-
At the Elbow of Another. Learning to Teach by...
Häftad bok. Peter Lang. 2002. xxv+(1)+340+(1) sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Inplastad. Gallrat biblioteksexemplar med enstaka etiketter och stämplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780820455679
- Titel
- At the Elbow of Another: Learning to Teach by Coteaching [Elektronisk resurs]
- Författare
- Roth, Wolff-Michael
- Utgivningsår
- 2001
- Språk
- English
Peter Lang 9780820455679 -
The genogram journey. Reconnecting with your...
Häftad bok. W W Norton & Company. 2011. 384 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Inplastad. Utgallarat biblioteksex. med sedvanliga stämplar och etiketter. / Soft-cover. Laminated. Former library book with the usual labels and stamps. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780393706277
- Titel
- The genogram journey : reconnecting with your family
- Författare
- McGoldrick, Monica.
- Utgivningsår
- 2020
- Språk
- English
- Baksidestext
- Includes bibliographical references (p. 349-366) and index.
Why go home again? -- Family trees : the past as prologue -- Family stories, myths and secrets -- Family ties and binds -- Death and other losses -- Where do we come from? parents and children -- Brothers and sisters -- Couple relationships -- Culture : ethnicity, race, class, religion, and historical period with Tracey Laszloffy -- The Genogram journey : reconnecting.
Imported from: lx2.loc.gov:210/LCDB (Do not remove)
W W Norton & Company 9780393706277 -
Implementing European Union education and tra...
Inbunden bok. Kluwer Academic Publishers. 2003. ix+(1)+332 sidor.
Gott skick. Hard-cover. Laminated. Former library book with the usual stamps and labels.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 1402012926
- Titel
- Implementing European Union education and training policy - a comparative study of issues in four member states
- Utgivningsår
- 2003
- Språk
- English
Kluwer Academic Publishers 1402012926 -
Psychological consultation and collaboration...
Inbunden bok. Thomson Brooks/Cole. 4 uppl. 2005. xxii+382 sidor.
Gott skick. Kartonnage. Aningen kantstött. Inplastad. Utgallrat biblioteksex. med sedvanliga etiketter och stämplar. Ej senaste upplagan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0534575323
- Titel
- Psychological consultation and collaboration in school and community settings
- Författare
- Dougherty, A. Michael
- Förlag
- Thomson Brooks/Cole
- Utgivningsår
- 2005
Thomson Brooks/Cole 4 0534575323 -
Undervisningens röda tråd. Möjligheter i natu...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2007. 206 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Inplastad. Utgallrat biblioteksex. med sedvanliga etiketter och stämplar.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144036779
- Titel
- Undervisningens röda tråd : möjligheter i naturvetenskap
- Författare
- Jörgen Dimenäs
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 298 g
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 1 9789144036779 -
Bortom illusionens bojor. Mitt möte med Marx...
Häftad bok. Humanistiska Förlaget. 1 uppl. 1996. 167 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Något nött med veck i hörnen på omslaget.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9197187038
- Titel
- Bortom illusionens bojor : mitt möte med Marx och Freud
- Författare
- Fromm, Erich
- Förlag
- Humanistiska Förlaget
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 167 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 205 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ur recensioner:
"...en lättläst bok för den allmänt intresserade och användbar på högskolenivå i introducerande moment." Bibliotekstjänsts Sambindningslista
"...de problem som...döljs av vardagen hör också till de illusionens bojor Fromm vill bryta. I stället för allsidig mänsklig utveckling görs konsumismen till en dygd, säger han - och man kan bara småleende tillägga att Fromm i sitt 60-tal inte kunde föreställa sig vad som komma skulle. Den ekonomiska överideologin blir alltmer totalitär med sitt tal om historien som en irreversibel process, med människorna som viljelösa eldare på historiens lokomotiv... Fortfarande dominerar industrisamhällets syn på arbetet, och den gränslöst stegrade konsumtion som garanterar släktets undergång framställs som mänsklighetens enda väg till lycka... det vore kanske dumt att avfärda en bok som Bortom illusionens bojor - den är i sig ett uttryck för människans envisa strävan efter utveckling." Jan Ceder i Bohuslänningen 961205
Humanistiska Förlaget 1 9197187038 -
Upptäck psykosyntesen. En bok om att återinfö...
Inbunden bok. HumaNova. 2003. 680 sidor.
Gott skick. Inbundet pappband. Något kantstött. Enstaka stämplar och anteckningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197401420
- Titel
- Upptäck psykosyntesen : en bok om att återinföra själen i personlig och organisatorisk utveckling
- Författare
- Löfwendahl, Peter
- Förlag
- Stockholm : HumaNova
- Utgivningsår
- 2003
- Språk
- Svenska
HumaNova 9197401420 -
Skolförbättring i praktiken
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 204 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Omslaget lite skavt i kanterna.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144028170
- Titel
- Skolförbättring i praktiken
- Författare
- Blossing, Ulf
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 204 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det finns inga enkla modeller för skolors förbättringsarbete. Huvudresultatet från den undersökning som presenteras i den här boken pekar dock på en grundläggande brist i arbetet – den att det praktiskt pedagogiska undervisningsarbetet inte i tillräcklig grad uppmärksammas. Ett viktigt allmänt råd skulle således kunna formuleras: Att inta ett friutrymme handlar om att följa upp organisationsmodeller och administrativa rutiner genom att i samtal göra begripliga och konkreta kopplingar mellan dessa och det praktiskt pedagogiska undervisningsarbetet. Boken vänder sig till lärare, skolledare, skolutvecklare och andra som är intresserade av kunskap kring skolors inre liv och hur lärares och skolledares samarbete gestaltas när förbättringar i verksamheten ska göras. Särskilt behandlas skolkulturen under rubriker som ”Att förstå skolkultur” och ”Att förändra skolkultur”. Vidare behandlas ”Ett förbättringsarbetes förlopp” och här får man följa en skolas arbete med att utveckla självstyrande arbetslag och en handledande lärarroll. Avslutningsvis diskuteras hur skolor på egen hand kan få bättre fart på förbättringsarbetet och råd lämnas kring hur olika instrument som använts i undersökningen kan tas i bruk på den egna skolan.
Studentlitteratur AB 1 9789144028170 -
The Montessori Method
Häftad bok. Schocken Books. 1964. xxxix+(1)+376 sidor.
Gott skick. ISBN: 0805200886. Soft-cover. A bit worn. The spine is a bit faded. Owner's signature.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSchocken Books -
Det välnärda barnet. Föreställningar och poli...
Häftad bok. Carlsson. 2004. 219 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Recensionsstämpel på övre snittet.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9172036109
- Titel
- Det välnärda barnet : föreställningar och politik i skolmåltidens historia
- Författare
- Eva Gullberg
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 345 g
- Språk
- Svenska
Carlsson 9172036109 -
Att bli matematisk. Matematisk subjektivitet...
Häftad bok. Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet. 2010. 114+(2)+24+(2)+24+(2)+24 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Något kantstött. Sporadiska förstrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789174470840
- Titel
- Att bli matematisk : matematisk subjektivitet och genus i lärarutbildningen för de yngre åldrarna
- Författare
- Palmer, Anna - Stockholms universitet. Pedagogiska institutionen
- Förlag
- Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet
- Utgivningsår
- 2010
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Diss. (sammanfattning) Stockholm : Stockholms universitet, 2010
Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet 9789174470840 -
Modellskolan. En skola på vetenskaplig grund...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2014. 256 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Veck i bakre omslaget. Förstrykningar i delar av inlagan.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144102955
- Titel
- Modellskolan : en skola på vetenskaplig grund med forskande lärare
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 156 x 224 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolutvecklingsprojektet Modellskolan bygger på en pedagogisk idé: om lärare integrerar vetenskaplig kompetens i sin didaktiska skicklighet ökar kvaliteten i elevens lärande. Grunden för de mycket goda resultaten av detta projekt på avancerad nivå är det kollektiva och kollegiala lärandet på arbetsplatsen.
Boken ger en ingående beskrivning av det systematiska arbetet inom projektet, t.ex. grupphandledning, den dialogiska reflektionsmodellen och skuggning som ett sätt att synliggöra det osynliga. Den beskriver 3O-modellen för kompetensutvecklingen liksom dess tillämpning och förutsättningar. Utöver detta tillhandahåller boken en kritisk analys och diskussion av modellens potential att förbättra elevers lärande. Modellskolan – en skola på vetenskaplig grund med forskande lärare vänder sig till lärare och rektorer verksamma i barn- och ungdomsskola, skolpolitiker och till studerande vid lärarutbildningarna.
Studentlitteratur 1 9789144102955 -
Psykodynamisk korttidsterapi. En intensivstud...
Häftad bok.
Gott skick. Lund, 2002. 115+(5)+43+(3)+44+(2)+88+(2)+76+(2)+37 sid. Limmat mjukband. Något kantstött med mindre fläckar på pärmen. Kritiska anteckningar och förstrykningar (opponentens?). … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9162853783
- Titel
- Psykodynamisk korttidsterapi : en intensivstudie av samspel, förändring och utfall
- Författare
- Stenlund, Gunvor K.
- Förlag
- Lund
- Utgivningsår
- 2002
- Språk
- Svenska
9162853783 -
Fasettmänniskan. Teori och forskning om perso...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 411 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Något kantstött. Blyertsförstrykningar i delar av inlagan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144051208
- Titel
- Fasettmänniskan : teori och forskning om personlighet och roller
- Författare
- Moxnes, Paul
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 411 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 589 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Personlighet definieras ofta som egenskaper som är beständiga och förutsägbara över tid och i olika situationer och som kan antas ha en stark genetisk grund. I Fasettmänniskan gör Paul Moxnes en annan tolkning av begreppet personlighet. Han betraktar den som mer påverkad av situationsvariabler och av den roll personen antar i dessa olika situationer. Personlighet och beteende kan således förändras och - om omständigheterna anpassas på ett bra sätt - skapa bättre liv, ledarskap och samspel. Boken innehåller nya forskningsrön som bidrar till förståelsen av begreppen roll och personlighet. Den ger en både bred och djup framställning av psykologiska teman som författaren föreläst om vid uppskattade ledarskapskurser i olika länder. Fasettmänniskan vänder sig till psykologer, ledare, personalansvariga, coacher och konsulter som vill förstå och förbättra det mellanmänskliga samspelet samt till utbildningar i psykologi, pedagogik, ledarskap och personaladministration.
Studentlitteratur AB 1 9789144051208 -
Psychology at the Turn of the Millennium. Vol...
Inbunden bok. Psychology Press. 2002. xv+(1)+553 sidor.
Mycket gott skick. Hard-cover. The spine is very slightly bumped.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781841691992
- Titel
- Psychology at the turn of the millennium
- Utgivningsår
- 2002
- Språk
- English
Psychology Press 9781841691992 -
Mentorskap
Inbunden bok. Liber. 1 uppl. 2008. 64 sidor.
Mycket gott skick. Inbundet pappband. Obetydligt kantstött rygg. Illustrerad.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789147089246
- Titel
- Mentorskap - Exec.
- Författare
- Olsson, Marian
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 64 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 216 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- ”Mentorskap innebär att kunskap och erfarenhet förs över i en dialog mellan två personer. Man får en möjlighet att lära av varandra för att utvecklas både professionellt och personligt. Många har vittnat om hur medarbetare har vuxit genom att ha en mentor och hur effektivitet, lönsamhet och trivsel ökat i organisationer som tillämpat mentorskap.
Liber 1 9789147089246 -
Ljuspunkten. Barns relation till fenomenet oc...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2013. 183 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Något kantstött. Namnad. Enstaka förstrykningar. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114634
- Titel
- Ljuspunkten : barns relation till fenomenet och begreppet ljus
- Författare
- Alnervik, Karin - Göthson, Harold - Kennedy, Birgitta
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 183 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 210 x 225 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 368 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan pedagogisk dokumentation utveckla arbetet på våra förskolor? I den här boken får läsaren följa fem förskolors dokumentationsarbete från projektet Ljuspunkten - barns relation till fenomenet och begreppet ljus, som pågick 2006-2008.
Projektets syfte var att fördjupa samarbetet med de kommunala förskolorna i Reggio Emilia. Fokus i förskolornas dokumentationsarbete var att få syn på vilket lärande som äger rum när barnen undersöker och förhåller sig till ljus som fenomen och begrepp, men även att ta reda på vilken betydelse estetiska uttryckssätt har för barnens lärande.
I förskolornas berättelser skildras hur barnen bokstavligen ”badar” i sina dokumentationer. I boken beskrivs exempel på en mängd dokumentationer och läsaren får ta del av hur förskolorna på olika sätt arbetar med pedagogisk dokumentation. Exemplen visar att pedagogisk dokumentation sätter fokus på processerna och gör det möjligt att synliggöra och följa barnens och pedagogernas meningsskapande. Förskolorna välkomnar alla att vara med i processen och bjuder in läsaren att göra egna reflektioner och tolkningar, eftersom dokumentationen ses som ett material som inte är stängt eller färdigtolkat.
Bokens redaktörer tar upp teoretiska perspektiv på barns lärande, pedagogisk dokumentation och projekterande arbetssätt. De diskuterar vad Reggio Emiliainspiration betyder för många svenska förskolor och hur den kan göra förskolan till en demokratisk mötesplats.
Reggio Emilia Institutet i Stockholm har i det här projektet arbetat tillsammans med Barnasinnets förskola och Skogsgläntans förskola i Skarpnäcks stadsdel, HallonEtts förskolor i Jönköping, Trollets förskola i Kalmar och Hammarby förskolor i Stockholm.
Boken vänder sig till förskolor och pedagoger som är intresserade av hur man kan arbeta med pedagogisk dokumentation.
Om författarna
Bokens författare är Karin Alnervik, Harold Göthson och Birgitta Kennedy
Liber 2 9789147114634 -
Förskolan - barns första skola!
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Enstaka blyertsförstrykningar.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144042220
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9789144042220 -
Framgångsrika skolor. Mer om struktur, kultur...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2014. 242 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Stötmärke på främre omslaget. Senaste upplagan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144102993
- Titel
- Framgångsrika skolor - mer om struktur, kultur, ledarskap
- Författare
- Höög, Jonas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 242 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Begreppen struktur, kultur och ledarskap bildar tillsammans ett skarpt verktyg i analysen av en skolas förmåga att uppnå sina mål. Denna tes har varit vägledande i ett forskningsprojekt som författarna bedrivit, och som 2011 resulterade i en bok med titeln: Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor. Föreliggande bok fördjupar våra kunskaper om vad som kännetecknar framgångsrika skolor, och ska ses som en vidareutveckling av resultaten från 2011.
I denna andra bok diskuteras: hur rektorer förstår sambandet mellan struktur och kultur; förståelsen av skolan som organisation; pedagogiskt ledarskap; rektors förändringsledarskap; modeller för rektors beslutsfattande; lärares olika identiteter som påverkar hur skolans kultur konstrueras och dess mål prioriteras; rektors balans mellan etik, ansvar och auktoritet; skolans mångkulturalitet; samt rektorers syn på mobbning och forskningen om mobbning.
Framgångsrika skolor diskuterar en mängd spännande områden av betydelse för rektors ledarskap och ger en ökad förståelse av skolan ur ett organisatoriskt helhetsperspektiv. Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledarutbildningar samt inom lärarutbildningen, men passar även utmärkt som fortbildningslitteratur för verksamma skolledare och lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144102993 -
Marte meo and coordination meetings: MAC. Coo...
Häftad bok. Argos/Palmkrons Förlag. 2013. 185 sidor.
Nyskick. Soft-cover. New book.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189638259
- Titel
- Marte meo and coordination meetings : MAC
- Författare
- Wirtberg, Ingegerd
- Förlag
- Argos/Palmkrons Förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 185 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 149 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- In the early 1990s two sets of experiences coincided and eventually resulted in the development of Marte Meo and Co-ordination Meetings (MAC). The first concerned my experience of inter-agency effectiveness in Sweden. In my work as an external supervisor and trainer in my hometown I often came across the same children, but in different professional contexts. They and their families had been referred to different agencies and the reason for the referral was often a teacher who expressed her concern about the child s development. The school often described these children as having interaction and learning problems. It was also common that the agencies to whom the children were referred the Social Services, Child Guidance Clinics, agencies for children with special needs etc. did not share the school s definition of the problem. This was sometimes true even for the child s parents. However, the general consensus from the professionals was that the family should receive some form of help, and that this work would then (hopefully) result in the child performing better in school. It could also be that the different agencies disagreed in their evaluation of the seriousness of the child s problem or whose responsibility it was to help. More than once I witnessed schools and other agencies criticise each other, each of them often questioning the way in which the other defined and carried out their professional responsibilities. This kind of experience strengthened the conviction that there must surely be a fairly simple and practical way for the agencies created by society in order to protect and ensure children s safety and development to co-operate more effectively, and use their resources and knowledge in a more co-ordinated fashion. Another clearly observed pattern was that when the parents of the child did not share the professional s view of the child s need for support, the resulting conflict often stopped the child from receiving any kind of support. A short history 0-titel-innehall-x.indd 7 2013-02-11 19.01 8 The second was coming into contact with and learning the videobased model named Marte Meo. I helped introduce Marte Meo into Sweden in the late eighties and although at that time nothing was known (more than anecdotal evidence) regarding the effectiveness of the model, it quickly became apparent that there was a great deal of interest to implement it in different professional settings. A colleague and friend Professor Kjell Hansson constantly reminded me about the lack of evidence, and in particular what he said was my lack of responsibility in introducing a model whose effectiveness was unknown. His friendly pressure was very helpful, and the decision was made to research the model and its effectiveness. These two sets of experiences were the starting point of what later became MAC. One of the core ideas that form the foundation of MAC is that the child can be offered help in that context where her problem is first observed and identified in this case, the school. In practice, this means that when the school seeks contact with parents, it is to ask for their consent so that the teacher can get extra help in the classroom to better support their child. Succeeding experience has shown that few parent turns down this offer. In the early stages of planning a pilot-project it became apparent that some kind of social construction a story or narrative that could be accepted by all parts was needed to keep the system of school and parents co-ordinated, and create a co-operative frame. Such a frame would help elicit the parents blessing in the school s attempt to support their children, and offer the school a rationale that would justify the extra expenditure of time and energy in the classroom. The idea of how this should happen in practice was initially rather foggy, and it proved to be a stroke of luck to invite psychologist Ulf Axberg, Ph. D. to help with the creation of this part of the project. He brought both theoretical and practical clarity with him, and researched the work, and eventually wrote his doctoral dissertation on the project. Kjell Hansson has continued to offer his invaluable collaboration during MAC s development over time, as well as to the ongoing research designed to determine its effectiveness. He has been a constant discussion partner and has given constructive feedback throughout the writing process. Ingegerd Wirtberg
Argos/Palmkrons Förlag 9789189638259 -
Marte meo och samordningssamtal : MOS. Samarb...
Häftad bok. Argos/Palmkrons Förlag. 1 uppl. 2014. 187 sidor.
Nyskick. Limmat mjukband. Förlagsny.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789189638310
- Titel
- Marte meo och samordningssamtal : MOS : samarbete för att stödja barns utveckling
- Författare
- Wirtberg, Ingegerd
- Förlag
- Argos/Palmkrons Förlag
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 187 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 145 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kort historik I början av 1990-talet möttes erfarenheter från två olika områden och gav så småningom upphov till "Marte Meo och samordningssamtal" (MOS). För det första var det mina erfarenheter av hur samarbetet mellan olika verksamheter fungerade. I mitt arbete som verksamhetshandledare träffade jag ofta samma barn, men i olika professionella sammanhang. Barnen och deras familjer hade hänvisats till olika verksamheter och bakom detta fanns ofta ofta en pedagog som uttryckte sin oro för barnets utveckling. Skolans beskrivning av de här barnen var vanligtvis att de hade problem i samspel med andra och inlärningssvårigheter. Det var också vanligt att de verksamheter som barnen hade hänvisats till - socialtjänsten och barn- och ungdomspsykiatrin - inte definierade problemet på samma sätt som skolan. Detsamma gällde ibland också barnets föräldrar. Däremot var personalen i de olika verksamheterna överens om att familjen borde få någon form av hjälp, och att den insatsen - förhoppningsvis - skulle leda till att barnet skulle klara sig bättre i skolan. Det hände också att man personalen inom de olika verksamheterna hade olika åsikter om hur allvarligt barnets problem var eller om vems ansvar det var att hjälpa till. Fler än en gång blev jag vittne till hur skolor och andra verksamheter kritiserade varandra och ifrågasatte de andras sätt att definiera och hantera sitt professionella ansvar. Dessa erfarenheter stärkte övertygelsen att det måste finnas ett relativt enkelt och praktiskt genomförbart sätt för dessa verksamheter - som samhället har skapat för att garantera barnens trygghet och utveckling - att samarbeta effektivare och samordna sina resurser och kunskaper bättre. Ett annat tydligt mönster var att om barnets föräldrar inte delade de professionellas syn på barnets behov av hjälp, uppstod ibland en konflikt som ofta ledde till att barnet inte fick något stöd alls. För det andra var det de möjligheter jag såg att stödja barn, föräldrar och pedagoger i samband med att jag kom i kontakt med den videobaserade modellen Marte Meo. I slutet av 80-talet hjälpte jag till att introducera Marte Meo i Sverige, och trots att man då inte visste något om modellens effekt, annat än genom anekdoter, stod det snabbt klart att det fanns ett stort intresse för att implementera metoden i olika professionella sammanhang. En kollega och vän, professor Kjell Hansson, påminde mig ständigt om bristen på evidens och i synnerhet om det ansvarslösa i att introducera en modell vars effekter var okända. Hans vänskapliga påtryckningar var till stor hjälp och ledde till beslutet att genomföra en vetenskaplig undersökning av modellen och dess effekter. Dessa båda erfarenheter var utgångsläget för det som senare blev MOS. En av grundtankarna för modellen är att barnet kan erbjudas hjälp i det sammanhang där problemet först observerades och identifierades, i detta fall skolan. I praktiken betyder detta att skolan kontaktar föräldrarna för att be om deras tillåtelse, så att läraren kan få extra stöd i klassrummet för att hjälpa deras barn bättre. Enligt vår erfarenhet tackar få föräldrar nej till ett sådant erbjudande. I ett tidigt planeringsstadium av ett pilotprojekt visade det sig att det behövdes någon form av social konstruktion, en berättelse som alla parter kunde acceptera, för att samordna systemet skola/föräldrar och skapa en samarbetsfrämjande ram. En sådan ram skulle göra det lättare att samordna föräldrar och lärare i sina ansträngningar att stödja det enskilda barnet. Idén om hur detta skulle ske i praktiken var inledningsvis gaska vag, men när leg.psykolog Ulf Axberg inbjöds att hjälpa till med utformningen av denna del av projektet, blev det en lyckoträff. Han tillförde både teoretisk och praktisk klarhet till arbetet, studerade det vetenskapligt och skrev så småningom ett vetenskapligt arbete om arbetet, detta ingick i hans dokorsavhandling(Axberg m.fl.,2006). Kjell Hansson fortsatte att bidra med ett ovärderligt samarbete under utvecklingen av MOS och i samband med forskningsarbetet för att utvärdera modellens effekt. Han var en ständig diskussionspartner och konstruktiv kritiker under skrivprocessen. Det med stor saknad jag skriver att Kjell Hansson hastigt avled i mars 2013. Ingegerd Wirtberg
Argos/Palmkrons Förlag 1 9789189638310 -
Mindful eating. Ät bra, må bra, gå ner i vikt...
Häftad bok. Argos/Palmkrons Förlag. 1 uppl. 2015. 272 sidor.
Nyskick. Trådhäftad. Illustrerad. Förlagsny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189638396
- Titel
- Mindful eating : ät bra, må bra, gå ner i vikt med mindfulness, compassion och KBT
- Författare
- Palmkron Ragnar, Åsa
- Förlag
- Argos/Palmkrons Förlag
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 171 x 240 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 650 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ät bra och må bra med Mindful eating Sluta stressa kring mat och bli vän med din kropp Träna medvetenhet om mönster som står i vägen för förändring Lär dig att njuta av mat och samtidigt minska känsloätande Lyssna till kroppens signaler om hunger, mättnad, sug och stress Bli din egen bästa vän med självmedkänsla, compassion Första kompletta läroboken i Mindful eating på svenska Grundläggande teori och övningar i Mindful eating Ur innehållet Mindful eating och mindless eating Känna mättnad Kopplingen mellan stress och ätande Sju sorters hunger Hantera sug Kroppen och känslor Hjälp hjärnan öka glädje Bli vän med dig själv Man kan inte ändra på det som har varit. Men ååååh vad jag hade behövt att få läsa om att ha självmedkänsla och träna på olika förhållningssätt till maten och hungern! Men då fanns inte den här boken. Så bra att den finns nu. Agneta Lagercrantz, författare En fin bok som är lätt att läsa och väcker igenkänning. Camilla Sköld, med dr, utbildare i mindfulness, MBSR
Argos/Palmkrons Förlag 1 9789189638396 -
Smart addera. Allt om ADHD - med KBT-strategi...
Häftad bok. Argos/Palmkrons Förlag. 1 uppl. 2019. 282 sidor.
Nyskick. Danskt band. Illustrerad. Förlagsny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188785039
- Titel
- Smart addera : allt om ADHD - med KBT-strategier och verktyg för coaching
- Författare
- Palmkron Ragnar, Åsa
- Förlag
- Argos/Palmkrons Förlag
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 282 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 463 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- SMART ADDERA - ALLT OM ADHD är en bok som handlar om adhd och hur man kan använda sina styrkor och hantera svårigheter. Den ger fakta, KBT-strategier och verktyg för coaching.Boken vänder sig till dig som är ungdom eller vuxen och har adhd, till anhöriga, arbetsledare och alla som arbetar professionellt med adhd i skolan, vården eller socialtjänsten. Den viktigaste kunskapen om adhd presenteras i 23 TEMAN, t.ex-Sova och stiga upp-Stora utmaningar med uppmärksamhet, hyperaktivitet och impulsivitet-Motivation-Mat och adhd-Medicin-Anpassa och underlätta-Relationer-Reglera känslor-Hantera tid-Diagnos-Dagdrömmarhjärnan Mer än 100 SMARTA STRATEGIER gör det möjligt att fungera bättre i vardagen. De fungerar också som verktyg för dig som vill coacha någon annan.Några exempel:-Ta tillvara starka sidor och hantera svårigheter-Ställa sömnklockan rätt-Dela uppgifter i mindre delar-Struktur på ekonomin-Minska hyperaktivitet-Hantera impulsivitet-Reglera känslor-Tekniska hjälpmedel-Tillbaka till samtalet-Arbetsledare bör tänka på Boken är lättläst och passar utmärkt som kursbok vid grundläggande utbildningar om adhd. Med stor sakkunskap och lång erfarenhet av att arbeta inom området förklarar Åsa Palmkron Ragnar, specialistläkare i psykiatri och överläkare i Region Skåne, vad adhd innebär, vilka problem tillståndet kan innebära och hur man kan hantera dem. Boken är pedagogisk och lättläst med mängder av konkreta råd, smarta strategier, för att hantera svårigheter och tillvarata starka sidor. Den vänder sig till unga och vuxna med adhd, anhöriga och dem som arbetar professionellt med att hjälpa personer med adhd.
Argos/Palmkrons Förlag 1 9789188785039 -
Coaching med tema KBT. En handbok och självhj...
Häftad bok. Argos/Palmkrons Förlag. 1 uppl. 2019. 196 sidor.
Nyskick. Danskt band. Förlagsny.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789188785046
- Titel
- Coaching med tema KBT : en handbok och självhjälpsbok
- Författare
- Palmkron Ragnar, Åsa
- Förlag
- Argos/Palmkrons Förlag
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 196 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 138 x 209 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 298 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken vänder sig till alla som vill coacha sig själva eller någon annan till ett rikare liv. Den ger en metod att via reflektion och utmaningar komma till klarhet om våra mål och hur man når dem, genom att visa hur vi kan öka vår förmåga att förstå känslor och deras funktion. Den erbjuder konkreta verktyg som aktivt lyssnande, öppna frågor och feedback, i syfte att förbättra möjligheterna att relatera till andra. Och även till sig själv - självkännedom står i fokus. För att ta sig dit man vill eller leda andra krävs att man är medveten om sin personlighet och sina invanda tankemönster, och även sina behov och livsmål. Bokens utgångspunkt är att social skicklighet är en förmåga som kan läras och ökas. Fokus ligger, som i all coaching, på möjligheter och lösningar. Känslor och deras budskap har en central roll. Magkänsla har tagit steget från flum till betydelsefull komponent i både självstyrande verksamhet och ledarskap av andra. Ur innehållet: Förändring - Mål i livet - Hitta dina starka sidor. Hur lär du dig nya saker? - Övervinn hinder - Skapa goda relationer Bli en bättre lyssnare - Kroppsspråket Ge feedback och konstruktiv kritik - Lär dig säga nej Så visar du medkänsla - Tro på dig själv - Positiv förstärkning Tankefällor - Lycka, glädje och humor
Argos/Palmkrons Förlag 1 9789188785046 -
KBT Kognitiv beteendeterapi. Komma på Bättre...
Häftad bok. Argos/Palmkrons Förlag. 3 uppl. 2020. 272 sidor.
Nyskick. Limmat mjukband. Förlagsny. Senaste upplagan.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789188785077
- Titel
- KBT Kognitiv beteendeterapi : Komma på Bättre Tankar
- Författare
- Palmkron Ragnar, Åsa
- Förlag
- Argos/Palmkrons Förlag
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 364 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- KBT - Komma på Bättre Tankar är den klassiska självhjälpsboken som har hjälpt tiotusentals att förändra sina liv i positiv riktning. Kognitiv beteendeterapi, KBT, är en dokumenterat effektiv behandling av ångest och depression och presenteras här på ett lättfattligt sätt. Inga förkunskaper krävs. Boken är också en verktygslåda för terapeuter och kurslitteratur på grundläggande psykoterapiutbildningar i KBT. Den består av tre delar: 1. 20 sessioner KBT, riktar sig till alla som vill öka sitt välbefinnande. 2. Ångest och depression. Så kan man hantera dem. 3. ABC om KBT är en uppslagsdel.Detta är den tredje omarbetade upplagan med nyskrivna avsnitt om hur känslor påverkar oss och om hur man kan hantera ångest. Mindfulness och acceptans presenteras utförligt med många övningar. Fakta och övningar bildar en helhet som steg för steg ger insikter och verktyg för förändring. Med hjälp av nya strategier är det möjligt att finna nya lösningar. Ur innehållet: - Tankens och handlingens kraft - Automatiska tankar - Tanke- känsla-handling - Beteendeförändring - Tankefällor - Sokratiska frågor - Känslornas budskap - Mindfulness - Acceptans - Hantera ångest - Komma ur depression - Begrepp och ordförklaringar - 131 övningar
Argos/Palmkrons Förlag 3 9789188785077 -
Visuella arenor och motsägelsefulla platser....
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 1 uppl. 2014. 330 sidor.
Mycket gott skick. Trådhäftad. Obetydligt kantstötta hörn.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171734334
- Titel
- Visuella arenor och motsägelsefulla platser : tio texter om transformativt lärande, identitet och kulturell förändring
- Författare
- Bendroth Karlsson, Marie
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 330 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 230 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 713 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Enligt vissa filosofer har västerländsk samhällskultur under det senaste halvseklet genomgått en omvandling som gjort oss ?postmoderna?. Ett fenomen som associerats med denna postmodernitet är att visuell kultur uppfyller alltmer av vår tid och uppmärksamhet. Vardagen invaderas av displayer och kameror; platser, händelser och personer blir visuellt exponerade och dokumenterade som aldrig förr. Det intensiva umgänget med visuell kultur antas göra något nytt med oss.
I en tid då allt som en gång varit fast börjat flyta ? där historia och biografi påstås ha förlorat sin betydelse ? har samtidigt platsen utvecklats till en central aspekt inom i stort sett all kulturanalys. Man talar om en spatial turn. De tio författarna i denna antologi ? kulturvetare, bildpedagoger och dramapedagoger ? har tagit sig friheten att slå följe med de teoretiker och platsfilosofer som känts mest relevanta, vilket resulterat i en volym med många olika perspektiv.
Genom etnografiska undersökningar av förskoleateljéer, förskolebarns institutionella platser och frirum, skolans bild- och dramasalar, amatörodlares trädgårdar, platser ?i våra hjärtan? samt ?irländska? pubar i Dublin och Dubai ger bokens texter nya insikter om vad plats och visuell kultur betyder för stora och små människor i en förmodat postmodern tid.
Bokförlaget Daidalos 1 9789171734334 -
Att undervisa i läsförståelse
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2009. 352 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Något kantstött. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127413184
- Titel
- Att undervisa i läsförståelse
- Författare
- Barbro Westlund
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 352 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 554 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
-
Här redovisas tre metoder som har visat dokumenterat långsiktig effekt på läsförståelse. Vidare presenteras också ett stort antal olika tillämpningsmodeller, som fungerar under hela grundskoletiden. Modellerna gynnar alla läsare, även de goda. Boken riktar sig till förskollärare, grundskollärare och lärarstuderande.
Studiehandledningen bidrar till en kompetenshöjning i hur man som lärare utvecklar sina elevers läsförståelse under hela skoltiden. Alla lärare på skolan kan delta, från förskollärare till ämneslärare.
Den andra utgåvan är uppdaterad mot Lgr 11.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127413184 -
The Neurological Side of Neuropsychology
Inbunden bok. The MIT Press. 1996. xv+(3)+529 sidor.
Gott skick. Hard-cover. Slightly bumped. A couple of library stamps inside.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780262032315
- Titel
- Neurological side of neuropsychology
- Författare
- Cytowic, Richard E.
- Förlag
- Cambridge, Mass. Bradford Books
- Utgivningsår
- 1996
- Språk
- English
The MIT Press 9780262032315 -
Process and personality. Actualization of the...
Inbunden bok. Ontos verlag. 2008. (12)+299+(1) sidor.
Gott skick. Hard-cover. A couple of library stamps inside.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 3938793899
- Titel
- Process and personality : actualization of the personal world with process-oriented methods / Gudmund J. W. Smith, Ingegerd M. Carlsson (editors)
- Författare
- Smith, Gudmund - Carlsson, Ingegerd M.
- Förlag
- Heusenstamm bei Frankfurt : Ontos Verlag
- Utgivningsår
- 2008
- Språk
- English
Ontos verlag 3938793899 -
Att plantera ett barn
Häftad bok. Media-Tryck. 2011. 344 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Mindre veck i övre hörnet på främre pärmen. Med dedikation från förf. samt disputationsblad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789174731040
- Titel
- Att plantera ett barn
- Författare
- Jonsson Malm, Carolina
- Förlag
- Media-Tryck
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 344 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Jonsson Malm, Carolina
Media-Tryck 9789174731040
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn