En, två, många - om barns tidiga matematiska tänkande
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2010. 176 sidor.
Mycket gott skick. Fin inuti med några märken på pärmens utsida.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789147015573
- Titel
- En, två, många
- Författare
- Björklund, Camilla
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 236 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Även riktigt små barn har förmågor och färdigheter som är grundläggande för att räknefärdigheten ska utvecklas. I takt med att barnet får fler erfarenheter, och möter en mångfald fenomen och företeelser i omvärlden, utvecklas tänkandet mot en allt mer komplex förståelse av samband som kan beskrivas med matematiska begrepp och symboler.
Boken handlar om det lilla barnets matematiska utveckling och lärarens roll i barnets lärande. I boken sammanfattar författaren Camilla Björklund den forskning och teoribildning som i dag finns om små barns matematiska tankeutveckling och matematiklärande och ger exempel på hur lärare kan arbeta med matematik i förskolan.
Sagt om boken
"Lärarens roll för barns lärande i förskolan framhävs särskilt. Det är samspelet mellan barn och lärare som skapar förutsättningar för barnet att nyfiket utforska matematik. /.../en lärobok som nuvarande och blivande förskolelärare bör ta del av." ur Förskolan Nr 8
Om författaren
Camilla Björklund är docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hon forskar om de yngsta barnens matematiklärande och undervisar på Göteborgs universitet. Hon var med i expertgruppen som fick lämna utlåtanden om förslaget till revidering av läroplanen för förskolan.