Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Design för lärande

Design för lärande

Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2008. 269 sidor.

Mycket gott skick. Vissa hanteringsspår på pärmen. Varsamt läst bok.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789172275515
Titel
Design för lärande
Författare
Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
Förlag
Norstedts Akademiska Förlag
Utgivningsår
2008
Omfång
269 sidor
Bandtyp
Kartonnage
Mått
162 x 234 mm Ryggbredd 22 mm
Vikt
594 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>

Hur skapar vi de bästa förutsättningarna för lärande? Hur ska vi presentera ett kunskapsinnehåll så att bästa möjliga lärande uppstår, på 2000-talet? För "förpackningen" av kunskap förändras mycket över tid. Den gamla pluggskolan är historia. Lärande går till på helt andra sätt idag.

Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer som t.ex. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning och hur man konstruerar prov,  flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.

När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form?

För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen.

I samma serie ingår Design för lärande i musik (2010) och Design för lärande - ett multimodalt perspektiv (2010).