-
Den goda skolan
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 184 sidor.
Nära nyskick. Inga anteckningar, ej snedläst, ej smutsig, inget namn och inga hörnveck.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040530
- Titel
- Den goda skolan
- Författare
- Ola Sigurdson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolans värdegrund är ett viktigt och ofta debatterat ämne. I skolans läroplaner betonas skolans uppgift att förbereda kommande generationer på livet som medborgare i ett demokratiskt samhälle. Men vem bestämmer vilka etiska värden som ingår i ett gott demokratiskt liv? Hur ska en normativ syn på demokratisk fostran kunna förenas med respekten för det som är annorlunda så att den inte förvandlas till okritisk socialisering? Vad menas med Lpo 94:s påstående att skolan ska förmedla en etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism? I denna bok diskuterar Ola Sigurdson de formuleringar om etik som ingår i de tre aktuella läroplanerna för det svenska skolväsendet Lpo 94, Lpf 94 och Lpfö 98 utifrån ett moral?loso?skt perspektiv. Han ger samtidigt en introduktion till några av de mest aktuella moral?loso?ska traditionerna: liberalism, kommunitarism och postmodernism. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144040530 -
Förorten, skolan och ungdomskulturen : reprod...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2011. 230 sidor.
Nyskick. Oläst? Som från bokhandeln.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171733313
- Titel
- Förorten, skolan och ungdomskulturen : reproduktionen av marginalitet och ungas informella lärande
- Författare
- Borelius, Ulf
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Europas förortsområden präglas i allt högre grad av marginalisering, segregation och territoriell stigmatisering. Hur förhåller sig skolan till detta? Förmår den bjuda motstånd mot sådana smygande och destruktiva processer och stärka elevernas självständighet och självkänsla eller legitimerar den i själva verket bara goda intentioner, pedagogiska specialsatsningar och ekonomiska extraresurser till trots rådande sociala strukturer och hierarkier? Hur ser elevernas konkreta och existentiella valmöjligheter ut? Fostrar förortsskolarna oavsiktligt eleverna till ett liv som andra klassens medborgare? Och vilken roll spelar de kulturer och gemenskaper som ungdomarna själva skapar i förorten? Kan de ge ungdomarna den mänskliga och sociala plattform som samhället och skolan inte lyckas ge dem?
Antologin Förorten, skolan och ungdomskulturen diskuterar förortstillvarons och för-
ortsungdomarnas villkor med två skolar i förortsområdet Olleryd som konkret ut-
gångspunkt.
De båda skolarna är instruktiva jämförelseobjekt eftersom de i samband med 1990-talets pedagogiska systemskifte i Sverige valde tämligen olika förhållningssätt och arbetsstrategier. Antologin problematiserar många aspekter av skolans verksamhet i förorten, från managementkulturens inträde i skolvärlden till retoriken om den goda mångfalden. Men den diskuterar också hur skolan kan ta vara på den kreativitet som finns i förorten. Det handlar om frågor som kommer att påverka hela vårt samhälle framöver.
Ove Sernhede är professor vid Centrum för urbana studier vid Göteborgs universitet och har tidigare publicerat ett flertal böcker på Daidalos. Också de övriga bidragsgivarna Johannes Lunneblad, Thomas Johansson, Ulf Borelius, Anneli Schwartz, Jan Gustafsson och Åsa Möller är verksamma vid Göteborgs universitet.
Köp
Bokförlaget Daidalos 9789171733313 -
Flip the system : förändra skolan från grunde...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2017. 344 sidor.
Mycket gott skick. Understrykningar här och var. Annars i väldigt fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144113890
- Titel
- Flip the system : förändra skolan från grunden
- Författare
- Kornhall, Per - Evers, Jelmer - Kneyber, René
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 344 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm
- Vikt
- 490 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många pedagoger anser att nyliberala krafter hotar utbildningen på global nivå, genom stort ansvarsutkrävande, privatisering och ett kontraproduktivt lärandespråk. Den globala reformrörelsen GERM (Global Education Reform Movement) har i många avseenden uppstått ur internationella kunskapsmätningar som PISA, TIMSS och PIRLS, vilket har lett till orättvisor, begränsade läroplaner och avprofessionalisering av lärare på global nivå.
I den här boken argumenterar lärare och andra utbildningsexperter som Andy Hargreaves, Ann Lieberman, Stephen Ball, Gert Biesta, Tom Bennett, Pasi Sahlberg och andra, för att vi ska lämna detta opedagogiska ekonomiska synsätt bakom oss och ta till oss en mer human och demokratisk inställning till utbildning. Detta har vi kallat att ”vända upp och ned på systemet”, vilket innebär att placera lärare precis där de ska vara – vid rodret för utbildningssystemen över hela världen.
I denna svenskspråkiga version medverkar även Annika Bergviken Rensfeldt, Eva Hartell, Ola Helenius, Anette Jahnke, Thomas Karlsohn, Magnus Oskarsson, Catarina Player-Koro, Daniel Sandin och Niklas Stenlås. Boken vänder sig till lärare och andra pedagogiska experter.
Studentlitteratur AB 1 9789144113890
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn