Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Kommers : Historiska handelsformer i Norden under 1700- och 1800-talen

Kommers : Historiska handelsformer i Norden under 1700- och 1800-talen

Häftad bok. Opuscula Historica Upsaliensia. 2010. 288 sidor.

Gott skick. Under medverkan av Kristina Lilja & Karin Ågren. Några cm skada längs ryggen på baksidan; i övrigt i fint skick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK

Förlagsfakta

ISBN
9789197731270
Titel
Kommers
Författare
Andersson, Gudrun - Nyberg, Klas - Lilja, Kristina - Ågren, Karin - Uppsala universitet. Historiska institutionen
Förlag
Opuscula Historica Upsaliensia
Utgivningsår
2010
Omfång
288 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
148 x 210 mm Ryggbredd 17 mm
Vikt
484 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Industrialiseringens förutsättningar i Norden inleddes redan i början av 1800-talet. Den grundlades genom att moderniseringen av jordbruket skapade en konsumtionsvarumarknad: landsbygdens växande befolkning frigjordes från jordbrukets självhushållning; bönder och obesuttna fick penninginkomster.

Teorierna om en ökad konsumtion redan i slutet av 1700-talet utgår från att människor arbetade mer än tidigare för att kunna köpa nya varor, främst kolonialvaror som textilier, frukt, kaffe och socker. Så skedde trots att livsmedel blev dyrare och svarade för mer än hälften av det stora flertalets inkomster. I det som kallats flitens revolution arbetade alla i hushållen mer, även kvinnor och barn. Samtidigt sjönk priserna kraftigt på vissa varor som linne och socker i förhållande till baslivsmedel.

I antologin Kommers presenterar forskare från de nordiska länderna sin forskning om olika former av handel och ökad marknadsinvolvering under 1700-talet och 1800-talet. Nya projekt om handelsnätverk, etnicitet och marknadsföring samt butikernas roll visar på ett synnerligen aktivt och idérikt forskningsfält som ligger väl i linje med den internationella forskningsfrontens återuppväckta intresse för olika slags former av handel och distributionsnätverk just nu.