Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Rätt till luftfart. Studier över gränsdragningsfrågor i luftfartslagen 7 kap. 1 §

Rätt till luftfart. Studier över gränsdragningsfrågor i luftfartslagen 7 kap. 1 §

Häftad bok. Lund, Juristförlaget i Lund. 1990. 494 sidor.

Gott skick. Trådhäftad med skyddsomslag. Ett par veck i främre omslaget. Lite avskavd färg i kanterna på skyddsomslaget, samt 2 mm lång glipa. Med disputationsblad. Skrifter utgivna av Juridiska Föreningen i Lund 108.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK

Förlagsfakta

ISBN
9154420911
Titel
Rätt till luftfart Studier över gränsdragningsfrågor i luftfartslagen 7 kap. 1 §
Författare
Lars-Göran Malmberg
Förlag
Juristförlaget i Lund
Utgivningsår
1990
Omfång
494 sidor
Bandtyp
Inbunden
Vikt
837 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Avgränsningen mellan tillståndspliktig och tillståndsfri luftfart sker med stöd i luftfartslagen 7 kap 1 § 1 st. Det rekvisit som utgör gränsdragningsrekvisit är "uttrycket" luftfart i förvärvssyfte. Den som utför luftfart i förvärvssyfte utan tillstånd kommer att åtalas med stöd av luftfartslagen 13 kap 2 § 10 p. Gränsdragningsrekvisitet luftfart i förvärvssyfte har vållat såväl piloter som luftfartsmyndigheten och domstolarna bekymmer i så motto att tolkningen av begreppet. Luftfartens snabba utveckling och lagens föråldrade förarbeten har medfört att domstolarna har fått en svår uppgift vid tillämpningen av lagen. Domstolarna har visat viss benägenhet i att bedöma begreppet luftfart i förvärvssyfte som att luftfarten skall ha en viss omfattning eller sker med ett tydligt vinstsyfte för att den skall klassas som utförd i förvärvsarbete. Ett sådant resonemang kan få svåröverskådliga konsekvenser för luftfarten.
Framställningen behandlar bland annat luftfartens utveckling från tiden för förarbetenas tillkomst till dagens tekniska nivå och med utgångspunkt i denna utveckling konstrueras gränsdragningen mellan tillståndspliktig och tillståndsfri luftfart. I boken behandlas regelsystemets utveckling och de internationella konventioner som har påverkat den offentliga regleringen av luftfarten. Ett större avsnitt behandlar det säkerhetsmässiga regelsystemet och tillståndsgivningen till luftfart i förvärvssyfte.
Lars-Göran Malmberg är verksam vid den juridiska fakulteten i Lund.