Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Populärmusik från Svedala : näringspolitiska lärdomar av det svenska musikklustrets framväxt
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9171509410
Titel
Populärmusik från Svedala : näringspolitiska lärdomar av det svenska musikklustrets framväxt
Författare
Daniel Hallencreutz
Förlag
SNS Förlag
Utgivningsår
2004
Omfång
144 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
135 x 200 mm Ryggbredd 10 mm
Vikt
207 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Mot slutet av 1990-talet hade populärmusik från Svedala blivit en världsprodukt. Sverige var, vid sidan av USA och Storbritannien, det land i världen som hade den största nettoexporten av musik. Grupper som ABBA på 1970-talet, Europe på 1980-talet samt Roxette under det tidiga 1990-talet banade väg för dessa framgångar. Ja, kanske går historien ännu längre tillbaka i tiden till svenska världsstjärnor som Jenny Lind och Jussi Björling.

Med stor kunskap beskriver och analyserar ekonomgeograferna vid Uppsala universitet Daniel Hallencreutz, Per Lundequist och Anders Malmberg hur en konkurrenskraftig musikindustri vuxit fram i Sverige. De tar sin utgångspunkt i klusterbegreppet och identifierar omgivningsfaktorer som haft särskild betydelse. De diskuterar också vilka generella näringspolitiska slutsatser som kan dras av det svenska musikundret.