-
Paleoclimatology: Reconstructing Climates of...
Inbunden bok. Academic press. 3 uppl. 2014.
ISBN 9780123869135
Mycket gott skick. Paleoclimatology: Reconstructing Climates of the Quaternary, Third Edition—winner of a 2015 Textbook Excellence Award (Texty) from The Text and Academic Authors Association—provides a thorough overview of the methods of paleoclimatic reconstruction and of läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKAcademic press 3 9780123869135 -
Introduction to remote sensing
Inbunden bok. 5 uppl. 2019.
Mycket gott skick. A leading text for undergraduate- and graduate-level courses, this book introduces widely used forms of remote sensing imagery and their applications in plant sciences, hydrology, earth sciences, and land use analysis. The text provides comprehensive cove läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781609181765
- Titel
- Introduction to remote sensing
- Författare
- Campbell, James B. - Wynne, Randolph H.
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- English
- Baksidestext
- Includes bibliographical references and index.
5 9781609181765 -
Vårt gröna Stockholm : Parker, parklekar, pro...
Inbunden bok. Stockholmia förlag. 1 uppl. 2018. 382 sidor.
Mycket gott skick. Författaren, Bengt Edlund född 1927, är arkitekt som under större delen av sitt yrkesliv varit verksam inom stads- och parkplanering. MedVårt grönaStockholm har Bengt Edlund skapat en personlig och livfull skildring om stadensgröna landskap. Här presenter läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170313042
- Titel
- Vårt gröna Stockholm : Parker, parklekar, promenader och konst
- Författare
- Edlund, Bengt
- Förlag
- Stockholmia förlag
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 382 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 244 x 243 mm Ryggbredd 36 mm
- Vikt
- 1490 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författaren, Bengt Edlund född 1927, är arkitekt som under större delen av sitt yrkesliv varit verksam inom stads- och parkplanering. MedVårt grönaStockholm har Bengt Edlund skapat en personlig och livfull skildring om stadensgröna landskap. Här presenteras i text och bild hur stadens och förorternasgrönområden vuxit fram och utvecklats genom åren.Bengt Edlund vidgar parkbegreppet till att omfatta alla deparker, lekparker och grönområden som är till för allmänhetens rekreation ochnöje.Med sin kunskapsrika parkhistoria är Vårtgröna Stockholm en unik guldgruva till parkvetande och en guide för att hitta tillalla smultronställen i parker och naturområden. Boken presenterar också hur parker och grönområden planerats och utvecklats från 1600-talet fram till våra dagar.
Stockholmia förlag 1 9789170313042 -
Understanding disorganized attachment - theor...
Häftad bok. JKP. 2011. 240 sidor.
Mycket gott skick. Disorganized attachment, the most extreme form of insecure attachment, can develop in a child when the person who is normally meant to protect them is a source of danger. This usually leads to 'fear without solution' and the effects can be lasting and dam läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781849050449
- Titel
- Understanding disorganized attachment - theory and practice for working with children and adults
- Författare
- Shemmings, David
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Alk. paper
- Språk
- English
- Baksidestext
- Disorganized attachment, the most extreme form of insecure attachment, can develop in a child when the person who is meant to protect them becomes a source of danger. This book provides a comprehensive text on disorganized attachment.
JKP 9781849050449 -
Touching Feeling, Affect, Pedagogy, Performat...
Häftad bok. Duke University Press. 1 uppl. 2003.
ISBN 9780822330158
Mycket gott skick. A pioneer in queer theory and literary studies, Eve Kosofsky Sedgwick brings together for the first time in Touching Feeling her most powerful explorations of emotion and expression. In essays that show how her groundbreaking work in queer theory has deve läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKDuke University Press 1 9780822330158 -
The sentient archive - bodies, performance an...
Häftad bok. Wesleyan University Press. 2018.
Mycket gott skick. Häftad bok. The Sentient Archive: Bodies, Performance, and Memory gathers the work of artists and cultural practitioners in dance, architecture, science, and the visual arts with essays that cross boundaries within and between disciplines, and illustrate läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780819577757
- Titel
- The sentient archive - bodies, performance and memory
- Utgivningsår
- 2018
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- English
- Baksidestext
- The Sentient Archive gathers the work of scholars and practitioners in dance, performance, science, and the visual arts. Its twenty-eight rich and challenging essays cross boundaries within and between disciplines, and illustrate how the body serves as a repository for knowledge. Contributors include Nancy Goldner, Marcia B. Siegel, Jenn Joy, Alain Platel, Catherine J. Stevens, Meg Stuart, André Lepecki, Ralph Lemon, and other notable scholars and artists
Wesleyan University Press 9780819577757 -
Birgit Nilsson : från Västra Karup till Metro...
Inbunden bok. Bonnier Fakta. 2018.
Mycket gott skick. Märke från borttagen prislapp på baksida.
Birgit Nilsson var en av 1900-talets mest uppburna operasångerskor. Hon hade en unik röst, var omskriven, omsusad och världsvan. Född i ett hörn av Skåne, mjölkade tio kor kvällen innan hon åkte till inträdesprov läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789174247183
- Titel
- Birgit Nilsson : från Västra Karup till Metropolitan
- Författare
- Meyer-Topsøe, Elisabeth
- Förlag
- Bonnier Fakta
- Utgivningsår
- 2018
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 203 x 266 mm Ryggbredd 33 mm
- Vikt
- 1297 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Birgit Nilsson var en av 1900-talets mest uppburna operasångerskor. Hon hade en unik röst, var omskriven, omsusad och världsvan. Född i ett hörn av Skåne, mjölkade tio kor kvällen innan hon åkte till inträdesproven i Stockholm, och gift med samma man hela sitt liv. Varm och generös, men ekonomiskt sinnad, och i många år sin egen agent. Verbal och snabbtänkt serverade hon inte sällan svar på tal med en stor portion drastisk humor. Hon var en världsstjärna men också folkkär.Detta är den första biografin om Birgit Nilsson på svenska. Det är en personligt skriven bok om en hårt arbetande sångerska, skriven av en närstående vän, elev och kollega. Författaren skildrar många gånger Birgit från nära håll och lyfter fram nya sidor i hennes konstnärskap och personlighet. Det är en delvis gripande närbild av en stor konstnär som bevarade sin ödmjukhet och vänfasthet.Vi får inblick i delar av Birgits liv som aldrig tidigare har skildrats – de sista tio åren av karriären och de följande tio som följde efter med mästarklasser och juryarbete. Hon begravdes under stort hemlighetsmakeri. I sjutton dagar hölls hennes död hemlig utan att läcka ut till pressen, något som förbryllade en hel värld. Elisabeth Meyer-Topsøe sjöng på begravningen och var en av de få som deltog.I samband med arbetet inför sin sista stora roll 1975 får Birgit Nilsson röstproblem men får en skänk från ovan i form av en kontakt med en ung tysk pianist som hjälper henne att komma i vokal balans igen. Här offentligörs för första gången delar av deras brevväxling och det unika samarbetet mellan värdssopranen och studenten.Boken har fått några exklusiva några ord på vägen av dirigenten Zubin Mehta och är illustrerad med unika bilder som i många fall aldrig tidigare har publicerats. Den utges i samarbete med Birgit Nilsson Museum.
Bonnier Fakta 9789174247183 -
Jungs psykologi
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 1991. 196 sidor.
Nära nyskick. "Tack gode Gud för att jag är Jung och inte jungian", lär C G Jung ha sagt. Med sin bok Jungs psykologi ger Hopcke läsaren en möjlighet att bekanta sig med i första hand Jung och i andra hand med jungianerna. Hopcke är en god ciceron, inte bara för nybörj läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127024373
- Titel
- Hopcke/Jungs psykologi
- Författare
- Hopcke
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 1991
- Omfång
- 196 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
Natur & Kultur 1 9789127024373 -
Cunning like doves - inquiries with women in...
Häftad bok. 1 uppl. 2022. 195 sidor.
Nära nyskick. Cunning Like Doves: Inquiries with Women in the Art World is the beginning of a necessary investigation into the future of art and culture as it relates to women’s aspirations, equality, notions of democracy and failure. In light of the ongoing women’s mo läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780984074624
- Titel
- Cunning like doves - inquiries with women in the art world
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 195 sidor
- Bandtyp
- (trade paperback
- Språk
- English
- Baksidestext
- "This book project presents a series of in-depth interviews with women in the art world. All interviews were completed between 2019-2022 and were organized by the art critic, curator and cultural journalist Jacquelyn Davis. There are approximately a dozen international contributors in this project. Specific areas of interest revolve around the recent global women's movement (#metoo #notsurprised #timesup #march8 #believewomen) which originates both from the Marxist-influenced initiative to boycott/strike specific institutions, companies and individuals (on International Women's Day) who mistreat and/or discriminate against women in the workplace and in life - as well as Tarana Burke's 2006 grassroots initiative which was magnified by the US political climate in response to former President Donald Trump, Harvey Weinstein, Bill Cosby, Woody Allen, etc. Select international women creatives, arts professionals and activists were interviewed regarding their rapport with feminism, politics, law and society. These documented exchanges often delve into uncomfortable or difficult topics; they also investigate the future of art and culture as it relates to women's aspirations, equality, notions of democracy and failure. The goal of this project is to give back to the art world and assist with the current women's movement by initiating pointed in-depth dialogue as archival tool - to provide insight for those invested in the art world as it both stands and relates to women. This project aims to be transformative by providing a diverse series of candid text-based dialogues which suggest strategies for reform and empowerment"--
1 9780984074624 -
Sisters! : making films, doing politics
Inbunden bok. Art and Theory. 1 uppl. 2016. 179 sidor.
Mycket gott skick. Bok i nyskick med något blekt pärm.
Bridging the gulf between aesthetics and politics, artist and film-maker Petra Bauer reflects on her own experience of making political films and launches a theoretical argument that uncovers the aesthetic mechanisms u läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188031259
- Titel
- Sisters! : making films, doing politics
- Författare
- Bauer, Petra
- Förlag
- Art and Theory
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 179 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 178 x 245 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Bridging the gulf between aesthetics and politics, artist and film-maker Petra Bauer reflects on her own experience of making political films and launches a theoretical argument that uncovers the aesthetic mechanisms underlying contemporary strategies for collective and feminist film-making. An exploration in artistic research, the book draws on an extensive historical archive of radical film-making and film theory, with particular focus on the British film collectives of the 1970s and films made by Palestinian and Israeli film-makers. At the investigation's core stands Sisters!, Bauer's collaborative film project with the London-based feminist organisation Southall Black Sisters.
Art and Theory 1 9789188031259 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9188236013
- Titel
- Labyrinter
- Författare
- Borges, Jorge Luis - Andersson, Thomas - Laserna, Johan - Wiking, Ingegerd
- Förlag
- Lund : Umbra solis
- Utgivningsår
- 1991
- Språk
- Svenska
Lund : Umbra solis 9188236013 -
The woman's yoga book - asana and pranayama f...
Häftad bok. 1 uppl. 2007.
Mycket gott skick. In The Woman's Yoga Book, senior Iyengar Yoga teacher Bobby Clennell offers a comprehensive program of asana (yoga poses) and pranayama (breathing techniques) designed to support menstrual health from menarche to menopause, along with nutritional and life läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781930485181
- Titel
- The woman's yoga book - asana and pranayama for all phases of the menstrual cycle
- Författare
- Clennell, Bobby
- Utgivningsår
- 2007
- Bandtyp
- (pbk.
- Språk
- English
1 9781930485181 -
The Russian Poster: 100 Masterpieces During 1...
Inbunden bok. n. publ, Moscow. 1 uppl. 2001. 120 sidor.
ISBN 9785938820104
Mycket gott skick. Pärm något blekt i överkant framsida. Liten prislapp nederkant baksida. Inlaga i utmärkt skick.
A folio sized, 9.75" x 13.5", hardcover with pictorial boards. Text in Russian and English. Published by KONTAKT-KUL'TURA, Moscow, Russia. 120 pages, illustr läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKn. publ, Moscow 1 9785938820104 -
Martha Rosler - the Bowery in two inadequate...
Häftad bok. Afterall /One Work. 2012. 147 sidor.
Nära nyskick. The first sustained critical examination of a work by Martha Rosler that bridged the concerns of conceptual art with those of political documentary.
In The Bowery in two inadequate descriptive systems (1974–1975) Martha Rosler bridged the concerns of con läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781846380846
- Titel
- Martha Rosler - the Bowery in two inadequate descriptive systems
- Författare
- Edwards, Steve
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 147 sidor
- Bandtyp
- Pbk
- Språk
- English
Afterall /One Work 9781846380846 -
On Democracy by Saddam Hussein
Häftad bok. Badlands Unlimited. 2013. 144 sidor.
ISBN 9781936440320
Nära nyskick. In 2003, after returning from a monthlong stay in Baghdad, American artist Paul Chan was given a gift from a colleague in the human-rights group Voices of the Wilderness: a copy of three speeches on democracy written by Saddam Hussein in the 1970s, before läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBadlands Unlimited 9781936440320 -
Resilience Thinking
Häftad bok. Island press. 2006. 192 sidor.
ISBN 9781597260930
Mycket gott skick. Increasingly, cracks are appearing in the capacity of communities, ecosystems, and landscapes to provide the goods and services that sustain our planet's well-being. The response from most quarters has been for "more of the same" that created the situatio läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKIsland press 9781597260930 -
Nihilism, art, and technology
Häftad bok. Axl Books. 1 uppl. 2010. 90 sidor.
Mycket gott skick. Doctoral thesis in theoretical philosophy at Stockholm University, 2010.
Beginning in an analysis of three paradigmatic instances of the encounter between art and technology in modernism-the invention of photography, the step beyond art in Futurism and C läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789174470734
- Titel
- Nihilism, art, and technology
- Författare
- Sven-Olov Wallenstein
- Förlag
- Axl Books
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 90 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 241 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 232 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- The thesis investigates the role of technology in the formation of the artistic avant-garde, along with various forms of philosophical reflection on this development, with a particular emphasis on Heidegger.
Setting out from an analysis of three paradigmatic cases in the interplay between art and technologythe invention of photography, the shift from Futurism to Constructivism, and the interpretation of technology in debates on architectural theory in the 1920s and 30sit proceeds to a discussion of three philosophical responses to this development, those found in Walter Benjamin, Martin Heidegger, and Ernst Jünger, all of which share a certain avant-garde sensibility and a notion of art as a response to nihilism.
In Heideggers postwar writings we see a retreat from the positions of the mid 1930s, and in his reflections on technology a different answer emerges to the question of whether great art is still possible: great art is an art that exists precisely by making the founding of a world into something problematic.
The fourth part confronts Heideggers analysis of technology with the work of an individual artist, the architect Mies van der Rohe, and asks how the silencethe withdrawal of language, sense, aesthetic perception, etc.that is often understood as a precondition for the critical potential of his work should in fact be understood. By examining interpretations that draw on Heidegger via comparisons with other types of critical theory, a different understanding emerges of the relation among nihilism, art, and technology. They form a field of constant modulation, which implies that the concepts that have been the foundation of critical theory, nature, subjectivity, experience, even being in Heideggers sense, must be subjected to a historical analysis that acknowledges them as ongoing processes of construction, and that also accounts for the capacity of technologies and artistic practices to intervene in the formation of philosophical concepts.
Axl Books 1 9789174470734 -
Ein Doppeltes Leben
Inbunden bok. Scalo. 1 uppl. 1994. 184 sidor.
ISBN 3905080400
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick. 32.5 x 24 cm. Illustrated with c. 180 photographs in b/w and colour.Text in German.
A Double Life was an exhibition of approximately 50 photographs by Nan Goldin and David Armstrong which document their relationship of over 20 years. The exhibition coinc läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKScalo 1 3905080400 -
Biostatistical Design and Analysis Using R
Häftad bok. John Wiley & Sons. 1 uppl. 2010.
Mycket gott skick. R — the statistical and graphical environment is rapidly emerging as an important set of teaching and research tools for biologists. This book draws upon the popularity and free availability of R to couple the theory and practice of biostatistics into a s läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781405190084
- Titel
- Biostatistical Design and Analysis Using R
- Författare
- Murray Logan
- Förlag
- John Wiley & Sons
- Utgivningsår
- 2010
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 500 g
- Språk
- English
John Wiley & Sons 1 9781405190084 -
Jag behöver ingen gravsten : dikter 1917-1956
Inbunden bok. Brutus Östlings bokf Symposion. 1 uppl. 1998. 256 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Skyddsomslag visar visst slitage. Dikter (1917-1956) i översättning av Anders Aleby.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171393920
- Titel
- Jag behöver ingen gravsten : dikter 1917-1956
- Författare
- Bertolt Brecht
- Förlag
- Brutus Östlings bokf Symposion
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 511 g
- Språk
- Svenska
Brutus Östlings bokf Symposion 1 9789171393920 -
Konceptkonst : Skriftserien Kairos Nr 11
Häftad bok. Raster förlag. 1 uppl. 2006. 300 sidor.
Mycket gott skick. Här återfinns centrala texter av Sol LeWitt, Lucy Lippard och John Chandler, Joseph Kosuth, Art & Language, Adrian Piper, Daniel Buren och Sarah Charlesworth, vilka alla försöker beskriva konceptkonstens nya fält, och diskuterar det konstnärliga subjektet läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187215575
- Titel
- Konceptkonst : Skriftserien Kairos Nr 11
- Författare
- Wallenstein, Sven-Olov - Konstfack
- Förlag
- Raster förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 300 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 125 x 208 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ur Sven-Olov Wallensteins introduktion:
4. Tre historiska perspektiv
I sin analys av konceptkonsten som en väg från »administrationens estetik« till en »kritik av institutionerna« hävdar Benjamin Buchloh att verk av Burens slag är radikala framför allt för att de synliggör institutionens inramande roll, och att de därför, tillsammans med liknande arbeten av Hans Haacke och Marcel Broodthaers, bildar den yttersta gränsen för den konceptuella konstens logik. Och det är just med utgångspunkt i detta slut som Buchloh följer konceptkonstens utveckling och upplösning som ett i grunden förutbestämt drama, nämligen som ett försök att negera och bryta ned konstens visuella strukturer inom ett system för produktion, distribution och konsumtion som alltid återskapar just dess parametrar men, tillägger han, konceptkonstnärerna var till skillnad från det tidiga avantgardet själva medvetna om projektets omöjlighet, vilket förklarar det motsägelsefulla i deras verk, blandningen av positivism och revolutionär nit.
Konceptkonsten, hävdar Buchloh, konfronterar för första gången arvet från Duchamp i hela dess vidd, och den genomför den mest strikta kritiken av visualiteten. Men detta sker också som en konsekvens av olika läsningar av minimalismen, och han lyfter fram Sol LeWitts produktiva ambivalenser, som bottnar i en »projektion av det språkliga på det visuella« lika mycket som det omvända, och leder LeWitt till att skärpa till motsägelsen så mycket som möjligt snarare än att försöka undfly den. Även hos Robert Morris lokaliserar Buchloh liknande paradoxer, som härrör från en »strukturell och semiotisk definiton av readymadens funktion« (även om Morris, som vi tidigare sett, till skillnad från LeWitt ofta gör anspråk på en trohet mot de konstnärliga materialens fysiska egenart). Det legalistiska språk som Morris uppfinner (som i Statement of Esthetic Withdrawal) pekar för Buchloh hän mot »ett förbud mot all visualitet som den ofrånkomliga estetiska regeln för det slutande seklet«.
Nedbrytningen av estetiken leder också till nya former för distribution, som hos Edward Ruscha, där den traditionella konstnärsboken omvandlas genom former för serialitet och repetition. Här blir arkitekturen i dess vardagliga form (Twenty-Six Gasoline Stations; Some Los Angeles Apartments; Every Building on Sunset Strip etc), tillsammans med användningen av ett avsiktligt »amatöristiskt« sätt att fotografera, till instrumentet för en negation av den estetiska erfarenhetens hierarkier, vilket förbinder konceptkonsten med popens undersökning av vardagen.
Mot dessa kritiska och reflexiva projekt ställer Buchloh Joseph Kosuths uppfattning av konsten som tautologi, vilket för honom utgör »ett fortsättande och utvidgande av modernismens positivistiska arv«, såsom det kodifierats av Greenberg och Fried, och en i grunden reduktiv och begränsande läsning av Duchamps readymade som endast en »intentional deklaration« (vilket Buchloh också återfinner hos Art & Language).26 Kosuths hävdande av verkets tautologa form blir i denna tolkning till syntesen av »logisk positivism och reklamkampanj«, det vill säga den administrativa estetiken destillerad till sin essens, mot vilken Buchloh ställer den medvetna kritiken av tautologin som förtingligande hos Roland Barthes (»Tautologin skapar en död värld, en orörlig värld«) och Guy Debord ([Tautologin] »är den sol som aldrig går ner över den moderna passivitetens rike«).
Den visuella form som för Buchloh mest av allt motsvarar tautologin är kvadraten och/eller kuben, och han följer dessa formers utveckling under 60-talet, då de i alla sina variationer plötsligt tycktes framträda som den allenarådande konstnärliga morfologin. De bildar det perfekta uttrycket för administrationens estetik; men samtidigt, i en paradoxal omvändning, leder de oss också tillbaka till det verkliga rummet och den fysiska situationen, och öppnar därmed frågan om den estetiska erfarenhetens fundamentala kontingens, vilket också innefattar dess institutionella bas (som i fallet med Lawrence Weiner), alltså hela den apparat som gör att något kan uppfattas som »konst«. Men denna destruktion av estetiken, hävdar Buchloh, var i sista hand en imitation av »den operativa logiken hos senkapitalismen och dess positivistiska instrumentalitet, i ett försök att få [konstens] självkritiska undersökningar att likvidera till och med de sista resterna av traditionella estetiska upplevelser« det vill säga att konceptkonsten själv påskyndade just det den trodde sig bryta med. Dess revolutionära omvandling av estetik till administration förmådde inte bryta med det system den bekämpade, utan var tvärtom en integrerad del av det och därmed kunde den »nästan omedelbart lämna plats åt spöklika återkomster av (alltför snabbt?) övergivna måleriska och skulpturala paradigm från det förflutna.«
Hos Jeff Wall finner vi en analys av denna utveckling med liknande hållpunkter, men med ett annat tonfall. Hos honom handlar det om ett specifikt medium, nämligen fotografin, och hur den genom konceptkonsten övergick från kategorin »konstfotografi« till att bli ett modernistiskt medium bland andra genom att utföra den typ av »självkritik« som tidigare ägt rum inom måleriet och skulpturen. Den rena abstraktionen och övergivandet av referensen var här aldrig en framkomlig väg, givet det fotografiska mediets natur, utan istället framträdde möjligheten att anknyta till andra visuella former, framför allt reportaget, och i dess förlängning en nedbrytning av själva det fotografiska hantverket och den traditionella idén om fotografisk kompetens genom en ny typ av avsiktlig »amatörism«.
Idén om fotojournalistiken som en konstnärlig genre i egen rätt framträder redan under 20- och 30-talen, som en frigörelse från piktorialismens imitation av måleriet, i namn av en egen »spontanitet« där den traditionella kompositionen ger vika för ett »jägarens medvetande«, som Lee Friedlander en gång kallade det. Här börjar för Wall den fotografiska bildens modernistiska dialektik, där mediet börjar utforska sin egen natur och möjligheten till en radikal ny version av »Bilden«. I detta avseende kan Wall återupprätta en förbindelse mellan dessa tidiga försök och konceptualismens användning av fotografin, som var beroende av en lång tradition inom just den konstfotografi den på ytan föreföll förkasta »[den] tvetydighet som kännetecknar de experimentella formerna i och runt konceptualismen såsom konst, framför allt om man ser dem i samband med 1968, är resultat av en sammansmältning, rentav en förvirrad sådan, mellan troper inom konstfotografin och aspekter av kritiken mot den.«
Därmed kan han dra slutsatsen att konceptkonsten är en fortsättning på den oscillation mellan engagerad och lyrisk fotografi som finns under 40- och 50-talen »en ny kritisk fas av akademismen och inte bara ett förkastande av den«.
Samtidigt lokaliserades en utopisk potential i denna fotografi, inte minst på grund av dess svaga ställning på konstmarknaden, vilket givetvis är en paradox, som Wall understryker fotografin kunde bli Konst vid detta ögonblick för att den föreföll negera konsten på mest effektiva sätt, bryta med alla hierarkier och utgöra »anti-objektet« par excellence, samtidigt som detta innebar en komplex mimesis: konceptualisterna imiterade, parodierade och dekonstruerade fotojournalistiken i syfte att skapa en Bild, via ett spel med det icke-estetiska och »postautonoma« som likväl inte kunde göra annat än att producera en ny typ av kritisk autonomi.
Wall analyserar sådana strategier hos Richard Long och Bruce Nauman, där händelser iscensätts i landskapet eller i ateljén för att fotograferas, och där reportage och performance glider över i varandra. Hos Robert Smithson och Dan Graham blir detta än mer komplext i och med att även texten blir en integrerad del, i numera kanoniska verk som Grahams »Homes for America« (1966) eller Smithsons »En rundtur bland monumenten i Passaic, New Jersey« (1967). Fotografierna är inget mer än illustrationer till essän, och därför uppfyller de den betingelse av icke-autonomi som gör dem till nya typer av Bilder: »[de] svävar vid tröskeln till det autonoma verket, de rör sig fram och tillbaka över den, de vägrar att lämna reportagets konstnärliga dilemma och därigenom etablerar de en estetisk modell för just denna tröskelsituation.«
Hos Douglas Huebler finner vi till sist en parodisk inversion av själva det journalistiska uppdraget, i hans skenbart indifferenta fotografier som tas mekaniskt under förutbestämda tidsintervall och återger de slumpvisa skeenden som äger rum på platsen. Allt som skulle kunna göra fotografierna »bra«, teknisk skicklighet, komposition, sensibilitet för ljuset eller ögonblicket, men också den litterära dimensionen hos engagemang, motivets psykologiska intresse etc. har systematiskt eliminerats. »Verket består av två samtidiga negationer som producerar ett »reportage« utan händelse och en text utan berättelse, kommentar eller ståndpunkt.«
En central aspekt av alla dessa strategier är en »reduktivism« som vi kan finna över hela det estetiska fältet, från måleri och skulptur till fotografi och film. I fallet fotografi leder det till en avsiktlig »amatörisering« av bildskapandet, ett avvisande av teknik och elegans, och ett sökande efter avsiktligt »låga motiv«. Även här utgör Ed Ruschas seriella fotografier ett privilegierat exempel, men Wall pekar också på Warhols tidiga filmer, som förbryter sig mot bildens tre normer det formella, det tekniska och ämnets värdighet på en och samma gång. I detta finns en rest av en utopi, ett försök att återknyta till »massans« bildskapande, men ironiskt nog vid det ögonblick då det vardagliga bildskapandet höll på att ta ett kvalitativt språng genom den nya tillgången på fotografiska teknologier. Avantgardets begär att placera sig vid det estetiskas flyktpunkt riktas därför både bakåt (amatörfotografin som teknisk kategori) och framåt (den nya Bilden som uttryck för en emanciperad mänsklighet), och det blev något subversivt att via ett slags fiktion placera sig i denna position. Som Wall skriver om Ruschas bensinstationer: »Bara en idiot skulle ta bilder på inget annat än bensinstationer, och existensen av en bok med just sådana bilder är ett slags bevis på att en sådan person existerar.«
Amatörismen är ett försök att undfly konsten, men blir också ofrånkomligen ett sätt att återupprätta den, och här känner vi igen något av det pessimistiska draget i Buchlohs analys av »administrationens estetik«. Men Walls hypotes är mindre totaliserande, och det han frilägger är snarare de mekanismer genom vilka fotografin träder in i konsten som ett reflexivt medium, och hur det kommit att bära på nya möjligheter att berätta genom att det frigjort sig åtminstone från delar i det tidigare arvet. Att Wall förlägger detta genombrott till 1974 det år då han själv debuterar som konstnär genom att ta den »iscensatta fotografin« till en ny nivå är kanske en »iscensättning« i en mer direkt personlig mening, men pekar likväl på ett mer positivt sätt att tillägna sig arvet från konceptkonsten och projicera det mot framtiden.
I den avslutande texten, »Flykförsök«, finner vi ett tredje perspektiv. I Lucy Lippards historieskrivning som uttryckligen sker från ett personligt hållet deltagarperspektiv, till skillnad från Buchlohs och Walls handlar konceptkonsten framför allt om en expansion av konstens sociala och politiska dimension, och hon knyter den uttryckligen till 60-talets politiska och sociala rörelser, som protesterna mot Vietnamkriget och den framväxande kvinnorörelsen. I detta perspektiv hänger »dematerialiseringen« mer samman med en demokratisering av konsten än med en formalistiskt inriktad kritik mot tidigare rörelser. Lippard pekar med konkreta exempel på hur kritiken av konstverkets varustatus och nya idéer om distribution hänger samman, och också på hur detta kom att påverka själva utställningsformatet där Lippard själv var en av de centrala gestalterna, och en av de första att låta rollen som curator och som kritiker, ibland också som konstnär, glida över i varandra, till exempel då hennes egna recensioner blir del av utställningar. Men trots detta var det oftare formen än innehållet som bar det politiska, som hon påpekar, och idéerna om kommunikation med nya publiker förblev i princip på det teoretiska planet.
Vad de extremt heterogena exempel Lippard citerar visar, är att konceptkonsten ingalunda var en enhetlig rörelse, framför allt var den inte en visuell »stil«, vilket åtminstone till viss del kan sägas om minimalismen. Den teoretiska kritiken av varuformen och objektets fetischism, som inspirerades av marxistisk teori, kunde smälta samman med en ny strategi för användning av fotografi och andra typer av dokumentation, som försökte undvika att göra fotot till ännu en ny fetisch vilket likväl blev fallet, och fotografin blir hädanefter till en självklar del av den samtida konsten (och till viss del kommer det att överta den narrativa roll som tidigare tillkom måleriet). Vad vi finner är en serie mer eller mindre radikala försök att träda ut ur konstsystemets krav på produktion av säljbara objekt, åtminstone på den nivå som är konceptkonstens ideologiska självförståelse: en revolutionär och egalitär attityd som säger att konsten tillhör alla och inte bara en smal galleripublik inriktad på att förvärva extremt exklusiva föremål.
En annan och motsatt läsning, som avtecknar sig på historiskt avstånd, är att det minst lika mycket handlar om en (säkerligen omedveten) anpassning till en ny institutionell utveckling. Hur hitta en form för verk, eller snarare verksamhet, som svarar mot de nya avancerade formerna för reproduktion och distribution? Tidskrifter, media, och inte publik direktkontakt, bildar basen för det nya sättet att kommunicera. På så sätt kan man säga att konceptkonsten iscensätter verkets upplösning i variabler, instruktioner, programmering och simulering, i olika typer av »information« och »immaterialier«,27 där nästa steg kanske tas idag: konstverket på väg bort från Walter Benjamins »mekaniska reproduktionsålder« och in i den digitala reproduktionsåldern, även om konsekvenserna av denna transformation ännu är svåra att överblicka. Konceptkonsten öppnar en tillgång till det mediala rummet på ett sätt som förblev omöjligt för en tidigare, materiellt definierad konst, och dess kritik av varufetischismen utgör i detta avseende ett viktigt moment i steget bortom estetikens motsvarighet till den klassiska politiska ekonomin och dess fokus på objektet som ett nexus av arbete, tid och sociala relationer.
Frågan huruvida denna utveckling var ett svar på ett effektivitetskrav i ett allt mer rationaliserat system, eller en havererad utopi om en ny form av kommunikation som skulle bryta med konstsystemets exklusivitet, ställer oss kanske inför ett alltför enkelt val. Konceptkonsten befinner sig i övergången från industriell produktion till kunskapsproduktion, därav dess ambivalens inom vad man med Marx termer kunde beskriva som en dialektik mellan produktivkrafter (konstnärer och deras praktik) och produktionsförhållanden (gallerier, museer), där produktivkrafterna går före och tvingar fram förändringar i produktionsförhållandena, som måste hinna ikapp och fånga in det nya. I denna mening bildar konceptkonstens misslyckande och genombrott tillsammans ett slags »dialektisk bild« av det slag som Benjamin analyserat, ett brott i historiens kontinuum som låter nya slag av fantasier att träda fram, och vars framtid ännu återstår att bestämma
Raster förlag 1 9789187215575 -
Spinnaker
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 2000. 106 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Dikten och dess gränsområden, ordet och den rörliga bilden, montaget, minnet, kriget är ämnen i denna essä som samtidigt formar sig till en inträngande studie i två stora filmskapares arbeten, Andrej Tarkovskij och Chris Marker. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100572471
- Titel
- Spinnaker
- Författare
- Howe, Susan
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 106 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 129 x 206 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dikten och dess gränsområden, ordet och den rörliga bilden, montaget, minnet, kriget är ämnen i denna essä som samtidigt formar sig till en inträngande studie i två stora filmskapares arbeten ¿ Andrej Tarkovskij och Chris Marker.Susan Howe (f. 1937), är poet, essäist, litteraturforskare och professor i litteratur vid universitetet i Buffalo, New York.. Som litteraturforskare har hon bland annat publicerat en bok om Emily Dickinson. Hon är också en betydande poet och förebild för de på senare år så omtalade language-poeterna.. Hennes poesi, som det också ges prov på i denna kombinerade essä- och diktbok är präglad av en radikal språklig reflektion som samtidigt bärs av en känslomässig intensitet öppen mot händelsernas dolda sida, de knappt hörbara rösterna, språkets mysterium lika mycket som tystnadens.
Albert Bonniers Förlag 9789100572471 -
Gentrifiering
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2014. 283 sidor.
Gott skick. I denna antologi presenteras några av världens ledande gentrifieringsforskare. Med ett kritiskt perspektiv lyfter de i sina analyser fram processens ojämlika och orättvisa konsekvenser. Centralt för deras förståelse är att gentrifiering skapar bortträngni läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144075600
- Titel
- Gentrifiering
- Författare
- Holgersson, Helena - Thörn, Catharina
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 283 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 491 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Omfattande gentrifieringsprocesser äger idag rum över hela världen. Genom att studera gentrifiering kan man få en förståelse för mer genomgripande förändringar i det urbana landskapet och, i förlängningen, av samhället i stort. I denna bok betonar forskarna vikten av att analysera den ojämlika fördelning av resurser och makt som gentrifiering drivs av och för med sig. Gentrifering skapar segregation genom en rumslig uppdelning av staden och ska inte förstås som en naturlig eller oundviklig förändring av stadsrummet, utan som intimt sammankopplad med ekonomiska, politiska och kulturella processer i samhället.
I denna antologi presenteras några av världens ledande gentrifieringsforskare. Med ett kritiskt perspektiv lyfter de i sina analyser fram processens ojämlika och orättvisa konsekvenser. Centralt för deras förståelse är att gentrifiering skapar bortträngning – det vill säga den gynnar vissa invånare, på bekostnad av andra som inte har råd att bo kvar i de renoverade och attraktiva områdena när hyrorna skjuter i höjden.
Studentlitteratur 1 9789144075600 -
Stan Douglas
Häftad bok. Phaidon. 1998. 160 sidor.
Gott skick. Något slitage på omslag.
Stan Douglas is a Canadian artist whose work combines traditional cinematic techniques with new technologies to produce remarkable images, often suggestive of repressed memories and forgotten histories. These visually complex wor läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780714837963
- Titel
- Stan Douglas
- Författare
- Douglas, Stan
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 160 sidor
- Språk
- English
- Baksidestext
- "Stan Douglas is a Canadian artist whose work combines traditional cinematic techniques with new technologies to produce remarkable images, often suggestive of repressed memories and forgotten histories. These visually complex works can vary from dramatic contemporary video portraits, to serene landscapes, to large installations which envelop the viewer in a sensual play of sound and images. From his early brief dramas for television depicting uncanny suburban encounters to his spectacular split-screen installation Der Sandmann, Douglas' work is layered with the artist's observations on social alienation and psychological states." "Canadian curator and writer Scott Watson surveys the artist's work in relation to late 20th-century aesthetics, politics and psychoanalysis while American artist Diana Thater conducts an in-depth interview on the sources behind Douglas' work. Carol J Clover, an expert on film and Nordic mythology, focuses on the fusion of film, psychoanalysis and fable in Der Sandmann. The Artist's Choice text is by French philosopher Gilles Deleuze from his 1967 essay 'Humour, Irony and the law which reflects on the issues of power and powerlessness also central to Douglas' art. The histories and ideas behind the artist's works are explained through project descriptions, notes and scripts in the Artist's Writings section, alongside an essay on the teleplays of Samuel Beckett and an interview with curator and critic Lynne Cooke."--BOOK JACKET.
Phaidon 9780714837963 -
Richard Prince
Häftad bok. Phaidon. 2003. 160 sidor.
Mycket gott skick. Richard Prince emerged in the 1980s as one of America's new, highly innovative artists who worked with the margins of American subcultures and visual debris. Highly idiosyncratic subject matter - such as one-line jokes, cartoons, cowboys (borrowed from th läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780714841649
- Titel
- Richard Prince
- Författare
- Prince, Richard
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 160 sidor
- Språk
- English
Phaidon 9780714841649 -
Performative urbanism: generating and designi...
Häftad bok. Jovis. 2018.
Mycket gott skick. The concept of relational space in urbanism—understanding the space of the city as produced by society—is connected with an understanding of architecture unfolding in situations. Urban space is induced by architecture, space is produced while experiencing läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9783868593044
- Titel
- Performative urbanism : generating and designing urban space
- Författare
- Wolfrum, Sophie - Brandis, Nikolai Frhr. v.
- Utgivningsår
- 2018
- Språk
- English
Jovis 9783868593044 -
Huset i Gransjö : Att renovera ett hus och sa...
Inbunden bok. Bokförlaget Forum. 2003. 192 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick. En mindre reva i skyddsomslag överkant baksida. Visst vågar du renovera ett hus trots att du inte är proffs! När Eva hade köpt det gamla trähuset i Glasriket i Småland började hon och Annica att planera, skissa, inventera, tillvarata och så småningom reno läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789137121130
- Titel
- Huset i Gransjö : Att renovera ett hus och samtidigt njuta av livet
- Författare
- Triberg, Annica
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 180 x 238 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 766 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Visst vågar du renovera ett hus trots att du inte är proffs! När Eva hade köpt det gamla trähuset i Glasriket i Småland började hon och Annica att planera, skissa, inventera, tillvarata och så småningom renovera den fina parstugan som stått tom i flera år.I HUSET I GRANSJÖ får vi veta hur Eva och Annica gick tillväga. Boken börjar med målningen av fasaden som kan göras till en fest där alla kan vara med. Rum för rum – köket, blå rummet, vita rummet, badrummet, Evas rum, lillkammaren, undantaget, klädkammaren, hallar och trappa – kan vi sedan följa hur de två har arbetat. Vilka material och vilka färger de har valt till väggar, golv och tak och varför. Och hur färgen på sammetssoffan fått styra färgsättningen i ett rum, för det är faktiskt enklare att måla väggar än att klä om en soffa. Hur de har tagit tillvara på överblivet byggmaterial och udda kakelplattor, men även varför de ibland har fått lov att kompromissa och använda ett nytillverkat badkar i stället för ett från tiden. Och hur de förvandlat ratade möbler till fräscha och funktionella med hjälp av färg och tyg.De berättar också att de inte dragit sig för att anlita professionella krafter när det har krävts. Längs vägen genom huset ger de många råd och tips och delar med sig av sina erfarenheter. Bland mycket annat har de kommit underfund med att de klarar mer än de trodde.Glöm bara inte bort att du ska hinna njuta av livet också! Lyssna på skön musik, läs en intressant bok, laga och ät god mat tillsammans med vänner och grannar och känn dig nöjd med dina prestationer.Allt arbete är gediget dokumenterat i både instruktiva och inspirerande bilder av fotografen Hans Runesson. Boken kompletteras med lästips, lista över leverantörer samt ett stickordsregister.Eva Kallhed och Annica Triberg har känt varandra sedan skoltiden. Tillsammans har de tidigare givit ut den lovprisade Nostalgiboken på Bokförlaget DN.
Bokförlaget Forum 9789137121130 -
On story-telling - essays in narratology
Häftad bok. Polebridge press. 1991.
Nära nyskick. A readable and absorbing volume of annotated essays illustrating the approach of Mieke Bal to story-telling. Essays include reflections and background on methodology, theory of narrative, and examples of how narratology unmasks the meaning behind texts fr läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0944344178
- Titel
- On story-telling - essays in narratology
- Författare
- Bal, Mieke
- Utgivningsår
- 1991
- Språk
- English
Polebridge press 0944344178 -
Missing Bodies
Häftad bok. New York University Press. 2009.
Nära nyskick. In Missing Bodies, Monica J. Casper and Lisa Jean Moore explore the surveillance, manipulations, erasures, and visibility of the body in the twenty-first century. The authors examine bodies, both actual and symbolic, in a variety of arenas: pornography, f läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780814716786
- Titel
- Missing Bodies [Elektronisk resurs]
- Författare
- Casper, Monica J. - Moore, Lisa Jean
- Förlag
- New York University Press
- Utgivningsår
- 2009
- Språk
- English
New York University Press 9780814716786 -
Violent Geographies; Fear, Terror, and Politi...
Häftad bok. Routledge. 2006. 400 sidor.
ISBN 9780415951470
Mycket gott skick. "Violent Geographies is essential to understanding how the politics of fear, terror, and violence in being largely hidden geographically can only be exposed in like manner. The 'War on Terror' finally receives the coolly critical analysis its ritual invoc läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKRoutledge 9780415951470
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn