-
Elevforskning i grundskolan : orsaker, proble...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 187 sidor.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2004. Första tryckningen. 187 s. 22 x 15,5 cm. Vikt 283 g. Omslaget med lättare hanteringsspår. Överstruken namnteckning på främre omslagets insida. I övrigt nära nyskick. * * * I den här boken sätts framväxten av elevforskning in i sit läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144030363
- Titel
- Elevforskning i grundskolan : orsaker, problem, förslag
- Författare
- Nils-Erik Nilsson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 187 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 281 g
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 1 9144030363 -
Pedagogiska processer
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 177 sidor.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 2008. Elfte tryckningen. 177 s. Häftad. 22 x 15,5 cm. Vikt 267 g. Omslaget med minimala hanteringsspår. 21 sidor med understrykningar i kulspets (sammanhållet i två olika kapitel). I övrigt mycket gott skick. Översättning från norska av läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144007328
- Titel
- Pedagogiska processer
- Författare
- Otto Laurits Fuglestad
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 177 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok visar författaren hur olika teorier kan användas för att förstå den pedagogiska praktiken. Boken handlar om pedagogiska processer och undervisning samt om ledning och handledning i olika former av praktik. Framställningen bygger på klassrumsobservationer, på författarens egna erfarenheter som lärare och på lärarkandidaters analyser av den egna organisationen.Utifrån detta material utvecklar författaren en modell med tre dimensioner för pedagogisk ledning: den didaktiska, den kommunikativa samt den analytiska dimensionen. Med denna modell som grund diskuteras de centrala elementen i lärarens yrkeskunskap. Det viktiga begreppet ”relationell handlingskunskap” innehåller både den processorienterade och den handlingsorienterade aspekten av pedagogisk ledning.Fuglestads utgångspunkt är att lärarens yrkeskunskap först och främst kommer till uttryck genom reflekterad handling. Yrkeskunskapen utvecklas i en dialog mellan erfarenhetsbaserade och teoribaserade kunskapstraditioner.Boken innehåller också en metoddel om pedagogisk fältforskning. Här diskuterar författaren fältarbete inom skolan som organisation samt skrivandet som en del av forskningsprocessen.
Studentlitteratur AB 1 9789144007328 -
Retoriken kring grammatiken - Didaktiska pers...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 167 sidor.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 2000. Femte tryckningen 2005. 167 s. Häftad. 22,5 x 15,5 cm. Vikt 252 g. Överstruken namnteckning på främre omslagets insida. Några enstaka markeringar/noteringar i marginalen med blyerts. I övrigt mycket gott skick. * * * En problemati läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914401340X
- Titel
- Retoriken kring grammatiken - Didaktiska perspektiv på skolgrammatik
- Författare
- Bengt Brodow - Nils-Erik Nilsson - Sten Olof Ullström
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 167 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Grammatikundervisningen har en lång tradition inom grundskolans och gymnasiets svenskundervisning, men dess innehåll och uppläggning problematiseras sällan. Tvärtom uppfattas den gärna som självklar och utgör inte sällan ett centralt inslag i svenskämnet.I denna bok granskar författarna olika argument som under historien framförts för att legitimera den skolgrammatiska traditionen. De diskuterar också dagens grammatikundervisning som den kommer till uttryck i olika läromedel samt i intervjuer medlärare. Författarnas hållning till merparten av den skolgrammatiska traditionen är kritisk. De förespråkar en funktionellt inrik-tad språkundervisning, i vilken språkbeskrivning och metareflektion kan kopplas till elevers processorienterade skrivande.Boken vänder sig främst till lärarstuderande i svenska, lärar-utbildare och aktiva svensklärare. Den är även av intresse för andra lärarkategorier, liksom språk- och textintresserade i allmänhet.
Studentlitteratur AB 1 914401340X -
Blandad kompott. Artiklar och texter från fem...
Häftad bok.
Mycket gott skick. ERC AB och Linköpings universitet, Institutionen för pedagogik och psykologi, 1999. 230 s. Häftad. 21 x 14,5 cm. Vikt 304 g. Mycket gott skick. Med löst bifogad, tryckt och undertecknad hälsning från författaren i visitkortsformat. * * * I denna bok återg läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9186180657
- Titel
- Blandad kompott : artiklar och texter från fem årtionden : 1958-98
- Författare
- Erasmie, Thord - Education & Research Consultant - Linköpings universitet. Institutionen för pedagogik och psykologi
- Förlag
- Linköping : Education & Research Consultant (ERC) : Institutionen för pedagogik och psykologi, Univ
- Utgivningsår
- 1999
- Språk
- Svenska
9186180657 -
Lifsbilder ur pedagogikens historia. I. Johan...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. A. V. Carlssons Förlag, Stockholm, 1887. 62 + (2) s. Samtida klotband. 20 x 14 cm. Vikt 136 g. Trevligt band i mycket gott skick. Inlagan något mörknad, men i övrigt i mycket gott skick. Två porträttplanscher ingår i pagineringen. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Kränkningar i skolan
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl.
Nyskick. Gleerups, 2006. 80 s. Häftad. 24 x 17 cm. Vikt 182 g. I skick som ny. Förefaller oläst. * * * I och med ny lagstiftning som började gälla 2006 intensifierades arbetet med att få bukt med diskriminering och annan kränkande behandling inom förskola och skol läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9140648265
- Titel
- Kränkningar i skolan
- Författare
- Olle Rimsten
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 180 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Om barn och vuxna i samspel ur ett juridiskt perspektiv
I och med ny lagstiftning som började gälla april 2006 intensifierades arbetet med att få bukt med diskriminering och annan kränkande behandling inom förskola och skola. Barnens rättssäkerhet har stärkts, bland annat genom att skolan måste jobba mer aktivt och förebyggande, och skolhuvudmännens ansvar har skärpts. Tillsammans med barn och föräldrar ska skolan ta fram och följa upp verksamhetens likabehandlingsplan. I boken behandlas såväl kränkningar som riktar sig mot barn och elever, som kränkningar av personal.
Gleerups Utbildning AB 1 9140648265 -
Projektarbete
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 200 sidor.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 2000. Femte tryckningen, 2002. 200 s. Häftad. 22 x 15,5 cm. Vikt 288 g. Förstrykningar med blyerts i marginalen. I övrigt mycket gott skick. Översättning från norska av Sten Andersson. * * * Författarna sätter in projektarbete i ett his läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144009151
- Titel
- Projektarbete : i skolan
- Författare
- Siw Skrøvset - Torbjörn Lund - Mikael Andersson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 1 9144009151 -
Lärandets grogrund : perspektiv och förhållni...
Pocketbok. Studentlitteratur AB.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 1999. Nionde tryckningen 2002. 150 s. Häftad. 2,5 x 15,5 cm. Vikt 279 g. Diskret namnsignatur på titelsidan. Ett fåtal sidor med markeringar (gul överstrykningspenna). I övrigt mycket gott skick. * * * Förskolans läroplan Lpfö-98 är ett läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144010478
- Titel
- Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
- Författare
- Ingrid Pramling Samuelsson - Sonja Sheridan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 9144010478 -
Den mångkulturella skolan
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 306 sidor.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 1996. Tolfte tryckningen 2006. 306 s. Häftad. 22,5 x 15,5 cm. Vikt 436 g. Omslaget med lättare nötning, i övrigt nära nyskick. * * * Sju lärare och sju forskare skriver om det mångkulturella Sverige - i och utanför skolan. Lärarna ger k läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144002084
- Titel
- Den mångkulturella skolan
- Författare
- Inger Wikström - Lena Sjöqvist - Inger Lindberg - Inger Nordheden - Max Strandberg - Magnus Berg - Helena Frisell - Helén Hultman - Ingvor Ask - Aleksandra Ålund - Annick Sjögren - Jonas Otterbeck - Henning Johansson - Billy Ehn
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 306 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken får du träffa Ali och Sarah i Botkyrka. Han är kurd och hon är syrianska. Du får också träffa Selda som är bosatt i Göteborg men har sina rötter i Turkiet, och James som kommer från Somalia och nu går i skola i Malmö. De berättar om sitt liv i Sverige, om vad som är likt och olikt när de jämför med en annan kultur.
Sju lärare och sju forskare skriver om det mångkulturella Sverige – i och utanför skolan. Lärarna ger konkreta exempel från sitt arbete i skolan, och forskarna visar hur unga människor präglas av sin sociala och kulturella bakgrund. Författarna kommenterar och diskuterar dessutom varandras texter.
Boken är lämplig att användas i grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
Studentlitteratur AB 1 9144002084 -
Den livsupplysande texten. En läsning av N F...
Häftad bok.
Gott skick. Carlsson Bokförlag, 1998. 368 s. Häftad med invikta flikar. 21 x 13 cm. Vikt 427 g. Omslaget med lättare nötning. Snedläst. I övrigt gott skick. Sparsamt illustrerad i svartvitt. Akademisk avhandling med sammanfattning på engelska. * * * Boken ger för för läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172032812
- Titel
- Den livsupplysande texten : en läsning av N.F.S. Grundtvigs pedagogiska skrifter
- Författare
- Bergstedt, Bosse
- Förlag
- Stockholm : Carlsson
- Språk
- Svenska
9172032812 -
Hur betygsätta en verkstad? Skolportens årsbo...
Häftad bok.
Nyskick. Skolporten, 2006. Andra tryckningen. 207 s. Häftad med invikta flikar. 21 x 16 cm. Vikt 433 g. I skick som ny. Förefaller oläst. * * * Skolportalens första årsbok om forskning. Här möter vi 21 svenska forskare som i sina doktorsavhandlingar har skrivit om läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197623601
- Titel
- Hur betygsätta en verkstad? : skolportens årsbok 2006
- Författare
- Lytsy, Anna - Dahlstrand, Melker
- Förlag
- Stockholm : Skolporten
- Utgivningsår
- 2006
- Språk
- Svenska
9197623601 -
Att inte vilja vara problem - social organise...
Häftad bok.
Nyskick. Linköpings universitet, Institutionen för Beteendevetenskap och lärande, 2007. Linköping Studies in Pedagogic Practices No. 6 / Linköping Studies in Behavioral Science No. 123. 202 + (4) s. Häftad. 24 x 16,5 cm. Vikt 393 g. I skick som ny. Akademisk avhan läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185895281
- Titel
- Att inte vilja vara problem : social organisering och utvärdering av elever i en särskild undervisningsgrupp
- Författare
- Karlsson, Yvonne - Linköpings universitet. Institutionen för beteendevetenskap och lärande
- Förlag
- Linköping : Department of Behavioural Sciences and Learning, Linköpings universitet
- Utgivningsår
- 2007
- Språk
- Svenska
9789185895281 -
Samverkan för barn som behöver
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl.
Gott skick. HLS Förlag, 2003. Andra reviderade upplagan, fjärde tryckningen. 246 s. Häftad. 23 x 15 cm. Vikt 405 g. Omslaget med nötning. Namnteckning på smutstitelbladet. Ca 35 sidor markerade med överstrykningspenna samt några få hundöron. I övrigt gott skick. * * läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9176564606
- Titel
- Samverkan för barn som behöver
- Författare
- Inga Andersson
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 1999
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 230 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 366 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad ska en lärare göra som ser att ett barn mår dåligt? Hur talar man om för föräldrar att deras barn har problem? Hur möter man invandrarföräldrar som har sina egna förväntningar på skolan?
Samverkan för barn som behöver är en praktisk handbok för lärare i grundskolan om hur en god arbetsmiljö kan skapas i skolan.
Utifrån intervjuer med aktiva lärare och egen lång erfarenhet som skolpsykolog diskuterar författaren olika sätt att hantera konflikter mellan elever, lärare och föräldrar, och hur "skolproblem" kan lösas. Hjälpinsatser inom och utom skolan och hur lärare kan få stöd och hjälp i arbetet med barn med särskilda behov behandlas ingående.
Författarpresentation
Inga Andersson är leg.psykolog, fil.dr i psykologi och lektor vid Lärarhögskolan i Stockholm.
Stockholms Universitets förlag 1 9176564606 -
Lässvårigheter och emotionell störning
Häftad bok.
Mycket gott skick. Uppsala, 1980. Acta Universitatis Upsaliensis. Uppsala Studies in Education 12. 178 s. Häftad, 22 x 15,5 cm. Vikt 304 g. Omslaget med lättare fläckar. Namnteckning på främre omslagets insida. Liten stukning i överkanten på de första sidorna, i övrigt myck läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9155410618
- Titel
- Lässvårigheter och emotionell störning : [Reading disabilities and emotional disturbances]
- Författare
- Ericson, Britta
- Förlag
- Uppsala : Univ. ; Stockholm : Almqvist & Wiksell international (distr.)
- Utgivningsår
- 1980
- Språk
- Svenska
9155410618 -
Lärarkunskapens uttryck - en studie av lärare...
Häftad bok.
Nyskick. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten, 1998. Linköping Studies in Education and Psychology No 58. Andra utgåvan. 247 + 4 s. Häftad. 24 x 16,5 cm. Vikt 416 g. I skick som ny. Akademisk avhandling med sammanfattning på engelska. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172193506
- Titel
- Lärarkunskapens uttryck : en studie av lärares självförståelse och vardagspraktik
- Författare
- Magnusson, Anders
- Förlag
- Linköping : Univ
- Utgivningsår
- 1998
- Språk
- Svenska
9172193506 -
Pedagogikens historia
Häftad bok.
Gott skick. Gleerups, 1949. Tredje genomsedda upplagan. 299 s. Häftad. 22 x 15 cm. Vikt 476 g. Omslaget med fläckar och fransiga kanter. Veck på smutstitelbladet. Fem sidor på slutet med marginalanteckningar och understrykningar i blyerts. I övrigt gott skick. * * * läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Datorlek i förskolan
Häftad bok.
Nyskick. Elevdata, u.å. [2005]. 112 s. Häftad. 24 x 16,5 cm. Vikt 310 g. I skick som ny. Rikt illustrerad i färg. * * * En praktisk handledning om hur man lyckas pedagogiskt med datorer i förskolan. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 916318222X
- Titel
- Datorlek i förskolan : [små människor - stora behov]
- Författare
- Hildén, Anita
- Förlag
- Malmö : Elevdata
- Språk
- Svenska
916318222X -
Modersmålslärarnas Förening. Årsskrift 1951....
Häftad bok.
Gott skick. Lund, 1951. 271 + (1) s. Häftad. 24 x 16 cm. Vikt 436 g. Några minimala fläckar i överkanten på främre omslaget, i övrigt gott skick. Delvis ouppsprättad. * * * Innehåller en rad uppsatser och artiklar om det svenska språket och den svenska litteraturen m läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Individ, teknik och lärande
Inbunden bok. Carlsson. 1 uppl. 266 sidor.
Nyskick. Carlssons Bokförlag, 2009. Ingår som nummer 5 i serien Lärande och IT. 266 s. Inbundet förlagsband. 22,5 x 16 cm. Vikt 522 g. I skick som ny. * * * Informationstekniken har mer förändrat vad vi lär än hur vi lär. I boken berättas om hur IT används i olika läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173312516
- Titel
- Individ, teknik och lärande
- Författare
- Linderoth, Jonas
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 266 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 225 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 526 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken Individ, teknik och lärande innehåller en samling ögonblicksbilder där ett antal forskare ger sina perspektiv på informationstekniken och dess roll för människors kunskapsutveckling. Boken visar i sin helhet att frågor om teknik och lärande inte i första hand handlar om att effektivisera undervisning. Informationstekniken har på ett genomgripande sätt förändrat våra vardagsliv, något som innebär att tekniken snarare förändrar vad vi lär än hur vi lär. I boken berättas det om hur IT har kommit att användas i olika utbildningssammanhang, såväl i form av digitala läromedel som i en del av förskolans verksamhet. Boken behandlar även lärkulturer utanför de formella utbildningsinstitutionerna bland annat datorspelskulturen och hur tekniken inneburit nya möjligheter för människor med funktionshinder. Sammantaget ger de 11 olika bidragen en bild av ITs roll i kunskapsbildning som inte alltid stämmer med de vedertagna föreställningarna kring människors möte med tekniken. Något som för den sakens skull inte förringar betydelsen av informationstekniken.
Jonas Linderoth är FD i pedagogik med inriktning mot IT och lärande vid Göteborgs Universitet. Hans forskningsområde handlar om datorspelande och datorspelskultur. Linderoth har arbetat med frågor rörande pedagogiskt användande av datorspel, gaming literacy, datorspelande, högkonsumtion och skadlig påverkan samt datorspelande och funktionshinder. Han är även sakkunnig i datorspelsfrågor i Sveriges Medieråd, en kommitté under kulturdepartementet.
Carlsson 1 9789173312516 -
Schools for the twenty-first century. Leaders...
Häftad bok.
ISBN 1555423663
Mycket gott skick. Jossey-Bass, 1990. Första upplagan, tionde tryckningen. 164 s. Häftad. 23 x 15,5 cm. Vikt 296 g. Namnsignatur på försättsbladet. Ca 30 sidor med enstaka understrykningar och/eller enstaka noteringar i svart kulspets. I övrigt mycket gott skick. Med förord läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK1555423663 -
Vägar till elevers lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 157 sidor.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 1995. Elfte tryckningen 2002. 157 s. Häftad. 22,5 x 15,5 cm. Vikt 236 g. Omslaget med lätta bruksspår. Prislapp på bakre omslaget. I övrigt mycket gott skick. * * * Detta är en bok om undervisning där författarna tar sin utgångspunkt i läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914461411X
- Titel
- Vägar till elevers lärande
- Författare
- Lars-Åke Kernell - Monica H. Sträng - Lennart Björk - Silwa Claesson - Jörgen Dimenäs - Maj Björk - Mats Hemberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om undervisning där författarna tar sin utgångspunkt i den egna klassrumsvardagen. Bokens centrala tema är att bakom den synliga metodiken, dvs. det i klassrummet iakttagbara, finns en osynlig metodik som utgörs av lärarens syn på kunskap och lärande, på lärarrollen osv. Med hjälp av beskrivningar och exempel från skilda åldersgrupper och ämnesområden gestaltas lärares idéer och tankar om undervisning.
Gemensamt för bokens samtliga bidrag är att elevernas begreppsvärld tillmäts stor betydelse för hur undervisningen ska utformas. Detta innebär att lärarens uppgift varken består i att vara den som enbart organiserar och administrerar undervisning eller den som överför kunskap. Istället får läraren den viktiga rollen som den som lär elever att lära sig.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
Studentlitteratur AB 1 914461411X -
Lärare av imorgon
Häftad bok. Lärarförlaget. 240 sidor.
Nyskick. Lärarförbundets Förlag, 2001. Pedagogiska magasinets skriftserie, nummer ett. 238 s. Häftad. 21 x 14,5 cm. Vikt 376 g. I skick som ny. * * * Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I det samhälle som växer fram är skolans primära uppgift inte främ läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185096776
- Titel
- Lärare av imorgon
- Författare
- Ingrid Carlgren - Ference Marton
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.
Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.
Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.
Innehåll:
Förord
Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning
Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper
Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen
Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet
Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.
Lärarförlaget 9185096776 -
Skolans problemelever - hur ser de på sin sko...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Malmö Högskola, Lärarutbildningen, Institutionen för pedagogik, 1999. Pedagogisk-psykologiska problem, Nr 658. 109 s. Häftad. 21 x 15 cm. Vikt 154 g. Några små fläckar på omslaget. Några få understrykningar och marginalanteckningar på sammantaget 4 sidor, läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Kommunaliseringen av skolan. Vem vann - egent...
Pocketbok.
Nyskick. Ekerlids Förlag, 2011. 224 s. Pocket. 18 x 11 cm. Vikt 122 g. I skick som ny. Förefaller oläst. * * * I denna bok skrivs historien om grundskolans kommunalisering och den skildrar kommunaliseringens följder. Här uttrycker pedagoger, forskare, politiker, d läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170921827
- Titel
- Kommunaliseringen av skolan : vem vann - egentligen?
- Författare
- Isaksson, Christer
- Förlag
- Stockholm : Ekerlid
- Utgivningsår
- 2011
- Språk
- Svenska
9789170921827 -
Pedagogisk-psykologiska mätinstrument
Häftad bok.
Gott skick. Uniskol / Läromedelsförlagen, 1972. Första upplagan, fjärde tryckningen. Ingår som nr 14 i serien Pedagogisk orientering och debatt. 150 + (1) s. Häftad. 21 x 15 cm. Vikt 254 g. Aningen snedläst, i övrigt gott skick. * * * Denna grundbok i pedagogisk-psyk läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9124171611
- Titel
- Pedagogisk-psykologiska mätinstrument
- Författare
- Jivén, Lars M.
- Förlag
- Lund : Uniskol
- Utgivningsår
- 1967
- Språk
- Svenska
9124171611 -
Takten, takten pass på takten. Studier i den...
Häftad bok.
Gott skick. Ad Notam Gyldendal, Oslo, 1992. 229 s. Häftad. 21 x 15 cm. Vikt 340 g. Omslaget med lättare nötning. Ställvis med understrykningar i blyerts. I övrigt gott skick. Språk norska. * * * Uppfostran och undervisning handlar både om lärande och utveckling av ko läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 8205207356
- Titel
- Takten, takten - pass på takten : studier i den offentlige oppdragelsens historie
- Författare
- Telhaug, Alfred Oftedal - Aasen, Petter
- Förlag
- Oslo] : Ad Notam Gyldendal
- Utgivningsår
- 1992
- Språk
- Norwegian
8205207356 -
Att organisera kunskap. Om skolans kunskapsup...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Skolverket, 2001. Idéskrift från seminariegruppen för Läroplaner och organisering av kunskap. 91 s. Häftad. 24 x 16,5 cm. Vikt 264 g. Omslaget med lättare hanteringsspår och mindre fläckar. Rest av prislapp på baksidan. I övrigt mycket gott skick. * * * D läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189314484
- Titel
- Möten för utveckling : om utvecklingssamtal [Elektronisk resurs]
- Författare
- Sverige. Skolverket
- Förlag
- Stockholm : Skolverket
- Utgivningsår
- 2001
- Språk
- Svenska
9189314484 -
Det lärande mötet
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 211 sidor.
Gott skick. Studentlitteratur, 2000. Tredje tryckningen 2002. 211 s. Häftad. 22 x 15,5 cm. Vikt 302 g. Omslaget med skav och nötning. Prislapp på baksidan. I övrigt gott skick. * * * Boken är ett bidrag till utvecklingen av utvärdering av pedagogiska verksamheter. In läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914400382X
- Titel
- Det lärande mötet
- Författare
- Monica H. Sträng - Jörgen Dimenäs
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 211 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok är ett bidrag till utvecklingen av utvärdering av pedagogiska verksamheter. Bokens innehåll bygger på ett stort antal observerade lektioner, undervisningssekvenser och aktuella projekt och visar därigenom på möjligheten att beskriva och samtala om betydelsefulla delar av komplexa undervisningssituationer. Genom hela boken ses mötet och mötesplatsen som själva kärnan för all undervisning och utbildning, dvs. för den lärandes lärande.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 914400382X
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn