Lärarläst: Skolan som inte finns – men som alla älskar
Häftad bok. 2014. 165 sidor.
Nära nyskick.
Ge Kulturskolan ett nationellt uppdrag! Den korta kärnfulla meningen är vad boken Skolan som inte finns – men som alla älskar! handlar om. Författaren Katarina Fast Erhlén sätter fingret på Kulturskolans komplexa roll i samhället och de olika förutsättningarna som finns för verksamheten.
Kulturskolan är ingen nationell angelägenhet och på ett fåtal ställen är den inte ens en kommunal angelägenhet, eftersom alla kommuner inte har en kulturskola. Men kulturskolan är en angelägenhet för individens kunskapsresa och bildningstanke, menar författaren. Hon kopplar sina egna tankar om vikten av en kulturskola, med ett nationellt uppdrag, mot en sammanställning av forskning och kunskap på många områden. Kulturskolan fyller ett viktigt behov för hela utbildningssystemet. Med en förenad kunskapssyn och ett gemensamt pedagogiskt fokus blir resultatet en god samverkan med grundskolan. Kulturskolan bör finnas tillgänglig för alla barn och unga och bidra till att skapa en helhet för den lärande individen.De olika kapitlen lyfter fram argument för en ökad betydelse av kulturskolans närvaro i elevens livslånga lärande. Förutom de estetiska språkens betydelse har kulturskolans roll även visat sig ha betydelse när det handlar om att motverka utanförskap och stärka de sociala och emotionella kompetenserna. Vikten av de estetiska lärprocesserna, och de positiva konsekvenser som följer, blir mycket tydlig i den här boken och det är inte enda anledningen att läsa den här boken men kanske den främsta.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789163735493
- Titel
- Skolan som inte finns - men som alla älskar! : [om hur och varför kulturskolan kan bli en katalysator för lärande och ge eko ända in i grundskolans klassrum]
- Författare
- Fast Ehrlén, Katarina - Hägerstrand, Joakim
- Förlag
- Älvsjö : Katarina Fast Ehrlén
- Språk
- Svenska