Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Thielska Galleriet. Katalog 1979

Thielska Galleriet. Katalog 1979

Häftad bok. 1979. 125 sidor.

Nära nyskick. Bruna omslag. Ryggtitel. Främre omslaget silverdekor. med detaljer av sniderierna på Fjaestads soffa i galleriet. Format: 19x26cm. Med dedikation av Ulf Linde . Katalogen är rikt ilustrerad med fårgplanscher, många helsides. Fint glanspapper. Om häftet: Titelbild med foto på Ernst Thiel i sv/v. Om Galleriet och Ernst Thiel: Arkitekten Broberg hade för vana att utforma sina villor och palats som sinnerika anspelningar på beställaren. Det gällde inte minst det gallerie han ritade för E. Thiel. , "Denna orientaliska , främmandeartade uppenbarelse bland Blockhusuddens tallar och trävillor." "Drömskt, Fantastiskt, otvunget dominerande uppe på sin höjd och bakom sina murar." Det hade väl kunnat sagts om Thiel själv."Thiel föddes i Norrköping, fadern vallon, modern judisk, vilket innebar att han från början var främmandeartad. Hans barndomsvärld dominerades helt av moderns judiska släktingar. Efter fem år i Ladugårds Elementarskola skickades han 1874 till Hamburg för att praktisera i ett handelshus. , men Ernst skaffade sig snart en plats i en bank istället. Tillbaka 1877 i Stockholm gjorde han karriär inom bankväsendet. 1891 bildade han ett eget företag, Stockholms Kredit-och Diskontoförening. Under det hektiska skedet som kallas för "Gründerzeit" gjorde han "Allt på hasard" en stor förmögenhet. och blev genom giftermål svåger till K.O. Bonnier. Men han hade svårt att finna sig tillrätta i kretsen av författare, konstnärer och liberala politiker. Sedan katastrofen: Han förälskade sig i en sällskapsdam som han hade anställt åt hustrun. Skandalen var ett faktum. Thiel var utstött ur den värld han aldrig varit hemma i. Men priset var högt: Allmänt föraktad blev han en främling för sina fyra barn, och han smög runt gathörnen, rädd för att möta bekanta. Men pengarna hade han kvar. Han gifte sig med Signe Hansen, la "femme fatale", "som gjorde honom fri". Han började läsa Nietzsche, där han mötte "det dionysiska", det som Thiel sökte i konsten, det instinktiva, spontana livet bortom "gott och ond". Många tavlor köptes, så att han började planera för ett galleri till samlingen. Waldemarsudde- Prins Eugen förhindrade det. Djurgården- Oscar II ville inte ha "Nietzscheanen" för nära. Det blev Blockhusudden. 1904 började arkitekten Broberg med ritningarna. Resultatet ser vi ännu i dag: Ett spirituellt hus, sinnligt, infallsrikt, men utan skrytsamhet.En tillbyggnad visade sig vara nödvändig, det var den stora salen, där Munchs tavlor hänger i dag. Thiels samling är enhetlig, endast ett fåtal tavlor stämmer inte överens med den stämning som konsten skapar i galleriet ännu idag. Det storslagna i galleriet, det vill mana fram den tid som livet självt omspänner, inte människans historiska tid. Och Thiels skepsis mot allt som smakade skolbildning, den märks i hans sätt att samla unga konstnärers verk. 1910 separerade makarna. Thiel bodde kvar i galleriet. Men ekonomiskt gick det allt sämre för honom och 1924 förvärvade staten galleriet, som öppnades 1924 .

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK