Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Tetra Pak - Visionen som blev verklighet

Tetra Pak - Visionen som blev verklighet

Häftad bok.

Nära nyskick. Tetra Pak International 1996. 329 + II sidor. Rikt illustrerad med foto och teckningar i färg och sv/v. Beskrivning: ”Tetra Pak En vision blir verklighet Av Lars Leander en vision blir verklighet. Sannsagan om Tetra Pak är ett sådant eempel. Den utveckling som skulle leda fram till ett av Sveriges mest framgångsrika industriföretag under efterkrigstiden har en spännande och egenartad historia. Den är från början nära förknippad med ett annat välkänt förpackningsföretag i Lund-Åkerlund & Rausing (Å&R) - grundat En av initiativtagarna var den unge ekonomen Ruben Rausing, som efter avlagd eamen vid Stockholms Handelshögskola i början av 1920-talet tillbringade en tid som stipendiat i USA. Han tog där starka intryck av den utveckling som pågick inom det förpackningstekniska området. Efter återkomsten till hemlandet var han fast besluten att genom nya, rationella förpackningar moder Visioner är ofta som regnbågen - nisera detaljhandelns varuflöde. Så skedde skimrande men ouppnåeliga. Mestadels förblir de drömmar, förhopppression och världskrigets störningar hade också. Trots 1930-talets ekonomiska deningar. Någon enstaka gång når man målet, Åkerlund & Rausing redan efter ett par årtionden blivit huvudleverantör till den svenska marknaden av emballagesystem som gjorde det möjligt att omstrukturera varuhanteringen. Ändamålsenliga konsumentförpackningar underlättade arbetet, i synnerhet för detaljisten, och var en förutsättning för övergången till självbetjäning och snabbköpsbutiker. En förpackning skall spara mer än den kostar. Torra varor - mjöl, socker, salt, bröd och andra - var relativt lätta att hantera, men hur skulle man kunna åstadkomma bra förpackningar för en annan stor och viktig produkt - den dagliga mjölken? Denna fråga lämnade inte Ruben Rausing någon ro. Med ökande rationaliseringskrav inom livsmedelshandeln skulle varken lösmjölk eller svårhanterliga glasflaskor på sikt vara”

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish