Kooperativt lärande i förskolan och skolans första år : lärande och utveckling genom samarbete
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2020. 162 sidor.
Nyskick.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144133942
- Titel
- Kooperativt lärande i förskolan och skolans första år : lärande och utveckling genom samarbete
- Författare
- Fohlin, Lisa
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 162 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 245 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 370 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kooperativt lärande är sedan länge ett framgångsrikt arbetssätt i många skolor runt om i landet, och tillämpas allt mer även i förskolan. Metodikens syfte är att skapa delaktighet, inkludering och socialt kompetenta barngrupper, och forskning har visat att kooperativt lärande leder till att barnen leker och samarbetar bättre.
Kooperativt lärande i förskolan och skolans första år visar hur ett relationellt ledarskap kan se ut i praktiken och hur du kan arbeta utifrån samarbete mellan barn. Du får tips på hur par och grupper kan användas i lek och aktiviteter samt hur du kan utveckla barnens socioemotionella kompetens genom att använda dig av sociala mål i verksamheten.
I boken får du flera praktiska tips på hur ett demokratiskt, språkutvecklande och kooperativt lärande kan struktureras i varierande situationer, övningar och aktiviteter. I de olika kapitlen presenteras praktiska aktiviteter, övningar och mötesstrukturer.
Boken är skriven för att vara en inspirationskälla för blivande och verksamma pedagoger i förskolan och skolans första år.
Till den tryckta boken hör ett digitalt material med rollkort, strukturkort, uppdragskort och olika sorters mallar, som nås via koden på insidan av bokens pärm.