Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789147105649
Titel
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
Författare
Lutz, Kristian
Förlag
Liber
Utgivningsår
2013
Omfång
139 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
198 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Specialpedagogik i Sverige kännetecknas av betoning på inkludering, och av en relationell syn på barns avvikelser - det vill säga att svårigheter uppkommer i relation mellan miljön och de individuella förutsättningar barnet har med sig i mötet med miljön. Boken har ett kritiskt granskande perspektiv och innehåller såväl forskning om specialpedagogiska frågor i förskolans och skolans värld som fallbeskrivningar utifrån författarens egna erfarenheter som verksam pedagog.

Läs mer
I anslutning till fallbeskrivningarna behandlas ofta frågor om etiska dimensioner och dilemman.

Andra upplagan innefattar helt nya kapitel som behandlar komplexiteten i att skapa inkludering, samt specialpedagogens roll och uppdrag i ett professionsteoretiskt perspektiv.

Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola – möte med det som inte anses LAGOM vänder sig i första hand till studenter på lärarutbildningar. Boken vänder sig också till verksamma lärare, pedagoger, skolledare och professionella som arbetar med barn och unga.

Om författarna
Kristian Lutz är lektor i specialpedagogik och verksam på institutionen Lärande och samhälle vid Malmö universitet. Hans forskningsintressen tar sin utgångspunkt i frågor som berör normalisering, medikalisering, styrning, makt och diskurser i förskolans och skolans verksamhet.