Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
Häftad bok. Liber. 1:3 uppl. 2013. 139 sidor.
Nära nyskick.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789147105649
- Titel
- Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
- Författare
- Lutz, Kristian
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 139 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 198 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Specialpedagogik i Sverige kännetecknas av betoning på inkludering, och av en relationell syn på barns avvikelser - det vill säga att svårigheter uppkommer i relation mellan miljön och de individuella förutsättningar barnet har med sig i mötet med miljön. Boken har ett kritiskt granskande perspektiv och innehåller såväl forskning om specialpedagogiska frågor i förskolans och skolans värld som fallbeskrivningar utifrån författarens egna erfarenheter som verksam pedagog.
Läs mer
I anslutning till fallbeskrivningarna behandlas ofta frågor om etiska dimensioner och dilemman.
Andra upplagan innefattar helt nya kapitel som behandlar komplexiteten i att skapa inkludering, samt specialpedagogens roll och uppdrag i ett professionsteoretiskt perspektiv.
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola – möte med det som inte anses LAGOM vänder sig i första hand till studenter på lärarutbildningar. Boken vänder sig också till verksamma lärare, pedagoger, skolledare och professionella som arbetar med barn och unga.
Om författarna
Kristian Lutz är lektor i specialpedagogik och verksam på institutionen Lärande och samhälle vid Malmö universitet. Hans forskningsintressen tar sin utgångspunkt i frågor som berör normalisering, medikalisering, styrning, makt och diskurser i förskolans och skolans verksamhet.