Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Sven Duchamp - expert på auraproduktion : om entreprenörskap, visioner, konst och företag = [Sven Duchamp - expert on production of aura] : [a study on entrepreneurs, visions, business and art]

Sven Duchamp - expert på auraproduktion : om entreprenörskap, visioner, konst och företag = [Sven Duchamp - expert on production of aura] : [a study on entrepreneurs, visions, business and art]

Häftad bok. Stockholm : Univ. 1 uppl. 1998. 231 sidor.

Nära nyskick. Gåvododedikation från en i boken omskriven företagsledare.
Auraproduktion, Konst och samhälle, Svenska Slöjdföreningen och svensk funktionalism, Popkonst och postmodernistisk formgivning, Att vara både konsthandlare och möbelfabrikant, Hem som varuhus, Museer som budbärare av kommersiella och politiska budskap.
Baksidestext: I det post-industriella samhället har immateriella värden blivit allt viktigare. Både för den enskilde individen och för organisationer. Livets nödtorft handlar idag allt mer om upplevelser och hur vi som enskilda individer i mer eller mindre organiserade former förmår oss skapa en meningsfull tillvaro snarare än att tillgodose grundläggande funktionella behov. Begrepp som aura, autencitet och estetik tycks alltmer bli relevant för att förstå varför vissa fenomen och uttryck i dagens samhälle uppmärksammas framför andra.
Varför och hur kommer det sig att en stol gjord i grå betong med en rostig rörkonstruktion kom att uppmärksammas i möbelbranschen i början av 1980-talet och idag värderas på auktionshusen nästan hundra gånger mer än sitt ursprungliga försäljningsvärde? Vad finns det för kopplingar mellan en småföretagare från Värnamo i Småland och Marcel Duchamp, en av 1900-talets främsta konstnärer? På vad sätt kan aura som begrepp vara användbart för att förklara hur företag skapar mervärden? Hur kan ett företag med 17 anställda komma uppfattas som ett av de tongivande möbelföretagen i Sverige?
Detta är några av de frågor som behandlas i denna bok. Med hjälp av en omfattande empirisk undersökning av möbelföretaget Källemo AB och dess omgivning samt litteraturstudier inom sociologi, antropologi, filosofi, företagsekonomi, historia, konst- och designteori, har Ivar Björkman analyserat fenomen som ter sig alltmer väsentliga i samhällsutvecklingen, inte minst för framtida företagsamhet.
Ivar Björkman är Fil.dr i företagsekonomi vid Stockholms universitet. Hans forskningsinriktning handlar om att analysera bakomliggande strategier, förutsättningar och tillvägagångssätt för symbolproduktion och dess allt större betydelse i samhället. Ivar har skrivit artiklar och böcker inom området och arbetar som konsult och lärare. Han arbetar också, när tid ges, som formgivare.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9171538348
Titel
Sven Duchamp - expert på auraproduktion : om entreprenörskap, visioner, konst och företag = [Sven Duchamp - expert on production of aura] : [a study on entrepreneurs, visions, business and art]
Författare
Björkman, Ivar
Förlag
Stockholm : Univ
Utgivningsår
1998
Språk
Svenska