HATTMAKAREN I LA ROCHELLE - KLOCKORNA I BICÉTRE - TRE RUM PÅ MANHATTAN
Inbunden bok. ALBERT BONNIERS FÖRLAG . 217+ 247 + 219 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i hyggligt skick.
Diskret namnade
BAKSIDESTEXTER:
"Tre rum på Manhattan"
--- Francois och Kay, två vinddrivna européer, möts av en slump på en nattöppen bar i New York. Båda är ensamma och olyckliga och de dras instinktivt till varandra. Deras möte blir upptakten till ett intensivt men ovisst kärleksförhållande, en kärlek ständigt hotad av minnen ur det förflutna. "Min första kärleksroman" har Simenon sagt om "Tre rum på Manhattan" och den har verkligen blivit en fin berättelse om två människors smärtsamma försök att övervinna allt som ligger mellan dem för att slutligen mötas i ett slags känslomässig mognad.
Simenon lyckas också fånga en säregen och sensuell New York-stämning: ljuset, dofterna, folklivet, bohemkvarteret Greenwich Village med dess speciella karaktär, de otaliga små barernas atmosfär och intimitet.
"Tre rum på Manhattan" är en mästerlig kärleksroman,
HATTMAKAREN I LA ROCHELLE
Molnen ligger tunga över La Rochelle, höstregnen strömmar i den gamla hamnstaden vid Biscaya och den som måste vistas utomhus söker skydd under trottoarernas arkader. Men där inne i mörkret lurar döden. Sex gånger har den slagit
till, sex kvinnor har hittats strypta. Ingen vet varför eller av vem. Och skräcken sprider sig i La Rochelle ...
I ljuset och värmen på Cafe des Colonnes, där stamkunderna samlas om eftermiddagarna, lägger man ut texten om de fruktansvärda händelserna. Där finner man också den välaktade hattmakaren Leon Labbe, ett mönster av regelbundna vanor och medborgerligt förtroende. Stackars hattmakare! Alla tycker synd om honom, bunden som han är av
en invalidiserad och tyrannisk hustru. Ja, stackars hattmakare mer "stackars" än någon anar!
Georges Simenon ger här än en gång prov på sin egenartade förmåga att skapa atmosfär och att ur en till synes obetydlig kärna bygga upp en andlös yttre och inre spänning. Läsaren, som snart anar "vem", kommer endast så småningom underfund med "hur", och först på bokens sista sidor börjar man förstå "varför".
KLOCKORNA I BICÉTRE
Rene Maugras har nått toppen. Han är mäktig tidningskung i Paris, han har en vacker hustru, en förstående väninna, pengar, inflytande. Han har allt - och allthar han fått av egen kraft.
Vid en lunch på lyxrestaurangen Grand Véfour
drabbas han av slaganfall och vaknar på det stora mentalsjukhuset Bicêtre utanför Paris. Han är förlamad och stum, men han uppfattar allt som sker omkring honom och hans tankeförmåga är orörd. Inför döden, som tycks honom så nära, betraktar han sin omgivning, sitt äktenskap och sina vänner, sitt livsverk, sin uppväxt och de ögonblick av extas som han har upplevat. Han finner att han ser allt med en nyfikenhet, som han aldrig tidigare känt, och med en medlidsam förståelse inte bara för andra utan även för den man som är han själv.
Steg för steg har trollkarlen Simenon följt en människas uppvaknande från dödsriket och återkomst till livet. Hans roman är betvingande, fylld av medlidande
och förståelse. ...