Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Betalning mot faktura
  • Inrikes enhetsfrakt 62 kr oavsett vikt och antal artiklar från samma säljare och i samma kundvagn.
Studio Wezäta : färgfotografiets genombrott i svensk reklam

Studio Wezäta : färgfotografiets genombrott i svensk reklam

Inbunden bok Votum & Gullers Förlag. 1 uppl. 2016. 207 sidor.

Nyskick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789187283819
Titel
Studio Wezäta : färgfotografiets genombrott i svensk reklam
Författare
Ida Dicksson
Förlag
Votum & Gullers Förlag
Utgivningsår
2016
Omfång
207 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
247 x 277 mm Ryggbredd 21 mm
Vikt
1348 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Detta är en vacker och fascinerande fotobok om Göteborgsföretaget Wezätas fotostudio. Med produktioner som Volvos reklam, Ica-kalendern och Stora kokboken, tog de färgfotografiet rakt in i det svenska folkhemmet. På 1940-talet illustrerades svenska kokböcker med svartvita bilder av till exempel bakelser eller smörgåsbord. I turistbroschyrer för norska fjordar eller holländska tulpanfält var bilderna svartvita. Färgfotografiet blev därför en sensation när det kom och i Sverige fick det sitt stora genombrott under 1950-talet. Tack vare att chefsfotograf Sixten Sandell tidigt experimenterade med färgfotografiska tekniker, hörde man på Wezäta till färgfotografiets pionjärer inom svensk reklam. När företagen tävlade om att synas mest under rekordåren på femtiotalet blev Wezäta snabbt en av de viktigaste aktörerna i reklamsverige. På Wezäta producerades reklamen för Saab, Marabou, Mazetti, SKF och många andra storföretag. De tidstypiska färg- och reklamfotografierna, från 1930-talet och fram till 1960-talet, låg länge bortglömda i företagets efterlämnade arkiv. Många kuvert med fotografier har nu sprättats för första gången på över femtio år för att här åter publiceras. Utifrån dessa fotografier, berättelser från studiopersonal och en introduktion till de färgfotografiska teknikernas utveckling, får vi här följa historien om hur den fotografiska reklamen i Sverige gick från svartvitt till färg.