Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Att förbättra skolan för alla

Att förbättra skolan för alla

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2018. 284 sidor.

Nyskick. Ny från förlaget.
Skolans verksamhet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad ­erfarenhet. I den här boken beskrivs ett ramverk för skolförbättring som visar hur insikter från forskning kan tas till vara utan att hänsynen till det lokala sammanhanget och berörda aktörers synvinkel går förlorad. Tillvägagångssättet hämtar inspiration från förbättringsvetenskapen, där målet är att ”lära snabbt” genom att upptäcka vad som fungerar i liten skala. Därefter kan förändringen skalas upp, men också anpassas, i takt med att den sprids i ett nätverk av samverkande enheter. Förändringsramverket levandegörs genom konkreta exempel, inte minst författarnas egna erfarenheter från skolutvecklingsprojekt där man tillämpat metodologin och dess fem grundläggande principer: • Problem – att formulera problem utifrån berörda aktörers synvinkel • Varierande utfall – att förstå vad som fungerar för vem och under ­vilka omständigheter • Nuvarande system – att kartlägga det större sammanhanget som ­skapar problemet • Mätbara mål – att identifiera och mäta konkreta mål under ­förändringsprocessen • Nätverkande – att arbeta i grupper som påskyndar och sprider ­lärande/förändring Att förbättra skolan för alla vänder sig till samtliga aktörer som arbetar med skolutveckling: lärare, skolledare och personer inom förvaltning och politik.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789144120928
Titel
Att förbättra skolan för alla
Författare
Bryk, Anthony S..
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2018
Omfång
284 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 223 mm Ryggbredd 21 mm
Vikt
411 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Skolans verksamhet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad ­erfarenhet. I den här boken beskrivs ett ramverk för skolförbättring som visar hur insikter från forskning kan tas till vara utan att hänsynen till det lokala sammanhanget och berörda aktörers synvinkel går förlorad. Tillvägagångssättet hämtar inspiration från förbättringsvetenskapen, där målet är att ”lära snabbt” genom att upptäcka vad som fungerar i liten skala. Därefter kan förändringen skalas upp, men också anpassas, i takt med att den sprids i ett nätverk av samverkande enheter.

Förändringsramverket levandegörs genom konkreta exempel, inte minst författarnas egna erfarenheter från skolutvecklingsprojekt där man tillämpat metodologin och dess fem grundläggande principer:
• Problem – att formulera problem utifrån berörda aktörers synvinkel
• Varierande utfall – att förstå vad som fungerar för vem och under ­vilka omständigheter
• Nuvarande system – att kartlägga det större sammanhanget som ­skapar problemet
• Mätbara mål – att identifiera och mäta konkreta mål under ­förändringsprocessen
• Nätverkande – att arbeta i grupper som påskyndar och sprider ­lärande/förändring

Att förbättra skolan för alla vänder sig till samtliga aktörer som arbetar med skolutveckling: lärare, skolledare och personer inom förvaltning och politik.