Att bli lärare i ett nytt skollandskap - Identitet och utbildning
Häftad bok.
Mycket gott skick. Arkiv, 2012. 136 s. Limhäftad. Mycket bra skick. Recensionsstämpel.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789179242411
- Titel
- Att bli lärare i ett nytt skollandskap : identitet och utbildning
- Författare
- Nilsson Lindström, Margareta
- Förlag
- Arkiv förlag/A-Z förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 135 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 140 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärarnas utbildning och yrkeskunnande är starkt omdebatterade i svensk utbildningspolitik.
Avgörande förändringar har genomförts på skolans område under de senaste decennierna. Skolan har kommunaliserats, mål- och resultatstyrning har införts, skolan har marknadiserats. Därtill genomgår lärarutbildningen ständiga reformer.
Margareta Nilsson Lindström har studerat lärarutbildningen vid universitetet i Växjö och iakttagit hur studenterna formar sin läraridentitet. Hon har följt grundskollärarstudenter genom deras utbildning och också mött nyblivna lärare.
Hos de blivande lärarna framträdde tre olika idealbilder av skolan: byskolan, förortsskolan och skolan på marknaden. Dessa bilder, som är starkt präglade av studenternas olika bakgrunder, begränsar lärarstudenternas och de nyblivna lärarnas möjligheter att orientera sig i dagens skollandskap.
Margareta Nilsson Lindström är verksam vid sociologiska institutionen vid Lunds universitet. Hon var 2007--2009 knuten till Linnéuniversitet i Växjö som utbildningsvetenskaplig forskare.