-
Från Alfons till Dostojevskij : Barnkonventio...
Häftad bok. *Rädda Barnen förlag. 1999. 110 sidor.
Mycket gott skick. Bokpärmen lite bruten
Namnteckning i blyerts på insidan pärmenInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 918936614X
- Titel
- Från Alfons till Dostojevskij : Barnkonventionen genom litteratur : texter
- Författare
- Rosenblad, Dorothea - Rädda barnen
- Förlag
- *Rädda Barnen förlag
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 110 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 210 x 225 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 322 g
- Språk
- Svenska
*Rädda Barnen förlag 918936614X -
Tal och samtal
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1992. 212 sidor.
Mycket gott skick. Ett ex libris märke på försättssida
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144347219
- Titel
- Tal och samtal
- Författare
- Bo-Arne Skiöld - Kurt Johannesson - Mats Thelander - Stig Strömholm - Britt Backlund - Birgitta Garme - Viveka Adelswärd - Bengt Nordberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1992
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 1 9144347219 -
Critical multiculturalism
Häftad bok. Falmer Press. 1999. 296 sidor.
Hyggligt skick. lite nött i hörnen
anteckningar och understrykningar i blyerts på ett par artiklar
namnteckning på pärmens insidaInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0750707682
- Titel
- Critical multiculturalism
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- PBK
- Språk
- English
Falmer Press 0750707682 -
Invandrarbakgrund eller skolsvårigheter? [Ele...
Häftad bok. Stockholm : HLS Förlag. 1997.
Nära nyskick. Några understrykningar och en kommentar i blyerts
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9176564061
- Titel
- Invandrarbakgrund eller skolsvårigheter? [Elektronisk resurs] : en textanalytisk studie av åtgärdsprogram för elever med invandrarbakgrund
- Författare
- Lahdenperä, Pirjo
- Förlag
- Stockholm : HLS Förlag
- Utgivningsår
- 1997
- Språk
- Svenska
Stockholm : HLS Förlag 9176564061 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 8270992100
- Titel
- Hovedoppgaven - skikk og bruk i oppgavearbeidet
- Författare
- Jørgensen, Harald
- Förlag
- Novus
- Utgivningsår
- 1993
Novus 2 8270992100 -
Dictionary of race and ethnic relations
Häftad bok. Routledge. 4 uppl. 1996. 412 sidor.
Nära nyskick. Namnteckning på pärmens insida
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0415151678
- Titel
- Dictionary of race and ethnic relations
- Författare
- Cashmore, Ernest
- Förlag
- Routledge
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 412 sidor
Routledge 4 0415151678 -
Tankar inför drakens tid
Häftad bok. Stockholm : Nationella samordningskomm. för Europaåret mot rasism. 1997. 84 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9163061279
- Titel
- Tankar inför drakens tid
- Författare
- Frans, Joe - Nationella samordningskommittén för Europaåret mot rasism
- Förlag
- Stockholm : Nationella samordningskomm. för Europaåret mot rasism
- Utgivningsår
- 1997
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Invandrares integration och kulturell mångfald
Stockholm : Nationella samordningskomm. för Europaåret mot rasism 9163061279 -
Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1996. 285 sidor.
Mycket gott skick. Namnteckning på försättssida
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144614411
- Titel
- Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige
- Författare
- Lenore Arnberg - Inger Lindberg - Mikael Svonni - Veli Tuomela - Åke Viberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 285 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisning för invandrare och inhemska minoriteter är inte bara en fråga om metod och pedagogik i begränsad bemärkelse. Denna typ av undervisning diskuteras, planeras och genomförs i ett socialt sammanhang som på ett tydligare sätt än i fråga om annan undervisning präglas av motsättningar. Den utformas i spänningsfältet mellan å ena sidan vetenskap och å den andra olika attityder, ideologiska ställningstagaden och intressen. Ofta har forskningsbaserad kunskap haft svårt att göra sig gällande som bas och riktningsgivare för hur verksamheten bäst bör genomföras. Självklart måste verksamhetens slutgiltiga utformning vara beroende både av politiska överväganden i samhället och av det aktuella forskningsläget, men i undervisningen för invandrare och inhemska minoriteter har balansen mellan dessa två styrmekanismer varit ojämn och det har varit oklart vilka aspekter av undervisningen som ska hanteras av politiken och vilka professionen själv bör ta hand om.I den här boken ger ett antal författare anställda vid eller med annan anknytning till Centrum för tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet en allsidig belysning av olika sektorer av invandrar- och minoritetsundervisningen: svenska för vuxna invandrare, förskoleverksamhet för tvåspråkiga barn, ungdomsskolans undervisning i svenska som andraspråk och hemspråk samt undervisning för en inhemsk minoritet, samerna. Dessa områden beskrivs både utifrån de politiska sammanhang och den samhällssituation som varit bestämmande för deras utveckling och mot bakgrund av de vetenskapligt baserade kunskaper som kan ligga till grund för en professionalisering av respektive område.
Studentlitteratur AB 1 9144614411 -
The Dreamkeepers: Successful Teachers of Afri...
Häftad bok. John Wiley & Sons. 1 uppl. 1997. 208 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0787903388
- Titel
- The Dreamkeepers: Successful Teachers of African American Children
- Författare
- Gloria Ladson-Billings
- Förlag
- John Wiley & Sons
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 500 g
- Språk
- English
John Wiley & Sons 1 0787903388 -
Språkbyte och språkbevarande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1991. 175 sidor.
Mycket gott skick. Några streck i marginalen
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144332416
- Titel
- Språkbyte och språkbevarande
- Författare
- K Hyltenstam - C Stroud
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1991
- Omfång
- 175 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många av världens språk talas av befolkningsgrupper som lever i kontakt med grannar som är mäktigare än de själva och som de är politiskt, ekonomiskt eller kulturellt beroende av. I sådana situationer blir det ofta nödvändigt för den etniska minoriteten att använda majoritetens språk.
I den här boken ges en översikt över de faktorer som i dylika fall leder till att språkliga minoriteter helt överger sitt eget språk till förmån för majoritetsspråket - eller till att de lyckas hålla fast vid minoritetsspråket. Mot denna bakgrund granskas särskilt den aktuella situationen för samiskan i Sverige.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144332416 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 0803926871
- Titel
- Writing across languages and cultures - issues in contrastive rhetoric
- Utgivningsår
- 1988
- Omfång
- 309 sidor
- Bandtyp
- Hft
- Språk
- English
0803926871 -
Same och lapp - i tid och otid
Inbunden bok. Ord & Visor Förlag. 2006. 259 sidor.
Nyskick. Dedikation på försättsbladet
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197516120
- Titel
- Same och lapp - i tid och otid
- Författare
- Helena Carlsson
- Förlag
- Ord & Visor Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 259 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sällan har samernas situation diskuterats så mycket som nu. Det handlar om konflikter mellan renskötande och icke renskötande, mellan markägare och renskötare och mellan samer och statsmakt. Konflikterna gäller också vem som ska få jaga och fiska.
Är hela den samiska kulturen hotad i dag? Varför undertecknar inte Sverige ILO-konventionen om minoritetsfolkens rättigheter?
I boken Same och lapp i tid och otid, går Helena Carlsson, Vindeln, igenom frågorna och hon skyggar inte för det svåra. Här kommer många olika uppfattningar fram i intervjuer med de inblandade.
Ord & Visor Förlag 9197516120 -
Framgång genom språket
Häftad bok. Hallgren & Fallgren. 2008. 230 sidor.
Nyskick. Namnteckning på pärmens insida
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173828352
- Titel
- Framgång genom språket
- Författare
- Löthagen, Annika
- Förlag
- Hallgren & Fallgren
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 10 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Slutsåld. Ny upplaga finns, se ISBN 9789173828635.
"Framgång genom språket" är en metodbok som med utgångspunkt i andraspråksforskningen presenterar verktyg, metoder och arbetssätt för en framgångsrik språkutvecklande undervisning.
"Framgång genom språket" vänder sig till pedagoger i årskurs 1-9 samt gymnasiet, oavsett ämne, men kan med fördel läsas av alla som är intresserade av språkutvecklande undervisning. Boken kan också användas i lärarutbildningen och i fortbildning av lärare.
Som komplement till boken finns en separat studiehandledning: "Framgång genom språket i praktiken - verktygslådan för en lyckad språkutvecklande undervisning". Studiehandledningen kan användas i studiecirklar som fortbildning för lärare och för självstudier. Handledningen innehåller även kopieringsunderlag som läraren kan använda i sin undervisning.
Hallgren & Fallgren 9789173828352 -
Lyssna : interkulturella perspektiv på multie...
Häftad bok. 2019.
Mycket gott skick. Namnteckning på pärmens insida
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188560562
- Titel
- Lyssna : interkulturella perspektiv på multietniska skolmiljöer
- Författare
- Bigestans, Aina - Sjögren, Annick - Södertörns högskola. Regionalt utvecklingscentrum med mångkulturell inriktning. - Mångkulturellt centrum
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
9188560562 -
Skapa dialog med föräldrarna : integration i...
Häftad bok. Runa. 1 uppl. 2004. 135 sidor.
Hyggligt skick. Hundöron
Några understrykningar i blyertsInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188298736
- Titel
- Skapa dialog med föräldrarna : integration i praktiken
- Författare
- Alfakir, Nabila
- Förlag
- Runa
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 135 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 221 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En inspirationsbok för alla som vill ha ett fruktbart samarbete mellan skolan och de invandrade familjerna - för barnens bästa. Författaren delar med sig av sina erfarenheter av att skapa konstruktiva möten.
Läs mer
Boken vill inspirera och stödja lärare att utveckla goda relationer till föräldrar med invandrarbakgrund, och dialogmetoden - där öppenhet och en önskan att åstadkomma bra resultat för barnens bästa - är utgångspunkten.
Genom en respektfull dialog kan skolan och föräldrarna mötas kring frågor som är viktiga för att ge barnen en positiv utveckling och framgångsrik skolgång.
Om författarna
Nabila Alfakir är lärare och föreläsare med lång erfarenhet och ser sig själv som mångfaldspedagog. Hon har lett flera projekt där hennes metod tillämpats och utvecklats.
Runa 1 9188298736 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 917221161X
- Titel
- Listiga räven
- Författare
- Alleklev, Birgitta o Lindvall
- Förlag
- En bok för alla
- Utgivningsår
- 2001
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 5 mm
- Vikt
- 140 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Listiga räven - läsinlärning genom skönlitteratur" beskriver en metod som användes i Listiga räven-projektet i Rinkeby i Stockholm. Metoden har inspirerats av "Whole language"-metoden från Nya Zeeland.
I projektet i Rinkeby ingick endast barn med invandrarbakgrund men metoden är precis lika användbar vid läsinlärning i klasser med helt svenskspråkig bakgrund.
En bok för alla 1 917221161X -
Om lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2000. 283 sidor.
Hyggligt skick. Överstrykningspenna har använts på stora delar av texten
Kommentarer i marginalen på några sidor
Namnteckning på insidan pärmenInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144010273
- Titel
- Om lärande
- Författare
- Booth, Shirley
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 283 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varför är en del bättre på att lära sig än andra? För 25 år sedan gav sig en grupp forskare i kast med att söka förklara skillnader mellan olika former av lärande. Denna bok är resultatet av denna systematiska forskning. Boken ger oss en nyckel i form av kritiska skillnader som pekar på meningen i den lärande personens värld. Författarna redogör mycket detaljerat för de empiriska resultat som banat väg för teoretiska insikter och diskuterar den specifika kvalitativa forskning som har tillämpats och utvecklats.Författarna anser att den form av lärande som har studerats är den mest grundläggande, nämligen en föränd-ring i individens sätt att se, erfara, hantera och förstå aspekter av världen. Författarna förenar konkurrerande forskningsmetoders särdrag i ett sammanflätat och helt erfarande av lärande. Att erfara är alltid att lära sig någonting, på något sätt och i något sammanhang. Genom att författarna fokuserar på hur den studerande erfar lärande, smälter innehållet, handlingen och sammanhanget samman och blir till delar av den lärande personens erfarande. På empirisk väg avslöjas kritiska skillnader i sättet att erfara dessa aspekter av lärande, och en teoretisk struktur utvecklas för den dynamik som åstadkommer en förändring i personens medvetande. Steg för steg utvecklas en ny, djupgående syn på lärande. Med bokens analytiska redskap och begreppsapparat får läsaren dessutom en förmåga att lära och hjälpa andra att lära, genom att skapa förutsättningar som uppmuntrar den mest grund-läggande formen av lärande: att erfara en aspekt av världen på ett nytt sätt.Boken vänder sig till studerande vid lärarutbildningen och institutionerna för pedagogik. Översättning: Patricia Wadensjö
Studentlitteratur AB 1 9144010273 -
Dancehall - From slave ship to ghetto
Häftad bok. University of Ottawa Press. 2010. 238 sidor.
ISBN 9780776607368
Nära nyskick. Theoretically fresh, ethnographically rich and a pioneering effort, Dancehall: From Slave Ship to Ghetto is the only publication to date that has documented the institutional, industrial and cultural significance of Jamaican dancehall in local and transna läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKUniversity of Ottawa Press 9780776607368 -
Individual differences in second-language lea...
Häftad bok. Edward Arnold. 1989. 168 sidor.
Gott skick. Några kommentarer i marginalen och några understrykningar i blyerts finns
Namnteckning på pärmens insidaInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0713166029
- Titel
- Individual differences in second-language learning
- Författare
- Skehan, Peter
- Utgivningsår
- 1989
- Bandtyp
- PBK
- Språk
- English
Edward Arnold 0713166029 -
Theories of second-language learning
Häftad bok. 1987. 184 sidor.
Mycket gott skick. understrykningar och någon kommentar finns i marginalen
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0713165138
- Titel
- Theories of second-language learning
- Författare
- McLaughlin, Barry
- Utgivningsår
- 1987
- Omfång
- 184 sidor
- Språk
- English
0713165138 -
Second language acquisition
Häftad bok. Cambridge textbooks in Linguistics. 1986. 191 sidor.
ISBN 0521317029
Gott skick. Anteckningar på ett par sidor
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKCambridge textbooks in Linguistics 0521317029 -
Conditions for second language learning - int...
Häftad bok. Oxford Univ. Press. 1989. 272 sidor.
Hyggligt skick. Understrykningar i blyerts
Gröna överstrykningar på ett par sidor
Namnteckning på pärmens insidaInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0194370631
- Titel
- Conditions for second language learning - introduction to a general theory
- Författare
- Spolsky, Bernard
- Förlag
- Oxford Univ. Press
- Utgivningsår
- 1989
- Omfång
- 272 sidor
Oxford Univ. Press 0194370631 -
Vår tids små hjältar och hjältinnor
Häftad bok. Umeå universitets tryckeri. 1994. 57 sidor.
ISBN 9171749657
Nära nyskick. En dokumentation av arbetet i förberedelseklasserna på Hedlundaskolan i Umeå
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKUmeå universitets tryckeri 9171749657 -
Interkulturell pedagogik i teori och praktik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 178 sidor.
Hyggligt skick. Några understrykningar och kommentarer i blyerts
NamnteckningInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144036698
- Titel
- Interkulturell pedagogik i teori och praktik
- Författare
- Lahdenperä, Pirjo
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 178 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 267 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna antologi handlar om interkulturell pedagogik och de utbildningsmässiga frågeställningar och utmaningar som denna inriktning inom pedagogiken lyfter fram och behandlar. Boken erbjuder en bred bild av interkulturell pedagogik i Sverige och ger exempel på skiftande ämnesmässiga tillämpningsområden. Bidragen i boken definierar kunskapsområdet interkulturell pedagogik med dess målsättningar i historisk belysning samt ger en ansats till interkulturell kunskapsteori. Boken ger också tips och idéer om hur skolan och den högre utbildningen kan utvecklas som en interkulturell lärandemiljö samt hur läraren kan fördjupa sin interkulturella kompetens och kommunikation i undervisningen.
I boken kommer du att finna både handfasta råd och inspiration till egen utveckling inom det spännande fält som av alltfler benämns interkulturell pedagogik. Författarna förmedlar också erfarenheter kring vad det innebär att arbeta och reflektera från ett interkulturellt perspektiv. I boken presenteras högskolepedagogiska frågeställningar, men paralleller kan med fördel dras till alla delar av skolväsendet och andra offentliga verksamheter.
Boken vänder sig till all skolpersonal, studerande och lärare vid högskolor och universitet och till dem som är intresserade av mångkulturella och interkulturella utbildningsfrågor och utmaningar.
Studentlitteratur AB 1 9144036698 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9144012616
- Titel
- Kön och kunskap
- Författare
- Gaby Weiner - Britt-Marie Berge - David Lyon
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 155 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författarna ger i denna bok en översikt av vad kön kan betyda i utbildningssituationer. De beskriver de etiska och professionella utmaningar som möter feministiska lärare och vilka möjligheter som ligger i en könsmedveten pedagogisk praktik.
Det huvudsakliga syftet med boken är att introducera och diskutera frågor som fokuserar läroplan, skolpolitik, pedagogiska perspektiv och pedagogisk praktik utifrån ett könsperspektiv. I boken beskrivs såväl möjligheter som realistiska hinder för jämställdhet mellan könen i utbildningssammanhang. Exempel ges på hur feminister lyckats påverka skolpolitik och skolpraktik i en mer könsmedveten riktning och vilka möjligheter som finns i olika feministiska perspektiv.
Boken är angelägen för alla som har intresse av feministiska frågor och utbildning, särskilt för dem som utbildar sig till lärare. Den är också intressant för lärare som tar läroplanens direktiv om jämställdhet på allvar, lärare som vill utmana konkreta sexistiska uttryck i skola och annan utbildning samt föräldrar som vill påverka skolan.
Översättning: Inger Lindelöf
Studentlitteratur AB 1 9144012616 -
Afrosvensk i det nya Sverige
Häftad bok. Notis Förlag. 2009. 282 sidor.
Gott skick. Handskriven dedikation
Titelsidan lite nött i nederkantInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197670166
- Titel
- Afrosvensk i det nya Sverige
- Författare
- Ramadan, Omar
- Förlag
- Notis Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 282 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 399 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Afrosvensk i det nya Sverige behandlar Afrika och Europas gemensamma historia samt ger en röst åt unga afrosvenskar i dagens Sverige. Detta är den första boken av sitt slag i svensk historia där Europas relation med Afrika tas upp från ett objektivt, spännande och nytt perspektiv. Detta är också den första boken som beskriver hur unga afrosvenskar lever sina liv i Sverige och hur de ser på sin framtid här. Genom publiceringen av denna bok har 23 nya författare med afrosvensk bakgrund blivit till. Vi behöver böcker som stärker ungdomars möjligheter att motverka rasism som sätter ord på deras erfarenheter.
Notis Förlag 9789197670166 -
New perspectives on translanguaging and educa...
Häftad bok. Bristol Multilingual Matters. 2017. 233 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781783097807
- Titel
- New perspectives on translanguaging and education [Elektronisk resurs]
- Författare
- Paulsrud, BethAnne - Rosén, Jenny - Straszer, Boglárka - Wedin, Åsa - Stockholms universitet Humanistiska fakulteten - Stockholms universitet Humanistiska fakulteten
- Förlag
- Bristol Multilingual Matters
- Utgivningsår
- 2017
- Språk
- English
- Baksidestext
- This edited collection explores the immense potential of translanguaging in educational settings and highlights teachers and students negotiating language ideologies in their everyday communicative practices. It makes a significant contribution to scholarship on translanguaging and considers the need for pedagogy to reflect and embrace diversity. The chapters provide rich empirical research and document translanguaging in varied educational contexts, with studies from pre-school to adult education in different, mainly European, countries, where English is not the dominant language. Together they expand our understanding of translanguaging and how it can be applied to a variety of settings. This book will be of interest to students and researchers, especially in education, language education and applied linguistics, as well as to professionals and policymakers.
Bristol Multilingual Matters 9781783097807 -
Kritisk läsning av pedagogiska texter : genus...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 306 sidor.
Mycket gott skick. Namnteckning finns på insidan pärmen
Några få understrykningar i blyertsInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144057057
- Titel
- Kritisk läsning av pedagogiska texter : genus, etnicitiet och andra kategoriseringar
- Författare
- Carlson, Marie
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 306 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 458 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Arbete med pedagogiska texter speglar olika, ofta motsägelsefulla, föreställningar om sociala kategoriseringar som artikuleras också utanför skolans värld. Skolans pedagogiska texter kan alltså sägas vara en social kodifiering av vad som gäller både i och utanför skolan och konstruerar därigenom normer för sociala relationer och verksamheter. Läroböcker och pedagogiska texter i en mer utvidgad mening bidrar därmed till att forma en uppfattning om vad som är en ”rätt” livsstil och följaktligen normalt och eftersträvansvärt. I näranalyser framträder olika schablonbilder som om de inte problematiseras och diskuteras i undervisningen riskerar att befästa och reproducera fördomar. Beroende på vilka perspektiv som anläggs och vilken läsning som görs kan olika värderingar, synsätt och föreställningar bli synliga – det är något som bidragen i föreliggande antologi visar med empiriska exempel från såväl ungdomsskola som vuxenutbildning. Boken riktar sig främst till studenter, forskarstuderande, lärare och forskare inom det humanistiska, samhällsvetenskapliga och utbildningsvetenskapliga fältet, men också till andra intresserade av språk, identitet, didaktiska perspektiv och lärande i utbildnings- och samhällskontexter.
Studentlitteratur 1 9789144057057 -
Ny i klassen - om invandrarbarn i svensk skol...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1992.
Gott skick. Namnteckning i blyerts finns på insidan pärmen
5-6 gula överstrykningar finns i textenInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9140615278
- Titel
- Ny i klassen - om invandrarbarn i svensk skola
- Författare
- Wellros
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 1992
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- När invandrarbarnen börjar i svenska skolan möter de ofta en helt ny värld. Språket är nytt och beteendenormerna annorlunda. Barnen känner sig förvirrade i början, och deras lärare och klasskamrater kan känna sig osäkra.
Ny i klassen beskriver en del av de praktiska problem som kulturskillnader kan orsaka i skolarbetet. Den belyser även de möjligheter som en daglig vistelse i två olika världar och en djup insyn i båda kan medföra.
Gleerups Utbildning AB 9140615278 -
Att bryta upp och byta land
Inbunden bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2001. 176 sidor.
Hyggligt skick. Namnteckning på insidan pärmen
Understrykningar i blyerts förekommerInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127083875
- Titel
- Att bryta upp och byta land
- Författare
- Franzén, Elsie C
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 143 x 216 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att bryta upp och byta land är en mycket specifik upplevelse som inte lämnar någon människa oberörd. Boken belyser de psykologiska skeenden som hänger samman med denna livserfarenhet.
Författaren beskriver hur de flesta av oss skulle reagera i en sådan situation. I separata kapitel behandlas identitetsförluster, språksvårigheter, flyktingskap, främlingsfientlighet och problem med att finna arbete. Framställningen illustreras med levnadsberättelser från dagens mångkulturella samhälle. Boken kan användas av alla som i sitt arbete eller sin vardag möter människor som brutit upp och bytt land. Men också de som själva migrerat kan ha glädje och nytta av att läsa den.
Att bryta upp och byta land utgör en genomgripande omarbetning av Invandringens psykologi, som författaren publicerade 1984 under annat efternamn (Söderlindh). Den nya boken är betydligt bredare och mer omfattande än sin föregångare.
Elsie C. Franzén är docent i pedagogik, leg. psykolog och psykoterapeut. Hon har på Natur och Kultur senast medverkat i och redigerat Tvärkulturella möten (2000).
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127083875
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn