begriplig för eleverna. En förutsättning för att detta skall fungera är emellertid att man som lärare känner till hur räknelagar och räkneregler fungerar och kan användas i olika sammanhang. Den här boken handlar alltså inte enbart om bra strategier för huvudräkning utan också om hur man kan hjälpa elever att redan från det första skolåret bygga upp en djupare förståelse för ämnet matematik. Det visar sig nämligen att flera av de informella strategier som används av barn under de första skolåren kan förädlas för att senare kunna ge dem en djupare förståelse inom andra områden såsom subtraktion av negativa tal eller division av tal i bråk- och decimalform. På det sättet blir huvudräkning en inkörsport till matematiken. Boken passar som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB Ny upplaga 9144042256 -
Huvudräkning - En inkörsport till matematiken
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 173 sidor.
Nyskick. T8
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144042256
- Titel
- Huvudräkning - En inkörsport till matematiken
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att undervisa om huvudräkning innebär ofta att man lär eleverna en rad smarta knep. Däremot glömmer man ofta bort att förklara varför dessa knep fungerar dvs. att koppla dem till en utvecklingsbar matematisk kunskap. Ett alternativ till ett sådant arbetssätt är att ta fasta på de informella lösningar som ofta dyker upp när man diskuterar huvudräkning med eleverna. När sådana informella metoder fungerar så beror det på att de överensstämmer med kända räknelagar och räkneregler. Genom att utnyttja detta i undervisningen lär sig eleverna inte bara att räkna i huvudet. De lär sig samtidigt hur olika räknelagar och räkneregler fungerar, något som i sin tur kan tas som utgångspunkt för att göra matematikundervisningen mer levande och begriplig för eleverna. En förutsättning för att detta skall fungera är emellertid att man som lärare känner till hur räknelagar och räkneregler fungerar och kan användas i olika sammanhang. Den här boken handlar alltså inte enbart om bra strategier för huvudräkning utan också om hur man kan hjälpa elever att redan från det första skolåret bygga upp en djupare förståelse för ämnet matematik. Det visar sig nämligen att flera av de informella strategier som används av barn under de första skolåren kan förädlas för att senare kunna ge dem en djupare förståelse inom andra områden såsom subtraktion av negativa tal eller division av tal i bråk- och decimalform. På det sättet blir huvudräkning en inkörsport till matematiken. Boken passar som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9144042256 -
Baskunskaper i matematik - för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2010. 372 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144022178
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144022178 -
Baskunskaper i matematik - för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 372 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144022174
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9144022174 -
Baskunskaper i matematik - för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur 2002. 2008. 372 sidor.
Gott skick. Format 22 x 15,5 cm Vikt 520 g.
Häftad bok (kurslitteratur) med mjuka laminerade pärmar, sv/v tabeller och illustrationer. Namnad på pärmens insida, överstrykningar med gul markeringspenna förekommer. Innehåll: 1. Vad menas med baskunskaper? 2. Kunskapss läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144022174
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur 2002 9144022174 -
Baskunskaper i matematik - för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 372 sidor.
Nära nyskick. ...Verkar oläst.................. // Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet a läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144022178
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144022178 -
Huvudräkning - En inkörsport till matematiken
Häftad bok. Studentlitteratur. Copyright 2003 Tryckår 2007. 173 s. Häftad. Laminerad pärm. 22x15,5cm. 260 gram.
ISBN 9144042234!
Nära nyskick. /nyskick [Hylla:Studentlitteratur].
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK9144042234! -
Baskunskaper i matematik för skola, hem och s...
Häftad bok.
Studentlitteratur. 2003, tryckt 2008. Häftad. 615 gram. i nyskick, oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144022174
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
9144022174 -
Baskunskaper i matematik för skola, hem och s...
Häftad bok. Studentlitteratur. 2003. Häftad. 615 gram.
Nyskick. Bokplastad, namn på insida främre pärm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144022174
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
9144022174
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn