Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Staten får inte abdikera : om kommunaliseringen av den svenska skolan : betänkande från Utredningen om skolans kommunalisering SOU 2014:5

Staten får inte abdikera : om kommunaliseringen av den svenska skolan : betänkande från Utredningen om skolans kommunalisering SOU 2014:5

Häftad bok. Norstedts Juridik AB. 1 uppl. 2014. 789 sidor.

Mycket gott skick. Enstska markering och kommentar i texten.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789138240694
Titel
Staten får inte abdikera : om kommunaliseringen av den svenska skolan : betänkande från Utredningen om skolans kommunalisering SOU 2014:5
Författare
Sverige. Utredningen om skolans kommunalisering
Förlag
Norstedts Juridik AB
Utgivningsår
2014
Omfång
789 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
1245 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Kommunaliseringen av skolan blev ett misslyckande skriver regeringens särskilde utredare Leif Lewin i sitt betänkande.

Syftet med kommunaliseringen 1991 var att effektivisera och höja kvaliteten i skolan. Förbättringar skulle åstadkommas genom att många beslut om skolans vardagsarbete decentraliserades till kommuner, rektorer och lärare. Kommunaliseringen av skolan blev i stora delar ett misslyckande, som under de senaste dryga 20 åren bidragit till försämrade studieresultat och minskad likvärdighet samt sänkt statusen för läraryrket. Kommunerna, rektorerna och lärarna fick endast kort tid på sig att förbereda sig på sin nya uppgift att själva organisera skolverksamheten samt uttolka och operationalisera målen för skolan. I många kommuner saknades också kunskap om hur den nya decentraliserade styrmodellen var tänkt att fungera.

Trots de genomgripande förändringarna av skolan gav staten under större delen av 1990-talet inte tillräckligt stöd till kommunerna, rektorerna och lärarna i deras arbete med att axla sitt nya ansvar. Staten och kommunerna bär ett delat ansvar för läraryrkets sjunkande status.