Grundbok i kooperativt lärande : vägen till det samarbetande klassrummet
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2017. 312 sidor.
Nära nyskick.
Det finns böcker. Och så finns det böcker. Jag upplever att denna bok börjar förändra helt hur jag ser på undervisning. 100 år efter Vygotskij finns det äntligen en praktisk handbok för ett lärande som får alla de stora: Piaget, Dewey och Vygotskij att le var de än befinner sig. Fantastisk blandning mellan teori och praktik. Boken har tydliga exempel, praktiska tips och grundprinciper för hur du kan använda samarbete för att stärka lärandet. Nu när jag nu snart läst klart den så önskar man bara mer om kooperativt lärande. Författarna har gjort sitt. Nu är det alla vi lärares tur att utveckla och sprida detta sätt att undervisa på!
Boken har mindre skavanker på fram och baksida samt ett fåtal pyttesmå "hundöron". Utöver det inga skadade sidor eller klotter. Sparsamt använd och nästintill nyskick. Söker ett kärleksfullt hem där den får fortsätta att komma till användning lika mycket som den gjorde under egna studier!
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144116723
- Titel
- Grundbok i kooperativt lärande : vägen till det samarbetande klassrummet
- Författare
- Fohlin, Niclas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 312 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 171 x 245 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 540 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Grundbok i kooperativt lärande - Vägen till det samarbetande klassrummet får läsaren möta ett förhållningssätt som leder till inkludering, elevaktivitet, engagemang, social utveckling och lärande. Genom att eleverna arbetar utifrån samarbete och drar nytta av varandras kunskaper ökar både måluppfyllelsen och deras sociala sammanhållning, samtidigt. Boken ger läsaren flera strategier och strukturer med fokus på samarbete och flerstämmighet så att eleverna kan utveckla språk, kognitiva förmågor och relationer. Kooperativt lärande utgår från ett kommunikativt och relationsinriktat perspektiv och är ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt som stärker läraren som ledare i klassrummet.
Grundbok i kooperativt lärande beskriver den gedigna forskningsbakgrund och lärandeteori som ligger till grund för kooperativt lärande. Vidare beskrivs hur lärare praktiskt kan använda samarbetets kraft i sin undervisning. Kooperativt lärande gynnar både läraren och eleverna och kan användas från förskolans senare år, i grundskolan och inom vuxenutbildning.