Medierna och mediernas makt
Det är en vanlig föreställning att media har fått allt mer makt i vår globaliserade informationsålder. Men vem är det egentligen som utövar denna makt? Är det journalisterna, ägarna eller konsumenterna? En annan vanlig föreställning är att publiken har blivit alltmer kritisk mot de media de konsumerar. Hur avgör vi vem vi kan lita på?
Frågor om ägande, makt och förtroende besvaras inte bara i teorin men också i praktiken. Hur fungerar medierna i verkligheten? Hur ser balansen mellan vinstintresse och public service ut? Hur hanterar medierna sin demokratiska uppgift? Frågor som dessa sysselsätter skribenterna i Medierna och makten, en essäantologi med bidrag av framstående medieprofiler från hela världen: Kavi Chongkittavorn, Niclas Ekdal, Tomas Hylland Eriksen, Jonathan Fenby, David Frum, Kay Glans, Roy Greenslade, Isabel Hilton, John Lloyd, Edward Lucas, Nathan Shachar, Thomas Steinfeld, Tarun J Tejpal och Shashi Tharoor.
Boken ingår i serien Engelsbergsseminarierna. 2006. 175 sidor. Inbunden.