Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Betalning mot faktura
  • Inrikes enhetsfrakt 59 kr oavsett vikt och antal artiklar från samma säljare och i samma kundvagn.
Se texten! - multimodala texter i ämnesdidaktiskt arbete

Se texten! - multimodala texter i ämnesdidaktiskt arbete

Häftad bok Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2014. 177 sidor.

Mycket gott skick. Smärre hanteringsspår på pärmen. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 1]

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 59 SEK Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789140678140
Titel
Se texten! - multimodala texter i ämnesdidaktiskt arbete
Författare
Kristina Danielsson - Staffan Selander
Förlag
Gleerups Utbildning AB
Utgivningsår
2014
Bandtyp
Häftad
Vikt
332 g
Språk
Svenska
Baksidestext
För att kunna läsa och hantera texter krävs mer än läsfärdighet. Varje gång man träffar på en ny genre, ett nytt ämne, eller en text i ett nytt medium måste man på sätt och vis lära sig läsa på nytt. Olika uttrycksformer, som bilder, grafer och liknande, kan vara ämnes- eller genrespecifika och det ställer speciella krav i mötet med nya texter. I dag brukar man därför tala om ett vidgat textbegrepp och multimodala texter. I den här boken, som i första hand vänder sig till lärarstudenter och yrkesverksamma lärare, vill författarna visa hur man kan analysera multimodala texter och hur man kan underlätta för elever att bättre förstå såväl textens utformning som ämnesinnehållet. I bokens första del resonerar författarna om de nya textlandskapen och hur texter kan representera kunskap på olika vis. Utifrån en modell för textanalys visar de hur man kan granska multimodala texter utifrån olika perspektiv. De belyser sedan hur man didaktiskt kan arbeta med texterna, så att eleverna – utifrån en bättre förståelse av texterna – kan fördjupa sitt kunnande inom ämnesområdet. Författarna visar också hur man didaktiskt kan arbeta med elevernas eget skrivande och med bedömning av multimodala elevtexter. I bokens andra del presenterar författarna ett antal närläsningar av texter i olika ämnen och i olika medier. Denna del kan ses som en resursbank för analyser och planering av didaktiskt arbete med multimodala texter. Kristina Danielsson är professor i läs- och skrivutveckling vid Institutionen för språkdidaktik vid Stockholms universitet och professor i svenska vid Linnéuniversitetet. Staffan Selander är professor i didaktik och verksam vid Institutionen för data- och systemvetenskap vid Stockholms universitet.