-
Min blå soffa : om integration i skolan
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2007. 128 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127407435
- Titel
- Min blå soffa : om integration i skolan
- Författare
- Lise W Egholm
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 214 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
-
Engagemang ger resultat! Författaren är skolledare i Nørrebro i Köpenhamn och beskriver öppet kulturkrockar och problem som också många skolor i svenska miljonprogramsområden brottas med. Hon ger sina lösningar på ett klart och tydligt sätt.
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127407435 -
Critical multiculturalism. Theory and praxis
Häftad bok. Routledge. Taylor & Francis. 2010. 225 sidor.
ISBN 9780415802857
Nära nyskick. Finns en överstruken namnteckning på insidan pärmed
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKRoutledge. Taylor & Francis 9780415802857 -
Reflekterande forskarhandledning : om samarbe...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 226 sidor.
Mycket gott skick. En dedikation i blyerts på 1:a sidan
Enstaka anteckning i blyertsInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144038100
- Titel
- Reflekterande forskarhandledning : om samarbetet mellan handledare och doktorand
- Författare
- Appel, Monika
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 226 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 335 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Reflekterande forskarhandledning är ingen instruktionsbok i ”konsten att handleda”. Det är heller ingen forskningsrapport eller sammanställning av forskning inom området. Boken är istället framsprungen ur författarnas gedigna erfarenheter av att arbeta med frågor kring forskarhandledning, och den ger därmed underlag för handledares diskussion och reflektion utan att komma med pekpinnar om hur forskarhandledning skall gå till. I den första delen av boken tar författarna avstamp i historien och resonerar sedan kring forskarhandledningens formella och informella förutsättningar. Därefter behandlas roller och relationer samt olika aspekter av samarbetet mellan handledare och doktorander. I den avslutande delen fokuserar författarna själva processen samt resonerar kring några centrala element i handledningsverksamheten. Boken riktar sig i första hand till handledare på universitet och högskola, men kan med fördel även läsas av doktorander och andra som är intresserade av frågor kring forskarhandledning.
Studentlitteratur AB 1 9144038100 -
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lära...
Häftad bok. Hallgren & Fallgren. 1 uppl. 2010. 263 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173828482
- Titel
- Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
- Författare
- Gibbons, Pauline
- Förlag
- Hallgren & Fallgren
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 263 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 535 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Lyft språket – lyft tänkandet visar författaren tillStärk språket – stärk lärandet, Pauline Gibbons, övertygande hur skolan konstruktivt kan ta sig an den stora utmaningen att öka flerspråkiga elevers måluppfyllelse.
Boken vänder sig främst till lärare och passar för såväl fortbildning som grundläggande lärarutbildning. Djup förståelse, kritiskt tänkande, goda ämneskunskaper och god behärskning av skolspråket är vad vi vill att alla våra elever ska uppnå. Utmaningen är att hitta undervisningssätt som hjälper alla i klassen, inklusive andraspråkselever, att nå de målen.
I Lyft språket – lyft tänkandet presenterar Pauline Gibbons en interaktiv didaktik som ger andraspråkselever stöd på den nivå som motsvarar våra högt ställda förväntningar. Med fokus på senare delen av grundskolan och första året på gymnasiet går hon igenom hur man planerar en fokuserad, litteracitetsorienterad och ämnesbaserad undervisning och visar med praktiska exempel att en kursplan, samtidigt, kan vara både kognitivt utmanande och stöttande. Pauline Gibbons lyfter fram fem punkter som gör det möjligt för andraspråkselever att framgångsrikt delta i kognitivt utmanande undervisning i alla ämnen:
intensivt arbete med kognitivt utmanande kontexter
utveckling av skolspråket
arbete med lässtrategier för ökad läsförståelse
säkerhet i det egna skrivandet och genrekunskap
interaktion i klassrummet för att göra nya begrepp fattbara och gå från det muntliga till det skriftliga.
Utifrån dessa punkter visar hon hur man kan utforma en långsiktig och kognitivt utmanande undervisning som samtidigt explicit stöttar andraspråkselever. Gibbons konkretiserar detta med varierande exempel på fördjupande övningar och uppgifter som kan användas i olika ämnen och som stöder alla elevers lärande.
I boken ges många exempel på praktiskt genomförbara planeringsförslag. Här finns också reflekterande uppgifter för självstudier eller grupparbete samt förslag på vidare läsning.
Alla exempel har så långt som möjligt anpassats till svenska förhållanden av Lena Sjöqvist från Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Författaren Pauline Gibbons, professor vid University of Technology i Sydney, har mycket bred erfarenhet av andraspråksundervisning i olika länder, med fokus på hur man integrerar språk- och ämnesundervisning. Hon var gästprofessor vid Stockholms universitet 2008–2009.
Hallgren & Fallgren 1 9789173828482 -
Gender and politeness
Häftad bok. Cambridge University Press. 2003. 270 sidor.
ISBN 0521009197
Nära nyskick. Finns en överstruken namnteckning på pärmens insida
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKCambridge University Press 0521009197 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKPuffin Books Penguin 0140375945
-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9163179636
- Titel
- De nya amerikabreven : [12 jönköpingsbor skriver till hemländerna : brev]
- Författare
- Muadi, Muhammed
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
9163179636 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789174412178
- Titel
- Blatte betyder kompis : om maskulinitet och språk i en högstadieskola
- Författare
- Jonsson, Rickard
- Förlag
- Ordfront
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- På en högstadieskola utanför Stockholm sitter en grupp killar innanför skolans entré. De kallas killarna i ljusgården. I andra sammanhang beskrivs de ibland som killar med invandrarbakgrund, eller som de själva ofta säger blattar.
Rickard Jonsson har under ett år följt killarna i ljusgården. När han först möter dem får han höra dramatiska historier om livet i förorten berättelser som stämmer väl överens med stereotypen invandrarkille som så ofta reproduceras i medierna. De berättar om rån och misshandel, om hur de baxar och bazar. Om whiggers, plastnegrer och wannabesvenskar.
Men Rickard Jonsson visar hur dessa historier, skämt, verbala dueller och den slang som ibland kallas förortssvenska eller blattesvenska används i skolvardagen för att iscensätta både deras egen maskulinitet och omvärldens föreställning om invandrarkillen.
I Blatte betyder kompis lyckas Rickard Jonsson komma bakom stereotyperna och levandegöra ljusgårdskillarnas vardag och deras sätt att använda språket.
Blatte betyder kompis är en bok i samma genre som Fanny Ambjörnssons uppmärksammade avhandling I en klass för sig.
Ordfront 9789174412178 -
The cries of men. Voices of Jamaican men who...
Häftad bok. iUniverse. 2005. 210 sidor.
ISBN 059534139x
Mycket gott skick. Finns vikta hundöron
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKiUniverse 059534139x -
En Svart Flickas Handbok
Häftad bok. Type & Tell. 2020. 207 sidor.
Mycket gott skick. Kommentarer i blyerts finns på försättsbladet
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176835982
- Titel
- En Svart Flickas Handbok
- Författare
- Jobe, Mariama
- Förlag
- Type & Tell
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 207 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En Svart Flickas Handbok består av författarens egna erfarenheter, minnen och råd. Det första kapitlet följs utav ett stort garnnystan av antologier från mer än trettio svarta flickor & kvinnor samt en ledande stjärna på en blå himmel, Liban Abdule.
Tillsammans pekar de svarta flickor i rätt riktning igenom ett fält av blågula landminor i Sverige. Detta genom att stärka självbilden hos den målgrupp som länge saknat sann representation.
Likt hur författarens moder delade upp hennes afro som barn och kammade igenom det, gör Jobe detsamma för svarta läsare som vill få sitt hår flätat. Boken innehåller både texter som får hårbottnen att ömma och de texter som läker de blåmärken samhället påstått att svarta barn och inte minst svarta kvinnor är immuna emot.
Type & Tell 9789176835982 -
Toolkit for tackling racism in schools
Häftad bok. Trentham. 2000. 102 sidor.
Gott skick. Finns understrykningar i blyerts och bläck
Finns namnteckning på insidan pärmenInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 1858561884
- Titel
- Toolkit for tackling racism in schools
- Författare
- Dadzie, Stella
- Förlag
- Trentham
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 102 sidor
Trentham 1858561884 -
Introduktion till forskningsmetodik
Häftad bok. Lund : Studentlitteratur. 1995.
Gott skick. Överstrykningar
Understrykningar i blyerts
Namnteckning överstruken med svart på försättsbladetInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144370229
- Titel
- Introduktion till forskningsmetodik
- Författare
- Bell, Judith - Nilsson, Björn
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 1995
- Språk
- Svenska
Lund : Studentlitteratur 9144370229 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9156406320
- Titel
- Boken om integrering : idé, teori, praktik
- Författare
- Rabe, Tullie - Hill, Anders - Andersson, Birgitta
- Förlag
- Malmö : Corona
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Om människor med funktionshinder och olika verksamheter från förskola till gymnasieskola samt vuxenliv
Li:S
Malmö : Corona 9156406320 -
Skapa optimala förutsättningar för lärande :...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2018. 382 sidor.
Nära nyskick. Namnteckning överstruken med svart på försättsbladet
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127817555
- Titel
- Skapa optimala förutsättningar för lärande : om undervisningens dynamik
- Författare
- Robertson, Cristina
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 382 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 158 x 229 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 650 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur formar vi en skola som tillgodoser alla elevers behov av utveckling och lärande? Och hur skapar vi livslång lust att lära?
Kan lärares vardagsarbete utgå ifrån en dynamisk undervisning där elevers lärande främst prioriteras, då är en högkvalitativ svensk skola inte långt borta. I boken Skapa optimala förutsättningar för lärande - om undervisningens dynamik blandas relevant forskning om lärande, inklusive teorier om mindset och aktuell hjärnforskning, med konkreta strategier om undervisningsarbete. Läsaren får djup kunskap och förståelse för både forskningens och undervisningens möjligheter, begränsningar och utmaningar. Lärarens undervisande roll och yrkeskunnande tydliggörs, och arbetssättet att optimera förutsättningarna för alla elevers lärande blir möjlig.
Boken vänder sig främst till verksamma lärare och lärarstudenter men läses med behållning även av skolledare på olika nivåer.
Cristina Robertson problematiserar den evidensbaserade skolan och inspirerar mycket konkret till förändringsarbete på vetenskaplig grund. Hon avslutar med att knyta ihop resonemanget med hjälp av teorin KASAM (känsla av sammanhang). Det är ett ambitiöst projekt som tar undervisningens och lärandets komplexitet samt lärarens uppdrag på allvar. Boken kan vara mycket användbar både för blivande och verksamma lärare i alla stadier.
Marie Leijon, BTJ-häftet nr 8, 2018
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127817555 -
Skolklassen som ett socialt drama
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1998. 245 sidor.
Nära nyskick. Namnteckning överstruken med svart på försättsbladet
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144005431
- Titel
- Skolklassen som ett socialt drama
- Författare
- Anders Garpelin
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 245 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok får vi följa det som händer när ungdomar möts för att tillsammans bilda en skolklass. Mot bakgrund av forskning som är grundad i skolans vardag visar författaren hur man kan få en fördjupad förståelse av unga människors möte i klassrummet. Med ambitionen att försöka förstå klassbildningsprocessen och dess konsekvenser tar han oss med in i skolans värld. Konflikter och samarbete mellan grupper fokuseras såväl som relationen mellan individ och grupp.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144005431 -
Främja elevers lärande genom elevinflytande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2001. 175 sidor.
Gott skick. Finns överstrykningar
Namnteckning har strukits över med svart på försättsbladetInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144020090
- Titel
- Främja elevers lärande genom elevinflytande
- Författare
- Gunvor Selberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 175 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok sätter elevers lärande i centrum och med det också de nationella styrdokumentens förväntningar och krav. Författaren vill med boken ge kunskap om hur man genomför studier och utvecklingsdialoger som stödjer skolans inre arbete. Hon visar även hur elevinflytande i lärande kan riva många traditionella skolstrukturer så som tidsanvändning, organisation och fysisk miljö. Tidigare forskning, teoretiska utgångspunkter och historiska perspektiv i ämnet behandlas också. Dessutom beskrivs två exempel på inflytelserika lärandemiljöer samt forskning om lärandearbeten med olika grad av elevers möjlighet att påverka sitt lärande. Bokens exempel är hämtade från författarens egen forskning och erfarenheter som lärare och rektor.Boken vänder sig till lärarstuderande, lärarutbildare, verksamma lärare, rektorer/skolledare och andra som vill veta mer om lärande och då särskilt om elevers inflytande i sitt eget lärande.
Studentlitteratur AB 1 9144020090 -
Lärgemenskaper på nätet : en introduktion
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 204 sidor.
Nära nyskick. Namnteckning har strykits över med svart på försättsbladet
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144034423
- Titel
- Lärgemenskaper på nätet : en introduktion
- Författare
- Jobring, Ove
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 204 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 305 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om nya former för lärande: när människor i gemenskaper och på mötesplatser lär tillsammans genom att kommunicera med stöd av IT och nätet.
Sådana lärgemenskaper kan vara av de mest varierande slag och samla deltagare med vitt skilda intressen. Det kan t.ex.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144034423 -
Interaktion i pedagogiska sammanhang
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2001. 192 sidor.
Mycket gott skick. Finns några kommentarer och understrykningar
Namnteckning överstruken med svart på försättsbladetInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9147049839
- Titel
- Interaktion i pedagogiska sammanhang
- Författare
- Lindblad, Sverker
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 255 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när barn leker eller när ungdomar samtalar i skolan, och vad betyder leken och samtalen för deras lärande, socialisation och identitetsskapande? I boken presenteras ett perspektiv för att svara på sådana frågor.
Läs mer
Författarna redovisar undersökningar från förskola, skola och fritidshem som på olika sätt beskriver hur komplex den pedagogiska vardagen är, och att det är nödvändigt att ompröva gamla ”sanningar” i synen på barns och ungdomars sociala samspel.
Om författarna
Huvudredaktörer är Sverker Lindblad, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, och Fritjof Sahlström, forskare vid Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet.
Liber 1 9147049839 -
Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2006. 212 sidor.
Mycket gott skick. Finns understrykningar och kommentarer på ca 10 sidor
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172274638
- Titel
- Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och fusklappar
- Författare
- Leif Strandberg
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 313 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Vygotskij (1896-1934) är ett stort namn på den internationella arenan och har idag många uttolkare, de flesta på engelska.
Leif Strandberg, leg psykolog och författare, redogör för första gången på svenska på ett begripligt sätt grundbegreppen i Vygotskijs kulturhistoriska psykologi. Bokens stomme är de många praktiska exempel på hur Vygotskij kan praktiseras i svenska förskolor och skolor. Den varvar teori och praktik, och innehåller spännande övningsuppgifter.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9172274638 -
Lärande i arbetsliv och var dag
Häftad bok. Brain Books. 1 uppl. 2004. 280 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189250915
- Titel
- Lärande i arbetsliv och var dag
- Författare
- Elisabet Jernström - Roger Säljö
- Förlag
- Brain Books
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 230 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 523 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna gedigna bok lyfter fram lärandet i situationer där människor befinner sig i sitt vardagliga arbete. Vitt skilda yrkesområden beskrivs.
Lärandet sker när man kanske minst anar det, och på platser där man befinner sig för att i första hand göra något annat än att just lära sig något. Lärande i arbetsliv och var dag lyfter fram lärandet i situationer där människor befinner sig i sitt vardagliga arbete. Vitt skilda yrkesområden beskrivs: IT-företag, lärararbete, industriföretag, prästarbete, arbete inom sjukvård och äldreomsorg, gravyrkonst, hantverk och yrkesverksamhet som dansare.
Elisabet Jernström är forskare vid Internationella handelshögskolan i Jönköping och Roger Säljö är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Övriga medverkande är professorer, doktorer eller doktorander som själva också är aktivt involverade i forskning i nära samverkan med de arbetssituationer som analyseras. Bokens läsekrets är bred. Den innefattar studenter på olika nivåer vid högskolor och universitet, människor som arbetar med personalutveckling och kompetensfrågor samt även en bildningsintresserad allmänhet.
Brain Books 1 9189250915 -
Kvalitativ forskningsmetodik i praktiken
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1993. 264 sidor.
Gott skick. Finns vikta hundöron, understrykningar och kommentarer i blyerts på ett tiotal sidor
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914437111x
- Titel
- Kvalitativ forskningsmetodik i praktiken
- Författare
- Margot Ely - Ann McCormack Steinmetz - Diane Garner - Teri Friedman - Margot Anzul
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1993
- Omfång
- 264 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- cirklar inom cirklar
Detta är en grundläggande metodbok som på ett lågmält och systematiskt sätt introducerar läsaren till en reflekterad metodologisk helhetssyn på den kvalitativa forskningsprocessen. Den tjänar samtidigt som en praktisk forskningshandbok fylld med användbara tips och erfarenheter från den praktiska forskningsprocessens vardag.
Boken beskriver ingående en kvalitativ forskningsmetodik i dess olika faser: att gå ut på fältet, att observera, att intervjua, att skapa och analysera fältlogg, tolkning och reflektion, samt att presentera sina rön. Den diskuterar och analyserar problem och möjligheter i de olika faserna. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 914437111x -
Kontrollerade unga : tvångspraktiker på insti...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2018. 296 sidor.
Mycket gott skick. Tummad och läst men i mycket gott skick
Namn överstruket med svart överstrykningspenna på insidan pärmenInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144116358
- Titel
- Kontrollerade unga : tvångspraktiker på institution
- Författare
- Enell, Sofia - Gruber, Sabine - Andersson Vogel, Maria
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 431 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Låsta institutioner, tvångsvård, kriminalitet, missbruk, ungdomar på rymmen. Orden skapar bilder och väcker debatt – hur ska ungdomar som utsätter sig själva och andra för fara hanteras? I denna antologi går författarna bortom förenklade föreställningar om farliga ungdomar och hårdare tag till en mer sammansatt förståelse av tillvaron innanför institutionernas väggar. Det är en tillvaro som präglas av kontroll och säkerhetsarrangemang. Låsta dörrar och personal som bär synliga larmanordningar signalerar hur tvångspraktiker är möjliga och oavbrutet tillgängliga. Det blir samtidigt en tillvaro som producerar kontrollerade unga som anpassar sitt beteende, sina rörelser och hur de framställer sig själva för att återfå något av den kontroll de genom inlåsningen förlorat.
Bokens olika bidrag öppnar för kontrasterande perspektiv på den låsta institutionsvården. I huvudsak står de svenska särskilda ungdomshemmen i fokus men de speglas även mot sina motsvarigheter i andra nordiska länder. Kontrollerade unga vänder sig till studenter och praktiskt verksamma inom socialt arbete och andra närliggande ämnen. Boken är också av intresse för politiker och beslutsfattare med koppling till den sociala ungdomsvården.
Studentlitteratur AB 1 9789144116358 -
Lärprocesser i högre utbildning
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2005. 240 sidor.
Mycket gott skick. Ett par kommentarer i blyerts på insidan pärmen
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914705266x
- Titel
- Lärprocesser i högre utbildning
- Författare
- Bron, Agnieszka - Wilhelmson, Lena
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 342 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken tydliggör det specifika med undervisning för vuxna och fokuserar på såväl det individuella som det unika hos vuxna som på det som förenar dem i deras lärande.
Läs mer
I och med att sammansättningen av de studerande har blivit mer heterogen förändras också lärarens uppgift. Boken visar på alternativa sätt att tänka om vuxenundervisning och förutsättningarna för vuxenlärande. Vuxenpedagogisk forskning, teoribildning och exempel ur praktiken används i boken för att underlätta förståelse av lärprocesser, främst hos universitets- och högskolestuderande.
Om författarna
Bokens nio författare är knutna till det vuxenpedagogiska seminariet vid Stockholms universitet. Bokens huvudredaktörer är professor Agnieszka Bron, seminariets vetenskapliga ledare, och fil.dr Lena Wilhelmson, docent i pedagogik vid Institutionen för hälsa och samhälle vid Högskolan Dalarna.
Liber 1 914705266x -
Social kompetens och problembeteende i skolan...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2003. 304 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147051366
- Titel
- Social kompetens och problembeteende i skolan - kompetensutvecklande och problemlösande arbete
- Författare
- Ogden, Terje
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 425 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna lösningsorienterade bok om problembeteende i skolan ger läsaren en översikt över de mest betydande teorierna inom området och en grundlig genomgång av nyare forskning och erfarenheter.
Läs mer
Centralt i boken är begreppet ”klassledning” som beskriver hur lärarna, genom att stärka sin yrkeskompetens, kan bidra till att skapa en god miljö för lärande. I boken betonas även den centrala ställning som social kompetens har i skolans förebyggande arbete. Terje Ogden preciserar begreppets innehåll och beskriver hur skolan kan stimulera social inlärning, till nytta för både den enskilde eleven och hela klassen.
Om författarna
Terje Ogden är pedagog och forskare vid Universitetet i Oslo, samt professor i pedagogisk psykologi vid Senter for Atferdsforskning vid högskolan i Stavanger.
Liber 1 9789147051366 -
The MeWe generation : what business and polit...
Inbunden bok. BookHouse Publishing. 2005. 177 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189388253
- Titel
- The MeWe generation : what business and politics must know about the next g
- Författare
- Mats Lindgren
- Förlag
- BookHouse Publishing
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 177 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 215 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 482 g
- Språk
- English
BookHouse Publishing 9789189388253 -
Learning for life in the 21st century - socio...
Häftad bok. Blackwell Publishers. 2002. 320 sidor.
Mycket gott skick. Finns undersrykningar i blyerts
Finns hundöronInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0631223312
- Titel
- Learning for life in the 21st century - sociological perspectives of the fu
- Förlag
- Blackwell Publishers
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 172 x 244 mm
- Vikt
- 520 g
- Språk
- English
- Baksidestext
Ytterligare redaktörer: Claxton, Guy
Blackwell Publishers 0631223312 -
Vetandets vägar - Perspektiv på universitet,...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1994. 329 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144383215
- Titel
- Vetandets vägar - Perspektiv på universitet, vetenskap och utbildning
- Författare
- Sigbrit Franke - Leif Lindberg - Britta Lundgren - Bertil Mårtensson - Bo Sundin - Tage Sundström - Sverker Sörlin
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1994
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 478 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur har den akademiska utbildningen utvecklats och vilka är dess viktigaste uppgifter? Vad kännetecknar akademiska studier och akademisk undervisning? Vilka är vetenskapernas mål och medel? Hur samverkar den filosofiska och den vetenskapliga utvecklingen? Hur påverkar forskarens världsbild forskningsresultaten? Vilken betydelse har kön i vetenskapens värld? Har forskare och studerande ett särskilt ansvar för miljön och för att världens resurser används rättvist? Hur påverkas den studerande av akademisk utbildning?
Dessa och många andra frågor tas upp i denna bok i utbildnings- och vetenskapsfilosofi. Boken är resultatet av flera års försöksverksamhet vid Umeå universitet med en gemensam vetenskaplig grundkurs och ämnesöverskridande inslag i olika utbildningar. Den syftar till att vidga den studerandes perspektiv och bidra till en diskussion om den akademiska utbildningens och forskningens inriktning och etik.
Studentlitteratur AB 1 9144383215 -
Arenor för entreprenörskap
Häftad bok. Örebro : Forum för småföretagsforskning. 2008.
Mycket gott skick. Understrykningar finns på några sidor
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189301250
- Titel
- Arenor för entreprenörskap
- Författare
- Berglund, Karin - Johansson, Anders W.
- Förlag
- Örebro : Forum för småföretagsforskning
- Utgivningsår
- 2008
- Språk
- Svenska
Örebro : Forum för småföretagsforskning 9189301250 -
Mäniskosyn i ledarskapsutveckling
Häftad bok. Nya Doxa. 1994. 192 sidor.
Mycket gott skick. Överstrykningar finns på några sidor
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188248720
- Titel
- Författare
- Claes Trollestad
- Förlag
- Nya Doxa
- Utgivningsår
- 1994
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
Nya Doxa 9188248720 -
Tio tankar om skolan : brev till Storm
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 144 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144058870
- Titel
- Tio tankar om skolan : brev till Storm
- Författare
- Tom Tiller
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 276 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- ”Barn och ungdomar kan aldrig målstyras. De flyger inte genom tillvaron som jetflyg rakt fram, på autopiloter som vi vuxna ställer in.”
Barn och ungdomar flyger som fjärilen, vilt och vackert åt alla håll. Precis som fjärilar vet de vart de ska och vart de vill. Jetflygspedagogik passar inte för dem, istället är det improvisationen i mötet mellan vuxna och barn som gäller.
Alla barn och ungdomar måste bli sedda i skolan, vuxna ska göra dem gott så att de kan känna trygghet och växande kompetens. Empowerment, empati och värdesättande av barnen ska genomsyra verksamheten. För att utveckla skolan i denna riktning måste lärare och skolledare ges utrymme att organisera verksamheten så att den ger kraft att lära hos både elever och vuxna. Det måste helt enkelt bli mer ”jazz” i skolans repertoar, mer frihet att pröva nya arbetsformar och arbetssätt. Skolans värdegrund måste hävdas med hög röst och vara levande i vardagsarbetet i klassrummet.
Den här boken vänder sig till alla vuxna som arbetar i skolan eller på annat sätt är engagerade i barns och ungdomars utbildning. Den passar särskilt bra för blivande och verksamma lärare och skolledare som läser kurser som behandlar frågor om skolans uppdrag, inre verksamhet och utveckling.
Studentlitteratur AB 1 9789144058870
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn