-
Interkulturell pedagogik i teori och praktik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 178 sidor.
Hyggligt skick. Finns understrykningar och några kommentarer i blyerts på att tiotal sidor
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144036698
- Titel
- Interkulturell pedagogik i teori och praktik
- Författare
- Lahdenperä, Pirjo
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 178 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 267 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna antologi handlar om interkulturell pedagogik och de utbildningsmässiga frågeställningar och utmaningar som denna inriktning inom pedagogiken lyfter fram och behandlar. Boken erbjuder en bred bild av interkulturell pedagogik i Sverige och ger exempel på skiftande ämnesmässiga tillämpningsområden. Bidragen i boken definierar kunskapsområdet interkulturell pedagogik med dess målsättningar i historisk belysning samt ger en ansats till interkulturell kunskapsteori. Boken ger också tips och idéer om hur skolan och den högre utbildningen kan utvecklas som en interkulturell lärandemiljö samt hur läraren kan fördjupa sin interkulturella kompetens och kommunikation i undervisningen.
I boken kommer du att finna både handfasta råd och inspiration till egen utveckling inom det spännande fält som av alltfler benämns interkulturell pedagogik. Författarna förmedlar också erfarenheter kring vad det innebär att arbeta och reflektera från ett interkulturellt perspektiv. I boken presenteras högskolepedagogiska frågeställningar, men paralleller kan med fördel dras till alla delar av skolväsendet och andra offentliga verksamheter.
Boken vänder sig till all skolpersonal, studerande och lärare vid högskolor och universitet och till dem som är intresserade av mångkulturella och interkulturella utbildningsfrågor och utmaningar.
Studentlitteratur AB 1 9144036698 -
Barns livsvärld
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 192 sidor.
Mycket gott skick. Namnteckning finns på insidan pärmen
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144029292
- Titel
- Barns livsvärld
- Författare
- Tullie Torstenson Ed
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 282 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att vara flicka eller pojke, att ha rötter i mer än en kultur, att vara barn och elev i möte med vuxna, att klara sig själv eller få särskilt stöd är erfarenheter som ingår i barns livsvärld i förskola och skola, i hem och på fritid. Hur upplevs de och vilka värderingar ger de upphov till?
I Barns livsvärld får genus, etnicitet, generation, särskilt stöd och värderingar var sitt kapitel som också anknyts till teorier inom varje område. Det är samma ungdomar i år nio i grundskolan som berättar om sin barndom och uppväxt och på så vis blir en sammanhållande länk mellan kapitlen. Boken vill också visa att i den komplexa verkligheten kan det vara så att olika kategorier som genus och etnicitet antingen inte uppmärksammas alls, eller flätas samman, förstärker varandra och ger upphov till nya värderingar om t.ex. rättvisa eller rasism. Sådana sammanflätningar sker både i enskilda barns livsberättelser och i en skolmiljö, och boken ger många exempel på detta. Teorierna på de olika områdena innehåller gemensamma komponenter och kan vävas samman. Detta görs med hjälp av livstolkningsbegreppet och Merleau-Pontys fenomenologiska livsvärldsfilosofi.
Boken riktar sig till studenter och forskare vid lärarutbildningen samt verksamma lärare.
Studentlitteratur AB 1 9144029292 -
Utanförskap och gemenskap - en antologi om ra...
Häftad bok. Lärarförlaget. 2004. 288 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185096938
- Titel
- Utanförskap och gemenskap - en antologi om rasism, mångkultur och religion
- Författare
- Mathiasson, Leif - Lärarförbundet
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 445 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utanförskap och gemenskap - en antologi om rasism, mångkultur och religion
Rasistiska och främlingsfientliga grupper har under senare år agerat alltmer öppet och vunnit allt större framgångar, inte minst bland ungdomar. Samtidigt har samhället blivit mer internationaliserat och präglat av globalisering, mångkultur och olika religioner.
Lärarna måste se till att eleverna ges tid och utrymme för att samtala och få kunskap om viktiga livs- och värderingsfrågor. För detta behövs inspiration och nya infallsvinklar!
Utanförskap och gemenskap är en antologi med ett urval av forskaressäer och artiklar om rasism, mångkultur och religion, som har publicerats i Pedagogiska magasinet. Dessutom ingår ett flertal helt nyskrivna texter.
Innehåll:
Förord / Leif Mathiasson
Inledning / Lena Fejan Ljunghill
I. Rasismens rötter
I den vite mannens våld / Leif Mathiasson
Vit makt-rörelsen en rasideologisk undergroundvärld / Heléne Lööw
Extremhögern satsar på skolan / Daniel Poohl
Politiskt vindkantring i Europa extremhögern land för land / Stieg Larsson & David Lagerlöf
'Rasistiska övergrepp är det fegaste som finns!' / Lena Fejan Ljunghill
Fördomar kan dyka upp lite varstans / Christina Thors Hugosson
I spåren av det som inte längre är / Leif Mathiasson
Den livsfarliga lydnaden / Leif Mathiasson
'Den tunna hinnan mellan omsorg och grymhet!' / Leif Mathiasson
II. Det nya Sverige
Från Ekenssnack till Rinkebyska / Ulla-Britt Kotsinas
Shaima blev bra på svenska när hon fick hjälp på arabiska / Lena Fejan Ljunghill
I utanförskapet finns gemenskap / Ove Sernhede
Miss Assyrien och det kulturella erkännandets problem / Åsa Andersson
Mångkultur är mer än etnicitet / Leif Mathiasson
Förändring är allas ansvar / Nihad Bunar
Med öppna ögon mot omvärlden / Christina Thors Hugosson
En stad två världar / Daniel Olsson & Daniel Poohl
Öppet hus för hela familjen / Lennart Nilsson
En stuga på sjätte våningen / Åke Daun
Fördomar och fördömanden / Astrid Trotzig
III. I religionens namn
Olika tro på samma gud / Christer Hedin
Stereotyper styr vår syn orientalism och islam / Jonas Otterbeck
Att förstå sin egen och andras religion / Kerstin von Brömssen
Skolan och religiös fundamentalism / Jonathan Peste
Redaktör Leif Mathiasson
Lärarförlaget 9185096938 -
Qualitative research through case studies
Häftad bok. London : Sage. 1 uppl. 2001. 279 sidor.
Nära nyskick. Namnteckning finns på pärmens insida
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0761968067
- Titel
- Qualitative research through case studies
- Författare
- Travers, Max
- Förlag
- London : Sage
- Utgivningsår
- 2001
- Språk
- English
London : Sage 1 0761968067 -
Den interkulturella blicken i pedagogik
Häftad bok. Södertörn Studies in Education 2. 2012. 201 sidor.
Gott skick. Namnteckning på pärmens insida
Finns ett fåtal understrykningar i blyrtsInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSödertörn Studies in Education 2 -
Interkulturellt ledarskap : förändring i mång...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 122 sidor.
Gott skick. Finns en namnteckning på insidan av pärmen
Några understrykningar i blyerts finns i textenInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144007878
- Titel
- Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
- Författare
- Lahdenperä, Pirjo
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 122 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 190 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dagens globaliserade och mångkulturella samhälle förutsätter ny kunskap om ledarskap i mångkulturella och multietniska sammanhang. Boken handlar om gränsöverskridande och inkluderande ledarskap - interkulturellt ledarskap - med utgångspunkt i forskning om rektorers arbete i mångkulturella skolor. Konstruktionen av förebilder och betydelsen av ledarens personliga kvaliteter är ett centralt tema, som författaren belyser med exemplen Nelson Mandela och rektor Tage Nodemalm.Utifrån bred, praxisnära aktionsforskning i olika skolutvecklingsprojekt ger boken tips och idéer om hur skolan kan utvecklas till en god interkulturell lärandemiljö. Modellerna kan med fördel också användas i andra verksamheter än skolan. Boken vänder sig till ledare inom skolan och i andra verksamheter, till blivande och verksamma lärare samt till andra som är intresserade av mångkulturella och interkulturella samhällsfrågor relaterade till ledarskap.
Studentlitteratur AB 1 9789144007878 -
Föräldrasamverkan i mångkulturella skolor
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 182 sidor.
Gott skick. Namnteckning finns på insidan bokpärmen
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144053899
- Titel
- Föräldrasamverkan i mångkulturella skolor
- Författare
- Bouakaz, Laid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 182 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 277 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Föräldrasamverkan och föräldrainflytande liksom frågor om relationerna mellan hem och skola har diskuterats flitigt i den svenska skolan under andra halvan av 1900-talet. Debatten har förts inom skolans värld men också i media och på andra nivåer i samhället. På grund av de många intressenterna har konflikter ofta blossat upp när de inblandade, t.ex. elever, föräldrar, lärare, media och politiker haft olika uppfattningar om samverkan, ansvar och roller. I boken diskuterar författaren bl.a. frågor som: Har skolan en plan och strategi för föräldrasamverkan? Vill skolan samverka med hemmen eller bara se fler föräldrar engagerade i sina barns skola? Hur mycket vet föräldrarna om det allmänna utbildningssystemet och den lokala verksamheten? Hur mycket vet skolpersonalen om föräldrarnas engagemang, delaktighet och kamp utanför skolan? Arbetar skolan med personalens fördomar och förgivettagna inställningar till barn och föräldrar? Hur får skolan och föräldrarna eleverna att känna att de drar åt samma håll, talar med samma röst och har en gemensam vision? Författaren avslutar boken med en vetenskaplig diskussion om insatser för att skapa en nära arbetsrelation mellan skolan och föräldrar i allmänhet och föräldrar med utländsk härkomst i synnerhet. Boken är ett resultat av ett aktionsforskningsprojekt på en skola i Malmö och vänder sig till alla som är intresserade av utbildningsfrågor. Den lämpar sig särskilt som litteratur för studenter på lärarutbildningar och samhällsvetenskapliga utbildningar samt verksamma lärare, rektorer, skolpolitiker och -administratörer, poliser och alla som arbetar med barn och ungdomar.
Studentlitteratur AB 1 9789144053899 -
Låt språket bära : genrepedagogik i praktiken
Häftad bok. Hallgren & Fallgren. 3 uppl. 2012. 285 sidor.
Nyskick. Namnteckning finns på insidan bokpärmen
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173828598
- Titel
- Låt språket bära : genrepedagogik i praktiken
- Författare
- Johansson, Britt
- Förlag
- Hallgren & Fallgren
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 285 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 589 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ny upplaga. Anpassad till Lgr 11, där det ställs höga krav på genrekompetens i alla ämnen.
Låt språket bära ger läraren stöd i arbetet med texters olika syften, uppbyggnad och språkliga drag. Boken ger lärare det stöd de behöver för att eleverna framgångsrikt ska utveckla både språket och ämneskunskaperna.
Boken stödjer lärare i arbetet med genrer och bearbetning av text i alla ämnen och fyller lärares behov av fördjupning i genrepedagogiken. Boken ger förståelse för hur man i den funktionella och tydliga modell som genrepedagogiken bygger på stöttar alla elever i att kunna förstå språk och ämne via lek, samtal och interaktiva övningar. I centrum står det funktionella perspektivet på lärande, interaktion samt lärarens arbete med att stötta eleverna i att förstå hur text skapas och byggs upp.
Olika genrer bearbetas genom beskrivningar av klassrumssituationer. Strukturer och språkliga drag som är viktiga att fästa fokus på i olika genrer beskrivs och hur lärare kan gå tillväga för att bygga upp ett metaspråk i klassrummet, ett språk för att tala om språk. I boken ges även exempel på bedömning som en naturlig del av vardagen och hur elevers lärande kan gynnas genom samarbete mellan lärare med olika språk- och kulturkompetens.
Exemplen är hämtade från undervisning i årskurserna 1–6 men innehållet kan lätt anpassas även till de senare årskurserna i grundskolan.
Britt Johansson är lärare i svenska som andraspråk och projektledare för ett framgångsrikt skolutvecklingsprojekt på Knutbyskolan i Rinkeby. Syftet med projektet var att införa ett explicit arbetssätt inspirerat av den australiska genrepedagogiken. Efter avslutat projekt är nu genrepedagogiken skolans profil. Britt har även bedrivit lingvistiska studier i SFG och föreläser nationellt om genrepedagogiken.
Anniqa Sandell Ring är lärare i svenska som andraspråk. Hon arbetar deltid på Nationellt centrum för svenska som andraspråk, Stockholms Universitet, där hon i huvudsak bedriver kompetensutveckling nationellt inom området flerspråkighet och språkutvecklande ämnesundervisning. I övrigt arbetar Anniqa som projektledare inom området flerspråkighet på kommunnivå och hon har bland annat utvecklat genrepedagogiken i en förberedelseklass med nyanlända elever.
Hallgren & Fallgren 3 9789173828598
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn