Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Mediekratin : medierna makt och svenska val

Mediekratin : medierna makt och svenska val

Häftad bok. Ekerlids. 2014. 216 sidor.

Mycket gott skick. Prislapp på baksidan.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK

Förlagsfakta

ISBN
9789187391484
Titel
Mediekratin : medierna makt och svenska val
Författare
Asp, Kent
Förlag
Ekerlids
Utgivningsår
2014
Omfång
216 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
157 x 225 mm Ryggbredd 17 mm
Vikt
400 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Avgör journalisterna valen? Vilken betydelse har medierna för partiledarnas framgångar och för att nya partier kommit in i riksdagen? Har partierna trängts undan av journalister, experter och opinionsundersökningar?
Vem bestämmer dagordningen? Ger medierna en korrekt bild av arbetslösheten och ekonomin? Är valbevakningen rättvis? Och spelar politiken en mindre roll idag än för 25-30 år sedan? Det är frågor som analyseras i Mediekratin mediernas makt i svenska val. Det empiriska underlaget grundar sig på studier av svenska
medievalrörelser så långt tillbaka i tiden som till mitten av 1950-talet.
I fokus står valbevakningens långsiktiga trender.
Mediernas roll analyseras i ett maktperspektiv hur medierna påverkar politiken och hur politiker genom politikens medialisering i ökande grad anpassar sig till mediernas sätt att arbeta och tänka.
Mediernas roll analyseras också i ett demokratiperspektiv vilka konsekvenser
mediernas ökande makt har för den representativa demokratin och maktfördelningen i samhället. Gör medierna demokratin bättre eller sämre?
Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik vid institutionen för
journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet. Hans
forskning är inriktad mot medier, makt och demokrati.
Johannes Bjerling är filosofie doktor i journalistik och disputerade med avhandlingen The Personalisation of Swedish Politics vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet (JMG).