Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Pedagogiska processer

Pedagogiska processer

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2009. 177 sidor.

Mycket gott skick. Fint skick invändigt, inga understrykningar. Lite kantstött utvändigt.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144007328
Titel
Pedagogiska processer
Författare
Otto Laurits Fuglestad
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
1999
Omfång
177 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
250 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I denna bok visar författaren hur olika teorier kan användas för att förstå den pedagogiska praktiken. Boken handlar om pedagogiska processer och undervisning samt om ledning och handledning i olika former av praktik. Framställningen bygger på klassrumsobservationer, på författarens egna erfarenheter som lärare och på lärarkandidaters analyser av den egna organisationen.Utifrån detta material utvecklar författaren en modell med tre dimensioner för pedagogisk ledning: den didaktiska, den kommunikativa samt den analytiska dimensionen. Med denna modell som grund diskuteras de centrala elementen i lärarens yrkeskunskap. Det viktiga begreppet ”relationell handlingskunskap” innehåller både den processorienterade och den handlingsorienterade aspekten av pedagogisk ledning.Fuglestads utgångspunkt är att lärarens yrkeskunskap först och främst kommer till uttryck genom reflekterad handling. Yrkeskunskapen utvecklas i en dialog mellan erfarenhetsbaserade och teoribaserade kunskapstraditioner.Boken innehåller också en metoddel om pedagogisk fältforskning. Här diskuterar författaren fältarbete inom skolan som organisation samt skrivandet som en del av forskningsprocessen.