Litteraturläsning i förskolan
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 128 sidor.
Nära nyskick.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144078137
- Titel
- Litteraturläsning i förskolan
- Författare
- Damber, Ulla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tidiga textmöten hjälper barn att utveckla strategier i sin senare läsning och ger dem en inre motivation att söka läsupplevelser och kunskap om omvärlden. Den tidiga läsningen sätter på så vis spår i den fortsatta litteratur- och språkutvecklingen, men också i kunskapsutvecklingen i stort. Men hur arbetar förskolepersonal med uppdraget att grundmura nyfikenhet och lust till läsning? Och hur kan litteraturläsningens potential som kunskapskälla tas tillvara?
I bokens första del undersöker författarna vilka förutsättningar barnen ges vid ett antal förskolor i Sverige att utveckla kunskap med litteraturens hjälp. I den andra delen resonerar de kring tematiskt arbete i förskolan och vilken funktion läsning av skönlitteratur kan ha i sådana sammanhang. Men de ger även konkreta planeringsförslag på teman – teman om familjekonstellationer och om natur, djur och miljö – där ett uttalat syfte med litteraturläsningen är just att stödja barnens kunskapsutveckling.
Litteraturläsning i förskolan vänder sig främst till blivande och yrkesverksamma förskollärare. Den erbjuder också värdefull läsning för bibliotekarier som samarbetar med förskolan.