Butiks Boken - För dig som jobbar inom detaljhandeln
Häftad bok. Liber. Innehåll Bästa läsare! 5 Inledning 7 ☆ Vad gör en butik annorlunda? • Konceptets betydelse • Sortimentet - Vad säljer du? • Läget - Var säljer du dina varor? • Butiken - Hur säljer du dina varor? • Bemötandet - Vem möter kunden? ☆ Butikens omvärld • Varför arbeta med omvärldsanalys? • Vilken är din omvärld? • Vem ska göra analysen? • Informationsinsamling, analys och åtgärder • Praktiska tips och idéer om hur du samlar information ☆ Vad vet du om kunden? • Vi lever i en konsumtionskultur • Varor som symbolvärden • Varför handlar vi? • Hur handlar vi? • Vem handlar? • När handlar vi? • Drömkunden ☆ Kundservice • Kundservicen blir allt viktigare • Vad är kundservice? • Personlig service • Servicetjänster • Infria löften och överträffa förväntningar • ☆ Den säljande butiken • Butikskommunikationens syfte • Syns butiken? • Våga visa dina varor • Skyltkommunikation • Inspirera och överraska! ☆ Marknadskommunikation • Alla är ni marknadsförare • Marknadsplanen steg för steg • Vem vill du nå? • Vilket budskap har du? Vilka metoder och kanaler ska du använda? Varför ska du satsa på reklam? Alternativ till reklam • Relationsmarknadsföring • Kampanjer och marknadsaktiviteter ☆ Butiken som varumärke • Vad är ett varumärke? • Butiken som varumärke • Varför väljer kunden ett visst varumärke? • Att utveckla ett eget varumärke ☆ Kultur och etik i butik • Företagskultur - hur allt kommunicerar • Hur skapar man en bra butikskultur • Samhällsansvar • Lästips • Ordlista • 2 uppl. 2008. 216 sidor.
Nyskick. Oläst! Inlagan är genomgången ua. Bokomslagets skick, se bild.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789147089253
- Titel
- Butiksboken
- Författare
- Schmidt, Helena
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 329 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna tredje och helt omarbetade upplaga av Butiksboken behandlar dagens handelsmannaskap.
Läs mer
Boken ger en balanserad blandning av teori och praktik och redovisar flera exempel på framgångsrika strategier och metoder från olika butiker och branscher. Den består av tre avsnitt, där läsaren leds genom strategiska förutsättningar via operationella principer till praktik. Boken kan läsas från pärm till pärm, kapitel för kapitel eller användas som handbok i det dagliga arbetet.
Boken vänder sig till alla som arbetar med detaljhandel och som studerar ämnet på högskola och universitet.
Om författarna
Helena Schmidt är affärsstrateg och marknadsförare med mångårig och internationell erfarenhet av detaljhandeln som ledare, styrelseledamot och rådgivare. Hon har tidigare skrivit Ledarskap i butik och de första upplagorna av Butiksboken.
Magnus Ohlsson har tjugo års erfarenhet från handeln inom ledning, marknad och försäljning inom en mängd branscher. Han arbetar idag som interimschef och styrelseordförande.