Hälsorådgivande samtal - Kommunikativa strategier i samspel mellan distriktssköterska och patient
Häftad bok. Pedagogiska institutionen. 2000. 230 sidor.
Nyskick.
AUTOGRAF. (med kort text: Till J o J med vänliga hälsningar, Marie)
Under de senaste åren har betydelsen av patientens synvinkel och patientens delaktighet i vård-utbildning betonats i politiska texter och lagstiftning . Dessa förändrade politik väcker frågor om hur livsstils meddelanden kommuniceras i klinisk praxis . Detta teser undersöker processen av råd - ge i samråd mellan distrikts sköterskaoch patient . För att ge en fördjupad analys av råd att ge konversationer , var fyra fall studeras med kompletterande tekniker . Materialet består av video filma dekonsultationer , intervjuer och stimulerade minns med patienter och distriktssköterskor . Den kvalitativa analysen fokuserar på de kommunikativa strategier som används av parterna i samtal om livsstilsfrågor . Både distriktssköterska och patient använder en rad direkta och indirekta strategier för att ge och svara på rådgivning , samt att underlätta samspelet . De både definiera och införa ämnen . Distriktssköterskan har stöd för patientens initiativ , ger information , presenterar argument och övertalar patienten . Patienten presenterar information, argument och använder subtila strategier för att acceptera eller förkasta råd . Som en övergripande strategi , drar distriktssköterskapå vardagliga erfarenheter som presenteras av patienten , vilket hon åter formulerar i bitar av råd . Slutligen är de mönster av kommunikativa strategier och de olika målen för de två parterna , diskuteras i relation till de dilemman av patientens integritet och professionella uppgifter som ingår i hälsoutbildning .
Absolut nyskick. (230901 malso)
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789172651715
- Titel
- Hälsorådgivande samtal : kommunikativa strategier i samspel mellan distriktssköterska och patient
- Författare
- Bergstrand, Marie
- Förlag
- Stockholm : Univ
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- Svenska