-
Vad är lättläst [Elektronisk resurs]
Häftad bok. Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten. 2008. 91 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789128001465
- Titel
- Vad är lättläst [Elektronisk resurs]
- Författare
- Lundberg, Ingvar - Reichenberg, Monica - Sverige. Specialpedagogiska skolmyndigheten
- Förlag
- Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten
- Utgivningsår
- 2008
- Språk
- Svenska
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten 9789128001465 -
Varför individuella utvecklingsplaner? [Elekt...
Häftad bok. Stockholm : Lärarhögsk. 2005. 156 sidor.
Mycket gott skick. boken har några understrykningar men är i fint skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189503368
- Titel
- Varför individuella utvecklingsplaner? [Elektronisk resurs] : en studie om ett nytt utvärderingsverktyg i förskolan
- Författare
- Elfström, Ingela - Lärarhögskolan i Stockholm. Institutionen för individ, omvärld och lärande
- Förlag
- Stockholm : Lärarhögsk
- Utgivningsår
- 2005
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fritt tillgänglig via Lärarhögskolan i Stockholm. Institutionen för individ, omvärld och lärande
Stockholm : Lärarhögsk 9189503368 -
Portfolio i förskolan : att komma igång
Häftad bok. Solna : Ekelund. 2005. 115 sidor.
Nära nyskick. Finns ett namn skrivet i den annars som ny.
Detaljerad och informativ bok om dokumentation i förskolanInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9164621723
- Titel
- Portfolio i förskolan : att komma igång
- Författare
- Krok, Göran - Lindewald, Maria
- Förlag
- Solna : Ekelund
- Utgivningsår
- 2005
- Språk
- Svenska
Solna : Ekelund 9164621723 -
Gott prat : [ett praktiskt etikmaterial för b...
Häftad bok. Varberg : Argument AB. 1999. 76 sidor.
Mycket gott skick. Boken har en spiralbunden rygg
12 berättelser.
Innehåller trots sin ålder berättelser med aktuella ämnen för barn i åldrarna 6-9 att reflektera runt tillsammans med vuxen. Som pedagog kan du välja en berättelse som passar de processer som pågår bland ba läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189036328
- Titel
- Gott prat : [ett praktiskt etikmaterial för barn 6-9 år]
- Författare
- Collmar, Lars
- Förlag
- Varberg : Argument
- Språk
- Svenska
Varberg : Argument AB 9189036328 -
Hur gör vi nu?
Häftad bok. Argument AB. 1 uppl. 1996. 70 sidor.
Mycket gott skick. Boken har en spiralbunden rygg
12 berättelser.
Innehåller trots sin ålder berättelser med aktuella ämnen för barn i åldrarna 6-9 att reflektera runt tillsammans med vuxen. Som pedagog kan du välja en berättelse som passar de processer som pågår bland ba läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197261831
- Titel
- Hur gör vi nu?
- Författare
- Lars Collmar
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 70 sidor
- Bandtyp
- Spiral
- Vikt
- 335 g
- Språk
- Svenska
Argument AB 1 9197261831 -
Utvecklingspsykologi
Inbunden bok. Natur & Kultur. 2 uppl. 2003. 286 sidor.
Nära nyskick. Boken är i fint skick men det finns några understrykningar och ett namn skrivet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127085511
- Titel
- Utvecklingspsykologi
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 669 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när en människa utvecklas från embryo till vuxen individ och till ålderdomen? I denna introduktionsbok i utvecklingspsykologi beskrivs barns och ungdomars liksom den vuxna människans utveckling på ett lättfattligt och instruktivt sätt. Framställningen tyngs inte av onödiga facktermer eller snåriga resonemang. Boken tar upp aktuella forskningsrön och viktiga och ibland kontroversiella frågeställningar. Kapitlen i Utvecklingspsykologi följer en grov åldersindelning: fostertiden, spädbarnsåren, förskoleåren, skolåren, ungdomsåren och vuxenåren. Varje åldersavsnitt är i sin tur uppdelat i olika aspekter av utvecklingen: fysisk, kognitiv/perceptuell och socioemotionell. Några exempel på vad enskilda avsnitt i boken behandlar är: arv och miljö, tidiga respektive senare erfarenheter, anknytning, för tidigt födda barn, lek, blyghet, theory of mind, problem och störningar, tonåringar och sexualitet etc. På det utvecklingspsykologiska området har ny kunskap växt fram under senare år och tidigare rön måste fortlöpande revideras. Denna andra utgåva av boken är därför mycket omarbetad. Särskilt omfattande förändringar har gjorts i kapitlen om förskole- respektive ungdomsåren. Ett helt nytt kapitel om vuxenåren fram till och med ålderdomen har också tillkommit. Boken vänder sig i första hand till lärarutbildningen, speciallärarutbildningen och till yrkesverksamma inom barnomsorg och skola. Den är även av intresse för andra yrkeskategorier där kunskapen om människans utveckling är central, exempelvis för utbildningen i socialt arbete och olika vårdutbildningar. Andra reviderade utgåvan.
Natur & Kultur 2 9127085511 -
Föräldrasamtal i förskolan
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1990. 96 sidor.
Nära nyskick. Boken är i fint skick men några understrykningar finns
En bok som ger handfasta bra förhållningssätt.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144313719
- Titel
- Föräldrasamtal i förskolan
- Författare
- Gunlög Wall - Tomas Rahm
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1990
- Omfång
- 96 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 180 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Föräldrasamtal är en av hörnstenarna i kontakten mellan föräldrar och personal efter barnens invänjning i förskolan. Relationen mellan föräldrar och personal är känslig och svår. Deras villkor och utgångspunkter är olika vilket gör att det kan uppståkomplikationer i samarbetet. Denna bok syftar till att öka personalens förståelse för sina egna och föräldrarnas roller i förhållande till barnen och varandra.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144313719 -
Flickor, pojkar och pedagoger : jämställdhets...
Häftad bok. Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR). 2003. 227 sidor.
Nära nyskick. Det finns ett namn skrivet i den samt några få markeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9125020048
- Titel
- Flickor, pojkar och pedagoger : jämställdhetspedagogik i praktiken
- Författare
- Wahlström, Kajsa - Kaj, Gunnar - Sveriges utbildningsradio
- Förlag
- Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR)
- Utgivningsår
- 2003
- Språk
- Svenska
Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) 9125020048 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147049509
- Titel
- Förskolebarn i matematikens värld
- Författare
- Doverborg, Elisabet
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nästan allt går att räkna, mäta, uppskatta storleken på, jämföra och se mönster eller former i. Genom att sätta ord på barnens vardagliga erfarenheter kan vi på ett naturligt och lustbetonat sätt väcka deras intresse för matematik.
Läs mer
Denna bok är en inspirationskälla till hur man kan arbeta med grundläggande matematik i tidiga åldrar.
Om författarna
Elisabet Doverborg är adjunkt i förskolestadiets metodik och Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnaåren vid Göteborgs universitet.
Liber 1 9789147049509 -
Listiga räven
Häftad bok. En bok för alla. 1 uppl. 2001.
Nära nyskick. Några få understrykningar och ett namn som är dolt
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 917221161x
- Titel
- Listiga räven
- Författare
- Alleklev, Birgitta o Lindvall
- Förlag
- En bok för alla
- Utgivningsår
- 2001
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 5 mm
- Vikt
- 140 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Listiga räven - läsinlärning genom skönlitteratur" beskriver en metod som användes i Listiga räven-projektet i Rinkeby i Stockholm. Metoden har inspirerats av "Whole language"-metoden från Nya Zeeland.
I projektet i Rinkeby ingick endast barn med invandrarbakgrund men metoden är precis lika användbar vid läsinlärning i klasser med helt svenskspråkig bakgrund.
En bok för alla 1 917221161x -
Barnet, språket och miljön
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1998. 220 sidor.
Mycket gott skick. namnad och med understrykningar men i gott skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144600410
- Titel
- Barnet, språket och miljön
- Författare
- Ann-Katrin Svensson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 220 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok, liksom i författarens tidigare bok Språkglädje, är temat miljöns stora betydelse för barns språkliga utveckling. Författaren redogör för tal- och skriftspråksutvecklingen upp till tidig skolålder samt visar hur skillnader i den verbala och skriftspråkliga miljön påverkar språkutvecklingen. Syftet är att öka medvetenheten om hur man i förskola och skola kan träna barnens språkliga medvetenhet samt skapa en miljö som stödjer och stimulerar utvecklingen.
Inledningsvis förklaras grundläggande språkliga begrepp samt ges en översikt över de senaste fem decenniernas viktigaste teorier inom området.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144600410 -
Möte med barnboken : linjer och utveckling i...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 2 uppl. 2001. 160 sidor.
Nyskick. få understrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127085664
- Titel
- Möte med barnboken : linjer och utveckling i svensk barn- och ungdomslitteratur
- Författare
- Lena Kåreland
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 155 x 220 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Möte med barnboken ger en kortfattad och lättillgänglig översikt över modern svensk barn- och ungdomslitteratur. Bokens två första kapitel beskriver barns villkor i samhället och ger en överblick över barnbokens framväxt. De sex övriga behandlar olika typer av barnlitteratur från pekböcker, bilderböcker och tecknade serier till böcker för mellanåldern. Till varje avsnitt hör diskussionsuppgifter, och den som vill fördjupa sig hänvisas till lämplig facklitteratur. Möte med barnboken ger en allsidig och grundläggande information om barn- och ungdomslitteraturen och vänder sig till blivande bibliotekarier, lärare, fritidspedagoger och barnskötare, liksom till föräldrar och andra med intresse för barns läsning.
Natur & Kultur 2 9789127085664 -
Bokpuffar
Häftad bok. En bok för alla. 1 uppl. 2001.
Nära nyskick. boken är namnad med mycket få understrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172211210
- Titel
- Bokpuffar
- Författare
- Lisa Henriksson
- Förlag
- En bok för alla
- Utgivningsår
- 2001
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 202 g
- Språk
- Svenska
En bok för alla 1 9172211210 -
Vad är förskolepedagogik?
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2001. 236 sidor.
Nära nyskick. Några få understrykningar och namnad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144017561
- Titel
- Vad är förskolepedagogik?
- Författare
- Frode Søbstad - Ole Fredrik Lillemyr
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 236 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskolepedagogik handlar om hur pedagogen tar ett helhetsansvar för uppfostran och undervisning av förskolebarn eller andra barn som kan ha nytta av denna pedagogik. En god förskolepedagogik skapar balans mellan barnens behov och de vuxnas och samhällets behov av att påverka det uppväxande släktet på ett bra sätt. Förskolepedagogen behöver teoretiska kunskaper för att kunna planera, genomföra och utvärdera sitt arbete samt en professionell kompetens för att leda den praktiskt pedagogiska verksamheten.Denna bok visar på många utmaningar och ställer nya och engagerande frågor till dig som arbetar som pedagog: Vad är bra förskolepedagogik? Hur främjar man en sådan genom ämnesinnehåll och kultur? Och inte minst: Har skolan plats för förskolepedagogik? Författarna betonar också lekens betydelse inom förskolepedagogiken.Boken är avsedd för förskollärar-, lärar- och fritidspedagogutbildningen samt för fortbildning av förskollärare, lärare för de lägre stadierna och andra som arbetar med barn.Översättning: Inger Lindelöf
Studentlitteratur AB 1 9144017561 -
Matematik, teknik och naturvetenskap - teori...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 2002. 128 sidor.
Nära nyskick. Boken är namnad med några få understrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185096849
- Titel
- Matematik, teknik och naturvetenskap - teori och praktik i förskolan
- Författare
- Lärarförbundet - Tidningen Förskolan
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 144 x 170 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 190 g
- Språk
- Svenska
Lärarförbundets förlag 9185096849 -
Kommunikation : samspel mellan människor
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 3 uppl. 2007. 169 sidor.
Mycket gott skick. namnad bok med några markeringar i
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144041285
- Titel
- Kommunikation : samspel mellan människor
- Författare
- Björn Nilsson - Anna-Karin Waldemarson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 169 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 254 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad händer när vi kommunicerar med varandra? Vilka medvetna och omedvetna budskap skickar vi iväg? Vad underlättar och försvårar en effektiv kommunikation? Vilka störningar brukar uppstå i samtal mellan människor?Den här boken tar upp grundläggande kommunikationsteori, social varseblivning, icke-verbal kommunikation, lyssnande, svåra samtal, konflikter, interkulturell kommunikation samt mäns och kvinnors kommunikationsmönster. Både praktiska och teoretiska exempel ges.I denna tredje upplaga har texten i sin helhet reviderats och uppdaterats, och nya kapitel om lyssnande, samtalande och konflikthantering har tillkommit.Boken passar för grundläggande utbildningar på högskolenivå. Den är också av intresse för alla som arbetar med människor inom personalledning, vård, omsorg och service.
Studentlitteratur AB 3 9789144041285 -
Pedagogiska miljöer och barns subjektsskapand...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2004. 248 sidor.
Nära nyskick. boken är namnad med några få markeringar i blyerts
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147051960
- Titel
- Pedagogiska miljöer och barns subjektsskapande
- Författare
- Nordin-Hultman, Elisabeth
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 416 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn i förskolan och skolan diagnostiseras idag i allt större utsträckning och det är fortfarande vanligt att problemen förläggs hos barnet. Det är barnet som ska diagnostiseras och, åtgärdas. Författaren styr istället vår blick mot den pedagogiska miljön, dess material och organisationen av tid och rum, i en jämförande studie mellan engelska och svenska förskolerum.
En förutsättning för att barns och elevers olikheter ska rymmas i förskolan och skolan är att även de pedagogiska miljöerna präglas av fler handlingsmöjligheter och arbetssätt, där tid och rum inte är lika starkt reglerade.
Om författaren
Elisabeth Nordin-Hultman är fil.dr och lektor i psykologi och pedagogik vid Stockholms universitet.
Liber 1 9789147051960 -
Glasfåglar i molnen - Om temaarbete och dokum...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2013. 176 sidor.
Nära nyskick. boken är namnad med några understrykningar i blyerts
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9176564517
- Titel
- Glasfåglar i molnen - Om temaarbete och dokumentation ur en praktikers perspektiv
- Författare
- Kennedy, Birgitta
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 388 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskolans verksamhet har drabbats av hårda besparingar. I det läget kan det vara svårt att förverkliga sina visioner. I sin bok Glasfåglar i molnen framhåller Birgitta Kennedy nödvändigheten av att hålla fast vid sina visioner.
Läs mer
På ett konkret och inspirerande sätt skildrar Birgitta Kennedy det mödosamma arbetet med att utveckla och förändra synen på barn i en vanlig svensk förskola. Tillsammans med övriga pedagoger och med dokumentation
som arbetsverktyg, lyckas hon synliggöra den traditionella utvecklingspsykologiska barnsynen, enligt vilken en 5-åring är på ett sätt och en 6-åring på ett annat – en barnsyn som medför att pedagogen ser barnens brister i stället för deras kompetenser.
När pedagogen i stället lyckas se det vakna, nyfikna och kompetenta barnet får det konsekvenser för pedagogrollen. Från att tidigare ha varit den vuxne som vet allt och vars huvudsakliga uppgift är att förmedla kunskaper till barnen, blir pedagogens roll nu att ställa frågor och stimulera barnens eget tänkande.
För att skapa nyfikenhet och utforskarglädje hos barnen gjorde Birgitta Kennedy och hennes kollegor förändringar i miljön och försökte skapa situationer som kan utmana till möten och kommunikation. Pedagogerna har också utvecklat ett kontinuerligt dokumenterande och reflekterande över praktiken som blivit en väsentlig del av förskolans vardag.
Boken ger, både i text och ett rikt bildmaterial, en fascinerande beskrivning av det praktiska dokumentationsarbetets svårigheter och glädjeämnen. Talrika exempel visar att reflektion krävs om den pedagogiska dokumentationen ska bli ett redskap för förändring och inte bara en redogörelse för arbetet.
Birgitta Kennedy, förskollärare i Kalmar, ger genom sin bok en god illustration av begreppet den reflekterande praktikern. Glasfåglar i molnen är en levande skildring av arbetet med att utveckla den pedagogiska miljön och ger associationer och idéer till andra som är beredda att utmana och problematisera sin egen verksamhet.
Liber 1 9176564517 -
Förskolan - barns första skola!
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Mycket gott skick. boken är namnad med några markeringar i annars i fint skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144042221
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9144042221 -
Empati genom lek och språk
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2003. 256 sidor.
Mycket gott skick. Boken har några markeringar med överstrykningspenna men är i övrigt i gott skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147051922
- Titel
- Empati genom lek och språk
- Författare
- Öhman, Margareta
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm
- Vikt
- 308 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan pedagogen stödja barns förmåga till inlevelse och empati? Och vad stimulerar barns behov att ge omsorg och önskan att hjälpa andra? Boken handlar om hur pedagogen kan utveckla sitt förhållningssätt och främja barns utveckling av kommunikativ och social kompetens. I ett klimat som präglas av respekt för olikheter kan lek, drama och reflekterande samtal kring upplevelser och känslor öka barns självkännedom och stimulera till olika kreativa uttryckssätt, som i sin tur banar väg för empatisk handlingskraft.
Liber 2 9789147051922 -
Värdegrunden : Finns den?
Häftad bok. Runa. 1 uppl. 2001. 232 sidor.
Gott skick. namnad bok med någon anteckning och markering i
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188298531
- Titel
- Värdegrunden : Finns den?
- Författare
- Orlenius, Kennert
- Förlag
- Runa
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 335 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken vill bidra till att synliggöra den komplexa pedagogiska verkligheten och ger begrepp och teorier som hjälp i värdegrundsarbetet, i syfte att stödja barns och ungdomars moraliska kompetensutveckling.
Läs mer
Kan det överhuvudtaget i vår postmoderna tid finnas en gemensam värdegrund i skola och samhälle? Vad är grundläggande värden? Och vad innebär till exempel allas lika värde? Utifrån en rad exempel belyser författaren hur etik och värden kan komma till uttryck i förskola och skola.
Om författarna
Kennert Orlenius är fil.dr i pedagogik. Han har varit lärare i grundskolan i drygt femton år och arbetat med kompetensutveckling och lärarutbildning lika länge, numera vid Högskolan i Skövde.
Runa 1 9188298531 -
Den viktiga vardagen : Vardagsberättelser och...
Häftad bok. Runa. 1 uppl. 2006. 192 sidor.
Mycket gott skick. namnad bok med markeringar i men i gott skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188298868
- Titel
- Den viktiga vardagen : Vardagsberättelser och värdegrund
- Författare
- Öhman, Margareta
- Förlag
- Runa
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 259 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En bok om att synliggöra de etiska värden och de samspelskvaliteter som uttrycks i förskolan och om ett sätt att reflektera över det som händer i vardagen.
Läs mer
Under senare år har kunskapen om samspelets och relationsklimatets betydelse vuxit inom förskola och skola och därmed behovet av att synliggöra de etiska värden och den omsorg som förmedlas. Det handlar alltså inte främst om innehållet i verksamheten utan om hur kvaliteten i mötet med barnen kan synliggöras och utvecklas, oavsett vilken pedagogisk inriktning man valt att arbeta utifrån, vare sig man arbetar enskilt eller i grupp.
Om författarna
Margareta Öhman är legitimerad psykolog och familjeterapeut med bred erfarenhet från förskola och skola. Som forskande praktiker har hennes fokus riktats mot samspelet mellan de vuxna och barnen, och hon har lett en rad utvecklingsarbeten inom detta område.
Runa 1 9188298868 -
Lära om lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2000. 229 sidor.
Nära nyskick. Boken är varsamt läst med några få markeringar i
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914401693x
- Titel
- Lära om lärande
- Författare
- Anders Söderlund - Kerstin Öhrling - Maj-Lis Hörnqvist - Thomas Hansson - Birgitta Qvarsell - Monica Eklund - Elisabet Jernström - Christina S. Drugge - Ulf Numan - Tom Tiller - Ulf Numan - Arvid Löfberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 229 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 1 914401693x -
Mångfaldens pedagogiska möjligheter - Ett sät...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 1997. 160 sidor.
Gott skick. boken är varsamt läst med några markeringar i
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147048298
- Titel
- Mångfaldens pedagogiska möjligheter - Ett sätt att utveckla barns förmåga att förstå sin omvärld
- Författare
- Doverborg, Elisabet
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 242 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dagens syn på kunskapsutveckling tar fasta på själva processen att nå kunskap. Ett problematiserande arbetssätt i förskola och skola kan hjälpa barnen att utveckla sina tankar, se samband och tänka ut olika lösningar.
Läs mer
Om pedagogen tar den lärandes perspektiv går det att i vardagen utveckla strategier för att hjälpa barnen att finna egna sätt att lösa problem. I boken får vi ta del av författarnas kunskapssyn och exempel på hur denna kan omsättas i praktiken.
Om författarna
Författarna arbetar med forskning om barns lärande vid Göteborgs universitet. Elisabet Doverborg är adjunkt i förskolestadiets metodik, Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnaåren.
Liber 1 9789147048298 -
Vägar till lärares lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1996. 141 sidor.
Mycket gott skick. boken är varsamt läst med markeringar i
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144000731
- Titel
- Vägar till lärares lärande
- Författare
- Maj Björk - Monica Nyström - Lena Folkesson - Rigmor Lindö - Inger Björneloo - Birgitta Kullberg - Eva Längsjö - Lennart Björk
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 141 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärarkompetens innebär inte bara att ha god förmåga att undervisa och lära andra, utan även att ha kunskap om vägar och möjligheter till fortsatt eget lärande. För att kunna lära av och genom sin undervisning krävs det att läraren kan skapa distans till verksamheten och utveckla en färdighet i att reflektera över sig själv och sitt handlande. Hur kan då utbildning och fortbildning stimulera lärare till eget lärande och befrämja deras professionella utveckling? Vilka möjligheter till lärande ges i yrkesutövningen? Vilka vägar till kunskap och utveckling finns det?
Denna bok är ett resultat av erfarna lärares diskussioner kring dessa och liknande frågor. Författarna behandlar olika vägar till lärares lärande såsom dialogen med kollegor, samtal och möten med elever samt utvecklingsarbete och forskning. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144000731 -
Motivation och motivationsarbete [Elektronisk...
Häftad bok. Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution. 2004.
Mycket gott skick. boken är varsamt läst med markeringar i
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185128813
- Titel
- Motivation och motivationsarbete [Elektronisk resurs] : i skola och behandling
- Författare
- Jenner, Håkan - Sverige. Myndigheten för skolutveckling
- Förlag
- Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution
- Utgivningsår
- 2004
- Språk
- Svenska
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution 9185128813 -
Boken om pedagogerna
Häftad bok. Liber. 5 uppl. 2005. 352 sidor.
Nära nyskick. boken är namnad med få markeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147052301
- Titel
- Boken om pedagogerna
- Författare
- Forsell (red), Anna
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 352 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Om författarna
Liber 5 9789147052301 -
Lekens möjligheter - Om skapande lekpedagogik...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1998. 172 sidor.
Mycket gott skick. boken har några markeringar men är annars i fint skick
Varsamt lästInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144613911
- Titel
- Lekens möjligheter - Om skapande lekpedagogik i förskola och skola
- Författare
- Lindqvist, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 172 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om ett gestaltande arbetssätt – en lekpedagogik – som engagerar både barn och personal. Genom att sätta de skapande ämnena i centrum och låta leken samspela med olika kulturformer skapar denna pedagogik nya möjligheter att utveckla lekens roll i förskola och skola.Författaren redogör för de grundläggande idéerna bakom ett lekpedagogiskt arbetssätt och ger mängder av inspirerande exempel på olika lekteman för förskolan och grundskolans lägre årskurser. Hon beskriver också utförligt hur synen på lek har förändrats genom åren.Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av förskollärare, fritidspedagoger och grundskollärare.
Studentlitteratur AB 1 9144613911 -
Barns samlärande [Elektronisk resurs] : en fo...
Häftad bok. Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution. 2000.
Mycket gott skick. boken är varsamt läst med några markeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189314123
- Titel
- Barns samlärande [Elektronisk resurs] : en forskningsöversikt
- Författare
- Williams, Pia - Sheridan, Sonja - Pramling Samuelsson, Ingrid - Sverige. Skolverket
- Förlag
- Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- Svenska
Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution 9189314123 -
Demokrati och lärande - Om valfrihet, gemensk...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 328 sidor.
Mycket gott skick. Boken är namnad med få understrykningar i.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144029551
- Titel
- Demokrati och lärande - Om valfrihet, gemenskap och övervägande i skola och samhälle
- Författare
- Ludvig Beckman - Agneta Bronäs - Tomas Englund - Bernt Gustavsson - Hans-Erik Hermansson - Rolf Helldin - Ingrid Hårsman - Hans-Albin Larsson - Bo Lindensjö - Lennart Wiechel - Margaretha Herrman - Therese Welén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 328 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 471 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Demokratin och utbildningen av demokratiska samhällsmedlemmar ställs i dag inför stora utmaningar. Vi behöver därför gemensamt definiera demokratin på nytt.Samhället och skolan utgör en mångkulturell miljö. Genom samhällsutvecklingen har ekonomi, kultur och politik passerat nationsgränserna, och folkomflyttning och invandring har blivit påtagliga företeelser. Människors arbete har ändrat karaktär från jordbruks- och varuproduktion till kunskaps- och tjänsteproduktion. En individualiseringstrend och ökad valfrihet ställer dessutom såväl vuxna som barn och ungdomar inför nya utmaningar och prövningar. Men även skola och utbildning har förändrats. Skolan är i dag målstyrd och kommunerna har fått ett ökat ansvar. Skolledare och lärare har därmed fått ökade möjligheter att utforma olika verksamheter inom skolan. Till det inre är dock skolan fortfarande alltför präglad av traditionell kunskapsförmedling. Det finns dåligt med utrymme för skolungdomarna att i praktiken få träning i att delta i samtal, och att genom förnyade demokratiska former få medinflytande i formerna för sitt lärande och skolans vardagliga villkor.Mot bakgrund av och i relation till de förändringar som sker diskuterar pedagoger, sociologer och statsvetare i denna bok ett antal aktuella och relevanta teman. Flera aktuella undersökningar presenteras som speglar demokrati i dagens skola och även ungdomars erfarenheter, kunskaper och attityder till demokrati.Boken är avsedd att fungera både som kurslitteratur och som debattbok om demokrati och demokratisk utbildning. Den vänder sig till utbildningar inom pedagogik, sociologi, statsvetenskap och närbesläktade samhällsvetenskapliga kunskapsområden. Boken riktar sig också till yrkesverksamma inom skola och andra utbildningsinstitutioner, liksom till var och en som intresserar sig för aktuella teorier, diskussioner och forskningsresultat om demokrati och lärande, skola och ungdomar.
Studentlitteratur AB 1 9144029551
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn