Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Att sälja en stad. Stockholms besöksnäring 1936-2011

Att sälja en stad. Stockholms besöksnäring 1936-2011

Häftad bok. Stockholmia förlag. 2013. 304 sidor.

Mycket gott skick. Danskt band. Illustrerad. Monografier utgivna av Stockholms stad 232.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK

Förlagsfakta

ISBN
9789170312557
Titel
Att sälja en stad : Stockholms besöksnäring 1936-2011
Författare
Ågren, Karin
Förlag
Stockholmia förlag
Utgivningsår
2013
Omfång
304 sidor
Bandtyp
Danskt band
Mått
150 x 227 mm Ryggbredd 26 mm
Vikt
650 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Stockholms besöksnäring 19362011

Turistnäring handlar om försäljning, på så många olika sätt som möjligt, till så många som möjligt.

Stockholms turistorganisationer har i 75 år sålt Stockholm i världen. Vad har turistnäringen haft för betydelse för Stockholms ekonomiska utveckling? En historisk tillbakablick ger en ökad förståelse för näringens betydelse i nutiden.
Tre olika turistorganisationer har verkat i Stockholm sedan 1936. Här studeras vilka samarbeten med näringslivet och politiker som funnits. Vilka ord och bilder som använts för att marknadsföra staden och varför slogans och loggor förändrats över tid. Vilka olika typer av evenemang har anordnats för att både locka besökare till staden men också för att manifestera vissa värden som ansetts viktiga för Stockholm? Även till exempel museum studeras ingående, för att förstå samarbetet mellan olika mer permanenta näringar och stadens turistorganisation.
Privatresenären är den vanligaste besökaren. Men de resenärer som reser å tjänstens vägnar har ägnats speciell uppmärksamhet av turistorganisationen, som redan från starten arbetat för att få kongresser förlagda till Stockholm.
Vem som ska organisera turistnäringen i Stockholm den privata näringen eller det offentliga har diskuterats så länge staden haft en turistorganisation. Diskussionen pågår fortfarande och är en del av bokens genomgående tema.
Karin Ågren är forskare i ekonomisk historia vid Uppsala universitet.

Boken ingår i serien Stockholms moderna ekonomiska historia.